نقد و بررسی مواد تشکیل دهنده خاک مسلح

نقد و بررسی مواد تشکیل دهنده خاک مسلح

 

نقد و بررسی مواد تشکیل دهنده خاک مسلح

مقاومت خاک مسلح در برابر برش و فشار بسیار زیاد است اما مقاومت آن در برابر استحکام کششی ضعیف است. مانند بتن مسلح، رفتار خاک به دلیل وجود اجزای تقویت کننده برای کرنش کششی بهبود می یابد. بنابراین دیوارهای این نوع خاک جزو دیوارهای انعطاف پذیر محسوب می شوند.

خاک
خاک

در دیوارهای خاک مسلح، نسبت عرض به ارتفاع عموماً زیاد است. از این رو، بر خلاف دیوارهای معمولی، تمرکز تنش در چنگال دیوار رخ نمی دهد. این دیوارها برای زیرلایه هایی با ظرفیت باربری پایین مناسب هستند.

 

اجزای تقویت کننده بین این لایه های خاک قرار می گیرند و المان های پوسته نیز به صورت فلزی با سطح مقطع نیمه بیضی شکل و بتن پیش ساخته متقاطع نصب می شوند.

 

برای ساخت دیوارهای خاکی تقویت شده با این اجزا، ابتدا یک ردیف از المان های پوسته ای قرار می دهند، سپس یک لایه خاکریزی و عناصر تقویت کننده روی آن اعمال می کنند.

زیرا استحکام و مقاومت بالایی دارد اما خوردگی این ماده بر رفتار خاک مسلح تاثیر می گذارد.

 

 

 

 

 

 

اجزای خاک تقویت شده

خاکریز

خواص مکانیکی خاک شامل عواملی مانند اصطکاک و چسبندگی داخلی و خواص شیمیایی عناصر مانند خوردگی عناصر تقویت کننده و دوام می باشد.

 

بهتر است خاکریزها را از خاک هایی با دانه بندی متراکم انتخاب کنید. زیرا حجم آنها با قرار گرفتن در معرض نیروی برشی افزایش می یابد.

 

در خاک های دارای زهکشی خوب، پس از اجرای هر لایه خاکریزی، تنش عمودی موثری بین اجزای تقویت کننده و خاکریز منتقل می شود و بدون تاخیر فاز، مقاومت برشی با بارگذاری قائم انجام می شود.

 

این خاک های دانه ای در هنگام اعمال بارهای معمولی رفتار کشسانی دارند، بنابراین پس از اعمال خاک مسلح هیچ تغییر شکلی مشاهده نمی شود.

 

در مقابل، خاک‌های ریزدانه‌ای که زه‌کشی کافی ندارند، در معرض انتقال سریع و مؤثر تنش قرار نمی‌گیرند و در نتیجه ضریب ایمنی در طول کاربرد کاهش می‌یابد.

 

همچنین رفتار الاستوپلاستیک خاک می تواند منجر به تغییر شکل باقیمانده شود. در این خاکها ممکن است به دلیل تنش زیاد عناصر تقویت کننده پدیده خزش رخ دهد و خوردگی رخ دهد.

 

 

 

 

 

اجزای مسلح کردن

این قطعات برای انتقال نیرو از محرک به ناحیه مقاومتی استفاده می شوند. از جمله ویژگی هایی که این قطعات باید داشته باشند دوام و پایداری، شکل پذیری بالا در صورت پارگی و چسبندگی به مصالح خاکریزی است.

 

علاوه بر این، این اجزا باید مقاومت کمی در برابر تنش های کششی نشان دهند. اجزای تقویت کننده عمدتا از موادی مانند فولاد ضد زنگ، آلیاژ آلومینیوم-منیزیم، فولاد گالوانیزه و مواد پلیمری ساخته می شوند.

 

اجزای غیرفلزی ساخته شده از مواد پلیمری در مقایسه با اجزای فلزی عملکرد ضعیف تری دارند اما خوردگی نمی کنند.

 

اجزای پوسته

اجزای پوسته از ریزش خاک بین عناصر تقویت کننده جلوگیری می کند و به عنوان پوششی برای خاک تقویت شده عمل می کند. خاک تقویت شده دارای انعطاف پذیری بالایی است. بنابراین در خاک هایی که دارای رسوب هستند استفاده می شود که برای این منظور اجزای پوسته نیز باید انعطاف پذیر باشند.

 

از اجزای پوسته می توان به قطعات فولادی و قطعات بتنی اشاره کرد. قطعات فلزی یا فولادی دارای استحکام و انعطاف پذیری بالایی بوده و به صورت مقطعی از نیمه بیضی شکل می باشند.

 

این قطعات وزن بسیار سبکی دارند و برای استفاده در مکان هایی که حمل و نقل دشوار است مناسب هستند. قطعات فلزی یا فولادی به هم پیچ می شوند، سپس اجزای تقویت کننده بین این قطعات قرار می گیرند.

 

قطعات بتنی همانطور که از نامشان پیداست از بتن و پیش ساخته می باشد. آنها به شکل متقاطع هستند و به گونه ای به هم متصل می شوند که بدون ایجاد ترک در بتن می توانند تغییر شکل را تحمل کنند.

 

در پایان

در این مقاله به معرفی ویژگی ها، کاربردها و اجزای خاک مسلح می پردازیم. امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار داده باشد.

 

همچنین برای اطلاعات بیشتر  می توانیدصفحه اینستاگرام سیوان لند دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *