آجر سفال فوم دار چیست؟ آشنایی با مزایا، معایب و کاربردهای آن


قیمت آجر سفال

آجر سفال فوم دار یکی از انواع آجر سفال است که در وسط آن لایه‌ای فوم تعبیه می‌شود. وجود فوم در این آجر باعث می‌شود که خاصیت عایق بودن آن در برابر صوت و گرما و حرارت افزایش یابد. کاربرد اصلی آجر سفال فوم دار در دیوارچینی دیوارهای غیرباربر است. در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر آجر سفال فوم دار می‌پردازیم.

آجر سفال فوم دار چیست؟

آجرها یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی هستند که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مصالح در طول سالیان دچار تغییراتی شده و انواع مختلفی از آجرها متناسب با شرایط جوی و محل استفاده از آن‌ها پدید آمده‌اند. یکی از انواع آجر سفال، آجر سفال فوم دار است که به آن آجر سفال عایق، تیغه فوم دار، تیغه سفالی یونولیت دار و بلوک فوم دار نیز می‌گویند.
آجر سفال فوم دار یکی از انواع آجر سفال است که در وسط آن لایه‌ای فوم تعبیه می‌شود.
آجر سفال فوم دار همانند آجر سفال معمولی از خاک رس و خاک سفال ساخته می‌شود و دارای حفره است. در یکی از این حفره‌ها، قطعه‌ای فوم (یونولیت) قرار می‌گیرد. استفاده از فوم در میان آجر سفال منجر به مزایای مضاعف در آن شده و خاصیت عایق بودن آن در برابر گرما و صوت را افزایش داده است. این نوع آجر سفال گزینه بسیار خوبی برای دیوارچینی است.

مزایای آجر سفال فوم دار

به طور کلی در ساختار آجرهای سفال حفره‌هایی وجود دارد که این فضای خالی ضمن سبک‌تر شدن بلوک سفالی، باعث می‌شود حرارت و صدا از این آجرها عبور نکند. اضافه کردن یک لایه فوم در میان آجر سفالی، باعث افزایش این خاصیت شده است. به طور کلی مزایای آجر سفال عبارتند از:

عایق حرارت و صوت

وجود فوم در آجر سفال از ورود و خروج گرما به خانه جلوگیری می‌کند و باعث اتلاف کمتر انرژی می‌شود. همچنین این یونولیت دارای خاصیت آکوستیک است و مانع از عبور صدا می‌شود. هرچه دانسیته فوم بیشتر باشد، خاصیت عایق بودن آن در برابر صوت و حرارت نیز افزایش می‌یابد.
البته نکته قابل ذکر در این جا این است که هرچه دانسیته فوم بالاتر می‌رود، وزن آجر هم سنگین‌تر می‌شود. جدا از آن برخی از مهندسان عقیده دارند که وجود این فوم تاثیر خاصی در عایق بودن آجر ندار. چرا که وجود خلا در میان آجر، از قبل مانند شیشه دو جداره عمل می‌کرده و عایق خوبی در برابر صدا و گرما بوده است.

وزن سبک

آجرهای سفال فوم دار در عین این که استحکام بالایی دارند، به خاطر وجود حفره در آن‌ها و تو خالی بودنشان، وزن بسیار سبکی دارند. وزن سبک آجر سفال فوم دار در نهایت منجر به سبک‌تر شدن سازه شما می‌شود.
آجرهای سفال فوم دار، به خاطر وجود حفره در آن‌ها و تو خالی بودنشان، وزن بسیار سبکی دارند.

حمل و نقل آسان

از آن جا که آجر فوم دار وزن سبکی دارد، تراکم آن بالا است و استحکام زیادی هم دارد، حمل و نقل آن آسان است.

عدم جذب آب و رطوبت

از دیگر مزایای آجرهای سفال فوم دار که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که این آجرها آب و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند و در نتیجه دچار شوره و آلوئک نمی‌شوند.

سرعت بالای اجرا

آجرهای سفال فوم دار هم ابعاد بزرگ‌تری نسبت به آجرهای معمولی دارند و هم وزن آن‌ها سبک‌تر است. این ویژگی در کنار شیارهایی که روی سطح آجر وجود دارد و چسبیدن آن به ملات را بهبود می‌دهد، باعث افزایش سرعت کار با آجر سفال فوم دار می‌شود.

خرابی کمتر در هنگام زلزله

از آن‌ جا که آجرهای سفال وزن کمتری دارند و وجود شیار روی سطح آن‌ها باعث می‌شود بهتر با ملات درگیر شوند، در هنگام خطراتی همچون زلزله، امکان سقوط و ریزش آن‌هاکمتر است. و حتی در صورت ریزش، چون وزن کمی دارند، خسارت کمتری به بار می‌آورند.
از دیگر مزایای آجر سفال فوم دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف پایین ملات
  • پرتی کم مصالح
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی
  • کاهش وزن بار مرده ساختمان
  • امکان برش دادن آن با سنگ فرز
  • امکان اتصال راحت اشیای جانبی با سوراخ کردن آجر با دریل

معایب آجر سفال فوم دار

آجرهای سفال فوم دار به جز مزایای نام برده، دو عیب هم دارند که لازم است در این‌جا به آن‌ها اشاره کنیم:

  1. چون سطح آجر سفال فوم دار دارای شیار است، به گچ زیر کار بیشتری برای صاف کردن سطح آن احتیاج خواهد بود.
  2. ممکن است در حین استخراج مواد اولیه، خاک رس با آهک ترکیب شده باشد؛ که این امر موجب ترک خوردن گچ می‌شود.

چون سطح آجر سفال فوم دار شیارشیار است، به گچ زیرکار بیشتری برای صاف کردن سطح آن احتیاج خواهد بود.

ابعاد آجر فوم دار

همان‌طور که ابعاد آجر سفال متفاوت است، آجر سفال فوم دار نیز دارای ابعاد مختلفی است و معمولا در اندازه‌های زیر تولید و عرضه می‌شود:

  • 10*20*25 سانتی‌متر
  • 15*20*25 سانتی‌متر
  • 20*20*20 سانتی‌متر

کاربرد آجر سفال فوم دار

کاربرد آجر سفال فوم دار مربوط به مرحله سفت کاری ساختمان است و برای دیوارچینی از آن استفاده می‌شود. دیوارهای ساختمان به دو دسته دیوارهای باربر و غیرباربر تقسیم می‌شوند که همان‌طور که از اسمشان پیداست، دیوارهای باربر، برخلاف دیوارهای غیرباربر، وظیفه تحمل بار ساختمان را دارند. از آجر سفال فوم‌دار برای اجرای دیوارهای غیرباربر استفاده می‌کنند که نحوه دیوار چینی با آجر سفال را در مقاله مربوط به آن توضیح داده‌ایم.

جمع بندی

آجر سفال فوم دار نوعی از آجرهای سفال است که در میان یک ردیف از حفره‌های موجود در آن، تکه‌ای فوم قرار گرفته است. این آجرها عایق خوبی در برابر صوت و حرارت هستند و وزن سبکی هم دارند. بر روی سطح آجر فوم دار شیارهای قرار گرفته که باعث می‌شود به ملات بهتر بچسبد و کار کردن با آن‌ راحت‌تر باشد. از این آجرها برای دیوارچینی دیوارهای غیرباربر استفاده می‌شود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *