آجر رستیک چیست؟ در چه مکان‌هایی می‌توان از آجر روستیک استفاده کرد؟

آجر رستیک از انواع آجرهایی است که در اجرای نمای داخلی یا خارجی ساختمان به کار می‌رود. آجر روستیک سطحی ناصاف و دارای خلل و فرج دارد و ظاهر آن یادآور آجرهای ساختمان‌های قدیمی است. استفاده از این آجر در نمای ساختمان القاگر فضایی گرم و صمیمی است و ترکیب آن با عناصر مدرن می‌تواند فضایی زیبا و دلنشین با معماری خاص به وجود بیاورد. در این مقاله با ما همراه باشید تا آجرهای رستیک را بیشتر بررسی کنیم.

آجر رستیک چیست؟

آجر روستیک که برای نما استفاده می‌شود، سطحی ناصاف و دارای خلل و فرج دارد و ظاهر آن یادآور آجرهای ساختمان‌های قدیمی است.

واژه رستیک (Rustic) به معنای چیزی است که ویژگی‌های روستایی دارد و دارای سبکی ساده است. آجر رستیک نیز به همین مبنا به آجرهایی اطلاق می‌شود که ظاهر آن‌ها یادآور مناطق روستایی است. در هنگام ساخت آجرهای رستیک سطح آن‌ها پرداخت نمی‌شود و همان حالت طبیعی ناصاف و دارای خلل و فرج آن حفظ می‌شود. از همین نظر هم نمای آجر رستیک شبیه به خانه‌های روستایی قدیمی است که با آجر فشاری ساخته می‌شدند و سطح آجر آن‌ها دچار فرسودگی شده.

از آجر رستیک برای اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود و برای این که این آجر بتواند نیازهای مختلف در طراحی نما را پاسخگو باشد، آن را در ابعاد، رنگ‌ها و شکل‌های گوناگونی تولید می‌کنند.

تفاوت آجر رستیک با آجر معمولی چیست؟

تفاوت اصلی آجر رستیک با آجر معمولی به ظاهر آ‌ن‌ها برمی‌گردد. در حالی که در ساخت آجرهای معمولی سطح آن‌ها پرداخته می‌شود تا کاملا صاف، صیقلی و یکدست شوند، در ساخت آجرهای رستیک از این کار صرف نظر می‌شود و حتی گاها با کمک دستگاه روی این آجرها با فشار آب می‌پاشند تا سطح آن‌ها نامرتب شود. علاوه بر آن، از آجرهای معمولی در دیوارچینی استفاده می‌شود و از آجرهای رستیک در اجرای نما.

انواع آجر رستیک

همان طور که در بالا گفته شد، استفاده از آجر رستیک در نما ایجاب می‌کند که این آجر در انواع مختلفی تولید شود تا بتواند به نیازهای گوناگون پاسخ دهد. برخی از انواع آجرهای رستیک عبارتند از:

  • آجر نسوز رستیک: آجر نسوز رستیک گزینه بسیار خوبی برای استفاده در نمای داخل، نمای خارجی، باربیکیو شومینه به شمار می‌رود. از آن‌جایی که این آجر نسوز است، برای مکان‌هایی که در معرض دمای بالا هستند مناسب می‌باشند. آجر نسوز رستیک عایق گرما است و به مرور زمان در اثر گرما رنگ آن تغییر نمی‌کند.
  • آجر رستیک قزاقی: آجر قزاقی به خاطر ظاهری که دارد، جزو آجرهای رستیک به شمار می‌رود. آجر رستیک قزاقی هم در اجرای نمای داخلی و خارجی به کار می‌رود.
  • آجر رستیک اِل: آجر روستیک اِل، شبیه به حرف L بوده و یک بال بلند و یک بال کوتاه‌تر دارد. از این نوع آجر رستیک در قسمت‌های نبشی نما استفاده می‌شود.

انواع رنگ آجر رستیک

آجر رستیک سفید و آجر رستیک قرمز پرطرفدارترین رنگ‌های این آجر هستند.

آجر رستیک از نظر رنگ نیز دارای تنوع زیادی می‌باشد. رنگ آجرهای رستیک به رنگ سنگ و خاک‌ها موجود در طبیعت شبیه است. برخی از انواع پرطرفدار آجرهای رستیک بر اساس رنگ عبارتند از آجر رستیک سفید، آجر رستیک قرمز (که خود در سه طیف روشن، متوسط و تیره است)، کرم، مشکی و قهوه‌ای.

مزایا و معایب آجرهای رستیک

مهم‌ترین ویژگی آجرهای رستیک که باعث محبوبیت آن‌ها شده، فضای گرم و دلنشینی است که ایجاد می‌کنند. اما به جز این، آجرهای رستیک ویژگی‌ها و مزایای دیگری هم دارند، از جمله:

  • مقاومت فشاری زیاد
  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاوم در برابر گرما و آتش
  • عایق صوت و حرارت
  • عدم ابتلا به شوره‌زدگی
  • جذب آب پایین
  • دوام و ماندگاری بالا
  • تنوع در رنگ و مدل
  • عدم تغییر رنگ

در کنار تمام این مزایایی که به آن‌ها اشاره شد، آجرهای روستیک یک عیب هم دارند و آن وزن بالای آن‌هاست. یکی از دلایلی که در طراحی نمای داخلی از ترکیب این آجر با متریال‌های دیگر استفاده می‌شود همین است که از بالا رفتن زیادی وزن نما اجتناب شود.

کاربردهای آجر روستیک

همان طور که تا اینجای این مقاله متوجه شده‌اید، از آجر رستیک در اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. از این آجرها می‌توان در قسمت‌های مختلف نمای داخلی، نشیمن و پذیرایی، آشپزخانه، فضای بین کابینت‌ها، اتاق خواب، نمای خارجی، شومینه، باربیکیو، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و … استفاده کرد.

استفاده از آجر رستیک در نمای داخلی

محبوب‌ترین کاربرد آجرهای رستیک استفاده از آن در طراحی داخلی ساختمان می‌باشد. تنوع رنگی بالایی که آجرهای رستیک دارند، دست طراحان داخلی را باز می‌گذارد تا بتوانند با توجه به سلیقه خود نماهای مختلفی طراحی کنند و به راحتی بتوانند آن‌ها را با متریال‌های دیگر ادغام کنند. از آجرهای رستیک می‌توان در قسمت‌های مختلف نمای داخلی در ابعاد مختلف استفاده کرد.

استفاده از آجر رستیک در اتاق خواب

استفاده از آجر رستیک در اتاق خواب معمولا به این صورت است که تنها یک دیوار از اتاق را که خالی است و پنجره، کمد و … در آن قرار ندارد را با آجر روستیک نما می‌کنند. ترکیب این آجر با سرویس خواب‌های چوبی و قایچه‌هایی با رنگ‌های گرم می‌تواند مناسب باشد.

آجر روستیک را می‌توان در پذیرایی به عنوان دیوار پشت تلویزیون، دیوار تزئینی و … استفاده کرد.

استفاده از آجر رستیک در پذیرایی

آجر روستیک را می‌توان در پذیرایی به عنوان دیوار پشت تلویزیون، دیوار تزئینی و … استفاده کرد.

استفاده از آجر رستیک در آشپزخانه

آجر روستیک را می‌توان در قسمت‌های مختلفی از آشپزخانه مثل فضای بین کابینت‌ها، دیوار پشت اجاق گاز و یا حتی در کل دیوارهای آشپزخانه استفاده کرد.

آجر روستیک را می‌توان در قسمت‌های مختلفی از آشپزخانه مثل فضای بین کابینت‌ها، دیوار پشت اجاق گاز و یا حتی در کل دیوارهای آشپزخانه استفاده کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *