کاشی کاری چیست؟ + آموزش کاشی کاری حرفه ای دیوار و کف در 9 مرحله

کاشی کاری و سرامیک کاری قسمتی از مرحله نازک کاری در ساختمان سازی به شمار می‌روند. و از کاشی و سرامیک برای پوشاندن برخی دیوارها و کف ساختمان استفاده می‌شود. از کاشی و سرامیک نه تنها برای زیبایی نمای داخلی و خارجی ساختمان، بلکه به عنوان عایق رطوبتی هم استفاده می‌شود.

از همین رو نیز عموماً کف و دیوارهای حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه را با کاشی و سرامیک می‌پوشانند. چون آن‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند و دچار آسیب نمی‌شوند. اما کاشی کاری حرفه ای کار ساده‌ای نیست و نیاز به ظرافت و تخصص دارد. در ادامه این مقاله به کاشی کاری و آموزش آن خواهیم پرداخت.

قیمت شن و ماسه
قیمت گچ
قیمت پوکه صنعتی
قیمت پوکه معدنی

کاشی کاری چیست؟

کاشی کاری

کاشی‌ها صفحات نازکی از جنس سفال هستند که با لایه‌ای از لعاب پوشیده شده‌اند. از کاشی برای پوشاندن کف و دیوارهای برخی از قسمت‌های ساختمان‌ها استفاده می‌شود و این کار علاوه بر افزودن بر زیبایی آن محل، پوششی عایق در برابر رطوبت فراهم می‌کند. کاشی کاری، کاری تخصصی است و باید به نحوی انجام شود که لبه‌های کاشی نه بر روی هم بیایند و نه فاصله زیادی بین آن‌ها باشد.

البته کاشی و سرامیک و موزائیک را نباید با هم اشتباه گرفت. گفتیم که در کاشی‌ها، روی سفال را به لایه‌ای از لعاب می‌پوشانند. اما در سرامیک، این لایه‌ی محافظ از جنس سرامیک است و همین هم باعث می‌شود که وزن آن‌ها سنگین‌تر باشد و مقاومت آن‌ها هم بیشتر باشد. از همین رو از سرامیک برای پوشاندن کف استفاده می‌شود و از کاشی برای پوشاندن دیوارها. موزائیک‌ها نیز برای پوشاندن کف قسمت‌های بیرونی و پیاده‌روها استفاده می‌شود.

مزایا کاشی کاری

  • ویژگی قابل شستشو بودن کاشی باعث می‌شود که بهداشت محیط تأمین شود.
  • کاشی‌ها غیر قابل اشتعال هستند.
  • به دلیل وجود یک لایه محافظ بر روی آن‌ها، در مقابل نور مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند یا خراب نمی‌شوند.
  • طول عمر آن‌ها بالاست.
  • نگهداری و تمیز کردن آن‌‌ها بسیار آسان است.

آموزش کاشی کاری

پیش از شروع مراحل کاشی کاری، در ابتدا باید به سطحی که قرار است روی آن کاشی کار شود، دقت کرد. سطح مورد نظر، چه دیوار باشد و چه کف، باید هموار باشد. ناهموار بودن سطح می‌تواند موجب شکستن کاشی و یا بیرون زدن ملات کاشی کاری شود. بعد از آن باید به رطوبت محل کاشی کاری دقت شود.

اگر سطحی که قرار است آن را کاشی کنید در معرض رطوبت قرار دارد، بهتر است قبل از شروع به کار، سطح با تخته‌های مخصوص عایق شود. دقت کنید که سطح عایق کاری شده هم باید در نهایت صاف، تمیز و محکم باشد. پیش از شروع به کاشی کاری از تراز بودن سطح مطمئن شوید و سطح را از مواردی مثل کاغذ دیواری، رنگ‌های پوسته پوسته شده، گچ کاری شل شده و … پاک کنید.

کاشی کاری دیوار

کاشی کاری دیوار

از آن‌جا که معمولا دیوارها به طور کامل تراز نیستند، باید برای نصب کاشی روی آن‌ها از خط تراز به عنوان راهنما استفاده کرد. قبل از این‌که کار را شروع کنید، نحوه قرارگیری کاشی‌ها روی دیوار را بررسی کنید. بهتر است کاشی‌هایی که در کناره‌های دیوار قرار می‌گیرند قطعات مساوی باشند و کاشی‌های کناره‌ها را هم باریک نگیریم.

اگر ابعاد کاشی کناره‌ها به ابعاد اصلی کاشی نزدیک‌تر باشد، هم برش آن‌ها آسان‌تر خوهد بود و هم نمایی نهایی کار شکل بهتری خواهد داشت. برای کاشی کاری دیوار در ابتدای کار قسمت بالایی و مرکز دیوار را تراز کنید و سپس نقشه کاشی‌ها را روی دیوار علامت بزنید.

کاشی کاری کف

در کاشی کاری کف، برای این که سطح متقارن به نظر برسد، باید مرکز زمین را پیدا کرد و بعد فاصله هر طرف زمین تا مرکز را اندازه گرفت. بعد از آن می‌توان از مرکز زمین، خطی عمود بر دیوارها کشید و محلی که قرار است کاشی کاری شود را به چهار قسمت تقسیم کرد. سپس نصب کاشی را در هر یک از این قسمت‌ها از مرکز شروع و به سمت دیوارها پیش بروید.

این کار باعث می‌شود که سطح زمین متقارن به نظر برسد و کاشی‌های بریده شده فقط در یک سمت از کف قرار نگیرند. قرار گرفتن کاشی‌های برید شده در یک سمت و کاشی‌های بزرگ در سمت دیگر باعث می‌شود که سطح نامتقارن به نظر برسد و از زیبایی نهایی کار کاسته شود.

مراحل کاشی کاری

مراحل پیش زمینه برای شروع کاشی کاری کف و دیوار را در بالا بررسی کردیم. و گفتیم که در ابتدا باید از تراز بودن سطح و محکم و مقاوم بودن آن اطمینان حاصل کنیم. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث شکستن کاشی‌ها، افتادن آن‌ها، و یا به اصطلاح جیرجیر کردن آن‌ها در زیر پا و مشکلاتی این چنینی شود. مراحل کاشی کاری شامل موارد زیر خواهد بود:

1. مرحله زیرسازی

زیرسازی کاشی کاری

در ابتدای کار باید از محکم بودن سطح مطمئن شوید. برای زیرسازی کاشی می‌توانید از سیمان یا مصالحی مشابه استفاده کنید. با استفاده از سیمان هم سطح راحت‌تر تراز می‌شود و هم از نفوذ آب جلوگیری می‌شود. در نهایت باید از یکنواخت بودن سطح این زیرسازی مطمئن شوید.

بعد از آن که ملات زیرسازی خشک شد، می‌بایست با استفاده از نوار فیبر محل اتصالات را روی آن مشخص کنید و بعد لایه‌ای دیگر از ملات را روی سطح بکشید. در نهایت اگر زیرسازی ایجاد شده تراز و هموار بود، می‌توان کاشی کاری را روی آن انجام داد.

2. ایجاد خطوط راهنما

از آن جا که سطح دیوارها یا کف برای کاشی کاری همیشه صاف نیستند و شکل مربعی ندارند، می‌توان خطوط راهنمایی را برای نصب کاشی روی سطح علامت زد. برای این کار از نوارهای اندازه گیری و گچ‌های مخصوص استفاده می‌شود.

برای این کار می‌توانید نقطه وسط اضلاع سطح را پیدا و نقاط میانی اضلاع روبه‌رو را به هم وصل کنید تا مرکز سطح مشخص شود. اگر این خطوطی که کشیده‌اید صاف نبودند، بهتر است تقارن مناسب را پیدا کنید.

3. چیدن کاشی‌ها روی سطح

در کاشی کاری کف، قبل از این که کاشی‌ها را روی زمین بچسبانید، یک بار کاشی‌ها را امتحانی روی سطح بچینید تا نمای نهایی کار را ببینید و جاهایی که نیاز به برش کاشی یا انجام اصلاحات هست را متوجه شوید.

4. آماده کردن ملات و ملات ریزی

حال که هم از محکم بودن سطح مطمئن شده‌اید و زیرسازی مناسب را انجام داده‌اید و هم شمای کلی چسباندن کاشی را به دست آورده‌اید، وقت آن است که ملات کاشی کاری را آماده کنید. برای چسباندن کاشی می‌توان از ملات، دوغاب و چسب کاشی استفاده کرد که در ادامه مقاله آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

بعد از آماده کردن ملات، آن را کم کم روی سطحی بریزید که قرار است کاشی را نصب کنید. بهتر است که کل فضای مورد نظر را ملات نکشید و هر بار تنها قسمتی که قرار است به آن بپردازید را ملات بریزید تا ملات خشک نشود. ملات را با ماله روی سطح بکشید و با شانه روی آن شیار ایجاد کنید.

ملات کشی پشت کاشی

5. چسباندن کاشی‌ها

حال نوبت چسباندن کاشی‌ها روی ملات رسیده. برای چسباندن کاشی‌ها همانطور که گفتیم از مرکز شروع کنید و کاشی‌ها را به صورت ردیفی بچینید و به سمت لبه‌ها پیش بروید تا آن یک چهارم از فضای سطح که علامت زده‌اید را پر کنید. سپس به سراغ یک چهارم بعدی بروید.

6. فاصله بین کاشی‌ها

در هنگام کاشی کاری دقت کنید که کاشی‌ها هم از یکدیگر و هم از لبه دیوار باید فاصله داشته باشند تا بعدا این فاصله با ملات بندکشی آجر یا دوغاب پر شود. برای ایجاد فاصله بین کاشی‌ها یا می‌توان از وسیله‌های مخصوص این کار استفاده کرد و یا می‌توان به صورت چشمی این کار را کرد؛ که البته برای تمیزی و ظرافت کار، استفاده از وسیله‌های مخصوص توصیه می‌شود.

7. برش کاشی‌ها 

ممکن است به کناره‌های دیوار که نزدیک می‌شویم، یک کاشی کامل جا نشود. برای حل این مشکل می‌توان کاشی‌ها را در اندازه مورد نظر به صورت دستی یا با ابزار برقی مخصوص برش داد. برای برش کاشی، برش را همسو با خط وسط کاشی بزنید.

8. بندکشی کاشی

بندکشی کاشی

وقتی کار چسباندن کاشی‌ها روی سطح به پایان رسید، نوبت به دوغاب یا بندکشی کاشی می‌رسد. بندکشی کاشی به افزایش زیبایی و آب بندی آن کمک می‌کند قبل از اقدام به بندکشی باید فاصله دهنده‌هایی را که بین کاشی‌ها گذاشت بودید بردارید. برای بندکشی می‌توان از چسب مخصوص یا ملات استفاده کرد.

9. تمیز کردن سطح

بعد از این که بندکشی به پایان رسید، قبل از اینکه ملات یا چسب بندکشی سفت شود، باید ملات اضافی را از روی سطح پاک کرد. برای این کار می‌توان از یک اسفنج خیس کمک گرفت. توجه کنید که این کار را حتما قبل از خشک شدن ملات یا چسب بندکشی انجام دهید، چون اگر خشک شدند پاک کردن آن‌ها غیرممکن است.

کلام آخر

از کاشی کاری برای پوشاندن سطح کف یا دیوار مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند یا نیاز به شستشوی مرتب دارند استفاده می‌شود. کاشی کاری علاوه بر افزودن به زیبایی باعث ایجاد عایقی در برابر نفوذ آب و رطوبت می‌شود. شما می‌توانید کاشی کاری منزل را به کمک 9 مرحله‌ای که در این مقاله آمده‌اند، انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت کاشی به سیوان لند مراجعه یا روی لینک کلیک کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “کاشی کاری چیست؟ + آموزش کاشی کاری حرفه ای دیوار و کف در 9 مرحله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *