قیرگونی چیست؟ | قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟


قیمت ایزوگام

در این مقاله قرار است درمورد قیرگونی و تفاوت آن با ایزوگام صحبت کنیم. شاید اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد شود این باشد که، قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ برای گرفتن پاسخ خود باید ادامه مطلب را با دقت بخوانید. در واقع در این روش، گونی در بین لایه‌های قیر قرار گرفته و سبب انسجام و پایداری محصول نهایی خواهد شد. از مزایای این روش می‌توان به اجرای راحت، مصالح قابل دسترس و مناسب بون برای فضاهای کوچک، اشاره کرد. از معایب آن نیز، خطرناک بودن به دلیل داغی قیر، پوسیدگی ناحیه‌ی قیرگونی شده به مرور زمان و پارگی در اثر نشست‌های احتمالی سازه را نام برد.

قیرگونی چیست؟

قیرگونی
قیرگونی

در واقع قیرگونی نوعی ایزولاسیون و عایق کاری می‌باشد که از قیر و گونی جهت عایق کاری استفاده می‌شود. گونی مصرفی در این نوع عایق، معمولا از سایر کشورها وارد می‌شوند و در سه درجه در بازار به فروش می‌رسد. قیر و گونی مورد استفاده در این روش دارای مشخصات زیر است:

گونی

طبق آیین نامه مقررات کشور ما، مشخصات گونی مناسب باید شامل ویژگی‌هایی مانند: نو بودن، ریز باف بودن، سالم بودن، باید بدون آلودگی باشد و وزن هر متر مربع از آن حدود 380 گرم باشد.

قیر

قیر مصرفی در این روش نیز از تقطیر نفت خام تولید می‌شود که در سه نوع در بازار عرضه می‌شوند:
قیر اول: این نوع قیر جامد بوده و با علامت اختصاری A.C در بازار عرضه می‌شوند و مستقیما از تقطیر نفت خام به وجود می‌آیند.
قیر دوم: این قیرها با هوا دادن به قیرهای جامد تولید می‌شوند و انواع گوناگونی دارند.
قیر سوم: سومین قیر، قیر جامد اکسید شده است که با علامت اختصاری R عرضه می‌شود و انعطاف پذیری آن یکی از مهم ترین ویژگی‌های این قیرها محسوب می‌شود و از طریق هوا دادن به قیرهای نرم ساخته می‌شود.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

برای مقایسه‌ی قیرگونی و ایزوگام در ادامه می‌خواهی درمورد مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها صحبت کنیم تا خودتان بدانید که کدام یک از آن‌ها مناسب کار موردنظر شما هستند و انتخاب مناسبی داشته باشید.

مزایای ایزوگام و قیرگونی

                            ایزوگام                              قیرگونی
ایزوگام مقاومت بیشتری داشته و محافظت بیشتری از پشت بام شما می‌کند. ضخامت آن از ایزوگام بیشتر است.
اجرای ایزوگام روی سطوح، راحت و سریع است. از نظر اقتصادی، کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر از ایزوگام است و قیمت ایزوگام کمتر است..
اجرای ایزوگام تمیز تر  است. قیر گونی امکان تعمیر دارد و آسان تر از ایزوگام است.
وزن ایزوگام بسیار مناسب تر و کمتر  است. برای عایق کاری فضاهای کوچک، مناسب تر است.
ایزوگام مقاومت بیشتری در برابر یخ زدگی دارد. اجرای آن آسان بوده و نیاز به تخصصی ندارد.

معایب ایزوگام و قیرگونی

                            ایزوگام                            قیرگونی
نصب ایزوگام در درزها سخت است. قیر گونی با گذشت زمان پوسیده و فرسوده می‌شود.
ایزوگام را تنها در فصول خشک سال می‌توان نصب کرد. در صورت نشست پشت بام، ترک خواهد خورد.
وسایل نوک تیز سبب آسیب رسیدن به ایزوگام می‌شود. اجرای آن در فصول گرم ممکن است سبب نرم و روان شدن قیر شود.
ایزوگام در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش مقاوم نیست. اجرای این روش به دلیل داغ بودن قیر، خطرناک است و نیاز به رعایت استانداردهایی دارد.

انواع قیرگونی

قیرگونی در دو نوع تک لایه و دولایه اجرا می‌شود . این تفاوت می‌تواند در نوع اجرای آن یا نوع قیر و گونی به کار رفته در آن باشد.

قیرگونی تک لایه

در این نوع قیرگونی یه لایه قیر روی سطح مورد نظر ریخته شده و سپس یک لایه گونی روی آن قرار می‌دهند. در آخر نیز یک لایه قیر روی آن می‌ریزند.

قیرگونی دولایه

قیرگونی دولایه
قیرگونی دولایه

رد این روش، ابتدا یک لایه قیر ریخته و سپس روی آن گونی قرار می‌دهند. این کار دو بار انجام می‌شود تا به صورت کفپوش برای پشت بام در آید. ضخامت این نوع قیرگونی حدودا 2 تا 3 سانتی متر می‌باشد.

کاربردهای قیرگونی

همانطور که می‌دانید مهم ترین کاربرد قیرگونی برای عایق سازی مکان‌های گوناگونی از جمله آشپزخانه، سقف و دیوارهای ساختمان و کف سرویس بهداشتی می‌باشد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده از آن برای پای ستون‌های فلزی و عایق کردن پای آن‌ها اشاره کرد. جلوگیری از زنگ زدن ستون‌های فلزی و عایق سازی کرسی چینی دیوارها، از نمونه‌های دیگر کاربردهای این روش می‌باشد.

قیرگونی چگونه اجرا می‌شود؟

  1. معولا پس از اجراهای تاسیساتی که از کف و بام و شیب بندی و دورچینی بام گذشتید، نوبت به مرحله‌ی ایزولاسیون ساختمان می‌رسد.
  2. در رمان اجرای آن باید سطوح کاملا خشک و صاف باشد زیرا در صورت بارندگی نمی‌توان این کار را انجام داد.
  3. برای انجام آن باید ابتدا شیب بندی بام را انجام دهید و پس از آن سطح پشت بام را کاملا خشک کنید.
  4. تعداد لایه‌های قیر گونی را باید براساس نوع پوشش محافظ روی آن و همچنین شرایط جوی در نظر گرفته شود.
  5. پس از ایزولاسیون نوبت به تست با آب گیری از سطح آن به مدت 24 ساعت می‌رسد. در طول این مدت نباید هیچگونه نشتی دیده شود.
  6. درصورت نصب و اجرای اصولی، باید از افراد متخصص و مجرب در این کار استفاده کرد.

نکات مهم در زمان قیرگونی

سیمان کاری قبل قیرگونی
سیمان کاری قبل قیرگونی
  1. حتما باید قبل از اجرای قیرگونی، سطح موردنظر را به صورت کامل به سیمان بپوشانید به نحوی که سیمان هیچگونه ترکی نداشته باشد و عایق کاملا به سطح چسبیده باشد و تمام درزها را بپوشاند.
  2. در مرحله‌ی بعد باید قیر با دمای نهایتا 180 درجه روی قیر ریخته شود به صورتی که تمام قسمت‌های سیمان شده را پوشش دهد تا بعدا آب و رطوبت نتواند از آن عبور کرده و وارد ساختمان شود.
  3. پس از آن باید سطح قیر توسط گونی درجه یک پوشانده شود. به این نکته دقت کنید که در زمان پهن شدن گونی، دچار پارگی نشود.
  4. در مرحلهی بعد با ترکیب کردن قیر نرم و قیر سفت، لایه‌ای دیگر را روی گونی میریزیم. در این قسمت نیز توجه داشه باشید که گونی پاره نشود و همچنین قیر روی تمام سطوح کشیده شود.
  5. در این مرحله دوباره روی گونی را با یک لایه قیر می‌پوشانیم. رعایت تمام نکات گفته شده در مراحل قبل در این مرحله نیز الزامی می‌باشد تا به صحیح ترین حالتآن را نصب و اجرا کنید.
  6. در مرحله‌ی بعد دوباره روی گونی را با یک لایه قیر می‌پوشانیم تا ضخامت آن بیشتر شود.
  7. در مرحله‌ی آخر باید عیق خود را را تست کنید تا مطمئه شوید که به خوبی عمل می‌کند و توانایی جلوگیری از نفوذ آب را دارد.  این تست باید یک روز بعد از عمل آب گیری انجام شود تا اگر آب از عایق عبور کرد بتواغن با ایجاد یک لایه دیگر قیر گونی از آن جلوگیری کرد.

قیمت قیرگونی

قیمت این عایق‌ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قیرها انواع گوناگونی دارند که گونی به کار رفته در هرکدام از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. پس این تفاوت‌ها می‌تواند در قیمت قیرگونی تاثیر گذار باشد. علاوه بر این هزینه‌ی نصب و اجرای آن نیز در قیمت آن اثر گذار خواهد بود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد که به بررسی قیرگونی و روش‌ها و نکات اجرایی آن پرداخته شود. در واقع عایق سازی ساختمان یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی است و جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون ساختمان اجرا می‌شود. قیرگونی انواع مختلفی دارد که از هرکدام از آن‌ها در نواحی گوناگونی می‌توان استفاده کرد. در آخر امیدواریم که این مطالب توانسته باشد پاسخگوی سوالات ذهنی شما باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *