جامع‌ترین آموزش نحوه دیوار چینی با آجر سفال و نکات آن


قیمت آجر سفال

در این مقاله قصد داریم به نحوه دیوار چینی با آجر سفال بپردازیم. در این راستا ابتدا وسایل مورد نیاز برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم، سپس مراحل دیوار چینی با آجر سفالی را تک به تک به صورت اصولی و صحیح توضیح می‌دهیم.

دیوار چینی با آجر سفالی

آجر سفالی یکی از انواع آجرها است که از ترکیب خاک رس و خاک سفال ساخته می‌شود. خود آجرهای سفالی هم انواع مختلفی مثل آجر سفال فوم دار یا آجر سفال نما دارند که ممکن است کاربرد آن‌ها با کاربرد آجرهای سفالی معمولی متفاوت باشد. اما به طور کلی از آجر سفال برای ساخت دیوارهای غیرباربر، پیرامونی و تیغه‌های جداکننده استفاده می‌شود. دلیل آن هم این است که آجرهای سفالی ترد و شکننده هستند و نباید از آن‌ها در دیوارهای حمال که بار مرده ساختمان بر دوش آن‌ها است استفاده کرد.

از آجر سفال برای دیوارچینی دیوارهای غیرباربر، پیرامونی و تیغه‌های جداکننده استفاده می‌شود

نحوه دیوار چینی با آجر سفال شاید کار راحتی به نظر برسد، اما مستلزم رعایت یک سری اصول و نکات اجرایی است. به طور مثال، اگر مهار جانبی دیوار به درستی انجام نشده باشد، باعث می‌شود که دیوار استحکام کافی نداشته باشد و در حین زلزله به راحتی فرو بریزد. یا حتی عدم اجرای اصولی دیوار با آجر سفالی می‌تواند باعث شود که دیوار عایق صوتی خوبی نباشد.

نحوه دیوار چینی با آجر سفال

مراحل دیوار چینی با آجر سفالی به شرح زیر است:

1. آماده‌سازی پلان دیوارها

قبل از اجرای هر قسمت از ساختمان، باید پلان آن توسط مهندس معماری یا عمران طراحی شده باشد. در مورد دیوار هم این کار باید از پیش صورت گرفته باشد و محل قرارگیری دیوارهای باربر و غیرباربر مشخص شده باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم، از آجر سفالی برای دیوارهای غیرباربر استفاده می‌شود. ضخامت این دیوارها باید بیشتر از 11 سانتی‌متر باشد. که برای دیوارهای جداکننده ابعاد آجر سفال باید 15 و 20 سانتی‌متر باشد و برای دیوارهای داخلی می‌توان از ابعاد کوچک‌تر استفاده کرد.

2. محاسبه تعداد آجر سفال مورد نیاز

در مرحله بعد لازم است تعداد سفال مورد نظرتان را حساب کنید تا بتوانید به مقدار مورد نیاز، آجر سفال تهیه کنید. تعداد آجری که نیاز دارید به ضخامت و عرض دیوار بستگی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که ابعاد واقعی آجرهای سفال با ابعاد اسمی آن‌ها تفاوت دارد.

برای محاسبه دقیق‌تر تعداد آجرهای سفال، بهتر است که ابعاد بلوک‌های سفالی را از فروشنده بپرسید. نحوه محاسبه تعداد آجر سفال مورد نیاز را قبلا در مقاله‌ی ابعاد آجر سفال از طریق دو فرمول توضیح داده‌ایم.

3. آماده کردن سایر وسایل مورد نیاز

برای دیوار چینی با آجر سفالی، به جز خود آجر به وسایل دیگری هم نیاز دارید که باید آن‌ها را تهیه کنید. این وسایل عبارتند از: نردبان، بیل، فرغون، ریسمان بنایی، شمشه چوبی و فلز، ماله، استامبولی، شاقول، تراز و ماسه، سیمان و آب برای ساخت ملات.

4. ساخت ملات

برای ساخت ملات ماسه سیمان، ابتدا آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید و در آخر به شکل یک تپه دربیاورید. سپس وسط آن را گود کنید و در آن آب بریزید. کم کم مخلوط ماسه و سیمان را با آب ترکیب کنید تا ملات شما به دست بیاید.

برای ساخت ملات، ماسه و سیمان را با هم مخلوط کنید و به شکل یک تپه دربیاورید. سپس وسط آن را گود کنید و در آن آب بریزید. کم کم مخلوط ماسه و سیمان را با آب ترکیب کنید تا ملات شما به دست بیاید.

برای دیوارچینی با آجر سفالی از ملات ترکیب 1 به 6 استفاده می‌شود. در نهایت سفتی ملات شما باید به اندازه‌ای باشد که ملات به راحتی از ماله یا بیل پایین بلغزد، اما نباید در حدی باشد که نتواند شکل خودش را حفظ کند.

5. چیدن رج اول آجر سفال

اولین و مهم‌ترین مرحله در دیوار چینی با آجر سفالی، چیدن رج اول است. نحوه دیوار چینی با آجر سفال به این صورت است که ابتدا باید ریسمانی را از ابتدا تا انتهای قسمتی که قرار است دیوار را بچینید بکشید تا محل آن‌ را مشخص کنید. بعد از این کار، در محل مورد نظر روی زمین یک لایه ملات بکشید. ضخامت این لایه از ملات نباید بیشتر از 10 میلی‌متر باشد.

سپس در راستای ریسمان و مماس با آن، شروع به چیدن رج اول بلوک‌های سفالی کنید. بین آجرها را هم باید ملات بکشید تا به هم بچسبند. آجرها را که روی زمین می‌چینید با ماله ضربه‌ای آرام به آن‌ها بزنید تا به خوبی به ملات بچسبند.

در چیدن رج اول از یک ریسمان کمک بگیرید و آجرهای سفال را در راستای آن بچینید

6. چیدن رج‌های بعدی آجر سفال

چیدن رج دوم آجر سفال (به‌طور کلی رج‌های زوج) را باید با یک آجر نیمه شروع کنید. برای این که این رج به خوبی تراز باشد، شمشه را روی رج اول بگذارید و بعد روی آجرها را ملات بکشید. در هر مرحله تراز بودن دیوار را چک کنید. بعد از چیدن رج اول، ابتدا دو طرف دیوار را به صورت پله‌ای آجر چینی کنید و به بالا پیش بروید؛ سپس بین آن‌ها را پر کنید.

نکات آجر چینی دیوار سفالی

  1. اگر دیوارچینی آجر سفالی در محوطه انجام می‌شود، چون جذب آب آن بالا است، باید تا ارتفاع 30 سانتی‌مکتر زیر دیوار را قیرگونی یا ایزوگام کرد. عدم انجام چنین کاری باعث می‌شود که آجرهای سفالی رطوبت زمین را به خود بکشند و بعد از مدتی ملات بین آن‌ها دچار پوسیدگی شود.
  2. بهتر است که در محل تلاقی دیوارها با هم، آجرها به صورت هشت‌گیر اجرا شوند.
  3. قبل از شروع به آجرچینی باید در محلی که قرار است دیوارها قرار بگیرند، تمامی گیاهان و خاک‌های نباتی را  به طور عمقی از بین ببرید.می‌توانید در این مکان‌ها خاک آهک بریزید.
  4. هر رج از دیوار را که می‌خواهید اجرا کنید، باید هم از نظر افقی و هم عمودی ریسمان شده باشد تا از تراز بودن آن مطمئن شوید.
  5. اگر قرار باشد در هر رجی از آجر یا مصالح پرکننده‌ای استفاده شود، این کار نباید در وسط رج انجام شود و باید در انتهای آن باشد.
  6. بندهای عمودی باید یک رج در میان دقیقا در مقابل هم قرار گرفته باشند و کاملا پاقول باشند.
  7. گونیا بودن تیغه‌ها از این نظر که قرار است بعدا روی آن‌ها نازک کاری انجام شود، اهمیت بالایی دارد. به طوری که گونیا نبودن آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به خصوص در کاشی و سرامیک کردن دیوارها به وجود بیاورد.
  8. دیوارها باید در فاصله 50 سانتی‌متری از ستون‌ها، با میلگرد مهار شوند.
  9. توصیه می‌شود که حتما قبل از شروع به دیوار چینی با آجرها، آن‌هارا زنجاب کنید.

کلام آخر

در این مقاله نحوه دیوار چینی با آجر سفالی را مورد بررسی قرار دادیم. برای انجام این کار ابتدا باید نقشه‌ی دیوارها را داشته باشید. سپس در محل‌هایی که قرار است دیوار کشیده شود، گیاهان را از ریشه بکنید و زمین را ایزوگام کنید. سپس تعداد آجرها را محاسبه و بعد از آماده کردن وسایل مورد نیاز، ملات ماسه سیمان را درست کنید. برای دیوار چینی با آجر سفالی از ریسمان، تراز و شاقول استفاده کنید تا از گونیا بودن آن مطمئن شوید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *