چسب کاشی بهتر است یا سیمان ؟ مقایسه‌ی جامع و کامل چسب کاشی و ملات سیمان


قیمت چسب ساختمانی

این که برای کاشی کاری استفاده از چسب کاشی بهتر است یا سیمان، یکی از سوالاتی است که معمولا در مورد آن تفاوت نظرهایی وجود دارد. قیمت مناسب‌تر ملات سیمانی و این که کاشی کارها به آن عادت کرده‌اند یک طرف و مزیت‌های چسب کاشی (مانند قدرت چسبندگی آن) از طرف دیگر باعث شده که هر کدام طرفدارهای خود را داشته باشند. از همین رو ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به بررسی و مقایسه این دو بپردازیم و در نهایت به شما بگوییم که کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان.

چسب کاشی بهتر است یا سیمان ؟

همانطور که می‌دانید، برای چسباندن کاشی و سرامیک هم می‌توان از ملات سیمان استفاده کرد و هم از چسب‌های مخصوص این کار. حال پاسخ به این سوال که چسب کاشی بهتر است یا سیمان، نیازمند آشنایی با هر دوی این مصالح و مزایا و معایب آن‌ها است.

سیمان چیست؟

ملات سیمان متشکل از پودر سیمان، ماسه و آب است که این مواد پس از ترکیب دچار واکنش هیدراتاسیون شده و باعث ایجاد چسبندگی بین اجزای ملات و سطح در تماس با ملات می‌شود.
سیمان

سیمان از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و از آن در مراحل مختلف ساختمان سازی استفاده می‌شود. ملات سیمان متشکل از پودر سیمان، ماسه و آب است که با توجه به استفاده‌ای که قرار است از سیمان بشود، اندازه دانه‌های ماسه و نسبت ترکیب این مواد با هم تغییر می‌کند. ترکیب این مواد با هم واکنش هیدراتاسیون می‌دهد و باعث ایجاد چسبندگی بین اجزای ملات و سطح در تماس با ملات می‌شود.

مزایا و معایب ملات سیمانی برای چسباندن کاشی

  • برای ساخت ملات سیمان، باید سیمان و ماسه و آب را با نسبت معین با هم ترکیب کرد که ساخت ملات سیمانی خوب نیاز به تجربه و مهارت دارد.
  • ملات سیمان نسبت به چسب کاشی مقرون به صرفه‌تر است.
  • برای استفاده از ملات سیمانی بر روی برخی از سطوح نیاز به اجرای زیرسازی مناسب است.
  • احتمال دارد بر اساس سرما و گرما ملات سیمان در زیر کار ترک بخورد.
  • کاشی و سرامیک آب موجود در ملات سیمانی را به خود جذب می‌کنند که این امر از مقاومت ملات سیمان می‌کاهد. (برای جلوگیری از جذب آب توسط کاشی و سرامیک، می‌توان آن‌ها را پیش از شروع به کار خیس کرد.)
  • ضخامت ملات سیمانی که در پشت کار استفاده می‌شود، نسبت به ضخامت چسب بیشتر است.

چسب کاشی و سرامیک چیست؟

چسب کاشی و سرامیک از متریال‌های جدید ساختمان است که ویژگی‌های آن برای چسباندن کاشی و سرامیک بهینه شده است.
چسب کاشی و سرامیک

همان طور که گفتیم، از سیمان در مراحل مختلفی از ساختمان سازی می‌توان استفاده کرد. اما امروز با پیشرفت در صنعت ساختمان، برای هر مرحله ملات مخصوصی وجود دارد که ویژگی‌های آن مطابق نیازهای همان مرحله باشد. چسب کاشی و سرامیک هم یکی از این متریال‌های جدید است که مخصوصا برای کاشی کاری و سرامیک‌ کاری ساخته شده است.
به طور کلی چسب‌های کاشی و سرامیک به دو دسته چسب‌های پودری و چسب‌های خمیری تقسیم می‌شوند. که چسب‌های پودری را باید با آب مخلوط کرد تا ملات چسب آماده شود، اما چسب‌های خمیری خودشان به صورت آماده هستند و دیگر نیاز به مخلوط شدن با چیزی ندارند. در مقایسه چسب خمیری و پودری می‌توان گفت که چسب‌های پودری مقاوم‌تر هستند و جلوی نفوذ آب را هم می‌گیرند.

مزایا و معایب چسب کاشی و سرامیک

  • چسب‌های کاشی و سرامیک قدرت چسبندگی بالایی دارند.
  • چسب‌های کاشی پودری در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و از آن‌ها می‌توان در مکان‌های گوناگون نظیر سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه، استخر و … استفاده کرد.
  • چسب‌های کاشی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به ملات‌های سیمانی دارند.
  • امکان ترک خوردن چسب کاشی بسیار پایین و نزدیک به صفر است.
  • این چسب‌ها در برابر دما و تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • از چسب کاشی می‌توان برای چسباندن سنگ، چوب، پلی وود و تخته‌های فایبر نیز استفاده کرد.
  • استفاده از چسب کاشی آسان است و به خاطر بافتی که دارد راحت‌تر می‌توان آن را روی سطح اعمال کرد. در نتیجه سرعت اجرای کاشی کاری هم افزایش پیدا می‌کند.

مقایسه چسب کاشی و ملات سیمان

تا اینجا چشم اندازی کلی در مورد چسب کاشی و ملات سیمان پیدا کردید. اما برای این که راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که چسب کاشی بهتر است یا سیمان،‌ در این قسمت آن‌ها را از نظر مواد تشکیل دهنده، ملات آن‌ها و کارکرد و نحوه چسباندن دو به دو با هم مقایسه می‌کنیم.

چسباندن کاشی و سرامیک با ملات سیمانی مراحل مختلفی دارد. برای این کار باید ابتدا زیرسازی مناسب انجام داد و سطح مورد نظر و کاشی و سرامیک را از قبل مرطوب کرد. این کار نه تنها باعث پایین آمدن سرعت کار می‌شود، بلکه ملات در نهایت ملات نمی‌توان چسبندگی لازم را داشته باشد.
چسب کاشی بهتر است یا سیمان
  • مواد تشکیل‌دهنده: همان طور که می‌دانید ملات سیمان از پودر سیمان، ماسه و آب تشکیل شده. اما چسب کاشی از رزین هموپلیمر اکریلیک به همراه شن و ماسه، پودر سنگ و … ساخته می‌شود.
  • ملات: برای درست کردن چسب کاشی پودری و ملات سیمان، باید آن‌ها را با آب مخلوط کرد. رنگ چسب کاشی متمایل به کرمی و رنگ ملات سیمان خاکستری است. ملات چسب کاشی غلیظ‌تر و هم‌چنین یکدست‌تر است و ویسکوزیته بالایی دارد، اما ملات سیمان دارای ذرات است.
  • کارکرد و نحوه چسباندن: چسباندن کاشی و سرامیک با ملات سیمانی مراحل مختلفی دارد. برای این کار باید ابتدا زیرسازی مناسب انجام داد و سطح مورد نظر و کاشی و سرامیک را از قبل مرطوب کرد. این کار نه تنها باعث پایین آمدن سرعت کار می‌شود، بلکه ملات در نهایت ملات نمی‌توان چسبندگی لازم را داشته باشد.

ملات سیمانی که روی دیوار یا کف کشیده می‌شود چون ذراتش درشت‌تر است سطح ناهمواری دارد، متخلخل و دارای سوراخ هوا است و کاشی‌ها به راحتی روی آن‌ها سوار نمی‌شوند. اما ذرات چسب کاشی ریزتر است و ملات آن حالت یکدست‌تری دارد؛ در نتیجه هم راحت‌تر روی سطح کشیده می‌شود و هم کاشی بهتر روی آن می‌چسبد.

آماده کردن چسب کاشی راحت‌تر است، چسبندگی آن از ملات سیمان بیشتر است، به ضخامت کمتری از آن احتیاج است و سرعت اجرای آن هم بیشتر است.
کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان

جمع بندی: چسب کاشی بهتر است یا سیمان

با توجه به تمامی این مواردی که در مورد چسب کاشی و سیمان گفته شد، می‌بینیم که کفه‌ی ترازو به نفع چسب کاشی سنگین‌تر است؛ آماده کردن چسب کاشی راحت‌تر است، چسبندگی آن از ملات سیمان بیشتر است، به ضخامت کمتری از آن احتیاج است و سرعت اجرای آن هم بیشتر است. اما برخی از کاشی کارها چون به ملات سیمانی عادت دارند، آن را ترجیح می‌دهند.
در نهایت تصمیم این که کاشی کاری با چسب بهتره یا سیمان به عهده خود شماست و شما باید متریالی که با آن راحت‌تر هستید را انتخاب کنید. در صورت تمایل به استفاده از چسب کاشی و سرامیک می‌توانید جهت خرید آنلاین آن به سایت سیوان لند مراجعه کنید.
سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید تمامی مصالح و تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از آن خریداری کرده و در محل پروژه تحویل بگیرید. برای خرید یا مشاهده قیمت چسب کاشی و سرامیک کافی است روی لینک کلیک کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “چسب کاشی بهتر است یا سیمان ؟ مقایسه‌ی جامع و کامل چسب کاشی و ملات سیمان

  1. نصرتی میگوید:

    سلام
    مقاله خوبی بود من تونستم بهتر تصمیم بگیرم برای تعویض کاشی‌های حمام با کار با چسب، ولی یه چیز بگم چرا وقتی که این همه واژگان فارسی هست چرا بیاییم واژه فرنگی بکار ببریم مثلاً همین «متریال» بهتر نبود بگید «مواد» ؟ همین طور پیش بریم مثل هند میشیم با دو زبان رسمی. آخه چه کاریه مثلاً حس روشنفکری بهمون دست میده که زبان خودمون رو قبول نداریم ؟

    • شقایق علیزاده میگوید:

      سلام. خوشحالم که مقاله براتون مفید بوده.
      اصلا اینجوری نیست که زبان فارسی رو قبول نداشته باشیم. در خیلی از زبان‌های دنیا کلماتی هستن که از زبان‌های دیگه وام گرفته شدن و توی اون زبون مصطلح‌تر هستن. توی کامنتی که خودتون گذاشتید کلمات مقاله: عربی؛ تصمیم: عربی؛ تعویض: عربی؛ حمام: عربی؛ وقت: عربی؛ مثلا: عربی؛ رسمی: عربی؛ حس: عربی هستند. بعضی از کلمات خارجی توی زبان ما جاافتادن و استفاده از اونا معنی و مفهوم رو بهتر می‌رسونه تا معادل فارسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *