نمای سیمان سفید | بررسی انواع نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید، یکی از پرطرفدارترین  نمای ساختمانی در ایران و کل جهان است. سیمان سفید، همانند سیمان‌های دیگر، از آهک و رس تولید می‌شود با این تفاوت که هنگام پخت سیمان سفید، رنگدانه‌های معدنی آن از بین می‌رود و اکسیدهایی که باعث تیره شدن رنگ آن است حذف می‌شود. این مواد ذکر شده با آب ترکیب می‌شود و در نهایت سیمان سفید نما را به وجود می‌آورد. نمای سیمان سفید انواع مختلفی دارد. استفاده از هر نوع آن دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی انواع نمای سیمان سفید می‌پردازیم.

پادکست نمای سیمان سفید

اگر وقت کافی برای خواندن مقاله نمای سیمان سفید ندارید و یا اینترنت مناسب برای مشاهده ویدیو آماده شده را ندارید می توانید در ادامه به پادکست سیمان سفید گوش دهید !

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

سیمان سفید به تنهایی یا در ترکیب با پودر سنگ، می‌تواند به عنوان نمای ساختمان استفاده شود. نسبت سیمان سفید به پودر سنگ برای به کارگیری این ملات در نماکاری مهم است. این نسبت بسته به میزان ملات سیمان سفید و پودر سنگ برای نما متغییر است. نمای سیمان سفید، در عین سادگی، درارای زیبایی‌های خاص خود است و می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت نمایی مدرن در عین حال ارزان باشد.

سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، ارائه دهنده برترین برندهای ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت روز سیمان سفید مطلع شوید.

نمای سیمانی در انواع مختلفی مثل نمای سیمان شسته، سفید، نمای سیمان کلاسیک و مدرن طراحی و استفاده می‌شود.

نمای سیمان سفید
نمای سیمان سفید

انواع نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید مدرن

نمای سیمانی در انواع مختلفی مثل نمای سیمان شسته، سفید نمای سیمان تگرگی طراحی و ارائه شود. نمای سیمان کلاسیک و نمای سیمانی مدرن از دیگر سبک‌های نمای سیمانی هستند.انتخاب سیمان یه عنوان نما اتخابی هوشمندانه است چرا که با وجود پایین بودن قیمت سیمان، کیفیت بسیار مطلوبی دارد. به دلیل سهولت اجرای نمای سیمانی در ساختمان های با طول بلند، استفاده از نمای سیمانی متداول است.

 

 

انتخاب سیمان یه عنوان نما اتخابی هوشمندانه است چرا که با وجود پایین بودن قیمت سیمان، کیفیت بسیار مطلوبی دارد. به دلیل سهولت اجرای نمای سیمانی در ساختمان های با طول بلند استفاده از نمای سیمانی متداول است.
همینطور قیمت سیمان سفید، در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی که در نما مورد استفاده قرا می‌گیرند کمتر است. بسته به نوع فرم و طرح دلخواه، دستمزد استادکاران متفاوت خواهد بود. هرچه پیچیدگی طرج مورد نظر بیشتر باشد، به طبع هزینه اجرای طرح نیز بیشتر خواهد بود.

نمای سیمان سفید ساده

خود سیمان سفید به تنهایی می‌تواند به عنوان یک نمای جذاب و در عین حال مقرون به صرفه باشد. این نما گزینه مناسبی برای افرادی می‌باشد که دوست دارند نمایی ساده و در عین حال زیبا داشته باشند. اگر از مصالح ساختمانی با کیفیت در ساخت آن استفاده کنید این نما می‌تواند تا سال‌ها زیبایی خود را حفظ کند. همچنین استفاده از پوشش‌های نانو   مخصوص نما نیز جهت جلوگیری از رطوبت زدگی و کثیفی نما توصیه می‌شود.

نمای سیمان سفید تگری

در این نوع نماکاری، سیمان سفید درست شده با دستگاه دوغاب بر روی نما پاشیده می‌شود. نمای سیمان سفید تگری، برخلاف دیگر نماهای آن، طرف‌داران زیادی ندارد، زیرا این نوع نما حالت لوکس و مدرنی ندارد. در ساخت ملات سیمان تگری، از مصالح درشت دانه استفاده می‌شود در صورتی که مصالح ریزی دانه به ملات سیمانی نمای تگری اضافه شود، به آن نمای ماهوتی نیز گفته می‌شود که جدیدا از نمای ماهوتی در نمای ساختمان‌های لوکس استفاده می‌شود.

نمای سیمان سفید شسته

از نمای سیمان سفید شسته در منازل، باغ‌ها و راه‌پله‌ها استفاده می‌شود. این نما را در قالب‌های مربع، مثلث و مستطیل می‌توان مشاهده کرد. همچنین نمای سیمان سفید شسته قابلیت رنگ‌پذیری دارد. ویژگی بارز این نما استحکام آن است. در مقایسه با سایر نماها، استحکام نمای شسته بالا است و در عین داشتن استحکام، زیبایی خاص خود را نیز دارد.

به صورت ساده و مختصر این نما از دو لایه تشکیل شدهاست.

  • لایه زیرین
  • لایه آستر

در ساخت این نوع نما ابتدا لایه زیرین را با استفاده از سیمان سفید و سنگ ریزه‌های رنگی اجرا می‌کنند. سپس لایه آستر را به ضخامت دو سانتی متر بر روی لایه قبل می‌زنند و با فشار آب و یا دستگاه ‌های مخصوص سنگ تراشی سنباده می‌زنند تا سنگ‌ریزه‌های زیر آن مشخص شود. بدین ترتیب نمای سیمان سفید شسته ایجاد می‌شود.

 

نمای رومی

نمای رومی
نمای رومی

به احتمال زیاد، این نما را در خانه‌های ویلایی لوکس دیده باشید. این نما الهام گرفته از روم باستان است. از دیگر نام‌های این نما می‌توان به نمای کلاسیک اشاره کرد. برای ساخت این نما می‌توان از سنگ و سیمان سفید استفاده کرد. استفاده از سنگ باعث افزایش بسیار زیاد هزینه می‌شود به همین دلیل در مواردی که کاهش هزینه مد نظر باشد، از سیمان سفید در نمای رومی استفاده می‌شود. بهترین نوع نمای رومی نمایی است که در نقاط مشخص مثل طاق و پایه ها از سنگ استفاده شود و در دیگر نقاط برای کاهش هزینه از سیمان سفید در نما استفاده شود.

نمای سیمان سفید براق

برخلاف نمای تگری، نمای سیمان سفید براق دارای طرفداران زیادی به واسطه زیبایی بالای آن است. علاوه بر زیبایی، نمای سیمان سفید براق از دوام بسیار خوبی نیز بهره‌مند است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، در نمای ساختمان با سیمان سفید، از ترکیب سیمان، آب و پودر سنگ استفاده می‌شود اما باید میزان آن متعادل باشد. زیرا استفاده بیش از اندازه از پودر سنگ در اجرای نمای سیمان سفید، باعث ترک خوردن نما می‌شود.

در اجرای نمای سیمان سفید، مراحل زیر انجام می‌شود.

  • استفاده از یک لایه آستر سیمان خاکستری به ضخامت 2 سانتی متر
  • استفاده از یک لایه آستر سیمان سفید و پودر سنگ بر روی آستر سیمان خاکستری
  • کشیدن یک لایه نازک از پودر سنگ و سیمان سفید

نمای سیمان سفید تخته ماله

در اجرای این نوع از نما، از دو لایه آستر و تخته ماله استفاده می‌شود. دو لایه آستر این نما به صورت زیر ساخته می‌شود:

  1. در لایه‌ی اول، ملات ماسه و سیمان ترکیب و با ضخامت 2 سانتی متر اجرا می‌شود.
  2. در لایه‌ی دوم، ماسه، خاک سنگ، سیمان و پودر سنگ با ضخامت 0/5 سانتی متر اجرا می‌شود.

نمای سیمان سفید تیشه‌ای

در این نما نیز از دو لایه آستر استفاده می‌شود که لایه‌ی اول آن معمولا مانند سایر نماها است، اما در لایه‌ی دوم آن از ملات موزاییک استفاده می‌شود. این ملات با ضخامت 1/5 سانتی متر روی لایه‌ی اول قرار می‌گیرد. پس از خشک شدن این دولایه، سطح رویی لایه‌ها را به تیشه‌های مخصوص تیشه داری می‌کنند. به همین دلیل به آن نمای تیشه‌ای گفته می‌شود. البته این نماها با نام نمای چکشی نیز شناخته می‌شوند.

نمای سیمان سفید خراشی

در این نوع نماها پس از اجرای دو لایه آستر به میزان 2 سانتی متر از مصالح سنگی استفاده می‌کنند که روی دو لایه آستر قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه در پایان کار روی سطح نما، خراش‌هایی با ماله‌های مخصوص ایجاد می‌کنند، نام آن را نمای خراشی گذاشته اند.

نکات مهم در اجرای نمای سیمان سفید

معمولا در فصل زمستان، وزن برف باریده شده برروی نما، می‌تواند باعث ایجاد آسیب به نمای سیمان سفید ساختمان شود. به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده از نمای سیمان سفید، در طبقه اول و سطح مجاور زمین، به میزان 1 متر از سنگ استفاده شود.

سنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر برف، آسیبی نمی‌بیند.

نمای سیمان سفید نسبت به برف آسیب پذیر است. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، استفاده از پوشش نانو است. در تعریف پوشش نانو می‌توان گفت که ماده ای پلیمری و ضد آب است. مولکول‌های آن حالت آبگریز دارند و اجازه ورود رطوبت به سطح زیرین را نمی‌دهد.

پوشش‌های نانو باعث می‌شود تا آب به نمای سیمانی جذب نشود و رنگ نما تغییر نکند. همچنین پوشش نانو باعث می‌شود گرد و خاک به لایه زیرین آن نفوذ نکند و نمای سیمان سفید دیرتر کثیف شود.

ترک خوردگی نمای سیمان سفید

ترک خوردگی نمای سیمان
ترک خوردگی نمای سیمان

سیمان کاری یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد نما می‌باشد. زمانی که سیمان با آب مخلوط می‌شود باعث ایجاد چسبندگی می‌شود که با قرار گرفتن در مجاورت هوا سفت و سخت می‌شود. این انقباض و سختی به دلیل تبخیر بخشی از آب موجود ایجاد می‌شود. ترک خوردگی نمای سیمان زمانی ایجاد می‌شود که این نیروی انقباض از مقاومت سیمان بیشتر باشد.

همچنین ترک خوردگی سیمان سفید می‌تواند در زمان‌های مختلفی ایجاد شود. برای مثال از چهار ساعت تا دو روز بعد از بتن‌ریزی در محل گیرش یا بعد از  یک هفته ترک‌ها قابل مشاهده هستند.

 

مزایای استفاده از سیمان سفید در نما

از مزایای استفاده از سیمان سفید در نماکاری ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عایق حرارتی بتن ساخته شده از سیمان پرتلند سفید، بهتر از سایر سیمان‌ها است.
  • سیمان سفید از آن جهت که نور را منعکس می‌کند، نه تنها ظاهر زیبایی و جذابی به ساختمان می‌بخشد، بلکه باعث صرفه جویی در انرژی برای روشن کردن فضای داخلی و خارجی ساختمان نیز می‌شود.
  • محصولات سیمان سفید از در پایان عمر مفید خود قابل بازیافت و استفاده مجدد می‌باشد.
  • سیمان سفید را می‌توان به عنوان بتونه دیوار، قبل از رنگ آمیزی برای پرکردن ناهمواری های دیوار استفاده کرد.
  • سیمان سفید را می‌توان در کل به عنوان رنگ سفید یا آهک یا سایر مواد سفید کننده استفاده کرد.
  • سیمان سفید در صورتی که از پوشش نانو استفاده شود کاملا ضد آب بوده و می‌توان آن را در فضاهای مرطوب و در مجاورت آب نیز استفاده کرد.

معایب سیمان سفید

استفاده از سیمان سفید، شامل معایبی از جمله موارد زیر است.

  • سیمان پرتلند سفید چهاربرابر پرهزینه تر از سیمان پرتلند معمولی می‌باشد.
  • مقاومت سیمان سفید کمتر از سیمان پرتلند معمولی است.
  • سیمان پرتلند سفید قابل استفاده در سازه‌های بتنی نمی‌باشد زیرا کشش فشاری کمتری نسبت به سیمان معمولی دارد.
  • زمان گیرش سیمان سفید بسیار کوتاه است، سنگ تراش ها باید در هنگام گیرش آن را مرطوب نمایند.

عوامل موثر بر قیمت نمای سیمان سفید

  1. قیمت روز مصالح
  2. دستمزد تیم اجرایی

قیمت روز مصالح

با تغییر قیمت مصالح ساختمانی از جمله قیمت روز سیمان و قیمت پودر سنگ، قیمت نمای سیمانی نیز تغییر می‌کند. در بالا گفته شد که به صورت کلی قیمت سیمان سفید از سیمان معمولی بالاتر است. این بالاتر بودن قیمت به این دلیل است که در ساخت سیمان سفید، از مقداری پودر سنگ گچ استفاده می‌شود. ترکیب این دو ماده موجب زیبایی و استحکام بیشتر سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری می‌شود.به طور کلی به دلیل زیبایی بصری بالاتر نمای سیمان سفید نسبت به نمای سیمانی، استفاده از این سیمان بیشتر از سیمان خاکستری است. همین امر موجب بالاتر بودن قیمت سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری می‌شود.

دستمزد تیم اجرایی

اجرای نمای سیمان سفید
اجرای نمای سیمان سفید

این نما، نیازمند استادکاران چیره دست است. در صورتی که تیم اجرایی حرفه‌ای نباشد نما ترک می‌خورد. همچنین تمام زیبایی نمای سیمان سفید به درخشندگی و پاکیزگی آن است. در صورتی که تیم اجرای آن به این نکته توجه نکنند نمای حالت چرک مرده و کثیف به خود می‌گیرد که نه تنها زیبا نیست بلکه حالتی زشت نیز به خود می‌گیرد.

سخن پایانی

نمای سیمان سفید، از جمله‌ نماهای پرطرف‌دار میان مردم کشور ما است. این نما دارای انواع متفاوتی مانند نمای ماهوتی، نمای تگری، نمای رومی، ساده و … است. این نما در عین داشتن قیمت مناسب، از زیبایی و استحکام کافی نیز برخوردار است. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، ازائه دهنده برترین برند‌های ساختمانی، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت روز سیمان سفید است. شما می‌توانید با مراجعه فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت انواع مصالح ساختمانی اعم از قیمت بلوک سیمانی و دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی مطلع شوید و خرید خود را انجام دهید.

4.3/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *