معرفی مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد

برای این که بتوانید با مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد آشنا شوید، ابتدا باید انواع سیمان را بشناسید. سیمان در انواع مختلفی تولید می‌شود که اصطلاحا به آن‌ها تیپ سیمان می‌گویند. هر نوع سیمان ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد که باعث می‌شود کاربرد آن متفاوت باشد. در ادامه به بررسی انواع سیمان و مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد می‌پردازیم.

مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد

پیش از این که به معرفی مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد بپردازیم، بهتر است توضیح کوتاهی در مورد تیپ‌های سیمان به شما ارائه کنیم. 

به طور کلی سیمان به دو دسته سیمان پرتلند و سیمان غیرپرتلند تقسیم می‌شود. سیمان‌های پرتلند به تیپ‌های 1 تا 5 تقسیم می‌شوند که تفاوت اصلی این تیپ‌ها با هم در زمان گیرش، حرارت هیدراتاسیونی که آزاد می‌کنند و مقاومتشان در برابر سولفات‌ها و کلر است. سیمان تیپ 1 به سیمان معمولی شهرت دارد و ساده‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع سیمان است. سیمان‌های تیپ 2 تا 5 سیمان‌های اصلاح شده هستند و هرکدام برای شرایط آب و هوایی متفاوتی مناسب هستند و مقاومت متفاوتی هم دارند.

سیمان پرتلند
سیمان پرتلند

سیمان غیرپرتلند چیست؟

در گذشته برای ساخت سیمان غیرپرتلند از آهک، گچ، قیر و … استفاده می‌شده. اما امروزه ترکیبات اصلی آن شامل سیمان معمولی، آهک و گچ بوکسایت است. سیمان غیرپرتلند به عنوان سیمان پلیمری شناخته می‌شود. این سیمان دو نوع بیشتر ندارد که یکی سیمان غیر پرتلند آلومینیومی و دیگری سیمان غیر پرتلند منبسط شونده است. قیمت سیمان غیرپرتلند از سیمان پرتلند بسیار بالاتر است و با اینکه ویژگی‌های بهتری دارد، اما به خاطر قیمت بالا کمتر مورد استفاده است.

سیمان پرتلند چیست؟

سیمان پرتلند نام خود را از مکانی گرفته که این سیمان برای اولین بار تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت. این سیمان که رایج‌ترین نوع سیمان در ساخت و ساز به‌شمار می‌رود، از رس، آهک، سیلیس و مواد معدنی ساخته می‌شود. سیمان پرتلند به 5 دسته رایج تقسیم می‌شود که به آ‌ن‌ها تیپ گفته می‌شود. تفاوت انواع تیپ سیمان پرتلند با یکدیگر در مقاومت آن‌ها، حرارت هیدراتاسیون، زمان گیرایش و مقاومت در برابر سولفات‌ها است.

سیمان پرتلند تیپ 1

سیمان تیپ 1 یا سیمان پرتلند معمولی، ساده‌ترین نوع سیمان است که استفاده بیشتری هم نسبت به سایر تیپ‌ها دارد. به سیمان تیپ 1 سیمان بنایی و سیمان سیاه هم گفته می‌شود و از آن برای ساخت انواع ملات بنایی و بلوک سیمانی استفاده می‌کنند. سیمان پرتلند تیپ 1 ساده‌ترین ساختار و ویژگی‌ها را دارد و ترکیبات اولیه آن شامل سیلیس، آهک، رس و مواد معدنی می‌شود.

سیمان پرتلند تیپ 1
سیمان پرتلند تیپ 1

سیمان پرتلند تیپ 2

سیمان تیپ 2 به سیمان اصلاح شده شهرت دارد و در آن از خاک رس کمتری استفاده شده. همین امر هم موجب گردیده تا حجم اکسید آلومینیوم در آن کمتر شود و مقاومت بیشتری در برابر حمله سولفات‌ها داشته باشد. هم‌چنین میزان جذب آب بتن یا ملات ساخته شده با این سیمان تیپ 2 کم است و احتمال ترک خوردن در آن‌ها پایین می‌باشد.

حرارتی که سیمان تیپ 2 در هنگام خشک شدن یا به اصطلاح هیدراتاسیون از خود آزاد می‌کند، کم است. همین امر نیز موجب می‌شود سیمان تیپ 2 مناسب ترین نوع سیمان برای هر استفاده در آب و هوای گرم و بتن‌ریزی‌های حجم بالا باشد. علاوه بر آن، دیگر کاربرد این سیمان، ساخت تیر برق، بلوک‌های سیمانی و دیگر قطعات سیمانی مستحکم است. یکی از پراستفاده‌ترین سیمان‌های تیپ 2 در کشور، سیمان آبیک می‌باشد که شما می‌توانید برای خرید سیمان آبیک با کمترین قیمت به سیوان لند مراجعه کنید.

سیمان پرتلند تیپ 3

سیمان تیپ 3 را به عنوان سیمان زود سخت شونده می‌شناسند. مقاومت سیمان تیپ 3 با سیمان تیپ 1 برابر می‌باشد، اما زمان سخت شدن و رسیدن به مقاومت اولیه در آن بسیار بالا است. تا آن جا که مقاومت سه روز در سیمان تیپ 3، برابر با مقاومت هفت روزه سیمان تیپ 1 می‌باشد.

برعکس سیمان تیپ 2 که حرارت هیدراتاسیون کمی داشت، سیمان تیپ 3 در زمان گیرایش حرارت بالایی از خود آزاد می‌کند. به همین خاطر هم مناسب‌ترین سیمان برای استفاده در هوای سرد می‌باشد. البته لازم به ذکر است که برای بتن‌ریزی در هوای سرد باید در کنار آن از افزودنی‌ها هم استفاده کرد.

به همین ترتیب، از آن‌جا که سیمان تیپ 3 حرارت بالایی از خود آزاد می‌کند و زود سخت می‌شود، گزینه مناسبی برای بتن ریزی در هوای گرم به شمار نمی‌رود. و در صورت استفاده از آن، بتن پس از خشک و منقبض شدن دچار ترک خوردگی می‌شود.

سیمان پرتلند تیپ 3
سیمان پرتلند تیپ 3

سیمان پرتلند تیپ 4

سیمان پرتلند تیپ 4، سیمان کم حرارت و کندگیر است. کندگیر بودن این سیمان باعث می‌شود که از مقاومت بالاتری نسبت به سایر سیمان‌ها برخوردار باشد و مناسب‌ترین کاربرد آن،‌ ساخت بناهای بزرگ و پروژه‌های سدسازی می‌باشد. همانند سیمان تیپ 2، پایین بودن حرارت هیدراتاسیون سیمان پرتلند تیپ 4 موجب شده که مناسب‌ترین کاربرد این سیمان در آب و هوای گرم و خشک باشد.

البته لازم به ذکر است که سیمان پرتلند تیپ 4 به ندرت تولید می‌شود و در پروژه‌هایی که لازم است از این سیمان استفاده شود، معمولا سیمان تیپ 5 به کار می‌رود.

سیمان پرتلند تیپ 5

سیمان پرتلند تیپ 5 یا سیمان ضدسولفات، یکی از انواع خاص سیمان است. این سیمان به خاطر ترکیبات خاصی که دارد، در برابر حمله سولفات‌ها مقاوم می‌باشد. و مناسب‌ترین کاربرد سیمان تیپ 5 در مکان‌هایی است که خاک زمین حاوی سولفات می‌باشد و ستون‌ها و … ساختمان در معرض حمله سولفات‌ها قرار دارند. علاوه بر آن، همان طور که گفته شد این سیمان به خاطر حرارت کمی که دارد، به جای سیمان تیپ 4 استفاده می‌شود.

مناسب‌ترین نوع سیمان برای ساخت سازه‌های دریایی و محیط‌هایی که در معرض سولفات و کلر هستند، سیمان تیپ 5 می‌باشد.

سیمان پرتلند تیپ 5
سیمان پرتلند تیپ 5

جمع‌بندی

با توجه به مطالب مطرح شده در بالا، مناسب ترین نوع سیمان برای هر کاربرد به شرح زیر می‌باشد:

  • سیمان تیپ 1: ساخت ملات بنایی
  • سیمان تیپ 2: آب و هوای گرم و بتن‌ریزی‌های حجم بالا، ساخت تیر برق، بلوک‌های سیمانی و دیگر قطعات سیمانی مستحکم
  • سیمان تیپ 3: استفاده در آب و هوای سرد
  • سیمان تیپ 4: ساخت بناهای بزرگ و پروژه‌های سدسازی، آب و هوای گرم و خشک
  • سیمان تیپ 5: ساخت سازه‌های دریایی و محیط‌هایی که در معرض سولفات و کلر هستند
به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *