نحوه مخلوط کردن بتن و اختلاط بتن با دست و ماشین


قیمت بتن

برای ساخت هر چیزی که بتن در آن دخیل است، نیاز است که آن را با آب مخلوط کرد تا واکنش شیمیایی که بین آن‌ها رخ می‌دهد، به بتن امکان ترمیم دهد. اگرچه عملیات مخلوط کردن بتن آسان به نظر می‌رسد اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. مخلوط کردن بتن با روش‌ها و عملیات‌های گوناگونی صورت می‌گیرد که برای دادن خصوصیاتی به مخلوط بتن انجام می‌شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر درمورد مخلوط کردن بتن بدانید.

مخلوط کردن بتن

مخلوط کردن بتن
مخلوط کردن بتن

هدف اصلی مخلوط کردن بتن (سیمان، ماسه، سنگدانه های درشت و آب) بدست آوردن خمیر بتن یکنواخت و به راحتی قابل کار است. مقادیر محاسبه شده درست از مواد تشکیل دهنده بتن به طور کامل مخلوط می شوند تا بتن با کیفیت مطلوب به دست آید. مخلوط کردن بتن به صورت دستی بر روی سکوهای ضد آب و با کمک بیل انجام می شود. برای مشاغل اصلی از دستگاه های مکانیکی به نام MIXERS استفاده می شود که در طرح ها و اندازه های مختلف وجود دارد.
میکسرهای بتن دارای درام های چرخشی هستند که می توان آنها را به یک طرح کج کرد. در داخل، تیغه‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌شود که وقتی درام‌ها به چرخش در می‌آیند، مواد را کاملاً مخلوط می‌کنند. برای حمل و نقل بتن تازه تا زمانی که روی کار گذاشته شود دقت زیادی لازم است. از تکان‌ها و اختلالات باید اجتناب شود زیرا منجر به جدا شدن سنگدانه‌های درشت از ذرات ریز می‌شود.
بتن تازه به طور کلی در نوعی قاب یا قالب با طراحی مناسب در کار ساختمانی قرار می گیرد. قالب باید آب بند، صلب، محکم و قبل از قرار دادن بتن خیس شود. تا حد امکان بتن باید به صورت عمودی در قالب ریخته شود. ریزش تمایلی منجر به جدایی خواهد شد. در هنگام بتن ریزی تاکید زیادی بر روی طرز کار است. یک کار بد ممکن است حتی بهترین بتن طراحی شده و مخلوط را خراب کند.
نکته: تست صحت سیمان و تست آن توسط دستگاه Le Chatelier.انجام میشود

تناسب مواد در مخلوط کردن بتن

این به معنای مقادیر نسبی اجزای ضروری است که برای ساختن بتن با هم مخلوط می شوند. بنابراین مخلوط بتن “1:3:5” به معنای سه قسمت ماسه و پنج قسمت سنگدانه درشت برای یک قسمت سیمان است. کیفیت بتن تا حد زیادی به این مقادیر نسبی بستگی دارد. روش های مختلفی برای تعیین نسبت ها استفاده شده است. در ساخت و سازهای معمولی، معمولاً از روش دلخواه استفاده می شود که در آن مزون باتجربه نسبت شن و ماسه و سنگدانه های درشت را که باید با هر حجم سیمان مخلوط شود، تصمیم می گیرد. با این حال، در کارهای ساختمانی عمده، روش‌های مطمئن‌تر دیگری باید اتخاذ شود.
نسبت آب به سیمان یک جنبه مهم در تناسب سنگدانه ها است. این شامل تعیین مقدار دقیق آبی است که باید با سنگدانه های بتن مخلوط شود تا بتن با کیفیت مطلوب را تشکیل دهد. مشاهده شده است که با افزایش مقدار آب مصرفی، مقاومت بتن تحت تاثیر نامطلوبی قرار می گیرد. آزمایش اسلامپ معیاری را به معنای وسیع در مورد کارایی بتن در یک طرح مخلوط ارائه می دهد. زمانی که بتن از یک استوانه مخروطی به خودی خود بایستد، نشان دهنده فرونشست (اسلامپ) است. هر چه میزان نشست بیشتر باشد، اسلامپ بیشتر و مخلوط بتن نازک تر است.
بتن تازه اغلب به صورت خشک، سفت، متوسط، مرطوب و فلاپی بسته به اسلامپ توصیف می شود. همچنین از رکود برای تصمیم گیری در مورد نسبت های نسبی استفاده می شود. درجه بندی سنگدانه ها به معنای تعیین اندازه متوسط دانه سنگدانه ها قبل از استفاده واقعی در ساخت و ساز است. این برای هر دو سنگدانه درشت و ریز اعمال می شود. اساس اختلاط سنگدانه های درشت و ریز با مدول ظرافت خاص، وجود حفره ها یا فضاهای باز در هنگام بسته بندی سنگدانه ها است.
بسته‌بندی سنگدانه‌های درشت خالص ممکن است 30 تا 40 درصد فضای خالی ایجاد کند که تنها با پر کردن با ذرات ریزتر می‌توان آن‌ها را از بین برد. به طور مشابه، در سنگدانه های ریز نیز فضاهای خالی باقی می ماند که باید با ذرات ریز سیمان پر شوند. این برای به دست آوردن بتن فشرده و بدون خالی ضروری است.

روش های مخلوط کردن بتن

مخلوط کردن بتن یا به صورت دستی یا با کمک ماشین آلات انجام می شود.

مخلوط کردن بتن با دست

مخلوط کردن بتن با دست
مخلوط کردن بتن با دست

این هنوز رایج ترین روشی است که برای ساخت و ساز معمولی استفاده می شود. در این روش یک پلت فرم ضد آب از آجر، فولاد یا چوب در فاصله مناسب از محل واقعی ساخت و ساز ساخته می شود. سیمان و سنگدانه ها ابتدا به نسبت های از پیش تعیین شده روی این سکو قرار می گیرند. سپس با استفاده از بیل در حالت خشک کاملا مخلوط می شوند.
پس از این، آب نیز به مقدار از پیش تعیین شده به تدریج اضافه می شود در حالی که اختلاط مداوم نگه داشته می شود. این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که مخلوط بتن با قوام طراحی شده به دست آید. فقط چنین حجمی از مواد در یک دسته مخلوط می شوند تا بتن آماده شده در عرض 30 دقیقه پس از افزودن آب استفاده شود.

نحوه مخلوط کردن بتن توسط ماشین

گاهی برای کارهای عمده از دستگاه بتن کن برای مخلوط کردن بتن استفاده می شود. برای کارهای ساختمانی عمده با بتن، اختلاط ماشینی یک روش کاملا ضروری است. میکسر بتن وسیله ای است که سیمان، سنگدانه ها و آب را به طور همگن مخلوط می کند تا بتن را تشکیل دهد. یک بتن کن معمولی از یک درام گردان برای مخلوط کردن اجزا استفاده می کند. میکسرهای بتن با طرح ها و ظرفیت های مختلف موجود می باشد. برای کارهای با حجم کمتر، اغلب از میکسرهای قابل حمل بتن استفاده می شود تا بتن در محل ساخت و ساز ساخته شود و به کارگران زمان زیادی برای استفاده از بتن قبل از سخت شدن می دهد.
یک میکسر ساده بتن اساساً از یک درام مرکزی تشکیل شده است که می تواند حول یک محور بچرخد. ممکن است طراحی کج یا غیر کج داشته باشد. این همیشه قدرت محور است. برای دستیابی به اختلاط کامل، درام میکسر با تیغه های فولادی ثابت در زوایای مختلف ارائه می شود. میکسرهای بتن دو طرح کلی دارند:

میکسر بچ

در میکسر بچ، هر بار فقط مقدار کمی بتن تهیه می شود.

میکسر پیوسته

مخلوط کردن بتن با میکسر پیوسته
مخلوط کردن بتن با میکسر پیوسته

در میکسر پیوسته، نسبت های از پیش تعیین شده مواد به طور مداوم از بالا تغذیه می شود و حجم بتن آماده برای استفاده به طور منظم در دسترس است.

اقدامات احتیاطی در مخلوط کردن بتن توسط ماشین آلات

قبل از شروع مخلوط کردن بتن، تمام مواد وارد درام می شوند. و این به ویژه در مورد آب است که باید همزمان با ماسه، سیمان و سنگدانه درشت اضافه شود. باید مراقب زمان صرف شده برای مخلوط کردن بچ باشد. باید نه بیشتر و نه کمتر از مقدار مورد نیاز برای مخلوط کردن کامل باشد. در هر صورت، کیفیت بتن تأثیر نامطلوبی خواهد داشت. پس از حذف یک دسته از مخلوط بتن، داخل درام میکسر باید کاملا تمیز شود. در غیر این صورت، توده های بتن سخت شده از دسته های قبلی ممکن است بخشی از دسته بعدی را تشکیل دهند و در نتیجه کیفیت بتن را از بین ببرند.
این شرط برای میکسرهای نوع دسته ای معتبر است. در میکسرهای پیوسته، تمیز کردن منظم پس از فواصل زمانی مشخص ضروری است. بتن از میکسر نیز باید ظرف 30 دقیقه از زمان شروع آماده سازی آن (یعنی زمانی که مواد و آب به درام اضافه شد) استفاده شود.

جاگذاری بتن

بتن پس از اختلاط به گونه ای به محل انتقال داده می شود تا از جدا شدن آن جلوگیری شود و مخلوط یکنواخت بماند. بتن از سکوها یا میکسرها باید به محل کار منتقل شود. در آنجا با توجه به نیاز طراحی در قالب مواد مناسب قرار داده می شود یا نهشته می شود. قرار دادن بتن عملیات بسیار مهمی است که تا حد زیادی موفقیت سازه و دوام آن را تعیین می کند.
بنابراین در حمل بتن از محل اختلاط تا محل کار و همچنین در هنگام قرار دادن آن در قالب باید دقت زیادی کرد. هر روش حمل و نقل باید بتن را از تأثیر آب و هوا محافظت کند.

جابجایی و حمل و نقل

سنگدانه های درشت به احتمال زیاد در طول حمل و نقل جدا می شوند یا به سرعت از مخلوط جدا می شوند. از این رو باید دقت زیادی برای جلوگیری از جداسازی آنها به کار گرفته شود. از هر گونه تکان دادن به وسیله انتقال باید اجتناب شود. علاوه بر این، در حین حمل و نقل بتن نباید آب با آن مخلوط شود. این باعث از بین رفتن اثر حاصل از مخلوط کردن مواد می شود. ریزش بی دقت در محل ساخت و ساز نیز منجر به جداسازی سنگدانه های درشت می شود.
این نیز باید اجتناب شود. روشهای متداول برای حمل بتن عبارتند از: حمل دستی در ظروف آهنی. در چرخ‌چرخ‌ها، در کالسکه‌های بتنی و خطوط لوله، نوار نقاله‌ها و ناودان‌ها. انتخاب یک روش خاص با توجه به ماهیت کار و نوع مخلوط بتن مورد حمل تصمیم می گیرد. یک مهندس با تجربه بهترین قاضی برای تصمیم گیری در این زمینه است.

قالب بندی

زمانی که بتن در ساختمانی برای اعضای خاصی مانند کف، دیوار، تیر، ستون، طاق و طاقچه و غیره قرار می گیرد، ابتدا قالب مناسب از مواد مناسب برای نگهداری بتن تازه ساخته می شود. نقش این قالب در کیفیت نهایی بتن کاری کمتر از سایر جنبه های بتن سازی نیست. ضروری است که قالب به درستی طراحی شده و به درستی بسته شده است. قالب کاملاً ضد آب است به طوری که پس از قرار گرفتن در این قالب هیچگونه اتلاف آب از بتن تازه ایجاد نمی شود.
کار قالب کاملاً سفت و محکم است تا بار بتن را تحمل کند. قبل از قرار دادن بتن، سطوح داخلی قالب باید پاکسازی، تمیز و مرطوب شود. این آخرین احتیاط برای جلوگیری از هدر رفتن آب از بتن تازه ضروری است. هنگام قرار دادن، لازم است که بتن به صورت عمودی در قالب ریخته شود. قرار دادن شیب دار شانس جداسازی را افزایش می دهد.

مدت زمان مخلوط کردن بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

  • نوع دستگاه مخلوط کن
  • وضعیت فنی و شرایط مخلوط کن
  • سرعت دوران مخلوط کن
  • مقدار و حجم بتن
  • نوع مخلوط کردن بتن
  • ترتیب و نحوه‌ی ریختن متریال ها درون دیگ مخلوط کن

هر مخلوط کن به چه مدت زمان برای مخلوط کردن بتن نیاز دارد؟

ظرفیت مخلوط کن ( m3 ) مدت زمان لازم برای مخلوط کردن بتن
2 یا کمتر 5/1
5/2 2
0/3 5/2
0/5 3

نکاتی که باید در زمان مخلوط کردن بتن در نظر بگیرید

  • هرگز آب و سیمان را به تنهایی در مخلوط کن نریزید، زیرا ممکن است که ملات به جداره بچسبد.
  • بهتر است که ابتدا درشت دانه ها را در مخلوط کن، خرد کنید.
  • بهتر است که سیمان بین شن و ماسه به مخلوط اضافه شود.
  • مهندس ناظر باید به عدم شکستن یا کچ شدن تیغه‌های مخلوط کن و روغن کاری شدن کلیه‌ی پیچ و مهره‌ها نظارت داشته باشد.
  • می‌توانید از روش استفاده از سنگدانه‌های درشت و آب به مدت 10 الی 15 دقیقه پس از تخلیه‌ی مخلوط کن، استفاده کنید.
  • درصورت استفاده‌ی مکرر از مخلوط کن، باید آن را هر روز پاکسازی کنید.
  • بهتر است که آب قبل از ریختن دیگر مصالح به درون مخلوط کن ریخته شود.

کلام پایانی

در آخر امیدواریم که این مطالب برای شما مفید باشد و بتواند در زمان مخلوط کردن بتن به شما کمک کند. شما می‌توانید بتن موردنیاز خود را به صورت آنلاین از سیوان لند خریداری و محصول را در محل پروژه تحویل بگیرید. تمامی مصالح موجود در این پلتفرم با بهترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار گرفته تا برطرف کننده‌ی نیازهای شما باشد. جهت استعلام قیمت بتن به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *