بندکشی آجر چیست؟ آموزش بندکشی و نکات مربوط به این کار

خرید آجر
بندکشی آجر از روش‌های جلوه بخشی به آجر نما و افزودن به زیبایی آن است. آجر چینی دیوار را می‌توان به اشکال مختلف و در طرح‌های متنوع، مثل هره چینی، برای نمای داخلی و خارجی انجام داد. که پس از اجرای آجرچینی می‌توان برای زیباتر شدن آن، در فواصل میان آجرها عملیات بندکشی را انجام داد. در ادامه با انواع بند کشی آجر، ملات بندکشی و نحوه انجام این کار آشنا خواهیم شد.

بندکشی آجر چیست؟

بندکشی آجر عبارت است از پر کردن فاصله‌ی میان آجرهای نمای ساختمان با استفاده از ملات مخصوص بندکشی. بندکشی مرحله آخر اجرای نمای آجری است. نحوه‌ی انجام بند کشی آجر باید به گونه‌ای باشد که پس از آن آب و رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نکند. که از همین رو نیز برای بند کشی از ملات ریزدانه استفاده می‌شود.
بند کشی آجر
به طور کلی ملات بندکشی متشکل است از سنگدانه‌ها، پلیمرهای پودری، سیمان، غلیظ کننده و افزودنی‌های شیمیایی مخصوص. این مواد عموما به صورت پودری عرضه می‌شوند که پس از ترکیب آن با آب ماده‌ی خمیری مانند چسبنده‌ای به دست می‌آید. با استفاده از این ماده خمیری و به کارگیری ابزار مناسب می‌توان درزهای خالی میان آجرها را پر کرد.
ابزاری که برای بندکشی آجر استفاده می‌شوند عبارتند از: قلم بند کشی آجر یا دستگاه بند کشی آجر. اجرای بندکشی پس از اجرای آجر نه تنها باعث جلوه‌بخشی به آن می‌شود، بلکه به چسبندگی و استحکام بیشتر آجر نمای روی سطح کار نیز کمک می‌کند.

معرفی انواع ملات بندکشی آجر

انواع گوناگونی ملات برای برای بند کشی آجر نما وجود دارند. هر کدام از این ملات‌ها ویژگی خاص خود را دارد و در نتیجه از آن برای‌ها برای مقاصد گوناگونی استفاده می‌شود. دو مدل از پر کاربردترین انواع ملات بندکشی ساختمان عبارتند از:

  • پودر بند کشی آجر نما
  • ملات دوغاب (ماسه و سیمان)

پودر بندکشی آجر نما

انئاع بندکشی آجر
پودر بند کشی آجر نما محبوب‌ترین نوع ملات بند کشی آجر نماست. کار کردن با این پودر راحت است و سرعت انجام کار با آن نیز بالاست. هم‌چنین پودرهای بند کشی عموما نسبت به سایر ملات‌ها کیفیت بالاتری دارند. پودرهای بند کشی در رنگ‌های مختلفی مثل سفید، مشکی، زرد، قهوه‌ای و … وجود دارند، که معمولا رنگ سفید آن به خصوص در نماهای داخلی بیشترین کاربرد را دارد.
برای این که پودرهای بندکشی عملکرد بهینه‌ای داشته باشند می‌بایست قطر سنگدانه‌های آن زیر 1 میلی‌متر و میزان سیمان موجود در آن باید 400 کیلوگرم بر مترمکعب باشد. ضخامت بند کشی اجرا شده نباید از 8 میلی‌متر کمتر و از 20 میلی‌متر بیشتر باشد.

مزایای پودر بند کشی آجر

گفتیم که بندکشی آجر به طور کلی هم به افزایش چسبندگی آجرهای نما روی سطح کار شده کمک می‌کند و هم مانع ورود آب و رطوبت می‌شود. به جز این مواردی که تمام ملات‌های بندکشی برای آجرهای نما ایجاد می‌کنند، پودر بندکشی خود نیز مزایایی دارد که آن را از دیگر ملات‌های بندکشی متمایز کرده است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • سهولت کاربرد و سرعت بخشیدن به کار
  • کیفیت مطلوب‌تر نسبت به سایر ملات‌های بندکشی
  • چسبندگی و انعطاف‌پذیری
  • دچار ترک خوردگی نمی‌شود و از ترک‌خوردگی درزها نیز جلوگیری می‌کند
  • دچار انقباض نمی‌شود

نحوه اجرای بندکشی آجر

پیش از شروع به بندکشی می‌بایست محل تمامی درزهای افقی و عمودی میان آجرها را تا فاصله 15 میلی‌متری از هرگونه آلودگی از قبیل گرد و غبار، رنگ، روغن و سایر چیزها پاک کرد. سپس درزها را آبپاشی کرده تا مرطوب شوند.
بعد از تمیزکاری و مرطوب کردن نوبت به خود بندکشی می‌رسد. برای این کار مقدار مناسبی از ملات را با قلمو برداشته و آن را میان درزهای میان آجرها فرو می‌بریم. برای بند کشی آجر ابتدا درزهای افقی بندکشی می‌شوند و سپس درزهای عمودی. بعد از اتمام بندکشی با یک فرچه‌ی پلاستیکی تمیز ملات‌های به جا مانده بر روی سطح آجرها را پاک می‌کنیم.

نکات بندکشی آجر

بندکشی آجر

  • بندکشی را می‌بایست 24 ساعت بعد از اتمام آجرچینی انجام داد.
  • قبل از شروع به کار وسایل آن مانند قلم بندکشی و برس تمیز کردن را آماده کنید.
  • قسمت‌های ناهموار یا آسیب دیده آجرها را به وسیله چکش و قلم‌زن جدا کنید.
  • گرد و خاک هرگونه آلودگی موجود در میان درز آجرها را تمیز کنید.
  • قسمت‌هایی که قرار است بندکشی کنید را پیش از شروع کار با آب مرطوب کنید.
  • برای بندکشی از دستکش، ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید.
  • بندکشی را باید در هوای با دمای 5 تا 35 درجه سانتی‌گراد انجام داد. در زمستان و هوای سرد نمی‌توان بندکشی کرد.
  • در هوای گرم و تابستان باید بند کشی آجر را با سرعت بالا انجام داد و رطوبت لازم را در درزها حفظ نمود.
  • ظرافت و شکل‌دهی صحیح بندکشی بسیار مهم است. چرا که هم در زیبایی کار اثر گذار است و هم باید به شکل صحیح اجرا شود تا از نفوذ رطوبت و … به داخل درزها جلوگیری شود.
  • ماسه و آبی مورد استفاده برای بندکشی باید خالص و عاری از هرگونه مواد آلی باشد.
  • بندکشی چه به صورت فرورفته باشد، چه به صورت برجسته، نباید طوری باشد که برای مدت طولانی آب در آن بماند.
  • ممکن است به خاطر ناخالصی ملات، بعد از بندکشی بر روی آجرها مقداری شوره ببندد. برای پاک کردن این شوره‌ها می‌توان از کیسه گونی یا پلاک رزین استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید بر روی آجرها از پلاک رزین استفاده کنید، باید ابتدا نما را کاملا خشک کنید.
  • برای تمیز کردن ملات بندکشی اضافی از روی آجرها نباید از دستمال مرطوب استفاده کرد. این کار را باید قبل از سفت شدن کامل ملات بندکشی و با استفاده از برس نرم یا قاشقک یا هر ابزار مناسب دیگری انجام داد.
  • بعد از تکمیل فرایند بندکشی آجر می‌بایست با توجه به شرایط جوی و آب و هوا به مدت ده تا چهارده روز، بندها روزانه سه تا چهار بار آب‌پاشی شوند تا به اصطلاح بندکشی قوام بیاید.
  • برای انجام بندکشی می‌بایست ابتدا ملات را روی قلم قرار داد و بعد آن را در میان درزهای دیوار فرو کرد.

جمع بندی

بندکشی آجر به عمل کشیدن ملات میان درزهای آجر گفته می‌شود. این کار به منظور افزایش استحکام و جلوگیری از ورود رطوبت است. از بندکشی در ساختمان‌های قدیمی که دچار فرسودگی شده‌اند نیز برای افزایش مقاومت و نو کردن ظاهر ساختمان می‌توان از بندکشی استفاده کرد.
برای انجام بندکشی باید به نکات انجام این کار که در بالا آورده شده‌اند توجه کرد. هم‌چنین برای این کار می‌بایست از ابزار و وسایل مخصوص آن استفاده کرد. ظرافت و تمیزی بندکشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای پاک کردن ملات بندکشی اضافی از روی آجر نباید از دستمال مرطوب استفاده کرد و این کار را باید با برس یا قاشقک انجام داد.
کیفیت ملات مورد استفاده برای بندکشی و کیفیت آجر در ماندگاری و استحکام بندکشی تاثیر مستقیمی دارد. شما می‌توانید برای خرید و یا اطلاع از قیمت انواع آجر به سیوان‌لند، بازار آنلاین مصالح ساختمانی مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *