مزایا و معایب بلوک لیکا چیست؟


قیمت بلوک سبک صنعتی

بلوک لیکا در کنار مزایای متعدد، معایبی نیز دارد؛ که در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب بلوک لیکا بپردازیم. بلوک لیکا یکی از انواع بلوک سبک ساختمانی است که معروف‌ترین مشخصه آن، همین سبک بودن وزنش است. اما این سبکی وزن، خودش باعث معایبی نیز شده است. در ادامه ضمن معرفی کوتاهی از بلوک لیکا، به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

معرفی بلوک لیکا

بلوک لیکا به عنوان یکی از رایج‌ترین بلوک‌های ساختمانی شناخته می‌شود. این بلوک در دسته بلوک‌های سبک قرار می‌گیرد و در تولید آن، ماسه با پوکه سبک صنعتی لیکا جایگزین شده است.پوکه لیکا خاک رس متراکم شده است که استفاده از آن باعث ایجاد ساختاری متخلخل در بلوک سیمانی می‌شود. همین امر نیز باعث شده که وزن بلوک لیکا نسبت به بلوک‌های سیمانی معمولی کمتر باشد.
وزن کم و ساختار متخلخل می‌تواند علیرغم مزایایی که دارند، از معایب بلوک لیکا هم به شمار برود
سبکی وزن بلوک لیکا باعث شده که این بلوک انتخاب مناسبی برای دیوارچینی و تیغه‌چینی داخلی و غیرباربر باشد. و استفاده از آن با کاهش بار مرده، وزن ساختمان را بسیار پایین می‌آورد. اما وزن کم و ساختار متخلخل می‌تواند از معایب بلوک لیکا هم به شمار برود. چرا که باعث افزایش شکنندگی این بلوک شده است.

مزایا و معایب بلوک لیکا

حال که تا حدودی با بلوک لیکا آشنا شدیم، می‌توانیم به بررسی مزایا و معایب بلوک لیکا بپردازیم. اطلاع دقیق از مزایا و معایب هر مصالح ساختمانی و آشنایی با ویژگی‌های آن به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بر حسب نیاز پروژه خود و انتظاراتی که از مصالح داریم، انتخاب درست را انجام دهیم. در این‌جا ابتدا بهتر است مزایای بلوک لیکا را بررسی کنیم تا بفهمیم چرا استفاده از این بلوک در ساختمان‌سازی تا این حد رایج است.

مزایا بلوک لیکا:

وزن کم

اولین و مهم‌ترین مزیت بلوک لیکا که به بررسی آن می‌پردازیم. وزن سبک بلوک است. بلوک لیکا با پوکه لیکا و سیمان ساخته می‌شود. برای تهیه پوکه لیکا، خاک رس در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرد و منبسط می‌شود و پوکه‌ای متخلخل ایجاد می‌کند. پوکه لیکا در عین این که اندازه بزرگ‌تری نسبت به دانه‌های خاک رس دارد، وزن کمتری دارد. در نتیجه جایگزین کردن آن با دانه‌های طبیعی ماسه در بلوک، باعث کاهش وزن آن می‌شود.

نرخ فشردگی پایین

نرخ فشردگی بلوک لیکا پایین است و در مقایسه با سایر مصالح بتنی، به مرور زمان کمتر دچار فشردگی می‌شود
نرخ فشردگی، میزان فشرده شدن مصالح نسبت به حجم اولیه خود در مرور زمان را نشان می‌دهد. مصالح ساختمانی که با بتن ساخته می‌شوند، به مرور زمان و به خاطر فشار وارده به آن‌ها فشرده می‌شوند و فضای خالی میان خود را از دست می‌دهند. این اتفاق باعث ایجاد ترک در مصالح می‌شود. اما در مورد بلوک لیکا، نرخ فشردگی پایین است و در مقایسه با سایر مصالح بتنی، کمتر فشرده می‌شوند. این مزیت بلوک لیکا باعث شده است که در برابر فشارهای عمودی مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشند.

عایق حرارتی

یکی دیگر از مزایای بلوک لیکا را می‌توان عایق بودن آن در برابر حرارت دانست. فراوری پوکه لیکا و بلوک لیکا در دمای بالا و هم‌چنین ساختار متخلخل آن باعث شده است که عایق خوبی در برابر حرارت باشد. هم‌چنین این بلوک‌ها در کنار عایق حرارتی بودن، در مقابل آتش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

معایب بلوک لیکا

معایب بلوک لیکا در مقایسه با مزایای آن، اندک هستند. اما با این حال معایب مهمی به شمار می‌روند و لازم است که به آن‌ها نیز پرداخته شود.

شکنندگی

از مهم‌ترین معایب بلوک لیکا این است که این بلوک به خاطر ساختارش در برابر ضربه بسیار شکننده است
در بررسی معایب بلوک لیکا، مهم‌ترین مورد را می‌توان شکنندگی آن دانست. ساختار بلوک لیکا به نحوی است که در برابر ضربه بسیار شکننده است؛ و به همین دلیل احتمال لب‌پر شدن یا شکستن آن‌ها در هنگام بارگیری، حمل و تخلیه وجود دارد. این امر می‌تواند پرتی بلوک را بالا ببرد.

نیاز به گچ زیرکار

از دیگر معایب بلوک لیکا، می‌توان به نیاز آن به گچ و خاک برای سفیدکاری دانست. برای سفیدکاری روی دیوار ساخته شده با لیکا، نمی‌توان مستقیم گچ سفید کاری را اجرا کرد و ابتدا باید لایه‌ای گچ و خاک به عنوان زیرکار اجرا شود. این امر باعث بیشتر شدن هزینه و زمان اجرای سفیدکاری می‌شود.

هزینه بالا

دو مورد نام‌برده شده در بالا از معایب بلوک لیکا، باعث بالا رفتن هزینه‌ اجرای آن می‌شود. هم‌چنین در مقایسه قیمت بلوک لیکا با سایر بلوک‌های سیمانی، می‌بینیم که قیمت این بلوک نسبت به برخی دیگر از بلوک‌ها کمی بالاتر است.

جمع‌بندی

در این مقاله مزایا و معایب بلوک لیکا را بررسی کردیم و گفتیم علیرغم مزایای متعدد بلوک لیکا، همانند وزن کم، نرخ فشردگی پایین و عایق حرارتی خوب، این بلوک معایبی نیز دارد. که از جمله معایب بلوک لیکا می‌توان به شکنندگی، نیاز به گچ و خاک و هزینه اجرای بالاتر نسبت به برخی ازسایر بلوک‌ها اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلوک لیکا و تفاوت بلوک لیکا و لیپر می‌توانید به سیوان لند مراجعه کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *