خرید درب و پنجره دو جداره
باز و بسته شدن درب و پنجره‌های دوجداره باید به خوبی و راحتی صورت بگیرد. در برخی موارد درب و پنجره‌های دوجداره به دلیل ضربه و یا نصب غیر اصولی، از حالت عادی و یا به اصطلاح از رگلاژ خارج می‌شوند. اگر درب و پنجره‌های دوجداره از رگلاژ خارج شوند، دیگر عایق‌های خوبی در برابر صوت و گرما و سرما نخاوهند بود. در این مقاله قصد داریم به عواملی که سبب به وجود آمدن این مشکل می‌شود بحث کنیم و برای آن راه حل‌هایی ارائه دهیم.

رگلاژ پنجره دوجداره به چه معناست؟

رگلاژ پنجره دوجداره
رگلاژ پنجره دوجداره
رگلاژ پنجره دوجداره به معنای تنظیم دقیق لولاها، یراق آلات و شیشه‌های لنگه بازشوی پنجره می‌باشد. تمام درب و پنجره‌های دوجداره، هم UPVC و هم آلومینیومی قابل رگلاژ و تنظیم می‌باشند. رگلاژ پنجره دوجداره سبب می‌شود تا کیفیت و عملکرد اولیه بازگردد و درب و پنجره قادر باشند تا نقش خود را در صرفه جویی انرژی به خوبی ایفا کنند.

مزایای رگلاژ پنجره دوجدار

  • رفع ایراداتی همچون عایق صوتی و حرارتی
  • عملکرد درست یراق آلات پنجره دوجداره
  • بازگشت عملکرد پنجره به شکل روز اول

رگلاژ پنجره دوجداره چگونه انجام می‌شود؟

درصورتی که درب و پنجره در هنگام باز و بسته شدن با نقطه‌ای درگیر باشند و به صورت روان حرکت نکنند، بایستی آن را رگلاژ کنید. اما اگر حرکت درب و پنجره روان بود ولی سر و صدا، سرما یا گرد و خاک وارد خانه شدند، به این معناست که به خوبی کیپ نشده‌اند. در این حالت می‌توان گفت که درزی بین فریم و بازشو وجود دارد که می‌توانید آن را با رگلاژ کردن برطرف کنید. پنجره‌ها از نقاط گوناگونی قابل رگلاژ هستند که عبارتند از:
  • فریم لنگه بازشو
  • شیشه پنجره
  • یراق آلات
رگلاژ پنجره دوجداره باید توسط افراد متخصص انجام شود که در این زمینه اطلاعات کافی را دارد. نصب این درب و پنجره‌ها توسط افراد غیر حرفه‌ای به دلیل استفاده از یراق آلات نامرغوب، پروفیل‌های بی‌کیفیت و نادیده گرفتن قوانین نصب، سبب می‌شود تا عایق بندی پنجره و تنظیمات آن پس از مدتی بر هم بخورد. اما به طور کلی روش رگلاژ پنجره دوجداره به دو صورت است:
  1. رگلاژ در زمان نصب پنجره دوجداره
پس از نصب درب و پنجره‌های دوجدارهف هیچ فاصله‌ای نباید بین قاب بازشو و ثابت وجود داشته باشد و هیچ هوایی اجازه‌ی ورود و خروج به خانه را نداشته باشد. لنگه‌ی بازشو بایستی به آسانی و روان، باز و بسته شود. علاوه بر این بین دیوار و قاب پنجره نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد. پس به اصطلاح فیکس کردن شیشه پنجره یکی از واجبات بررسی رگلاژ پنجره دوجداره می‌باشد.
  1. رگلاژ پس از نصب پنجره دوجداره
اگر نصب درب و پنجره‌های دوجداره را به متخصصین آن بسپارید، نیازی به تنظیم کردن آن‌ها پس از نصب کم خواهد شد. اما در برخی موارد نیز به دلی استفاده‌ی مکرر از آن‌ها، دچار افتادگی می‌شوند. برای حل این مشکل بایستی تنظیمات مجدد را انجام دهید که این تنظیمات در همان روزهای اول قابل انجام است.

نقاط قابل رگلاژ در پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره دوجداره از قسمت‌های مختلفی صورت می‌گیرد که شامل رگلاژ شیشه‌های دوجداره و رگلاژ یراق آلات می‌باشد. در ادامه هرکدام از آن‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

رگلاژ شیشه دوجداره

رگلاژ شیشه دوجداره
رگلاژ شیشه دوجداره
شیشه‌ها یکی از مهم ترین نقاطی است که می‌توان در پنجره‌های دوجداره آن را رگلا کرد. برای این کار از ابزاری به نام زیر شیشه‌ای استفاده می‌کنند که سبب قرار گیری صحیح شیشه درون پنجره دوجداره می‌شود. متخصصان رگلاژ شیشه، با استفاده از این ابزار، شیشه را در جای خود محکم می‌کنند. با این عمل تمام وزن شیشه روی پنجره‌ی دوجداره پخش می‌شود.

رگلاژ یراق آلات پنجره دوجداره

وقتی که صحبت از رگلاژ پنجره و رگلاژ درب دوجداره می‌شود، نمی‌توان از رگلاژ یراق آلات آن گذشت. این کار می‌تواند امنیت ( قفل‌های پنجره دوجداره ) را افزایش دهد و دیرتر خراب شوند. یکی از اجزای مهم در پنجره‌های دوجداره، اسپانیولیت آن است. کیفیت این قطعات با توجه به آلیاژ مصرفی در آن‌ها سنجیده می‌شود که اگر نوع بی‌کیفیت آن را انتخاب کنید، به مرور زمان و وارد شدن فشار بر آن خراب شده و باید قفل و دستیگره را تعویض کنید.

رگلاژ در جهات مختلف

رگلاژ عمودی لنگه بازشو

برای اجرای این نوع رگلاژ، ابتدا باید لولای درب و پنجره را باز کنید. پس از آن توسط آچار آلن، پیچ را برگردانید و با چرخش ساعتگرد آن، لنگه‌ی بازشو را به بالا ببرید. درصورت چرخیدن به پادساعتگرد، به سمت پایین حرکت خواهد کرد. بهتر است بدانید که رگلاژهای عمودی و افقی باید به طور موازی انجام شوند تا لنگه‌ی بازشو پنجره دوجداره، به حالت اولیه‌ی خود بازگردد.

رگلاژ افقی لنگه بازشو

لنگه‌ی بازشو پنجره دوجداره برای این نوع رگلاژ بایستی در حرکت محوری افقی به عمودی جا به جا شود. برای این کار با استفاده از آچار آلن 5 میلی متری، پیچ رگلاژی را باز و بسته کنید. با باز و بسته کردن، لنگه‌ی بازشو درب و پنجره به صورت افقی تکان خواهد خورد. این کار را باید تا زمانی انجام دهید که عدم انطباق با بسته شدن لنگه‌ی پنجره از بین برود.

رگلاژ انواع پنجره‌های دوجداره

رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته
رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته
برای رگلاژ این نوع پنجره‌های دوجداره ابتدا بایستی کاور لولای درب و پنجره تک حالته را باز کرده و سپس با آچار آلن یا پیچ گوشتی، کاور را آزاد و جا به جا کنید. جا به جایی و رگلاژ پنجره تک حالته باید در جهت افقی و عمودی باید. با چرخش ساعتگرد پیچ، لنگه‌ی بازشو به سمت بالا حرکت می‌کند و در صورت چرخص پادساعتگرد، به سمت پایین حرکت خواهد کرد. هردو رگۀاز عمودی و افقی را به صورت موازی انجام دهید تا به حالت مناسب و صحیحی، شاهد باز و بسته شدن پنجره باشید. در صورت لزوم، لولاها باید از قبل تنظیم شوند. لولاهای قابل تنظیم علاوه بر رگلاژ ساده‌ای که دارند، توانایی تحمل وزن 200 کیلوگرم را نیز داشته و در عایق بندی پنجره تک حالته نیز نقش دارند.

رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

رگلاز پنجره دوجداره UPVC توسط لولای پایین، لولای اهرمی و لولای بالا امکان پذیر است. لولای پایین به همراه دو پیچ با حفره شش ضلعی، می‌تواند قابلیت جا به جایی لنگه را فراهم آورد. اما در لولای بالا، هیچ پیچی وجود ندارد بلکه پیچ آن در اهرم بالا و قسمت بالایی لنگه‌ی بازشو قابل مشاهده است. جهت رگلاژ این نوع پنجره، بایستی ابتدا کاور را به سمت پایین، بیرون بکشید تا پیچ‌هایی با حفره شش ضلعی مشاهده کنید. پیچی که به صورت عمودی وجود دارد، جهت حرکت لنگه به سمت بالا و پایین می‌باشد و پیچ دوم نیز برای حرکت در جهت چپ و راست تعبیه شده. برای رگلاژ پنجره دوجداره کشویی بایستی ابتدا لولایی پنجره دوجداره را باز کرده و سپس پیچ‌های عمودی حفره‌ها را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. پیچ دوم پنجره را در جهت چپ و راست و به صورت موازی با پیچ عمودی حرکت دهید.

رگلاژ پنجره دوجداره آلومینیومی

درب و پنجره‌های دوجداره آلومینیومی نسبت به UPVC، کمتر از رگلاژ خارج می‌شوند. دلیل آن هم استفاده‌ی نادرست و نصب غیر اصولی و بروز بلایای طبیعی و … می‌باشد. درب و پنجره‌های آلومینیومی نیز همانند درب و پنجره‌های UPVC تنظیم می‌شوند اما نیاز به تخصص بیشتری دارند. زیرا ساختار درب و پنجره‌های آلومینیومی پیچیدگی منحصر به فردی داشته که نیاز به تجربه و تخصص افراد دارد. رگلاژ و تنظیم درب و پنجره‌های آلومینیومی نسبت به UPVC، نیاز به هزینه و زمان بیشتری می‌باشند.

رگلاژ پنجره دوجداره UPVC

مهم ترین ویژگی‌ها و نقش درب و پنجره‌های UPVC در عایق بندی گرما و سرما، آلودگی‌های صوتی و رفع افتادگی پنجره دوجداره می‌باشد. با رگلاژ این پنجره‌ها می‌توانید تعمیرات درب و پنجره دوجداره را کاهش دهید. همچنین سبب می‌شود تا این پنجره‌ها بتوانند نقش خود را در صرفه جویی انرژی ساختمان ایفا کنند.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی
رگلاژ پنجره دوجداره کشویی
در پنجره دوجداره کشویی، حرکت لنگه‌ی بازشو برخلاف پنجره‌های لولایی چرخشی نمی‌باشد و در یک مسیر تقسیم بر طرفین صورت می‌گیرد. پروفیل پنجره دوجداره کشویی، ریل‌هایی دارد که به وسیله‌ی غلطک‌ها به صورت افقی باز و بسته می‌شوند. در واقع این غلطک‌ها به صورت ریلی و در دو نوع تک ریل و جفت ریل وجود دارند که سبب شده تا رگلاژ آن‌ها متفاوت از یکدیگر باشد.

هزینه‌ی رگلاژ پنجره دوجداره چقدر است؟

هزینه‌ی این عملیات همواره درحال نوسان بوده وطی عوامل مختلفی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، پنجره‌هایی که دارای ارتفاع و عرض بیشتری هستند، برای رگلاژ کردن آن‌ها بایستی هزینه‌ی بیشتری بپردازید. علاوه بر این مدت زمان انجام کار، نوع بازشو و … می‌تواند این هزینه را تغییر دهد. همانطور که در مطالب قبل گفتیم، رگلاژ پنجره‌های دوجداره UPVC بسیار راحت و ساده است و به تجهیزات ساده‌ای نیاز دارد. به همین دلیل است که هزینه‌ی رگلاژ آن نیز پایین تر است. اما به طور کلی می‌توان گفت که پرداخت مبلغی جهت تعمیر درب و پنجره‌های دوجداره، هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری به شمار می‌رود. زیرا تنظیم نبودن آن‌ها می‌تواند سبب هدر رفتن انرژی‌های درون خانه و افزایش هزینه‌های شما شود. با وجود بالا بودن قیمت درب و پنجره‌ها این کار بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. اگر می‌خواهید از قیمت درب و پنجره دوجداره شیراز اطلاع یابید بهتر است که به سیوان لند مراجعه کنید و قیمت‌ها را به صورت آنی مشاهده کنید.

کلام پایانی

با خواندن این مقاله درمی‌یابید که رگلاژ پنجره دوجداره چقدر اهمیت دارد و شما با این کار می‌توانید از مشکلات دیگری نیز جلوگیری کنید. اگر نمی‌خواهید که انرژی تولید شده‌ی درون خانه‌ی شما به هدر برود و هزینه‌های اضافی برای آن پرداخت کنید، بهتر است که از تنظیم بودن درب و پنجره‌های دوجداره خود اطمینان حاصل کنید. سیوان لند در این مقاله چگونگی رگلاژ کردن این درب و پنجره‌ها را به شما آموزش داد تا بتوانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.
به این نوشته امتیاز دهید !