بررسی سیستم اعلام حریق

بررسی سیستم اعلام حریق

 

بررسی سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق به گونه ای عمل می کند که در صورت وجود دود یا دود مونوکسید کربن، گازهای ناشی از آتش سوزی را تشخیص داده و با ایجاد صدا به آنها هشدار می دهد.

 

ساختار سیستم اعلام حریق به گونه ای است که از چندین دستگاه در کنار یکدیگر ساخته شده و در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

سیسیتم-اعلام-حریق
سیسیتم-اعلام-حریق

عملکرد سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق می تواند اتوماتیک یا دستی باشد. در حالت اتوماتیک آلارم ها توسط دتکتورهای دود و حرارت و غیره فعال می شوند. در نمونه دستی با استفاده از دکمه یا اهرم اعلام حریق در مکان های مخصوص فعال می شود.

 

اجزای سیستم اعلام حریق

در ادامه بررسی سیستم های اعلام حریق از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که شامل موارد زیر می شود:

 

پانل کنترل اعلام حریق

یکی از اجزای سیستم های اعلام حریق، واحد کنترل اعلام حریق می باشد. کنترل پنل بخش و وظیفه آن نظارت بر ورودی ها و خروجی ها و انتقال اطلاعات است.

 

 

منبع تغذیه اصلی

منبع تغذیه اصلی با استفاده از جریان متناوب تامین شده از پست کار می کند. فعالیت این قسمت از سیستم اعلام حریق در واحدهای غیر مسکونی از طریق انشعاب مدار به سیستم اعلام حریق انجام می شود.

 

منبع تغذیه پشتیبان

منبع تغذیه پشتیبان که به عنوان منبع تغذیه ثانویه نیز شناخته می شود، شامل باتری یا نمونه دیگری از منبع تغذیه مانند ژنراتور است. اهمیت این منبع زمانی مشخص می شود که منبع تغذیه اصلی دچار مشکل شود.

 

دستگاه استارت سیستم اعلام حریق

که با کشیدن آن اهرم آلارم را فعال می کند. این دستگاه ها عموماً در نزدیکی خروجی ها نصب می شوند و می توان آنها را به سرعت پیدا و فعال کرد.

 

به عنوان مثال در این دستگاه از دتکتورهای گرما، دود، تشعشع یا تشعشع، گازهای آتش سوزی و دتکتور جریان آب استفاده می شود.

 

دستگاه اعلام حریق

عملکرد این دستگاه توسط انرژی تامین شده توسط سیستم اعلام حریق یا سایر منابع انرژی ذخیره شده انجام می شود و وظیفه آن اطلاع رسانی در مورد وجود آتش سوزی می باشد. این اطلاعات توسط لامپ های چشمک زن، آژیرهای الکترومکانیکی یا ترکیبی از آنها ارائه می شود.

 

رابط های ایمنی

وجود رابط های ایمنی باعث می شود که قسمت های مختلف ساختمان کنترل شده و ساختمان را در برابر حریق آماده کند.

 

آشکارساز چیست؟

این ردیاب را عموما آلمانی می نامند که به آتش حساس است و در صورت آتش سوزی هشدار می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد دتکتورها انواع مختلفی دارند که در هر مورد به تفصیل به آنها می پردازیم.

 

آشکارسازهای دود

که به دود حساس هستند و در مواجهه با آنها واکنش نشان می دهند.

این نوع آشکارسازها دارای دو نوع یونیزاسیون و اپتیک یا اپتیک هستند. وظیفه آشکارسازهای یونیزه تشخیص آتش سوزی هایی است که دود زیادی تولید نمی کنند.

 

در مقابل، آشکارسازهای نوری آتش سوزی ناشی از دود بیش از حد را شناسایی کرده و نسبت به آن هشدار می دهند. چنین آشکارسازهایی بسیار حساس هستند.

 

آشکارسازهای حرارتی

آشکارسازهای حرارتی آشکارسازهایی هستند که به افزایش دما حساس هستند و در صورت افزایش دمای محیط فعال شده و واکنش نشان می دهند.

 

این نوع آشکارسازها دارای دو نوع دمای ثابت و افزایش دما هستند. فعالیت آشکارسازهای دمای ثابت به گونه ای است که در صورت رسیدن دما به سطح از پیش تعیین شده هشدار می دهد.

 

استفاده از دتکتورهای دما در مکان هایی انجام می شود که تغییرات ناگهانی دما وجود دارد و فعالیت آن به گونه ای است که به افزایش تدریجی دما حساس است.

 

 

آشکارسازهای تشعشع

آشکارسازهای تشعشع ، انواعی از آشکارسازها هستند که امواج نور نامرئی ساطع شده از شعله را شناسایی و فعال می کنند. این آشکارسازها از نظر تشخیص به دو دسته ماوراء بنفش و مادون قرمز تقسیم می شوند.

 

با فعال شدن این آشکارساز، سیگنال های هشدار به مرکز کنترل ارسال می شود. هر یک از آشکارسازهای تشعشع دارای زاویه دید خاصی هستند که در هنگام نصب باید در نظر گرفته شود.

 

آشکارسازهای گاز

دتکتورهای گاز از دیگر آشکارسازهای مورد استفاده در سیستم های اعلام حریق هستند. اساس فعالیت این گونه آشکارسازها بر پایه سوخت و گازهای قابل اشتعال یا گازهای سمی است.

 

این آشکارسازها برای تشخیص نشت گاز استفاده می شوند و می توانند به عنوان هشدار برای شروع آتش عمل کنند.

 

سیستم اعلام حریق چگونه کار می کند؟

سیستم اعلام حریق می تواند اتوماتیک یا دستی باشد. در حالت اتوماتیک آلارم ها توسط دتکتورهای دود و حرارت و غیره فعال می شوند. در نمونه دستی با استفاده از دکمه یا اهرم اعلام حریق در مکان های مخصوص فعال می شود.

 

سیستم اعلام حریق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پانل کنترل اعلام حریق، منبع تغذیه اصلی، منبع تغذیه پشتیبان، استارت سیستم اعلام حریق، دستگاه اعلان سیستم اعلام حریق و رابط های ایمنی

 

 

دکتور  چیست؟

این ردیاب را که به آتش حساس است و در صورت آتش سوزی هشدار می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد دتکتورها انواع مختلفی دارند که در هر مورد به تفصیل به آنها می پردازیم.

 

همچنین برای اطلاعات بیشتر  می توانیدصفحه اینستاگرام سیوان لند دنبال کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *