بلوک هبلکس بهتر است یا سفال؟ | مقایسه بلوک هبلکس و سفال


قیمت بلوک هبلکس

اگر شما هم بلوک هبلکس را برای ساخت سازه خود انتخاب کرده‌اید حتما به این سوال فکر کرده‌اید که هبلکس بهتر است یا سفال؟ بلوک‌های سبک بلوک‌های متخلخلی هستند که بهترین نوع از مصالح برای ساخت سازه به شمار می‌روند. از طرفی نمی‌توان از انواع بلوک هبلکس برای اجرای دیوارهای باربر استفاده کرد. در مقابل بلوک‌های سفالی از خاک رس و آب در دو نوع سقفی و دیواری تولید می‌شوند که رد صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مقاله می٬خواهیم با بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس و سفال، به انتخاب هرچه بهتر شما در این جهت کمک کنیم. پس در ادامه با سیوان لند همراه باشید.

مقایسه بلوک هبلکس و سفال

مقایسه بلوک هبلکس و سفال
مقایسه بلوک هبلکس و سفال

برای مقایسه‌ی این مصالح باید از چند نظر آن‌ها را مورد برسی قرار دهیم.

از نظر وزنی، بلوک هبلکس بهتر است یا سفال؟

اولین نکته‌ی قابل توجه در ساخت و ساز مناطق زلزله خیز ایران، وزن مصالح مورد استفاده در ساختمان است. با وجود افزایش وقوع زلزله، وزن ساختمان‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده. هرچقدر که سازه سبک تر باشد، مقاومت بیشتری در برابر زلزله خواهد داشت. طبق آیین نامه‌ی جدید ضروری است که هر ساختمانی از مصالح سبک استفاده کند. بلوک‌های هبلکس از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساخت و سازهای امروزی هستند. پس می‌توان پاسخ سوال هبلکس بهتر است یا سفال را از این مورد دریافت کرد.
بنابراین در پاسخ به سوال هبلکس بهتر است یا سفال باید بگوییم که با توجه به وزن کم هبلکس نسبت به سفال‌ها، ایمنی سازه در برابر زلزله افزایش خواهد یافت و این از مزیت‌های بلوک هبلکس به شمار می‌رود. البته باید به این نکته توجه کرد که ابعاد بلوک سفالی و هبلکس نیز در وزن آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود. یک بلوک هبلکس با ابعاد 20*25*60، معادل 26 آجر خواهد بود.

مواد تشکیل دهنده‌ی هبلکس بهتر است یا سفال؟

مواد تشکیل دهنده‌ی هبلکس بهتر است یا سفال؟
مواد تشکیل دهنده‌ی هبلکس بهتر است یا سفال؟

از آنجایی که مواد اولیه‌ی تشکیل دهنده‌ی این دو مصالح با هم تفاوت دارد، پس ویژگی‌های منحصر به فردی نیز خواهند داشت. در ساخت بلوک‌های سفالی از خاک رس، آهک و آب استفاده شده و در مقابل سیمان، سیلیس، آهک و آلومینیوم از متریال‌های تشکیل دهنده‌ی بلوک هبلکس هستند. پس نمی‌توان گفت که مواد تشکیل دهنده‌ی کدام یک بهتر است زیرا ویژگی منحصر به فرد هرکدام سبب کاربرد متفاوت آن‌ها شده.

سرعت اجرای هبلکس بیشتر است یا سفال؟

بلوک‌های سفالی نسبت به هبلکس دارای وزن بیشتری هستند، پس جا به جایی و حمل و نقل آن‌ها سخت تر و هزینه بر تر خواهد بود، در نتیجه سرعت اجرای آن‌ها کمتر خواهد بود. این کاهش سرعت می‌تواند هزینه‌ی دستمزد کارگران و حمل و نقل را تا حد زیادی کاهش دهد. پس می‌توان گفت که سرعت اجرای بلوک هبلکس از سفال بیشتر است.

مقاومت هبلکس بهتر است یا سفال؟

در این مورد بلوک هبلکس دارای مقاومت بیشتری نسبت به سفال می‌باشد. همچنین در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم تر و دارای ماندگاری بیشتری است.

پرتی مصالح هبلکس بیشتر است یا سفال؟

پرتی مصالح هبلکس بیشتر است یا سفال؟
پرتی مصالح هبلکس بیشتر است یا سفال؟

یکی از ویژگی‌های مثبت هبلکس، کارایی بالای آن است، به این معنی که به راحتی می‌توان آن را در هر ابعادی برش داده می‌شوند. این عملیات بدون هیچگونه پرتی امکان پذیر است. در مقابل بلوک‌های سفالی برای برش کاری نیاز به ابزار خاص خود را دارند که فرد باید در این زمینه از مهارت خاصی برخوردار باشد

مقایسه‌ی قیمت بلوک هبلکس و سفال

هنگامی که به مقایسه‌ی بلوک هبلکس و سفال می‌پردازیم، باید قیمت آن‌ها را نیز در این مقایسه در نظر بگیریم. شاید به نظر بیاید که قیمت سفال از بلوک‌های هبلکس کمتر باشد اما باید بدانید که هزینه‌ی اجرایی بلوک‌های سفالی در کل پروژه، بیشتر از بلوک‌های هبلکس خواهد بود. از آنجایی که ابعاد بلوک هبلکس نسبت به سفال بیشتر است، پس خرید حجم کمی از آن با کارایی مفید تر، مقرون به صرفه تر خواهد بود. با این که بلوک‌های سفالی کارایی هبلکس را ندارند اما قیمت آن‌ها از بلوک‌های هبلکس بیشتر است. پس از لحاظ قیمت نیز می‌توان فهمید که هبلکس بهتر است یا سفال.
از طرف دیگر میزان سیمان مصرفی برای اجرای هبلکس بسیار کمتر شده و می‌توانید مقدار زیادی از هزینه‌ها را کاهش دهید. این مقدار برای بلوک‌های هبلکس حدود 25 درصد کمتر از بلوک‌های سفالی خواهد بود. علاوه بر این زمانی که از بلوک‌های سفالی برای دیوارچینی استفاده می‌شود، برای هموار کردن سطح آن نیز بایداز گچ و دیگر مصالح استفاده کنید. در حالی که بلوک‌های هبلکس از ابتدا دارای سطحی صاف هستند که نیازی به گچ کاری ندارد. پس هزینه‌ی گچ کاری نیز حذف خواهد شد.
در مقایسه‌ی قیمت بلوک هبلکس با سفال باید هزینه‌های حمل و نقل را نیز در نظر بگیرید. حمل و نقل هبلکس به دلیل وزن کمی که دارد راحت تر است و آسیب کمتری به کارگر وارد می‌کند. پس می‌توان گفت که هزینه‌ی حمل و نقل آن از سفال کمتر خواهد بود. آخرین نکته درمورد تفاوت قیمت بلوک هبلکس و سفال این است که عایق بودن هبلکس می‌تواند در کاهش مصرف انرژی‌های ساختمان موثر باشد.

مقاومت هبلکس و سفال در آتش سوزی

با توجه به مقایسه‌ی مواد تشکیل دهنده‌ی بلوک هبلکس و سفال، در خواهیم یافت که در زمان آتش سوزی بلوک هبلکس بهتر است یا سفال. هبلکس به عنوان مقاوم ترین نوع از مصالح ساختمانی در برابر آتش سوزی شناخته شده که این عدد چیزی حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از سفال می‌باشد. به صورتی که ضریب مقاوت هبلکس بین 6 تا 8 و این عدد در سفال بین 2 تا 3 می‌باشد. پس می‌توان گفت که ساختمانی که با بلوک‌های هبلکس ساخته می‌شود، در زمان آتش سوزی از امنیت بالاتری برخوردار است و تلفات و خسارت‌های ناشی از آتش سوزی بسیار کمتر خواهد بود.

مقاومت رطوبتی هبلکس بهتر است یا سفال؟

یکی از نکاتی که در زمان خرید بلوک هبلکس باید به آن توجه داشته باشید، عدم مقاومت کافی این مصالح در برابر رطوبت می‌باشد. درصورتی که این مصالح در برابر آب و یا هرگونه رطوبت قرار بگیرند، از مقاومت آن‌ها کم خواهد شد و به عبارت دیگر می‌توان گفت که عایق رطوبتی نیستند. اگر سازه‌ی شما در مناطق مرطوب ساخته خواهد شد، حتما این نکته را در نظر بگیرید و از به کارگیری آن خودداری کنید.

مقاومت صوتی هبلکس بهتر است یا سفال؟

از آنجایی که هوا عایق مناسبی برای صوت می‌باشد و بلوک‌های هبلکس نیز متخلخل هستند، پس می‌توان در پاسخ به سوال هبلکس بهتر است یا سفال گفت که بلوک هبلکس عایق صوتی بهتری نسبت به سفال‌ها هستند. بلوک‌های سفالی توخالی بوده و هیچ هوای محبوسی در خود ندارند، بنابراین هوا به راحتی می‌تواند از آن عبور کرده و صوت را انتقال دهد. پس در پاسخ به سوال مقاومت صوتی هبلکس بیشتر است یا سفال، باید بگوییم که این رتبه نیز به بلوک‌های هبلکس تعلق می‌گیرد.

کلام پایانی

با توجه به نکات گفته شده، دریافید که بلوک هبلکس بهتر است یا سفال؟ هرکدام از این محصولات ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و برای ساخت ساختمان‌هایی با کاربری‌های گوناگون، از هرکدام از این مصالح استفاده می‌کنند. اما اگر قرار است سازه‌ی خود را در مناطق مرطوب بسازید توصیه می‌کنیم که حتما از بلوک‌های سفالی استفاده کنید. اما برای مناطق دیگر بهتر است از مصالحی استفاده کنید که هدر رفت کمتری دارد و سبب کاهش هزینه‌های شما خواهد شد، که در این موارد بلوک‌های هبلکس بهترین گزینه هستند.

2.8/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *