بتن سبز چیست ؟ بررسی مزایا و معیاب بتن سبز


قیمت بتن

بتن سبز
بتن سبز

بتن سبز چیست؟ بتن سبز چه کاربردهایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال که بتن سبز چیست و چه کاربردی دارد باید گفت؛ بتنی که با ضایعات بتنی ( که سازگار با محیط زیست هستند) ساخته می‌شود، بتن سبز نامیده می‌شود. تعریف دیگر برای بتن سبز، ساختار ذخیره منابع با کاهش تاثیرات محیطی است. در سال ها اخیر به دلیل معدن کاوی پیوسته سنگدانه‌ها مشکلات متعددی پدیدار شده است. برای غلبه بر این مشکل تا حدودی نیاز به پیدا کردن یک جایگزین است.
امروزه تا حدودی یک راه حل وجود دارد که به عنوان “بتن سبز” شناخته می‌شود. بتن سبز هیچ ربطی با رنگ ندارد. بتن سبز بسیار مقرون به صرفه‌تر از بتن معمولی است، زیرا محصولات زائد به عنوان جایگزینی برای سیمان مورد استفاده قرار می گیرند، هزینه‌ها دفع اجتناب می‌شود، مصرف انرژی در تولید کمتر است و دوام بیشتری دارد.

‌بتن سبز چیست؟

بتن سبز که به بتن اکو نیز شناخته می‌شود، همان بتن معمولی است که به‌جای استفاده از سیمان، از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است. بتن اکو از لحاظ رنگی کاملا شبیه به دیگر بتن‌هاست. از آن جهت که مواد به کار رفته در ساختار بتن اکو با محیط زیست سازگار است، به آن نام بتن دوستدارد محیط زیست داده‌اند. سیوان لند، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت بتن است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، بتن مورد نیاز خود را تهیه فرمایید.
تولید بتن اکو بسیار ارزان‌تر از بتن معمولی است زیرا برای ساخت آن از جایگزین برای سیمان و سنگدانه استفاده می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث شده تا تقضا برای بتن سبز روز به روز در حال افزایش باشد.

مزایای زیست محیطی استفاده از بتن سبز

بتن اکو، گامیبلند در صنعت ساخت مصالح ساختمانی برای تولید مصالح دوستدار طبیعت است. این بتن از ترکیب پلیمر غیر آلی و ۲۵ تا ۱۰۰ درصد زباله صنعتی ساخته شده‌ است. در زیر، 4 دلیل برجسته استفاده از بتنسبز در صنعت ساخت و ساز آورده شده است.

قیمت بتن
قیمت بتن

بتن سبز، بتنی ماندگار و با دوام

بتن سبز، نسبت به بتن معمولی سریع‌تر مقاوت خود را به دست می‌آورد و ظریب افت کمتری را نسبت به بتنی که از سیمان پرتلند ساخته می‌شود دارد. سازه‌های ساخته‌ شده با استفاده از بتن اکو ، مقاومت بسیار بالاتری نست به حرارت دارند (این سازه‌ها می‌تواند در برابر دماهای بالاتر از ۲۴۰۰ درجه در مقیاس فارنهایت مقاومت کند). بتن سبز همچنین مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی دارد که با توجه با تاثیری که آلودگی بر محیط زیست گذاشته است حائز اهمیت است.

خرید آنلاین سیمان
خرید آنلاین ماسه
خرید آنلاین افزودنی بتن

بتن سبز، باعث کاهش ضایعات صنعتی می‌شود.

به جای استفاده ۱۰۰ درصدی از مخلوط سیمان پرتلند، بتن سبز از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد خاکستر بادی در هرجایی استفاده می‌کند. خاکستر بادی ، محصول جانبی احتراق زغال‌سنگ است و از دودکش‌ نیروگاه‌های صنعتی مانند نیروگاه‌های برق که از زغال‌سنگ به عنوان منبع قدرت استفاده می‌کنند ، جمع‌آوری می‌شود.

تولید بتن سبز، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

اگر از سیمان پورتلند کم‌تر و خاکستر بادی بیشتری در هنگام مخلوط کردن بتن استفاده کنید، از انرژی کمتری استفاده خواهید کرد. زیرا تولیدسیمان از مواد اولیه آن، خود فرآیندی است که نیاز به صرف انرژی بسیار زیادی دارد که این انرژی از سوزاندن سوخت در کوره‌ها تامین می‌شود.

تولید بتن سبز، انتشار CO2 را کاهش می‌دهد

ساخت بتن سبز، این قابلیت را دارد تا میزان CO2 تولیدی از این فرآیند را تا 80 درصد کاهش دهد. به عنوان بخشی از تلاش جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،تولید بتن به این روش، بسیار کمک کننده به کاهش میزان این گاز گلخانه‌ای است.

موادتشکیل دهنده بتن سبز
موادتشکیل دهنده بتن سبز

مواد مورد استفاده در بتن اکو

در بتن سبز، بعضی از مواد اولیه با مواد جایگزین عوض شده‌اند. از جمله این موارد می‌توان به جدول زیر اشاره نمود

موادتشکیل دهنده بتن معمولی مواد جایگزینی در بتن سبز
سیمان پرتلند معمولی خاکستر سبک جامد شهری، خاکستر لجن، شیشه بازیافتی، دوده سیلیکا
سنگ دانه‌های درشت سنگ دانه های بازیابی شده، ضایعات بتن آماده اختلاط، ضایعات شیشه
سنگ دانه‌های ریز

خاکستر سبک به عنوان ماده دارای خواص سیمان

خاکستر سبک پودر بسیار نرمی است که به سفر در هوا تمایل دارد. هنگامی که زغال سنگ برای تولید گرما استفاده می‌شود، باقی مانده این فرآیند حاوی ۸۰% خاکستر سبک  ۲۰% خاکستر انتهای ( سنگین ) است. خاکستر سبکی که در نیروگاه‌ها تولید شده اند، به رنگ خاکستری روشن تا متوسط هستند و ظاهر پودر سیمان را دارند. استفاده از خاکستر سبک در بتن به جای PCC، نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و انرژی می‌شود، بلکه از نظر اقتصادی نیز کاملا مقرون به صرفه است.
از لحاظ تئوری جایگزینی صد درصدی سیمان پرتلند با خاکستر سبک امکان پذیر است، اما در سطوح جایگزینی بالای ۸۰%، عموما به یک فعال کننده شیمیایی نیاز است. علاوه بر این، خاکستر سبک می‌تواند خواص مشخص سیمان نظیر دوام را بهبود بخشد. زیرا حرارت کمتری از هیدراسیون تولید می‌کند، بتن اکو حاصل از استفاده خاکستر بادی یا سبک به جای سیمان، تمامی ویژگی‌های بتن معمولی را دارا می‌باشد.

قیمت بتن
قیمت بتن

بررسی کامل خاکستر بادی

کشور هندوستان، به دلیل داشتن مواد اولیه و همچنین وجود نیورگاه‌های برقی حرارتی، بهترین مکان برای تولید خاکستر بادی می‌باشد. خاکستر بادی تولید شده در اثر سوختن سوخت به وسیله ته‌نشین کننده الکتریکی یا فیلتر کیسه‌ای که در محل گارهای خروجی نصب شده است، جمع آوری می‌شود. پس از جمع‌ آوری اینخاکسترها آن‌ها را به صورت فشرده در انبار تا زمان استفاده نگه‌داری می‌نمایند.

معایب استفاده از بتن اکو در ساخت و ساز

علاوه برا مزایی فراوان استفاده از این نوع بتن، معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • میزان جذب آب و رطوبت در بتن سبز بسیار بالاست
  • میزان خزش و جمع‌شدگی بتن اکو نسبت به بتن معمولی بیستر است
  • مفاومت خمشی در بتن اکو نسبت به بتن معمولی پایین‌تر است
  • سازه‌های بنا شده با بتن سبز معمولا نسبت به سازه‌های بناشده با بتن معمولی، عمر کمتری دارند

 

نتیجه گیری

نیاز به ساخت و ساز پایدار وجود دارد. بنابراین، برای دست یابی به ساخت و ساز پایدار، مفهوم بتن اکو به تصویب رسید. تکنولوژی بتن سبز یکی از گام های اساسی است که صنعت ساخت و ساز برای دست یابی به ساخت و ساز پایدار با منابع مختلف فوق الذکر، می تواند فراهم کند. با تکنولوژی بتن اکو، می توانیم مواد طبیعی را برای استفاده های نسل های بعدی ذخیره کنیم تا آنرا برای زمان خوبی نگه داری کرده و برسانیم. با زمان، مواد خام به پایان می رسند و بنابراین قیمت مواد افزایش
خواهد یافت و هزینه بیشتری را به ساخت و ساز می افزاید اما اگر از مواد زائد برای ساخت و ساز استفاده کنیم، مواد خام ماده‌ای پایدار خواهند بودو قیمت ها کاهش می یابد. با مواد زائد به عنوان یک جایگزین، می توانیم به کاهش مشکلات زیست محیطی کمک کنیم و موادی را که به صورت طبیعی وجود دارند را برای نسل آینده، حفظ کنیم.بتن اکو اثرات زیست محیطی کاهش یافته ای را همراه با کاهش۳۰ درصدی انتشارات CO2صنعت بتن دارد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *