بررسی کامل 7 تفاوت بلوک لیکا و لیپر


قیمت بلوک سبک صنعتی

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بلوک لیکا و لیپر بپردازم. با این که هر دوی این بلوک‌ها از بلوک‌های سبک صنعتی به شمار می‌روند، اما به خاطر تفاوت در پوکه مورد استفاده برای ساخت آن‌ها، ویژگی‌هایشان نیز با هم تفاوت دارد.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر

بلوک لیکا یکی از معروف‌ترین انواع بلوک سبک صنعتی به شمار می‌رود. در ساخت این بلوک از دانه‌های معدنی لیکا استفاده می‌شود که خاک رس فرآوری شده است. این دانه‌ها حجیم و متخلخل هستند و باعث می‌شوند که وزن بلوک ساخته شده با آن‌ها نیز سبک باشد. از سوی دیگر برای ساخت بلوک لیپر، از دانه‌های پرلیت استفاده می‌شودکه آن‌ها نیز سبکدانه‌های صنعتی هستند.
بلوک لیکا و لیپر هر دو از بلوک‌های سبک سنعتی هستن، اما به خاطر تفاوت در نوع پوکه‌هایشان، با هم تفاوت‌هایی دارند.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ ابعاد

بلوک‌های لیکا در ابعاد بسیار متنوعی تولید می‌شوند که کوچک‌ترین آن 5*10*20 (مربوط به آجر لیکا) و بزرگ‌ترین آن 20*25*50 (مربوط به بلوک لیکا دیواری 8 جداره). بلوک‌های لیپر نیز در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که کوچکترین آن آجر لیپر است، با ابعاد 5*10*20 و بزرگ‌ترین آن را می‌توان بلوک سه جداره سوپر لیپر 14 با ابعاد 14*20*50 یا بلوک لیپر 20 با ابعاد 20*20*40 در نظر گرفت.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ وزن

وزن بلوک‌های لیپر و لیکا بر اساس ابعاد آن‌ها و هم‌چنین تعداد جداره‌هایشان متفاوت خواهد بود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هردوی آن‌ها جزو بلوک‌های سبک به شمار می‌روند و وزن آن‌ها نباید از 1000 کیلوگرم بر مترمکعب بیشتر شود. وزن بلوک‌های لیکا از 625 تا 1090 می‌رسد و وزن بلوک‌های لیپر از 700 تا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ مقاومت فشاری

در مورد تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ مقاومت فشاری می‌توان گفت که بلوک لیکامقاومت فشاری بالاتری دارد.
دیگر تفاوت بلوک لیکا و لیپر که می‌توان به بررسی آن پرداخت، مقاومت فشاری آن‌هاست. مقاومت فشاری بلوک‌های لیکا حداقل 20 و حداکثر 45 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. مقاومت فشاری بلوک لیپر نیز از 23 تا 29 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع می‌رسد. پس می‌توان نتیجه گرفت که مقاومت فشاری لیکا از لیپر بیشتر است.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ میزان عایق بودن در برابر صوت

بلوک‌های لیکا صوت عبوری از آن‌ها را حدود 46 دسی‌بل کاهش می‌دهند. اما این مقدار در مورد بلک‌های لیپر به 50 تا 56 دسی‌بل می‌رسد. پس می‌توان نتیجه گرفت که بلوک‌های لیپر به عنوان عایق بهتری در برابر صوت عمل می‌کنند.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ میزان عایق بودن در برابر حرارت

تفاوت بلوک لیکا و لیپر به جز عایق بودن در برابر صوت، به عایق بودن در برابر حرارت نیز مربوط می‌شود. هرچه ضریب انتقال حرارت یک جسم کمتر باشد، آن جسم گرمای کمتری را از خود عبورمی‌دهد. ضریب انتقال حرارتی بلوک لیپر 0.761 تا 1.09 وات بر مترمربع کلوین می‌باشد. و ضریب انتقال حرارتی بلوک لیکا 2 وات بر مترمربع کلوین که این مورد را می‌توان از معایب بلوک لیکا دانست. در نتیجه بلوک لیپر عایق بهتری در برابر حرارت است.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ مقاومت در برابر آتش

از نظر مقاومت در برابر آتش، بلوک لیپر بهتر از بلوک لیکا عمل می‌کند.
همانطور که بلوک لیپر عایق بهتری در برابر گرما نسبت به بلوک لیکا می‌باشد، در برابر آتش هم مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهد. به طوری که بلوک لیپر می‌توان تا 180 دقیقه (3 ساعت) در برابر حرارت 1200 درجه سانتی‌گراد مقاومت کند. اما بلوک لیکا تنها تا 120 دقیقه می‌تواند در برابر آتش از خود مقاومت نشان دهد.

تفاوت بلوک لیکا و لیپر از لحاظ کاربرد

کاربرد بلوک لیکا و لیپر هر دو به عنوان مواد پرکننده در ساخت تیغه، دیوار و سقف است. چند تفاوت بلوک لیکا و لیپر را در بالا بررسی کردیم و شما باید با توجه به خواسته‌ای که دارید بلوک مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر عایق بودن در برابر صوت و حرارت برای شما مهم است، می‌توانید از بلوک لیپر استفاده کنید. اما اگر مقاومت فشاری برای شما مهم است، می‌توانید از بلوک لیکا استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تفاوت بلوک لیکا و لیپر را از نظر ابعاد، وزن، مقاومت فشاری، میزان عایق بودن در برابر صوت و حرارت و میزان مقاومت در برابر آتش با هم مقایسه کردیم. و گفتیم کاربرد آن‌ها بسته به این دارد که چه انتظاری از بلوک سبک خود دارید و دنبال چه ویژگی‌هایی هستید. علاوه بر این دو نوع بلوک، بلوک پرلیت نیز جزو بلوک‌های سبک صنعتی به شمار می‌رود که می‌توانید اطلاعات آن را در مقاله مربوط به آن مشاهده کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *