کاربرد سیمان در صنعت ساخت و ساز


قیمت سیمان

کاربرد سیمان در حوزه ساخت وساز بسیار گسترده است،  به نحوی که برای مصارف مختلف، انواع سیمان پدیدار شده است. اغلب کاربرد سیمان در تهیه ملات سیمانی برای مصارف مشابه است. به  طور کلی می‌توان گفت در  صنعت ساخت و ساز، از سیمان به عنوان چسب برای چسباندن مصالح به یکدیگر استفاده می‌کنند، هرچند در مواردی نیز از سیمان برای نما کاری یا ساخت المان های شهری نیز استفاده می‌شود.
سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندهای صنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت فروش سیمان است. شما ‌می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت روز سیمان مطع و با مقایسه قیمت فرمایید.

کاربرد سیمان در ساختمان سازی
کاربرد سیمان در ساختمان سازی

مهم‌ترین کاربرد سیمان در ساخت وساز چیست ؟

همان گونه گفته شد، کاربرد سیمان بسیار گسترده است به نحوی که می‌توان سیمان را یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی دانست. ازجمله کاربردهای مهم سیمان می‌توان به تهیه بتن اشاره کرد. در ساخت انواع بتن از سیمان به عنوان پایه اصلی استفاده می‌شود. از  جمله موارد استفاده سیمان می‌توان به موارد زیر نیز اشاره نمود.

  • ساخت پل
  • ساخت سد
  • ساخت انواع سازه‌های بتنی و سیمانی
  • المان‌های شهری مانند مبلمان سیمانی
  • نماکاری ساختمان
  • ساخت کانال‌های هادی آب و فاضلاب

مواردی که در بالا ذکر شده، کاربرد سیمان دراغلب موارد است، هرچند سیمان در مواردی همچون، ساخت انواع آب نمای خانگی با سیمان، ساخت حوض با سیمان، ساخت انواع گلدان با سیمان و….. نیزکاربرد دارد.

کاربرد سیمان ملاتی
کاربرد سیمان ملاتی

نحوه ساخت سیمان چگونه است ؟

در ایران ساخت سیمان به دو روش خشک و تر انجام می‌شود. در هر دو روش، سنگ آهک و سایر مواد که حاوی نسبت‌های مناسبی از مواد(اکسید‌های کلسیم، سیلیسیم، آلمونیم وآهن) باشد، ترکیب و آسیاب می‌کنند تا به پودری آرد مانند تبدیل شود. پس از این مرحله پودر به دست آمده را در یک کوره گرم می‌کنند تا سیلیکات‌های کلسیم و آلومینات تشکیل شوند. این سیلیکات‌های تشکیل شده را در دمای 1450 درجه سلسیوس ذوب می‌کنند و مواد به دست آمده از ذوب را کلینر می‌گویند. کلینر با نسب کمی از گچ آسیاب می‌شود و در نهایت سیمان تولید می‌شود.
با توجه با مورد استافده سیمان، ازترکیباتی دیگر نیز در ساخت سیمان استفاده می‌شود که باعث پدید آمدن انواع مختلف سیمان می‌شود. این مواد افزودنی شامل مواردی همچون: مواد معدنی، آهک، رس، ماسه، بوکسیت، کانی‌ها و آهن است. کم و زیاد بودن مقادیر مواد افزودنی فوق  در ساختار سیمان، باعث تفاوت خواص انواع سیمان موجود می‌شود.

کاربرد سیمان در ساختمان سازی
کاربرد سیمان در ساختمان سازی

کاربرد سیمان برای تهیه ملات سیمانی

در بالا گفته شد که سیمان را اغلب در قالب ملات سیمان مورد استفاده قرار می‌دهند. ازجمله مواردی که ملات سیمانی کاربرد دارد می‌توان به موارد زیراشاره نمود.

  • کاربرد سیمان ملاتی برای گچ‌کاری، بنایی و بندکشی
  • کاربرد سیمان به عنوان ماده‌ای برای درزگیری
  • استفاده از ملات سیمانی برای کف سازی
  • کاربرد ملات سیمانی برای ساخت چاه

البته لازم به ذکر است که در تمام موارد فوق استفاده از سیمان با کیفیت اولیت دارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، قیمت فروش سیمان را مشاهده فرمایید.

کاربرد سیمان سفید در صنعت ساختمان

سیمان سفید، یکی از انواع پر طرفدار و پر کاربرد سیمان در بین انواع سیمان‌های تولید شده به ویژه سیما‌ن‌های تزئینی و نمایی است. سیمان سفید به دنبال میزان مشخصی از مواد افزودنی سفید رنگ مانند سنگ آهک و خاک کائولن و حذف و یا کاهش بسیار زیاد اکسیدهای رنگی در سیمان، تولید شده است. سیمان سفید به دلیل نحوه ساخت سخت‌تر، گران‌تر از انواع دیگر ساختمان است و استفاده از آن به عنوان سیمان ملاتی رایج نمی‌باشد. کاربرد سیمان سفید بیشتر برای مصارف تزئینی مانند نماکاری ساختمان و بندکشی کاشی و سرامیک است.

فروش سیمان
فروش سیمان

کاربرد سیمان در ساخت بتن

سیمان در بتن وظیفه چسباندن سنگدانه‌ها به یکدیگر را دارد و به خودی خود تاثیری در مقاومت و باربری بتن ندارد. یکی از معیارهای بتن خوب را می‌توان میزان چسبندگی سیمان آن دانست، به نحوی که اگر بتن از میان شکست، سنگدانه‌ها نیز بشکنند اما سیمان پاره نشود. انواع سیمان دارای ترکیبات متفاوتی است. اصولا ملات سیمانی را جزء ملات‌های آبی در نظر می‌گیرند. ملات‌های آبی از گذشته شناخته شده بودند به نحوی که، رومی‌ها و مصریان باستان با استفاده از ملات آهک و آب، نوعی ساروج می‌ساختند که پایه اصلی برای ساخت بناهای عظیمی بود که امروزه نیز آثار آن پا بر جاست.
سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندهای صنعت ساختمان، بزرگ‌ترین بازار آنلاین ایران است که مرجعیمعتبر برای مشاهده قیمت فروش سیمان می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، با مقایسه قیمت، از برترین برندهای حوزه صنعت ساختمان خرید فرمایید.

ترکیبات شیمیایی سیمان

مواد خام مورد مصرف در تولد سیمان در هنگام تهیه سیمان با هم واکنش نشان داده و تولید ترکیبات جدید می‌نمایند. چهار ترکیب اصلی در ساختار سیمان موارد زیر می‌باشند.

  • C3S ( تری کلسیم سیلیکات )
  • C2S (دی کلسیم سیلیکات )
  • C3A ( تری کلسیم آلومینات )
  • تترا کلسیم آلومینو فرمیت ( 4FaOAl2OFe2O3 )

به طورکلی، سیلیکات‌ها ( C3S و C2S ) مهم‌ترین ترکیبات درسیمان جهت ایجاد مقاومت می‌باشند.

تری کلسیم سیلیکات

این ماده سریعا وارد واکنش‌های شیمیایی شده و بتن را سفت می‌کند. C3S در هنگام ترکیب با آب گرمای زیادی ایجاد می‌کند. (120 کالری بر گرم). این ماده نقشی در مقاومت سیمان ندارد و در برابر حمله‌ی سولفات‌ها که منجر به سولفو آلومینات کلسیم می‌شود نیز مشکلاتی به بار می‌آورد، اما وجود آن در مراحل تولید، ترکیب آهک و سیلیس را تسهیل می‌کند.

دی کلسیم سیلیکات

خصوصیات دی کلسیم سیلیکات دقیقا بر خلاف C3S است. بدین معنی که گیرش‌اولیه این ماده بسیار کم است، به نحوی که بعد از 2 تا 7 روز و در مواردی حتی تا یک ماه به تدریج وارد عملیات شیمیای می‌شود. این ماده در هنگلم واکنش شیمایی گرمای بسیار کمتری تولید می‌کند.

تترا کلسیم آلومینات

از نظر گیرش حد متوسط را دارد و به هنگام واکنش، گرمایی ما بین ترکیبات سیلیکاتی تولید می‌کند. میزان این ترکیب در ساختار سیمان از سه ترکیب دیگر کمتر است و تاثیر زیادی در رفتار سیمان ندارد. تتراکلسیم آلومینات در واکنش با گچ، سولفوفریت کلسیم می‌سازد و وجود آن به هیدراسون سیلیکات‌ها سرعت می‌بخشد.

تری کلسیم آلومینات

این ماده همانند تری کلسیم سیلیکات است،  در گیرش اولیه سیمان و بتن دخالت می‌کند ولی از طرف دیگر در برابر سولفات مقاوم است و با عث می‌شود بتن در برابر ترکیبات سولفاتی مقاوم شود. این ترکیب نسب به تری کلسیم سیلیکات نیز در زمان واکنش گرمای بیشتری تولید می‌کند.
ترکیبات دیگری نیز در ساختار سیمان وجود دارد که از لحاظ وزنی قابل ملاحظه نیستند ولی در رفتار سیمان بسیار تاثیر گذارند. از این مواد می‌توان به اکسید‍‌های قیلیایی اشاره کرد که وجود آن‌ها گاهی دردسر ساز است. این اکسید‌ها با بعضی سنگدانه‌ها واکنش می‌دهند و باعث تخریب بتن می‌شوند. البته اکسید‌های قلیایی در مقاومت بتن نیز اثر دارند. سیوان لند، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین صنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای مشاهده قیمت فروش سیمان است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنی سیوان لند با مقایسه قیمت خرید فرمایید.

فروش سیمان
فروش سیمان

جدول قیمتی سیمان در سال 1401

نوع سیمان قیمت به تومان
سیمان پاکتی آباده 47.500 هر پاکت
سیمان سفید 40 کیلوگرمی نی‌ریز 63.500 هر پاکت
سیمان پاکتی فارس نو 59.500 هر پاکت
سیمان پاکتی سپهر_عمده 33.500 هرپاکت
سیمان فارس نو فله تیپ 1-عمده 920.000 هر تن

برای مشاهده لیست کامل قیمت فروش سیمان به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

در پایان

در بالا کاربرد سیمان در موارد مختلف بررسی کردیم. همانطور که در گفته شد، سیمان دارای انواع مختلفی است که در مقاله‌ای دیگر به طور کامل شرح داده‌ایم، شما می‌توانید با مراجعه به مقاله انواع سیمان، با انواع سیمان پاکتی آشنا و نحوه ساخت هر کدام را مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *