مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ کارکرد و هزینه


قیمت وافل دو طرفه


قیمت وافل یک طرفه

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ عملکرد و هزینه موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در صنعت ساختمان روش‌های مختلفی برای ایجاد سقف سازه‌ها ارائه شد. به دلیل شباهت اجرایی سقف وافل و تیرچه بلوک و امکان اشتباه پیمانکاران در انتخاب مناسب سقف سازه، در ادامه درباره تفاوت‌ها و شباهت‌ها و شیوه اجرای آن‌ها توضیح خواهیم داد.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

مهم‌ترین تفاوت سقف وافل با تیرچه بلوک به عملکرد و هزینه آن‌ها برمی‌گردد.
سقف وافل تقریبا نوع جدید از روش‌های اجرای سقف به شمار می‌رود، به همین خاطر هم ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که در اجرای سقف‌ها استفاده از وافل بهتر است یا همان روش‌ قدیمی‌تر سقف تیرچه بلوک که با فوم سقفی یا بلوک سیمانی اجرا می‌شد. از این رو ما در این مقاله به مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک میپردازیم و آن‌ها را از لحاظ عملکرد و هزینه بررسی می‌کنیم. اما در ابتدا برای اینکه بتوانید تفاوت‌های میان آن دو را بهتر درک کنید، هر دو نوع سقف تیرچه بلوک و وافل را یک بررسی کوتاه می‌کنیم.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

اجزای اصلی این سقف تیرچه، بلوک و بتن است که به صورت درجا اعمال می‌شود. بلوک سقف‌های تیرچه در انواع سیمانی، سفالی و یونولیت است. به دلیل شباهت عملکرد تیرچه بلوک با وافل یک طرفه، برخی از مجریان باتجربه به آن سقف تیرچه دال نیز می‌گویند.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

برای سقف وافل هم از تیرچه فولادی با پایه بتنی استفاده می‌کنند. اجزای این تیرچه آرماتور بالا، آرماتور عرضی و آرماتور کششی پاشنه است. سقف وافل یک طرفه عملکردی مانند سقف تیرچه بلوک دارد. با این تفاوت که به جای بلوک‌های سیمانی، سفالی یا یونولیتی از قالب‌های مستطیلی وافل استفاده می‌شود. هر دو نوع سقف محدودیت اجرا دارند و حداکثر اجرای آن‌ها در دهانه‌های 9 متری امکان پذیرمی‌باشد. در دهانه‌های یکسان، سقف وافل از سقف تیرچه بلوک ضخامت کمتری خواهد داشت.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ عملکرد

سقف تیرچه بلوک عملکردی یک طرفه دارد، اما سقف وافل می‌تواند عملکردی دو یا چهارطرفه داشته باشد.
مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ عملکرد به ما در شناسایی بهتر و انتخاب مناسب‌تر کمک خواهد کرد. سقف تیرچه بلوک صرفا عملکردی یک طرفه دارد. یعنی بار وارد بر سقف به دو تیر روبه روی هم وارد می‌شود. اما سقف وافل، وابسته به طول دهانه، می‌تواند عملکردی یک‌ طرفه یا عملکردی دو طرفه داشته باشد. عملکرد دو طرفه سقف به این معنا است که بار وارد بر سقف روی چهار تیر اطراف سقف وارد می‌شود.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ هزینه

در سقف وافل می‌توان دهانه‌های بزرگ‌تری اجرا کرد و تیرهای اضافی حذف می‌شوند.
در گذشته هزینه سقف تیرچه بلوک کمتر از سقف وافل بود و برای دهانه‌های تا ۷ متر، اکثرا سقف تیرچه بلوک توصیه می‌شد. اما امروزه با توجه به افزایش قیمت یونولیت سقف تیرچه بلوک، این روش توجیه اقتصادی ندارد. چرا که قیمت تمام شده آن، هم در دهانه‌ کوتاه و هم در دهانه‌ بلند بیشتر از اجرای سقف وافل خواهد شد.

5 نکته که ثابت می‌کند سقف وافل مقرون به صرفه است:

1.حذف هزینه‌های جوشکاری و خرید تیرچه‌ها

در سقف وافل تیرچه‌ها به صورت درجا ساخته شده و میلگردها نیز به صورت درجا به هم بافته می‌شوند. در این روش به جای استفاده از میلگردهای خرپایی از میلگردهای سنجاقی استفاده می‌کنند. همین امر موجب شده هزینه خرید، حمل و جوشکاری میلگردها در اجرای سقف وافل حذف شود.
توجه : عملیات جوشکاری، مقاومت میلگردها را تا حد چشم‌گیری می‌کاهد. در سقف‌های وافل عملیات جوشکاری نداریم، در نتیجه از مقاومت صددرصدی میلگردها در اجرای سقف وافل برخوردار هستیم.

2. بالا رفتن سرعت اجرای پروژه

مسلماً بسیاری از پیمانکاران به دنبال کاهش مدت زمان ساخت سازه خود هستند. همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ قیمت، حذف میلگردهای اضافی و به دنبال آن کاهش مراحل جوشکاری است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت سرعت اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش‌ها سریع‌تر خواهد بود.

3. حذف ستون‌های اضافی در سازه

سقف وافل را می‌توان در دهانه‌های بزرگ (تا 16 متر) اجرا کرد. در نتیجه می‌توان ستون‌های اضافی سازه را در پلان ستون گذاری حذف کرد و به کاهش هزینه نهایی ساختمان کمک کرد.

4. ایجاد زیبایی در پلان معماری

هر چه پلان معماری و طراحی داخلی محیط زیباتر باشد، آن سازه طرفداران بیشتری خواهد داشت. حذف ستون‌های اضافی باعث می‌شود محیط آپارتمان کاربردی‌تر باشد، در این صورت می‌توان واحد‌های ساختمانی را نیز سریع‌تر به فروش رساند.
هم‌چنین در محل‌هایی مثل سقف لابی و استخر می‌توان از بتن نمایان سقف وافل به عنوان سطح نهایی کار استفاده کرد. در این صورت هزینه سقف کاذب از هزینه‌های نهایی کسر خواهد شد.

5. تجدیدپذیری قالب‌های وافل

قالب‌های وافل را می‌توان پس از خشک شدن از سقف خارج و آن‌ها را در پروژه‌های دیگر نیز استفاده کرد. به عبارتی با یک بار خرید قالب وافل می‌توان حدود 50 مرتبه از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از تیرچه بلوک چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای تیرچه بلوک شامل:

  • سهولت در استفاده و پیاده‌سازی
  • قابل دسترسی در سراسر کشور
  • عدم نیاز به نیروی کار متخصص و تجهیزات خاص
  • عایق صدا

معایب تیرچه بلوک شامل:

  • کیفیت پایین برخی تیرچه‌ها و احتمال شکستگی.
  • عدم چسبندگی مناسب بتن پاشنه با سایر اجزا به دلیل پیش ساخته بودن تیرچه‌ها.
  • خطرات متعدد درصورت عدم تحمل بلوک در حین اجرا و بتن ریزی سقف.
  • در صورت استفاده از بلوک‌های پلی استایرن در این سقف‌ها، هنگام آتش‌سوزی، آتش تقریباً غیرقابل کنترل بوده و گازهای سمی را آزاد می‌کند.

استفاده از سیستم وافل یک طرفه چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا سقف وافل یک طرفه:

  • سهولت حمل و نقل و کاهش مصرف انرژی
  • استحکام در برابر لرزش‌های جوی
  • تجدید پذیری قالب وافل و کمک به محیط زیست
  • بالا بودن سرعت اجرا و کاهش هزینه‌های نهایی
  • کیفیت نمای بهتر نسبت به تیرچه بلوک

معایب سقف وافل یک طرفه:

  • عایق نامناسب صدا
  • نیاز به سقف کاذب
  • کاهش طبقات به علت ارتفاع زیاد هر طبقه سازه
  • نیاز به نیروی ماهر و تجهیزات گران و خاص قالب‌بندی
  • مناسب نبودن در سطح شیب‌دار و مناطقی با بادهای شدید

سخن پایانی

در سال‌‌های اخیر، با توجه به نیاز بازار انواع گوناگونی از سقف‌ها به وجود آمده که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی می‌باشند. سقف تیرچه بلوک و سقف وافل یک طرفه از انواع رایج سقف در ایران می‌باشد که در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم به مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک از لحاظ کارکرد و هزینه  بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر از قیمت‌ها می‌توانید به قیمت قالب وافل یک طرفه و قیمت قالب وافل دو طرفه سایت سیوان‌لند مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *