نحوه اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی | مزایا و معایب ایزوگام سرویس بهداشتی


قیمت ایزوگام

ایزوگام سرویس بهداشتی یکی دیگر از مکان‌هایی است که به دلیل وجود رطوبت و امکان نفوذ آن به سایر بخش‌ها، نیاز به عایق کاری دارد. این فضاها به دلیل تماس مداوم با رطوبت و نم، یک ناحیه‌ی پر خطر برای ساختمان به شمار می‌روند. بنابراین لازم است که با عایق کاری این محل‌ها، از نفوذ نم و رطوبت به درون ساختمان جلوگیری کرد. در ادامه نحوه ایزوگام سرویس بهداشتی و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر قصد انجام این کار را دارید تا پایان این مقاله به سیوان لند همراه باشید.

نحوه صحیح اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی

ایزوگام سرویس بهداشتی
ایزوگام سرویس بهداشتی

وقتی از ایزوگام کردن سرویس بهداشتی صحبت می‌کنیم، برخی از افراد تصور می‌کنند که تنها لازم است ورقه‌های پهن ایزوگام را درون سرویس بهداشتی نصب کرد و همه چیز به همین راحتی تمام می‌شود. اما باید بگوییم که نصب ایزوگام سرویس بهداشتیبه این راحتی هم نیست و باید مراحل گوناگونی را برای این کار طی کنید. اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی شامل مراحل زیر می‌باشد:

زیرسازی

می‌دانید که قبل از اجرای انواع ایزوگام باید حتما یک زیرسازی بی نقص و دقیق انجام شود. منظور از زیرسازی، سیمان کاری زیر ایزوگامی است که قرار است کف سروس بهداشتی قرار بگیرد. این سیمان کاری روی ایزوگام باید خیلی یکدست و صاف باشد و در صورت وجود کف شور در کف آن، باید کف را نیز شیب بندی کنید. یکی از نکات دیگری که باید قبل از اجرای هر نوع ایزوگام رعایت شود، خشک بودن سطحی است که ایزوگام قرار است روی آن قرار بگیرد.
درصورت وجود پنجره در سرویس بهداشتی خود، عمل خشک شدن یک روزه انجام می‌شود. از آنجایی که سیمان باید در دمای محیط خشک شود پس برای خشک کردن آن از پیکنیک یا دیگر وسایل گرما زا استفاده نکنید، زیرا این کا سبب پوک شدن سیمان خواهد شد.

ایزوگام و کاشی کاری روی آن

برای نصب ایزوگام سرویس بهداشتی، باید از دیوارها شروع کنید. در این نوع ایزوگام کاری، اجرای ایزوگام دیوار و کف با هم انجام نمی‌شود. به این دلیل که با رفت و آمد کارگران و کاشی‌کاران، ممکن است که ایزوگام سوراخ شود. پس ایزوگام سرویس بهداشتی از دیوارها شروع و معمولا کمی از آن را در کف نیز اجرا می‌کنند تا در مرحله‌ی بعدی، ایزوگام کف را به آن متصل کنند. بهتر است بدانید که ایزوگام کاری دیوارها در سرویس بهداشتی‌هایی که کابین دوش دارند، در همه‌ی دیوارها تا ارتفاع 180 سانتی متری اجرا نمی‌شوند و این موضوع تنها برای بخش کابین دوش اجرا می‌شود.
ما بقی دیوارها نیز به خواسته‌ی کارفرما تا ارتفاع 10 یا 20 سانتی متری ایزوگام می‌شوند و همین امر سبب کاهش مقداری از هزینه‌ها خواهد شد. پس از اینکه ایزوگام دیوارهای سرویس بهداشتی به پایان رسید، نوبت به اجرای ایزوگام کف می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که، ایزوگام دیوار باید روی ایزوگام کف قرار بگیرد. به همین منظور در زمان نصب ایزوگام کف، انتهای ایزوگام دیوار را بلند کرده و به وسیله‌ی حرارت ایزوگام کف را به آن می‌چسبانند.
علت این کار این است که رطوبت یا نم که از درز بین دیوار نفوذ می‌کند، به سطح زیرین ایزوگام نرسد و سبب نم زدگی نشود. در زمان اجرای ایزوگام کف باید به این نکته دقت کنید که لوله فاظلاب سرویس ایرانی و کف شور نیز به خوبی پوشش داده شوند تا آب از این قسمت به زیر آن نفوذ نکند.
از بریدن لوله فاظلاب توالت فرنگی خودداری کنید زیرا نصب آن پس از اجرای کفپوش، بسیار سخت خواهد بود. برای جلوگیری از مسدود شدن لوله‌های فاضلاب توسط قیر، درون آن‌ها را در حین عایق کاری گچ کاری می‌کنند.

نصب کفپوش

در مرحله‌ی آخر نیز شما باید کفپوش مورد نظر خود مانند سنگ، سرامیک یا سایر کفپوش‌ها را انتخاب کرده و در کف سروی بهداشتی اجرا کنید. به منظور بستن درزها نیز باید از دوغاب استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در زمان اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی باید کمی ایزوگام دیوار را بلند تر بگیرید تا مقداری از آن روی کف هم قرار بگیرد. این کار سبب می‌شود تا رطوبت از بین درزهای دیوار و کف، به داخل نفوذ نکنند.

چرا باید سرویس بهداشتی ها را ایزوگام کرد؟

چرا باید سرویس بهداشتی ها را ایزوگام کرد؟
چرا باید سرویس بهداشتی ها را ایزوگام کرد؟

این کار به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

جلوگیری از قارچ و کپک

مهم ترین دلیل ایزوگام سرویس بهد اشتی، جلوگیری از انتشار قار چ و کپک است که در اثر نشت رطوبت به داخل سرویس به وجود می‌آید و سبب آسیب رساندن به کاشی و سرامیک‌ها خواهد شد. به دنبال بروز این مشکل، بیماری‌های پوستی افزایش می‌یابد. این درحالی است که شما تنها باغ نصب ایزوگام در سرویس بهداشتی خود می‌توانید از تمام این مشکلات جلوگیری کنید.

جلوگیری از نشتی حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از دلایل ایزوگام سرویس بهداشتی، جلوگیری از نشت آب می‌باشد. براساس قانون گرانش، آب آسان ترین مسیر را برای حرکت به سمت پایین انتخاب می‌کند. بنابراین درصورتی که حمام یا سرویس بهداشتی، ایزوگام نشده باشند، وجود ترک و شکاف در دیوار آن‌ها می‌تواند موجب نشتی آب شود که این وضعیت بسیار آزار دهنده خواهد بود و شما باید هرچه سریع تر به فکر ایزوگام سرویس بهداشتی خود باشید.

افزایش طول عمر ساختمان

اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی، با جلوگیری از نشت آب، سبب افزایش طول عمر ساختمان خواهد شد و خسارات احتمالی را کاهش می‌دهد. زمانی که سقف سرویس بهداشتی ایزوگام باشد، شاهد نفوذ نم و رطوبت از آن نخواهید بود. همچنین ایزوگام کردن دیوارها و کف نیز مانع از لق شدن کاشی‌ها یا ترک خوردن آن‌ها می‌شود. در نتیجه امکان بروز خسارت در این بخش کاهش پیدا خواهد کرد.

مزایا و معایب ایزوگام سرویس بهداشتی

می‌دانید که هر روشی از اجرای ایزوگام دارای مزایا و معایبی است که سبب تشویق یا منع ما از آن می‌شود. در ادامه مزایا و معایب اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی را به شما ارائه کرده‌ایم.

مزایا

  • مناسب بودن قیمت ایزوگام در مقایسه با سایر عایق‌های رطوبتی
  • نداشتن کثیف کاری در زمان اجرا
  • کارایی بالا با وجود قیمت پایین نسبت به قیرگونی
  • سبک بودن وزن ایزوگام و سهولت در اجرای آن

معایب

  • چسبندگی سخت ایزوگام روی کاشی و سرامیک

نکاتی درمورد اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی

  • برای عایق کاری سرویس بهداشتی، باید سریعا پس از سیمان کاری کف و خشک شدن کامل آن، ایزوگام روی سیمان قرار گرفته و اقدام به برش اضافی لوله‌های فاضلاب توسط فرز و هم سطح کردن آن با کف کنید.
  • جهت برش لوله فاضلاب، از چاغ ایزوگام و یا حرارت دادن استفاده نکنید.
  • یکی از اشتباهاتی که بسیاری از ایزوگام کاران مرتکب آن می‌شوند این است که لوله قرار داده شده برای توالت فرنگی را برش داده و پس از سرامیک کاری و بالا آمدن کف سرویس، در هنگام نصب توالت فرنگی عمل اتصال به خوبی صورت نمی‌گیرد. بنابراین عایق کار هیچ گاه نباید لوله 12 سانتی متری توالت فرنگی را برش دهد.
  • لوله کشی آب سرد و گرم در ایزوگام سرویس بهداشتی، ممکن است به دلیل فضای بسته و حرارت ناشی از چراغ ایزوگام آسیب ببینند. به همین دلیل باید قبل از هر اقدامی، لوله‌ها را با گچ بپوشانید و سپس اقدام به ایزوگام سرویس بهداشتی کنید.

انواع دیگر عایق‌های سرویس بهداشتی

دیگر عایق‌های سرویس بهداشتی
دیگر عایق‌های سرویس بهداشتی

به جز ایزوگام سرویس بهداشتی، انواع دیگری از عایق‌های رطوبتی مانند عایق رنگ، عایق نانو، چسب عایق، ماستیک،عایق‌های پلیمری و … نیز قابل استفاده هستند. هرکدام از این عایق‌ها، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از لحاظ اجرایی و قیمت، با هم تفاوت دارند. اگر قصد دارید که به جز ایزوگام، از دیگر عایق‌ها برای این کار استفاده کنید حتما از قبل درمورد میزان عایق بودن و ماندگاری آن تحقیق کنید و سپس اقدام به اجرای آن کنید.

هزینه‌ی اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی چقدر است؟

مقدار مشخص و دقیقی برای تخمین قیمت ایزوگام سرویس بهداشتی وجود ندارد. این قیمت به عوامل گوناگونی همچون مقدار ایزوگام به کار رفته و متراژ سرویس بهداشتی بستگی دارد. به طبع هرچه سرویس بهاشتی شما کوچکتر باشد، هزینه‌ی اجرای ایزوگام نیز پایین تر خواهد آمد و سرعت اجرا نیز بالا خواهد رفت.

کلام پایانی

در این مقاله به مهم ترین نکاتی که برای ایزوگام سرویس بهداشتی باید رعایت کنید، پرداختیم. ایزوگام کاری این محیط کوچک به ظاهر آسان است اما تنها متراژ آن قابل اهمیت نیست و لوله‌های موجود در این محل و رطوبت دائمی آن، می‌تواند کار را سخت تر از حد تصور کند. بنابراین توصیه می‌شود که برای رسیدن به مطلوب ترین کیفیت و خروجی کار، از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

4/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه در “نحوه اجرای ایزوگام سرویس بهداشتی | مزایا و معایب ایزوگام سرویس بهداشتی

  1. مجید سلیم میگوید:

    عالی و مختصر و مفید …
    ممنون از شما که دانش و تجربیاتتون رو با دیگران به اشتراک بگذارید…

    موفق و پیروز باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *