بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنید و یا اطلاعاتی در این زمینه دارید، حتما با بلوک‌های هبلکس آشنایی دارید. البته بهتر است قبل از استفاده از این محصولات، کمی درمورد مزایا و معایب بلوک هبلکس بدانید تا بتوانید به درستی از آن استفاده کنید. از آنجایی که امروزه بلوک‌های هبلکس محبوبیت زیادی در بین عموم پیدا کرده‌‍اند، پس می‌توان گفت که مزایا و معایب بلوک هبلکس فراوان است. اما هیچ محصولی بی عیب نیست. سیوان لند در این مقاله مزایا و معایب بلوک هبلکس را به شما معرفی خواهد کرد.

مزایا و معایب بلوک هبلکس

مزایا و معایب بلوک هبلکس
مزایا و معایب بلوک هبلکس

هبلکس یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی است که از مزایا و معایب بلوک هبلکس گوناگونی برخوردار است. این بلوک‌ها در واقع نوعی بتن هوادار اتوکلاو شده هستند که از ترکیب سیمان، ماسه، سیلیس، آهک، پودر آلومینیوم و آب در شرایط مخصوصی تولید می‌شوند. اما این بلوک‌ها همانند هر محصول دیگری دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه به مزایا و معایب بلوک هبلکس خواهیم پرداخت.

معایب

در این بخش به سوال معایب بلوک هبلکس چیست خواهیم پرداخت.

مقاومت فشاری کم در بلوک هبلکس

یکی از اصلی ترین مشکلی که در بلوک‌های هبلکس دیده شده، مقاومت کم آن‌ها در برابر فشارهایی است که به آن وارد می‌شود که یکی از مشخصات فنی بلوک هبلکس شمار می‌رود. در واقع عدم پایداری این مصالح سبب شده تا نتواند فشارهای وارد شده را تحمل کرده و در جای خود مستحکم بمانند. این ویژگی از آن جهت عیب بزرگی به شمار می‌رود که که نمی‌توان از آن در دیوارهای باربر استفاده کرد. بنابراین استفاده از بلوک‌های هبلکس تنها به دیوارهای غیرباربر محدود می‌شود.
در برخی موارد برای رفع این نقص بلوک هبلکس، ضخامت آن‌ها را در دیوار چینی افزایش می‌دهند. اما این کار هزینه‌های ساخت و ساز را افزایش می‌دهد و سبب کاهش فضای مفید ساختمانی خواهند شد. پس این راه حل برای حل این مشکل مناسب نخواهد بود. پس درمورد مزایا و معایب بلوک هبلکس می‌توان گفت که برخی از معایب آن قابل حل می‌باشند.

اتصال هبلکس به سازه غیر قابل نفوذ نیست

یکی دیگر از معایب بلوک هبلکس در بحث مزایا و معایب بلوک هبلکس، این است که عدم اتصال مناسب این بلوک به سازه می‌تواند در ایمنی ساختمان مشکل ایجاد کند. در واقع خاصیت انعطاف پذیری و صلبیت بلوک هبلکس نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند پنل‌های سه بعدی، کمتر است. همین امر سبب شده تا اتصال پذیری کمتری هم داشته باشند. در نتیجه این عدم اتصال در بلوک هبلکس سبب پایین آمدن مقاومت آن در برابر بار و فشارهای ساختمان خواهد شد.

هزینه‌ی تولید بالا به دلیل وجود سیلیس در ترکیبات اصلی آن

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، سیلیس یکی از متریال‌های اصلی برای تولید بلوک هبلکس می‌باشد. هزینه‌ی استخراج و استفاده از این عنصر در ساخت هبلکس، بسیار هزینه بر خواهد بود و همین موضوع سبب شده تا قیمت بلوک هبلکس زیاد شود.

طولانی بودن مراحل ساخت و تولید متریال هبلکس

متریال هبلکی یک فرآیند طولانی را برای رسیدن به محصول نهایی طی می‌کنند. در واقع از استخراج سیلیس و آلومینیوم گرفته تا ترکیب و متخلخل سازی آن‌ها و همچنین قالب بندی و پخت بلوک هبلکس، همه و همه نیازمند نیروی کار زیاد و هزینه‌های زیادی می‌باشد. البته نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که با بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس خواهیم یافت که معایب بلوک هبلکس در مقایسه با مزایای آن در ساختمان سازی، قابل چشم پوشی است.
در واقع ویژگی‌ها و مزایا و معایب بلوک هبلکس به گونه‌ای است که استفاده از آن در ساختمان سازی، بهتر از کنار گذاشتن و یا جایگزین کردن آن است.

مزایای بلوک هبلکس

مزایای بلوک هبلکس
مزایای بلوک هبلکس

سبک بودن بلوک هبلکس

یکی از ویژگی‌ها و مزایای بارز بلوک هبلکس‌ها، وزن کم آن‌ها است به طوری که به ازای هر متر مکعب، حدود 550 تا 600 کیلوگرم وزن خواهند داشت. این ویژگی سبب می‌شود تا حمل و نقل این بلوک راحت تر انجام شود و به آسانی بتوان از آن استفاده کرد.

مقاومت بالا در برابر دما و حرارت

این بلوک‌ها به دلیل متریال به کار رفته و نحوه‌ی پخت آن‌ها و متخلخل سازی، مقاومت بالایی در برابر دما و حرارت از خود نشان می‌دهند. این موضوع سبب شده تا در هزینه‌‌های انرژی، صرفه جویی زیادی شود.

مقاوم در برابر زلزله

با به کارگیری بلوک‌های هبلکس در سازه‌ی خود، از آن در برابر زلزله محافظت خواهید کرد. دلیل این مقاومت، نوع متریال، بافت بلوک هبلکس و وزن کم آن است.

مقاومت بالای بلوک هبلکس در برابر یخ زدگی و آتش سوزی

کی از اهداف اصلی ساختمان سازان از استفاده از بلوک هبلکس در پروژه‌های خود، ایجاد مقاومتی در ساختمان در برابر سرما زدگی و آتش سوزی می‌باشد. این ویژگی که در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد، در بلوک‌های هبلکس تعبیه شده.

سرعت بالا در اجرای بلوک هبلکس

باز هم به دلیل سبک بودن و به اصطلاح خوش دست بودن بلوک هبلکس، اتصال آن‌ها با استفاده از چسب هبلکس، بسیار راحت و آسان است. نصب این بلوک‌ها زمان زیادی نمی‌برد و به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

قابلیت سوراخکاری و میخ زنی در بلوک هبلکس

یکی از بهترین قابلیت‌های بلوک هبلکس این است که می‌توان عملیات برشکاری و سوراخ کاری را روی آن انجام داد. این ویژگی سبب شده تا بتوان از بلوک‌های هبلکس در اندازه‌های گوناگونی استفاده کرد و انواع ابزار و میخ را در آن تعبیه کرد.

قابلیت بازیافت قطعات شکسته‌ی بلوک هبلکس

در صورت شکسته شدن هر قطعه از بلوک هبلکس، به هیچ وجه نگران نشوید. زیرا بلوک‌های هبلکس را می‌توان بازیافت کرده و مجددا استفاده کرد. این قطعات شکسته را می‌توان در اجرای سقف مورد استفاده قرار داد.

بلوک هبلکس عایق صوتی است

یکی از ویژگی‌هایی که امروزه با سبک آپارتمان نشینی بسیار اهمیت یافته، عایق بودن ساختمان در برابر صوت می‌باشد. بلوک‌های هبلکس این ویژگی را دارند و در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی پر سر و صدا مورد بسیار کاربرد دارند.

قابلیت سفارشی سازی بلوک هبلکس

قابلیت سفارشی سازی بلوک هبلکس
قابلیت سفارشی سازی بلوک هبلکس

اگرچه بلوک‌های هبلکس براساس استاندارد و در اندازه‌های مشخصی تولید می‌شوند، اما از آنجایی که این بلوک‌ها قابل برش هستند می‌توانید بلوک هبلکس را در اندازه سفارشی خود استفاده کنید.

حمل و نقل آسان

این مزیت بلوک هبلکس نیز بازمی‌گردد به وزن کم آن. این ویژگی سبب می‌شود تا کارگران بتوانند به راحتی آن را حمل کرده و برای انتقال و بارگیری آن به نیروی کمی نیاز باشد. در نتیجه هزینه‌های کلی را کاهش خواهد داد.

قابلیت اندود کاری روی هبلکس

از آنجایی که بلوک هبلکس آب را به خود جذب می‌کند، دیوار ایجاد شده با این مصالح چسبندگی مناسب را با هر نوع اندود دارد. اندود گچ خاک به راحتی روی هبلکس قابل اجرا بوده و در صورت رعایت اصول فنی دیوارچینی، نیازی به آستر گچ و خاک نیز نمی‌باشد. شما می‌توانید مستقیما آستر نهایی گچ را روی آن اجرا کنید. در صورت استفاده از پلاستر سیمانی نیز، رطوبت دهی بلوک قبل و بعد از آن الزامی می‌باشد.

امکان اجرای نما روی هبلکس

یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث مزایا و معایب بلوک هبلکس مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که می‌توان انواع نماهای سنگی، سیمانی و کامپوزیت را روی آن اجرا کرد. تنها درصورت استفاده از نمای سنگی روی هبلکس، رطوبت دهی ملات سنگ تا گیرش نهایی ملات لازم و ضروری می‌باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس پرداختیم تا شما بتوانید برای یاخت سازه‌های خود، بهترین مصالح را انتخاب کنید. با توجه به نکات گفته شده در این مقاله درمی‌یابیم که این بلوک‌ها دارای خواص و ویژگی‌های منحصر ب فرد و فوق العاده‌ای هستند که با وجود این مزایا می‌توان از معایب آن چشم پوشی کرد. اگر شما هم ایمنی و عایق سازی ساختمان را مد نظر دارید، پس از خواندن مقاله مزایا و معایب بلوک هبلکس خواهید یافت که استفاده از بلوک‌های هبلکس بهترین گزینه می‌باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *