آرماتوربندی چیست ؟ صفر تا صد آرماتور بندی

آرماتوربندی، فرآیند چینش میلگردها است که در آن اتصال میلگردها به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. آرماتور در واقع همان میلگرد است که شکل گرفته است. از آرماتور برای تقویت بتن استفاده می‌شود. بتن در اصل شکننده است و در برابر نیروهای کششی مقاومت پایینی دارد. به همین دلیل تمامی نیروهای کششی در ساختمان به وسیله آرماتور تحمل می‌شود.

آرماتوربندی
آرماتوربندی

آرماتور بندی چیست ؟

آرماتوربندی، به فرآیندی گفته می‌شود که در آن میلگردها را به سایر محصولات فولادی که با ترتیب خاصی کنار هم چیده شده‌اند، به کمک جوشکاری یا بست فلزی به هم وصل می‌کنند. همانگونه که گفته شد، بتن به تنهایی توانایی تحمل نیروهای کششی وارده بر ساختمان را ندارد، لذا لازم استکه بتن را با میلگرهای فولادی تقویتکرد که در اصطلاح به آن آرماتور گفته می‌شود.

در واقع، ترکیب آرماتور با بتن تولید نوعی سنگ مصنوعی می‌کند که ویژگی‌های لازم جهت استفاده در امور ساختمان سازی را دارد. آرماتورها گاها به صورت میله‌های در هم تنیده و خم که در ستون‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود، و گاها در سقف‌ها به صورت میلگرد ساده و راست روی هم قرار گرفته دیده می‌شود.

انواع آرماتور مورد استفاده را بشناسید

زمانی که صحبت از استحکام سازی بتن می‌شود، یکی از مهم‌ترین نکات، انتخاب میلگرد یا آرماتور مناسب است. در این راستا، کارخانه‌های مطرحی زیادی وجود دارند که آرماتور مورد نیاز ساختمان سازی را فرآهم می‌آورند، از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به صنایع فولاد مبارکه اصفهان اشاره نمود. در ادامه به انواع آرماتور مورد استفاده در ساختمان سازی را بررسی می‌کنیم.

بررسی میلگرد نرم و بدون آج A1

این نوع آرماتور که در دسته میلگردهای نرم و بدون آج دسته بندی می‌شود، ویژگی‌های لازم برای جوشکاری را دارد. میلگردهای A1 در رده مقاومتی S240 قرار می‌گیرند. بیشتر استفاده از میلگردهای A1 در دورپیچی است چرا که این آرماتور بدون آج و دارای سطح صاف است.

ویژگی‌های میلگرد نیمه سخت A2

آرماتورهای A2 جزء آرماتورهای آجدار دسته بندی می‌شود. میلگردهای A2 که بیشتر به شکل منفرد و موازی دیده می‌شوند، در رده مقاومتی S340  قرار دارند. این مقاومت بالا دلیلی بر آن است که این نوع آرماتور برای جوشکاری مناسب نمی‌باشد. اما آرماتورهای A2 با توجه به اینکه قابلیت برش دارند، جهت خاموت بندی و مش‌بندی استفاده می‌شوند.

میلگرد سخت A3 چه ویژگی‌هایی دارد ؟

آرماتورهای A3، از دو نوع میلگرد قبلی سخت‌تر و دارای آج‌های ضربدری است. همانند آرماتورهای A2، آرماتورهای A3 نیز به دلیل مقاومت بالا برای جوشکاری و آهن گری ماسب نیستند. اما به دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی مناسب، از آن‌ها به انوان میلگردهای طولی تیر و ستون و آرماتور بندی سقف استفاده می‌کنند.

بررسی کامل آرماتور با آج مرکب A4

میلگردهای A4 که جزء آرماتورهای سخت دسته بندی می‌شوند، در مقایسه با میلگردهای A3  استفاده کمتری دارند. این نوع میلگرد در رده مقاومتی S500 دسته بندی می‌شوند. بیشتر کاربرد میلگردهای A4  در ساخت پروژهایی سنگین ساختمانی است. البته در اجرای آرماتوربندی دیوارهای برشی می‌توان از این نوع میلگرد استفاده کرد.

 قیمت میلگرد
قیمت میلگرد

تفاوت میلگرد با آرماتور در چیست ؟

برخی افراد آرماتور و میلگرد را به جای هم بهکار می‌برند در حالی که مفهوم این دو واژه متفاوت است. در پروژه‌های عمرانی، میلگرد به دو صورت ساده و آجدار ساخته و استفاده می‌شود که دارای گریدهای مختلفی است که هرکدام به منظور خاصی تولید شده است. اما به آن دسته از میلگردهایی که در المان‌های بتنی به کار می‌رود، آرماتور گفته می‌شود. در واقع بعد از اینکه میلگردها تحت تاثیر فرآیندهای مختلف از جمله برش و خم تغییر می‌کنند، دیگر مفهوم میلگرد برای آن‌ها کاربرد ندارد و آرماتور نامیده می‌شوند.

مراحل اجرای آرماتوربندی اصولی

از مهم‌ترین اقدامات ساخت سازه‌های مدرن و مقاوم، آرماتوربندی است. اجرای آرماتوربندی شامل هفت مرحله است، تمامی این مراحل باید قبل از بتن ریزی به صورت کامل و صحیح انجام شود تا بتن ریزی به بهترین نحو قال اجرا باشد. در زیر مراحل آرماتوربندی آورده شده است.

طراحی پلان ساختمان

مهندس معمار باید در ابتدا نقشه‌ای کامل از ساختمان و تمام جزئیات آن تهیه نماید. نبود نقشه ساختمان، در طول پروژه و آرماتوربندی مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد. در پلان ساختمان، باید ابعاد ستون‌ها، تیرها و فونداسیون به درستی محاسبه شود. همچنین محل قرارگیری آرماتورها و فاصله آن‌ها از هم باید مشخص شده باشد. در مرحله طراحی پلان، تعداد و اندازه آرماتورها تعیین می‌شود.

خرید ملزومات لازم برای پروژه

در این مرحله، باتوجه به این که تعداد و اندازه آرماتورهای موردنیازتعیین شده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده اقدام به خرید آرماتورهای موردنیاز می‌کنیم. سیوانلند، ازائه دهنده برترین برندهای ساختمانی، مرجعی معتبر برای خرید بتن است.شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت بتن و انواع دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی مورد نیاز خود مطلع شوید.

بررسی آرماتورها

انتخاب میلگردها در کیفیت و افزایش استحکام کششی بتن و در نتیجه مقاومت سازه اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر لازم است که سالم بودن و کیفیت آرماتورها مورد بررسی قرار بگیرند. بررسی میلگردها در آرماتوربندی سقف، ستون‌ها، تیرها و فونداسیون الزامی است و توسط مهندس ناظر انجام می‌شود. انجام این مرحله در پروژه‌های ساختمانی بزرگ از حساسیت بیشتری برخوردار است.

آماده کردن امکانات آرماتوربندی

این مرحله شامل مواردی همچون خمکاری، برش و هرگونه تغییردر ساختار و سایز آرماتورهای خریداری شده است که نیاز به دستگاه و ابزارهای خاص دارد که نیاز است در محل پروژه موجود باشد.

انتخاب مناسب‌ترین روش آرماتوربندی

محکم و ثابت نگه داشتن میلگردها در سرجای خود زمان اجرای آرماتوربندی بسیار حائز اهمیت است. به طورمعمول با استفاده از سیم آرماتوربندی این مهم را انجام می‌دهند. سیم‌ها آرماتور، سیم‌هایی ازجنس فولاد است که‌ برای آرماتور بندی دارای مقاومت مناسب باشد.. روش‌های اجرای آرماتوربندی مختلف است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

اجرای آرماتورنبدی

پس از انتخاب روش مناسب برای آماتوربندی، نوبت به اجرای آن می‌باشد. در این مرحله طبق نقشه‌ای که از قبل ارائه شده است، توسط تیم حرفه‌ای و زیر نظر مهندس ناظر، آرماتور بندی انجام می‌شود و در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی، مهندسناظر دستور به اصلاح آن می‌دهد.

قالب گذاری و بتن ریزی

بعد از انتخاب قالب مناسب برای بتن‌ریزی، قالب را در محل آرماتوربندی شده قرار می‌دهند و عملیات بتن ریزی را شروع می‌شود. عملیات بتن‌ریزی باید به طور دقیق و در شرایظ خاص انجام شود. در پروژهای بزرگ اغلب موارد استفاده از بتن آماده بسیار مناسب‌تر است. برای مطالعه بیشتر درباره انواع بتن اماده می‌توانید به مقاله نیوجرسی بتن مراجعه فرمایید.

از چه قالبی برای اجرای آرماتوربندی استفاده کنیم ؟

در بخش قبلی مطلع شدیم که یکی از مراحل اجرای آرماتوربندی، قالب‌گذاری است. روش‌های مختلفی برای اجرای قالب آرماتوربندیوجود دارد که از جمله آن می‌توان به قالب آرماتوربندی فلزی، قالب آرماتوربندی چوبی و قالب آرماتوربندی مدفون اشاره کرد. در مرحله طراحی پلان ساختمان، به جزئیات قالب آرماتوربندی آن اشاره شده است و باید طبق آن انجام شود.

لازم به ذکر است که قیمت قالب آرماتوربندی با توجه به نوع آن متغییر است. بهعنوان مثال، قیمت قالب‌های فلزی بیشتر از قیمت قالب‌ها چوبی است اما با توجه به مزایای قالب‌های فلزی، استفاده از آن مقرون به صرفه‌تر است. همچنین استفاده از قالب‌های مدفون درمحیط‌هایی که مرطوب و دارای درصدهای بالای نمک و سولفات است، گزینه مناسب‌تری است.

اجرای آرماتوربندی سقف
اجرای آرماتوربندی سقف

اجرای آرماتوربندی سقف چگونه است ؟

افزایش استحکام سازه با استفاده از آرماتوربندی قسمت‌ها مختلف آن حائز اهمیت است. یکیاز مهم‌ترین بخش‌های ساختمان که اجرای آرماتوربندی برای آن یک ضرورت به شمار میرود، سقف است. سقف‌ها از آن جهت که در برابری ساختمان نقش مهمی دارند، نیاز است تا با آرماتوربندی تقویت شوند تا بتوانند فشار وارده را تحمل نمایند. همچنین اجرای آرماتور بندی برای سقف از جهت بالا بردن مقاومت آن نسبت به آتش، آب، زلزله و حفظ شکل اولیه ساختمان، اهمیت دارد.

آرماتورهای که برای سقف استفاده می‌شود شامل اقسام گوناگونی از جمله، آرماتوربندی سقف تیرچه بلوک، آرماتوربندی سقف کرومیت، آرماتوربندی سقف دال بتنی و آرماتور بندی سقف کوبیاس است. در تمامی مواردذکر شده، آرماتور به صورت و طولی و عرضی استفاده می‌شود.

سیم‌ آرماتور بندی چیست و چه کاربردی دارد ؟

همناگونه که در بالا گفته شد، از نوعی مفتول که به سیم آرماتوربندی شناخته می‌شود برای محکم و ثابت نگه داشتن میلگردها در کنار هم به هنگام اجرای آرماتوربندی استفاده می‌شود. سیم آرماتوربندی سییاه رنگ است که که آن را به مفتولسیاه نیز می‌شناسند. این سیم‌ها در سایز و ضخامت مختلف وجود داردو بیشتربه صورت و کلاف و شاخه قابل عرضه است.

مزایا آرماتور بندی در سازه‌های بتنی

از جمله مزایای آرماتور بندی در سازه‌های بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش استحکام کششی و برشی بتن را به دنبال دارد
  • پایداری سازه را افزایش خواهد داد
  • کاهش هزینه‌های نگهداری بتن را به دنبال دارد
  • باعث جلوگیری از ریزش و کمانش سازه می‌شود
  • شکل دادن متنوع به بتن امکان پذیر می‌شود
  • مقاومت سازه در برابر آب و آتش افزایش ‌می‌یابد

جدول قیمتی میلگرد آجدار 1401

نوع میلگرد قیمت به تومان
میلگرد 20 آجدار A3 15.650 هر کیلوگرم
میلگرد 18 آجدار A3 15.650 هر کیلوگرم
میلگرد 16 آجدار A3 15.750 هر کیلوگرم
میلگرد 12 آجدار A3 16.200 هر کیلوگرم
میلگرد 12 آجدار A2 17.100 هر کیلوگرم
میلگرد 8 آجدار A2 17.200 هر کیلوگرم

برای اطلاع کامل از لیست قیمت میلگرد، به فروشگاه اینترنتی سیوان مراجعه فرمایید.

در پایان

اجرای آرماتوربندی در سازه، روشی نوین و به صرفه برای افزایش مقاومت بتن است. زیرا همانگونه که مطلع می‌باشید، بتن به تنهایی از مقاومت کششی کافی برخوردار نمی‌باشد. لازم به ذکر است، بتن با کیفیت به نوبه خود، از مقاومت کششی بهتری نسبت به بتن‌های دیگر بهره‌مند است. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، ارائه دهنده برترین برندهای ساختمانی، مرجعی معتبر برای خرید بتن با کیفیت است. شما می‌توانید بامراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، بتن مورد نیاز خود را تهیه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *