مقایسه بلوک لیکا و هبلکس | هبلکس بهتر است یا لیکا؟


قیمت بلوک هبلکس

بلوک‌های لیکا و هبلکس را می‌توان یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نوع از بلوک‌های سبک در ساختمان سازی دانست. با این وجود افراد زیادی هستند که هنوز تفاوت‌های بین هبلکس و لیکا را نمی‌دانند. اما با دانستن این تفاوت‌ها بهتر می‌توانید برای خرید هریک از آن‌ها تصمیم بگیرید. سیوان لند در این مقاله با مقایسه بلوک لیکا و هبلکس شما را از این سردرگمی بیرون خواهد آورد.

ماهیت بلوک هبلکس و لیکا

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس
مقایسه بلوک لیکا و هبلکس

قبل از اینکه بخواهیم هرکدام از ویژگی‌های این دو بلوک را با یکدیگر مقایسه کنیم، ابتدا باید بدانیم که ماهیت هبلکس و لیکا به چه صورت است؟ شاید از خودتان بپرسید که هبلکس بهتر است یا لیکا؟ با دانستن اینکه هرکدام از این بلوک‌ها از چه چیزی ساخته شده و دارای چه ویژگی‌هایی هستند، می‌توانید تفاوت‌های میان آن‌ها را تشخیص دهید.

بلوک لیکا چیست؟

یکی از رایج ترین نوع بلوک‌های سبک در بین ایرانیان، بلوک لیکا می‌باشد. این دسته از بلوک‌ها از ترکیب سیمان، آب و سبک دانه‌ها به وجود می‌آیند. معمولا در این محصولات سنگدانه‌های موجود در ساختار سیمان حذف می‌شوند. طراحی و تولید این بلوک‌ها به شکل توپر و توخالی سبب شده تا تنوع آن‌ها زیاد باشد. سبک بودن و در عین حال متخلخل بودن این بلوک‌ها عاملی جهت عایق بودن بلوک لیکا در برابر صدا و حرارت می‌باشد. از سوی دیگر قیمت بلوک لیکا سبب شده تا بتواند نفوذ زیادی در صنعت ساختمان سازی داشته باشد.

بلوک هبلکس چیست؟

نوع دیگری از بلوک‌های سبک که امروزه بسیار مورد استفاده‌ی سازندگان قرار می‌گیرد، بلوک‌های هبلکس هستند. نخستین بار این بلوک‌ها در اروپا تولید شدند و برای ساخت آن از ترکیب پودر آلومینیوم، سیمان، آهک، ماسه سیلیسی و آب استفاده کردند. سپس مخلوطبدست آمده را درون قالب‌ها ریخته و آن‌ها را طی مراحلی پخته و آماده می‌کنند. در نهایت می‌توان این محصول بدست آمده را در اندازههای دلخواه برش زد و جهت استفاده‌های گوناگونی، مصرف کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که بلوک هبلکس نوعی بلوک متخلخل می‌باشد که با جریان هوا درون آن به این شکل در می‌آید.
ساختار و ترکیبات این بلوک‌ها سبب شده تا در برابر صوت و حرارت عایق بوده و وزن بسیار کمی داشته باشند. البته در مقایسه قیمت بلوک لیکا و هبلکس باید بگوییم که به دلیل به کار رفتن سیلیس در ترکیبات بلوک هبلکس، قیمت آن از بلوک لیکا بیشتر است. مجموع این مزایا و معایب بلوک هبلکس سبب شده تا امروزه جایگاه خود را در صنعت ساختمان سازی پیدا کند.

تفاوت‌های بلوک هبلکس و لیکا

بهتر است بدانید که بارزترین تفاوت هبلکس و لیکا در شرایط تولید این دو بلوک است. تفاوت در شرایط ساخت و تولید بلوک هبلکس و لیکا سبب شده تا ساختار متفاوتی نیز داشته باشند. در ادامه به مقایسه بلوک لیکا و هبلکس از جهات مختلف خواهیم پرداخت.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در مقاومت

به عنوان اولین تفاوت بلوک هبلکس و لیکا، به بررسی مقاومت‌های آن‌ها می‌پردازیم. در واقع مقاومت بلوک هبلکس حدود 25 تا 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است که البته این مقدار می‌تواند با درخواست مشتری نیز تغییر کند. این ویژگی‌های هبلکس سبب شده تا به مراتب در برابر فشارها و شرایط ناخواسته، مقاومت بیشتری نسبت به بلوک‌های لیکا داشته باشد.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در مقاومت حرارتی

مقاوم بودن هبلکس در مقابل آتش
مقاوم بودن هبلکس در مقابل آتش

در مقایسه بلوک لیکا و هبلکس به میزان مقاومت آن‌ها در برابر حرارت می‌رسیم. ساختار بلوک هبلکس به گونه‌ای است که سبب شده در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. همین ویژگی سبب شده تا ساختمان‌هایی که در آن از بلوک هبلکس استفاده شده، در برابر آتش مقاوم باشند. همین امر هم باعث می‌شد تا این ساختمان‌ها بتوانند استانداردهای لازم را برای ساخت و ساز اخذ نمایند.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در سرعت اجرا

فرآیند ساختمان سازی با بلوک‌های هبلکس نسبت به بلوک لیکا با سرعت بالاتری انجام می‌شود. زیرا ابعاد هبلکس بزرگتر بوده و نصب و استفاده از آن‌ها راحت تر است. همین امر سبب شده تا سرعت اجرای بلوک هبلکس نسبت به لیکا حدود 4 برابر بیشتر باشد. این فاکتور سبب می‌شود تا هزینه‌های زمانی و مادی برای ساخت یک سازه کاهش یابد.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در عایق دما

عایق بودن بلوک هبلکس را می‌توان یکی دیگر از دلایلی دانست که انتخاب بهتری نسبت به بلوک لیکا باشند. در واقع با وجود این ویژگی در بلوک‌های هبلکس، خانه‌هایی که با این بلوک ساخته شده‌اند در فصول سرد و گرم سال هزینه‌های کمتری بابت مصرف انرژی‌ها خواهند پرداخت.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در عایق صوت

هردوی این مصالح در برابر صوت و انتقال صدا عایق هستند. با این توصیفات میزان مقاومت بلوک هبلکس در برابر انتقال صدا بسیار بیشتر از بلوک‌های لیکا می‌باشد. شاخص کاهش تراکسیل صدا در بلوک‌های هبلکس حدود 45 بوده که در نوع خود بسیار منحصر به فرد و فوق العاده می‌باشد.

کاهش بافت مرده ساختمان با بلوک هبلکس

یکی از مهم ترین تفاوت‌های بلوک هبلکس و لیکا در کاهش بافت مرده‌ی ساختمان است. در واقع دیوارهایی که توسط بلوک لیکا ساخته شده‌اند، قابلیت سفید کاری به طور مستقیم را ندارند. برای این کار شما باید ابتدا یک لایه گچ و خاک روی آن ایجاد کنید و سپس اقدام به سفیدکاری دیوار کنید. اما باز هم ساختار متراکم بلوک هبلکس در اینجا به کمک شما آمده و سبب می‌شود تا بتوانید بدون نیاز به گچ و خاک، به طور مستقیم سفید کاری را انجام دهید. بلوک هبلکس با حذف لایه‌ی گچ و خاک، سبب کاهش بافت مرده‌ی ساختمان می‌شود و وزن آن را کاهش می‌دهد.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس در مقاومت مکانیکی

شکننده بودن بلوک لیکا
شکننده بودن بلوک لیکا

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس به تفاوت آن‌ها در مقاومت مکانیکی این دو بلوک می‌رسیم. به طور کلی بلوک‌های لیکا به دلیل ساختاری که دارند، بسیار ترد و شکننده هستند. به همین دلیل است که در زمان ساخت و ساز با لیکا، ضایعات و پرتی بیشتری دارند. این مورد سبب افزایش هزینه‌های نهایی مشتری خواهد شد. از طرف دیگر در آینده نمی‌توانید میخ یا قطعات دیگری را روی دیوارهای ساخته شده با بلوک لیکا نصب کنید. اما در مقابل بلوک‌های هبلکس به دلیل ساختار متراکمی که دارند، مقاومت بیشتری نیز خواهند داشت. این ویژگی به کاهش هزینه‌های نهایی ساخت و ساز کمک خواهد کرد.

مقایسه ضریب جمع شدگی هبلکس و لیکا

یکی دیگر از مباحث در مقایسه بلوک لیکا و هبلکس، ضریب جمع شدگی آن‌ها است که با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلی اغلب محصولات بتنی در طول زمان فضای خالی خود را در اثر فشار از دست می‌دهند که این همان ضریب جمع شدگی می‌باشد. بلوک‌های لیکا دارای ضریب جمع شدگی کمتری هستند. این درحالی است که ضریب جمع شدگی بلوک هبلکس در برابر خشک شدن بسیار بیشتر است.

اجرای ملات

یکی دیگر از معیارهایی که در مقایسه بلوک لیکا و هبلکس مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان ملات مورد استفاده برای اجرای هرکدام از این بلوک‌ها می‌باشد. شکل و ساختار بلوک‌های لیکا این اجازه را می‌دهد تا بنا را به صورت قائم اجرا کنید. اما بلوک‌های هبلکس این امکان را ندارند. این مورد برای معماران و بناهای ایرانی بسیار اهمیت دارد زیرا روند ساخت معمولی و رایج در ایران به صورت قائم می‌باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به مقایسه بلوک لیکا و هبلکس پرداختیم. همانطور که می‌دانید این دو نوع بلوک یکی از رایج ترین مصالح در ساخت و ساز هستند که محبوبیت زیادی در بین معماران دارند. این تفاوت‌ها سبب شد تا قیمت بلوک هبلکس و لیکا با یکدیگر تفاوت داشته باشد. علاوه بر این سیوان لند در مقاله‌ی دیگری به مقایسه‌ی هبلکس پرداخته تا دریابید که هبلکس بهتر است یا سفال؟ پس اگر می‌خواهید بهترین نوع بلوک را برای ساختمان خود انتخاب کنید، مقایسه‌های هبلکس با سایر بلوک‌ها را از دید سیوان لند بخوانید.

2.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *