بلوک لیکا چیست؟ بررسی 100% ویژگی‌ها، انواع و وزن بلوک های لیکا


قیمت بلوک سبک صنعتی

بلوک لیکا یکی از انواع بلوک سبک به شمار می‌رود که با استفاده از سبک دانه‌ی لیکا تولید می‌شود. بلوک های لیکا در عین داشتن وزنی سبک، مقاومت خوبی دارند و عایق بهتری نسبت به بلوک‌های سیمانی معمولی هستند. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم بلوک لیکا چیست و اطلاعات جامع و کاملی درباره دانه لیکا، بلوک سیمانی لیکا، ویژگی‌ها و انواع آن به شما ارائه می‌کنیم.

بلوک لیکا چیست؟

بلوک‌های سیمانی از نظر وزنی یا سبک هستند و یا سنگین. بلوک‌های سیمانی سبک را هم می‌توان با دانه‌های معدنی تولید کرد و هم با دانه‌های صنعتی. پوکه لیکا یکی از انواع دانه‌های صنعتی است که از آن برای ساخت بلوک سیمانی سبک لیکا استفاده می‌شود. با حذف دانه‌های معدنی از ترکیبات سیمانی، تخلخل این بلوک بیشتر و وزن آن سبک‌تر می‌شود.

بلوک لیکا یکی از انواع بلوک‌های سیمانی سبک می‌باشد که با دانه صنعتی لیکا تولید می‌شود و در دیوارهای پیرامونی و تیغه‌ها استفاده دارد.
بلوک لیکا یکی از انواع بلوک‌های سیمانی سبک می‌باشد که با دانه صنعتی لیکا تولید می‌شود و در دیوارهای پیرامونی و تیغه‌ها استفاده دارد.

مقاومت بلوک لیکا نباید کمتر از 30 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد. و می‌توان از انواع آن‌ هم برای دیوارهای پیرامونی و هم تیغه‌ها استفاده کرد. ضخامت جداره‌ی خارجی بلوک سیمانی لیکا از بلوک‌های سیمانی معمولی بیشتر است. اما چون دانه‌های لیکا سبک هستند، این بیشتر بودن ضخامت باعث بیشتر شدن وزن بلوک های لیکا نمی‌شود. در عوض این ویژگی باعث می‌شود که این بلوک‌ها عایق بهتری در برابر صوت و حرارت باشند.

وزن بلوک لیکا

وزن بلوک لیکا به تعداد جداره‌های آن، ابعاد و توخالی یا توپر بودن این بلوک بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان گفته وزن فضایی بلوک لیکا از 1100 کیلوگرم بر مترمکعب کمتر است. به طور حدودی می‌توان وزن هر بلوک سبک لیکا را بین 4 تا 10 کیلوگرم دانست. علی‌رغم این وزن کم، مقاومت بلوک های لیکا حداقل 30 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد و حتی می‌توان با طرح اختلاط‌های بهینه، به مقاومتی تا 100 کیلو بر سانتی‌متر مربع هم رسید.

ویژگی‌های بلوک لیکا

از مهم‌ترین ویژگی‌های بلوک سبک لیکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن سبک

اولین ویژگی که بلوک های لیکا با آن شناخته می‌شوند، وزن سبک آن‌هاست. به دلیل وزن کم این بلوک‌ها، کار با آن‌ها راحت‌تر است و هزینه و زمان اجرا نیز کاهش پیدا می‌کند. گذشته از آن، سبک بودن وزن بلوک لیکا باعث می‌شود که وزن ساختمان نیز کاهش پیدا کند. به طوری که وزن دیوار اجرا شده با بلوک سبک لیکا، چیزی حدود 2.5 برابر کمتر از وزن دیوار چیده شده با آجر است.

عایق بودن در برابر صوت

حجیم بودن پوکه‌های لیکا و تخلخل موجود در بلوک های لیکا باعث شده که این بلوک به عایق خوبی در برابر صوت تبدیل شود. هم‌چنین بلوک های لیکا چند جداره هستند که این ویژگی نیز باعث به دام افتادن هوا در میان این جداره‌ها و به وجود آمدن حالت آکوستیک می‌شود.

عایق بودن در برابر حرارت

خود پوکه‌های لیکا که برای ساخت بلوک لیکا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای ضریب حرارتی 0.09 وات بر متر کلوین هستند. به همین ترتیب بلوک ساخته شده با این پوکه‌ها نیز ضریب مقاومتی مناسبی دارند و حداکثر مقاومت حرارتی عنوان شده دیوارها در گروه 1 و 2 و 3 مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را دارند.

مقاومت در برابر آتش

بلوک سیمانی لیکا می‌تواند تا 3 ساعت در برابر آتش‌سوزی مقاومت کند.
بلوک سیمانی لیکا می‌تواند تا 3 ساعت در برابر آتش‌سوزی مقاومت کند.

طبق آزمایش‌های انجام شده بر اساس استاندارد ملی شماره 12055 و 1363 BS EN، دیوارهای ساخته شده با بلوک لیکا از نظر مقاومت در برابر آتش با استانداردها همخوانی دارند. و بسته به ضخامت بلوک‌های به کار برده شده برای ساخت دیوار، می‌توانند حدود 2 تا 3 ساعت در برابر آتش مقاومت کنند.

جمع شوندگی کنترل شده

بلوک‌ها بتنی و سیمانی ممکن است بعد از مدتی به دلیل تکمیل فرایند هیدراتاسیون دچار جمع شوندگی شوند. اگر این جمع شوندگی بیش از اندازه باشد، باعث ایجاد ترک بر روی بلوک می‌شود. حداکثر میزان جمع شدگی برای بلوک بر اساس استاندارد ASTM باید 0.065% طول بلوک باشد. که مقدار جمع شوندگی برای بلوک سیمانی لیکا بسیار کمتر از این مقدار است.

سهولت اجرا

بلوک‌های لیکا در هشت نوع مختلف تولید می‌شوند که بسته به محل استفاده می‌توان بلوک مناسب را انتخاب کرد. انواع مختلف این بلوک مثل بلوک لیکا نیمه و آجر بلوک باعث شده‌اند که دیگر در مکان‌های خاص نیازی به نصف کردن و شکستن بلوک های لیکا نباشد.

انواع بلوک لیکا

  • دیواری تو خالی ته پر (سه جداره)
  • دیواری توخالی (هشت جداره)
  • دیواری توخالی (چهار جداره)
  • تیغه ای تو خالی ته پر (سه جداره)
  • دیواری تو خالی ته پر(سه جداره)
  • دیواری توخالی (سه جداره)
  • تیغه ای توخالی ته پر با دو سوراخ
  • دیواری تو خالی ته پر با سه سوراخ
  • دیواری تو خالی ته پر با سه سوراخ
  • تیغه ای تو پر فارسی بر
  • تیغه ای توپر
  • بلوک لیکا در ابعاد آجر
  • تیغه ای تو پر (نیمه)
  • دیواری تو خالی ته پر (نیمه)
  • دیواری تو خالی ته پر (نیمه)

پوکه لیکا چیست؟

پوکه لیکا نوعی دانه صنعتی است که از خاک رس تولید می‌شود و در ساخت بلوک سبک کاربرد دارد.
پوکه لیکا نوعی دانه صنعتی است که از خاک رس تولید می‌شود و در ساخت بلوک سبک کاربرد دارد.

از آن‌جا که پوکه لیکا ماده سازنده اصلی برای بلوک لیکا است، بهتر است که با آن‌ها نیز کمی آشنا شویم. لیکا به معنای «دانه رس منبسط شده سبک» و همان‌طور که از معنای اسم آن برمی‌آید، از خاک رس درست شده است. به این ترتیب که با حرارت دادن با خاک رس، اندازه دانه‌های رس بزرگ‌تر شده اما وزن آن‌ها به نسبت حجمشان کمتر از حالت عادی می‌شود. مراحل ساخت پوکه لیکا به شرح زیر است:

1. فرآوری خاک رس

برای ساخت دانه لیکا، ابتدا خاک رسی که توسط کارخانه انبار شده است، به وسیله نقاله‌های گردان به سمت باسکول می‌روند و در آن‌جا وزن می‌شوند. سپس، این خاک رس به وسیله نقاله به سمت آسیاب می‌روند که در مسیر این نقاله‌ها آهنرباهایی قوی وجود دارند که ناخالصی‌های مواد معدنی را از خاک رس جدا می‌کنند. صفحه زیرین آسیابی که خاک رس به آن وارد می‌شود سوراخ دار است. بعد از ورود خاک به آسیاب، به آن آب اضافه می‌شود تا خاک به گل تبدیل شود.

2. خشک کردن گل رس

بعد از مخلوط کردن خاک با آب و تشکیل گل، این گل را وارد کوره‌های مخصوص می‌کنند تا خشک شود. دمای کورهای که گل را خشک می‌کند حدود 200 درجه سانتی‌گراد است و این کار چیزی حدود 1 ساعت و نیم تا دو ساعت و نیم زمان می‌برد. گل رس با خشک شدن تبدیل به گندله می‌شود.

3. پختن و تولید دانه لیکا

در این مرحله، گندله‌ها را ابتدا در کوره‌ای با دمای 400 درجه سانتی‌گراد و سپس با دمای 1200 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. با این کار، خاک رس ضمن نزدیک شدن به دمای ذوب خود منبسط می‌شوند و دانه‌های لیکا تشکیل می‌شوند. در نهایت این دانه‌ها به بخش دیگری منتقل می‌شوند تا دمای آن‌ها کاهش پیدا کند.

جمع بندی

بلوک لیکا از انواع بلوک‌های سیمانی سبک به شمار می‌رود. این بلوک‌ها در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای تیغه‌چینی و دیوارچینی استفاده کرد. شما می‌توانید برای خرید و یا استعلام قیمت بلوک سبک معدنی و همچنین قیمت بلوک سبک صنعتی به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *