ملات سیمانی چیست ؟ بررسی انواع ملات ساختمانی


قیمت سیمان

ملات سیمانی را می‌توان از چسب‌های ساختمانی دانست که برای اتصال مصالح ساختمانی استفاده می‌شوند. ملات، ماده‌ای خمیری شکل است که از آن برای تأمین بستر مقاوم، چسباندن مصالح به یکدیگر، اندودکاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان و بندکشی کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.
ملات‌ها دارای دو جزء اصلی هستند، یکی به‌عنوان چسب ملات و دیگری به‌عنوان پرکننده که حجم بیشتر ملات را تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال، در ملات سیمان سیاه و پودر سنگ، پودر سنگ به‌عنوان پرکننده و سیمان نقش چسب ملات را بازی می‌کند.
سیوان لند، بزرگ‌ترین بازار آنلاین صنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت سیمان و انواع دیگر مصالح ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت روز سیمان مطلع شوید و از برترین برندهای موجود در بازار خرید فرمایید.

ملات سیمانی
ملات سیمانی

ملات سیمانی

در صنعت ساخت‌وساز، از ترکیبی خمیری شکل برای چسباندن مواد به یکدیگر استفاده می‌کنند که به آن ملات گفته می‌شود. ملات سیمان، یکی از پراستفاده‌ترین ملات‌های ساختمانی است. به‌عنوان‌مثال نصب سرامیک کف با ملات سیمانی، یکی از استفاده‌های متداول این ملات است. از دیگر ملات‌‌های ساختمانی می‌توان به مخلوط سیمان و چسب بتن و ملات سیمان سفید و پودر سنگ نیز اشاره نمود که از ملات‌های پرکاربرد در حوزه ساخت‌وساز به‌حساب می‌آیند.

انواع ملات کاربردی در صنعت ساختمان‌سازی

ملات سیمانی و بتن، از مهم‌ترین اجزای به‌کاررفته در صنعت ساختمان به شمار می‌آیند که در این بخش، به بررسی انواع ملات‌‌های مورد استفاده در ساخت‌وساز می‌پردازیم. لازم به ذکر است که جزء اصلی تمامی ملات‌های ساختمانی، سیمان است.

ملات معمولی

ملات‌های معمولی، در بسیاری از کارهای ساختمانی مانند کف‌پوش‌ها، آجرچینی، کف‌سازی‌ها و … استفاده می‌شود. ملات‌های معمولی که برای آجرچینی مورداستفاده قرار می‌گیرند به پنج دسته قابل تقسیم‌بندی هستند. این دسته از ملات V که ضعیف‌ترین ملات است تا دسته I که قوی‌ترین ملات است مرتبط می‌شود.

ملات رنگی

اگر قصد ساخت ملات رنگی را دارید، رنگ سیمان را به مصالح سنگی خشک اضافه نمایید. ملاتی مانند ملات سیاه چه با رنگ سیمان خشک ساخته شده باشد و یا چه با رنگ‌های خریدنی تولید شده باشد، نسبت به ملات معمولی چشم گیرتر است و می‌توان در انواع مصارف مانند کف‌سازی، نمای کف‌سازی و…. به کاربرد.
اگر از رنگ سیاه سیمان برای ساخت ملات سیاه‌رنگ استفاده می‌کنید، سعی کنید تا از ماسه به رنگ نقره‌ای یا ماسه‌های با رنگ خیلی روشن استفاده کنید.

ملات آهکی

ملات سیمان و آهک به‌ندرت در پروژه‌های روسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ملات درگذشته در مواردی همچون سنگ‌فرش‌ها زیاد بود؛ اما امروزه استفاده از ملات سیمان و آهک، به دیوارچینی و سنگ‌کاری قائم و پروژه‌هایی که در آن از مصالح سنتی استفاده می‌شود، محدود شده است.
بااین‌وجود، در بعضی پروژه‌ها بسترسازی با ملات آهک برای روسازی‌ها استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین نگرانی در زمان استفاده از ملات سیمان و آهک، رطوبت و همچنین خشکی زیاد هواست که باعث می‌شود آهک از بافت خارج شود.

ملات گرانولیت

ملات گرانولیت در واقع یک ملات بتن ریزدانه است. از آن به طور گسترده در صنعت ساختمان برای ساخت سطوح کوچک بتنی استفاده می‌شود. از آنجا که آن را می‌توان به‌صورت یک‌لایه نازک به ضخامت شش میلی‌متر اجرا کرد و هزینه اجرای آن کم است، از آن به‌عنوان سطح الاستیک استفاده می‌کنند. ملات گرانولیت برای استفاده در سطوحی که سطح آن سیقلی و سخت است، مانند سطح بتن و یا پله مناسب است.
گرانول، نام تجاری ماده‌ایست که از سنگ‌دانه‌های ریز و سخت تشکیل شده است. این ماده اغلب از جنس گرانیت است، این به این معنی است که تنها و انحصاراً آن را گرانیت نمی‌نامند. ترکیب گرانول با ماسه، سیمان و آب، تشکیل‌دهنده ملات گرانولیت است. نسبت گرانو در این ترکیب در مقایسه با سیمان شش به دو است.

ملات گرانولیت
ملات گرانولیت

ملات ماسه سیمان بر اساس نشریه 101 و 55

ملات ماسه سیمان

بر اساس نشریه ۱۰۱ مرسوم به مشخصات فنی عمومی راه، ملات مصرفی در کارهای بنایی، از اختلاط معین سیمان پرتلند، ماسه و آب به دست می‌آید. در جدول زیر مقدار مجاز هر یک از اجزای آن برای ساختن یک مترمکعب انواع مختلف ملات سیمان و ماسه آورده شده است. همچنین در این جدول، مقاومت ۲۸ روزه هر یک از ملات‌های تولید شده نیز نشان‌داده‌شده است. در این جدول، مقاومت ۲۸ روزه هر یک از ملات‌های تولید شده نیز نشان داده‌شده است.

نوع نسبت اختلاط سیمان به ماسه میزان سیمان به کیلوگرم میزان ماسه به متر مکعب میزان آب به لیتر مقاومت فشاری حاصل بعد از 28 روز به کیلوگرم بر متر مکعب
I 3 به 1 360 94.0 258 220
II 4 به 1 385 99.0 260 135
III 5 به 1 225 100.0 262 75
IV 6 به 1 200 133.0 265 40

نسبت مخلوط سیمان به ماسه در ملات سیمانی

ملات ماسه سیمان، باید توسط میکسرها ساخته شود. همان گونه که در جدول فوق مشاهده می‌نمایید، ترکیب ملات ماسه و سیمان تیپ ۲ با نسبت ۴ واحد ماسه به ۱ واحد سیمان پرتلند معمولی، مناسب‌ترین ترکیب ملات سیمانی است. این ترکیب را می‌توان به نسبت ۳ به ۱ برای قسمت‌هایی که زیر بار ترافیک سنگین هستند کاهش داد، اما نسبت ۴ به ۱ برای اکثر روسازی‌ها نسبت مناسبی است.

نسبت سیمان به ماسه کاربرد
4 واحد ماسه به یک واحد سیمان اکثر کارهای رایج در ساختمان سازی
3 واحد ماسه به یک واحد سیمان در مکان‎‌هایی که نیاز به تحمل بار بیشتری هستند

مخلوط کردن ملات سیمانی

ماسه و سیمان، باید به‌خوبی قبل از اضافه‌کردن آب، به‌صورت دستی و یا میکسر، کاملاً با یکدیگر مخلوط شده باشند. استفاده از آب کثیف یا آب حوضچه یا برکه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث می‌شود از مقدار مقاومت آن کاسته شود. همچنین باید از به‌کاربردن مایعات حاوی شکر مانند نوشابه خودداری کرد؛ زیرا حتی مقادیر کم از این ماده نیز می‌تواند به‌صورت جدی در گیرش ملات‌سیمانی تأثیر منفی بگذارد.
پس از مخلوط شدن اجزای خشک ملات سیمانی، آب به این ترکیب اضافه می‌شود. درصورتی‌که از مواد افزودنی مانند روان‌کننده یا ضدیخ استفاده می‌کنید، معمولاً اول باید با آب ترکیب شوند و سپس آب را به مخلوط سیمان و ماسه اضافه شوند.

استفاده از ملات سیمانی
استفاده از ملات سیمانی

استفاده از ملات سیمانی در بندکشی

یکی از موارد مهم استفاده از ملات سیمانی، بندکشی است. منظور از بندکشی، پرکردن فضای بینابینی پس از دیوارچینی، سرامیک کاری، سنگ‌فرش و … است که انواعی مختلفی دارد.
گاهی اوقات برای شما نیز پیش‌آمده که فضای بین کاشی‌های سرویس بهداشتی و یا حمام خالی می‌شود و نیاز به یک پرکننده برای این کار دارید. این ماده همان ملات سیمانی است که در ادامه به توضیح آن پرداخته می‌شود که به دو نوع تقسیم می‌شود.

  1. ملات سیمانی برای بندکشی نازک
  2. ملات سیمانی برای بند کشی‌های پهن

ملات سیمان سفید و پودر سنگ

ملات سیمان سفید و پودر سنگ، رایج‌ترین ملات سیمانی برای بندکشی کاشی، سرامیک و برخی دیگر از امور ساختمانی به شمار می‌رود. سیمان به‌عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، حوزه استفاده بسیار گسترده‌ای دارد.
نسبت ترکیب سیمان سفید به پودر سنگ برای تولید این ملات سیمانی، ملاکی بر کیفیت آن است. ترکیب پودر سنگ و سیمان سفید به جهت استحکام بسیار بالا، برای بندکشی با نسبت مساوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
می‌‌توان ویژگی‌های ملات سیمانی پودر سنگ و سیمان سفید را با اضافه‌کردن مواردی همچون آهک، سیلیس، خاک سنگ بهبود بخشید تا بهترین اثر را داشته باشد. نکته مهم در زمان ساخت ملات برای بندکشی، اضافه‌کردن آب در گام انتهایی مخلوط سیمان و پودر سنگ است.
قوام ملات ساخته شده توسط ما، بستگی به میزان آب موجود در آن دارد و اگر در مراحل ابتدایی به آن آب اضافه کنیم ممکن است مخلوط ایجاد شده بسیار آبکی باشد و چسبندگی لازم را برای بستن خلل‌وفرج و فضای بین موزاییک و … نداشته باشد. یکی از بهترین سیمان سفیدهای ایران، سیمان سفید ساوه می‌باشد که شما می‌توانید برای خرید انواع سیمان ساوه و اطلاع از قیمت آن به سیوان لند مراجعه کنید.

ملات سیمانی برای بند کشی‌های پهن

۲ واحد ماسه ساختمانی به همراه ۲ واحد ماسه سنگ‌ریزه و ۱ واحد سیمان پرتلند معمولی، ملات سیمانی را می‌سازد که مناسب برای درزهای پهن در روسازی یا سنگ‌کاری به‌صورت سنگ‌فرش کف یا دیوارچینی است. البته می‌توان این ملات را با جایگزین‌کردن نیم واحد ماسه ساختمانی به‌جای نیم واحد ماسه سنگ‌ریزه، به ملاتی با چسبندگی بهتر تبدیل کرد.

انواع سیمان مورداستفاده در تهیه ملات سیمانی

استفاده از هر نوع سیمانی در تهیه ملات سیمانی امکان‌پذیر نیست. زیرا که ملات سیمان باید ویژگی‌های قابل‌اعتنایی برای استفاده داشته باشد، استفاده از انواع سیمان محدود می‌شود. از جمله سیمان‌های مورداستفاده در تهیه ملات سیمانی می‌توان به مواردی که در زیر آورده شده است اشاره نمود.

  • سیمان پرتلند معمولی تیپ ۱ تا تیپ 5
  • سیمان سفید
  • سیمان نسوز
  • سیمان تندگیر
  • سیمان زود سخت شونده
  • سیمان مقاوم در برابر سولفات
  • سیمان رنگی
  • سیمان هیدرولیک

سخن پایانی

در این محتوا ابتدا به تعریف ملات سیمانی پرداختیم. به صورت آسان ملات همانند چسب عمل می‌کند و مصالح مختلف را به هم می‌چسباند. آنها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.معمولی،رنگی،آهکی، گرانولیتی و ماسه سیمان. ملات‌ها، در بندکشی بین موزاییک، سنگ و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع بندکشی در صنعت ساختمان وجود دارد که هر دو نوع آن به صورت کامل شرح داده شد. در انتها نیز انواع سیمان پر کاربرد در ساخت ملات‌سیمانی ذکر شد.

شما می توانید برای خرید باکیفیت‌ترین سیمان‌ها مثل خرید سیمان آبیک، تهران، فارس، سپاهان و … به سوان لند مراجعه کرده و آن‌ها را با کمترین قیمت خریداری کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه در “ملات سیمانی چیست ؟ بررسی انواع ملات ساختمانی

  1. حسن محسنی میگوید:

    مطلب کاربردی و مفیدی بود.. ملات سیمانی برای درزگیری کف حمام چطور ساخته میشه؟ آیا مصالح مورد نیاز و پودر آماده برای فروش دارید؟

    • amin safari میگوید:

      سلام و وقت بخیر شما میتوانید سیمان پرتلنر رو از فزوشگاه سیوان لند خریداری کنید برای ورود به فروشگاه روی لوگو سیوان لند کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *