بررسی انواع آجر سفال از 3 نظر کاربرد، کیفیت و رنگ


قیمت آجر سفال

انواع آجر سفال را می‌توان از نظر کاربرد، کیفیت و رنگ در دسته‌های مختلفی جا داد. آجرهای سفال می‌توانند یا تیغه‌ای باشند یا سقفی، یا ساده یا فوم‌دار و رنگ آن‌ها نیز ممکن است طیفی از زرد تا قرمز باشد که بر اساس این رنگ می‌توان کیفیت آجر را حدس زد. در ادامه مقاله، در مورد این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع آجر سفال

آجرها یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که هنوز هم در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این که قدمت آجرها به طور دقیق مشخص نیست، اما استفاده از آن را می‌توان در آثاری هم‌چون چغازنبیل و ایوان مداین دید. مهم‌ترین مواد اولیه‌ای که در ساخت آجرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاک رس و خاک سفال است که می‌توان با آن‌ها آجرهای سفال را تهیه کرد.

انواع آجر سفال را می‌توان از نظر ابعاد، کاربرد، کیفیت و رنگ دسته‌بندی کرد

از آن‌جا که آجرها از مصالح قدیمی به شمار می‌روند، در طی سال‌ها دچار تغییراتی شده‌اند و انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده که در این میان می‌توان به آجر سفال فوم‌دار، به عنوان یکی از جدیدترین انواع آجر سفالی اشاره کرد. پیش‌تر در مقاله‌ای، دسته‌بندی انواع آجر سفال از لحاظ ابعاد آن‌ها را بررسی کردیم و گفتیم که پراستفاده‌ترین ابعاد آجر سفال چیست و کاربرد هرکدام در کجاست. اما تنها راه دسته‌بندی آجر سفال به ابعاد آن محدود نمی‌شود و در یک دسته‌بندی دیگر، انواع آجر سفال را به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌کنند:

  • کاربرد آجر سفال
  • کیفیت آجر سفال
  • رنگ آجر سفال

انواع آجر سفال از نظر کاربرد

در گذشته برای ساختن بیشتر بخش‌های ساختمان از آجرها استفاده می‌شد. اما امروزه به خاطر خروج بناها از آن فرم قدیمی و افزایش تعداد طبقات آن‌ها، مصالح دیگری به وجود آمده‌اند که به خاطر مزایایشان، جایگزین آجرها شده‌اند. کاربرد آجر سفال امروزه محدود به فضای بین ساختمانی شده و از آن‌ها به عنوان آجر تیغه‌ای، آجر نما و … استفاده می‌کنند.

آجر سفال تیغه‌ای

یکی از مهم‌ترین انواع آجر سفال را می‌توان آجر سفال تیغه‌ای دانست. این نوع آجر سفال از خاک رس، شن، آهک و … ساخته می‌شود. و پس از مخلوط کردن مواد اولیه و آماده‌سازی خمیر، آن را قالب‌گیری می‌کنند و در کوره‌هایی با دمای 900 درجه سانتی‌گراد می‌پزند. پراستفاده‌ترین سایز این آجرها 10 و 15 است و از آن‌ها برای جداره‌های جداکننده داخلی و جدا کردن دیوارهای خارجی استفاده می‌کنند.

آجر سفال سقفی

از دیگر انواع آجر سفال، می‌توان به آجر سفال سقفی اشاره کرد. از این نوع آجر سفال برای پر کردن فضای بین تیرچه‌های سقف استفاده می‌شده است. اما امروزه با روی کار آمدن مصالح جدیدتری مانند فوم سقفی و قالب‌های سقفی مثل وافل‌ها،دیگر کمتر از آجر استفادهمی‌شود. چون آجرها هم وزن بسیار بالایی را به سازه اعمال می‌کردند و هم در مقایسه با متریالی مثل فوم‌ها، مقرون به صرفه نیستند.

آجر سفال نما

یکی از انواع آجر سفال، آجر سفال نما است

مورد بعد از انواع آجر سفال که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، آجر سفال نما است. آجرهای سفال نما از خاک رس خالص تهیه می‌شود و چون کاربرد آن‌ها در نما است، از تنوع طرح و رنگ بیشتری برخوردار هستند. انواع آجر سفال نما به آجر سفال نمای پلاک، زرد و قرمز تقسیم می‌شود.

آجر سفال فوم‌دار

در نهایت، آخرین مورد از انواع آجر سفال را می‌توان آجر سفال فوم‌دار دانست، که با اسم تیغه فوم‌دار یا تیغه یونولیت‌دار نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که از اسم این نوع آجر معلوم است، در وسط آن فوم قرار دارد. وجود فوم عایق خوبی در برابر صوت و انرژی ایجاد کرده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. هم‌چنین بر روی این نوع آجر سفال شیارهایی وجود دارد که باعث می‌شود با ملات بهتر درگیر شود و استحکام دیوار ساخته شده با آن بالا باشد.

آجرهای سفال فوم‌دار به خاطر مزایایی که دارند، در قسمت‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین کاربردهای آجر فوم‌دار رامی‌توان مربوط به فونداسیون ساختمان، دیوارهای حائل و نگهدارنده، سازه‌های زیر زمین و محوطه‌سازی و پارک‌ها دانست. پرکاربردترین اندازه‌های این آجر، سایز 10 و 15 است.

انواع آجر سفال از نظر کیفیت

به جز کاربرد، انواع آجر سفال را می‌توان از نظر کیفیت آن‌ها نیز دسته‌بندی کرد. معمولا آجرهای سفال در سه سطحی کیفی درجه 2، درجه 1 و ممتاز تولید می‌شوند. انواع کیفیت آجرها در تمامی سایزها تولید می‌شوند. اما موضوعی که قابل ذکر است، این است که ابعاد آجرهای سفال ممتاز، به ابعاد استاندارد نزدیک‌تر هستند. هم‌چنین وزن آن‌ها نسبت به دو کیفیت دیگر پایین‌تر است و بالطبع قیمت بالاتری هم دارند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت آجر سفال به صفحه مربوطه در سیوان لند مراجعه کنید.

انواع آجر سفال از نظر رنگ

هرچه رنگ آجر سفال زردتر و یکدست‌تر باشد، از کیفیت بهتری برخوردار است

انواع آجر سفال را در رنگ‌های مختلفی می‌توان یافت. رنگ آجر سفال، یک معیار نسبتا خوب برای پی بردن به کیفیت آجر است. چرا که هرچه آجر از کیفیت بهتری برخوردار باشد، رنگ آن یکدست‌تر و زرد است. اما اگر رنگ آجر سفال به قرمزی و تیرگی بود، نشانه‌ی این است که دمای پخت آن استاندارد نبوده است.

جمع‌بندی

آجرهای سفال یکی از انواع پرکاربرد آجرها هستند که خود انواع گوناگونی دارند. انواع آجر سفال را از سه جهت می‌توان دسته‌بندی کرد: کاربرد آجر سفال، کیفیت و رنگ آن. آجرهای سفال از نظر کاربرد به آجرهای سفال تیغه‌ای، سقفی،نما و فوم‌دار تقسیم می‌شوند. از نظر کیفیت نیز، انواع آجر سفال در سه نوع ممتاز، درجه 1 و درجه 2 هستند. از نظر رنگ نیز آجرهای سفال ممکن است در طیفی از زرد تا قرمز باشند. که هرچه رنگ آن‌ها یکدست‌تر باشد و زرد‌تر باشد، کیفیت آجر بالاتر است.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *