بررسی 100% جامع بلوک سه جداره و مقایسه آن با بلوک‌های دو جداره


قیمت بلوک

بلوک سه جداره نوعی بلوک‌ سبک یا سنگین سیمانی است که به جز دو جداره اصلی بلوک، یک جداره هم در وسط دارند. به بیان دیگر به طور کلی به هر بلوک سیمانی که علاوه بر دو جداره اصلی که در طرفین بلوک هستند، جداره‌ای هم در وسط دارد، بلوک سه جداره گفته می‌شود؛ خواه آن بلوک سه جداره سبک باشد یا سنگین، صنعتی باشد یا معدنی. در ادامه به معرفی کامل بلوک سه جداره، کاربرد، انواع و تفاوت‌های آن با بلوک دو جداره می‌پردازیم.

بلوک سه جداره چیست؟

بلوک سه جداره یکی از انواع بلوک سیمانی توخالی محسوب می‌شود که علاوه بر دو جداره‌ی بیرونی خود، جداره‌ای هم در وسط و به موازات آن‌ها دارد. این جداره اضافی باعث می‌شود که خاصیت عایق بودن بلوک در برابر حرارت و صدا افزایش پیدا کند، مقاومت آن بیشتر شود و در هنگام عبور تاسیسات مشکلی برای بلوک پیش نیاید. البته وجود این جداره اضافی باعث بالا رفتن وزن بلوک هم می‌شود.
بلوک سه جداره از بلوک‌های سیمانی توخالی است که علاوه بر دو جداره‌ی بیرونی خود، جداره‌ای هم در وسط و به موازات آن‌ها دارد

انواع بلوک سه جداره

بلوک‌های سه جداره را می‌توان به دو نوع بلوک سه جداره سبک یا سنگین و بلوک سه جداره با پوکه معدنی یا صنعتی دسته‌بندی کرد. برای مثال بلوک لیکا می‌تواند با تعداد جداره‌های مختلف از جمله سه جداره تولید شود. به طور کلی بلوک‌های سه جداره سبک از بلوک‌های سه جداره سنگین در ساختمان سازی بیشتر کاربرد دارند.

ابعاد بلوک های سه جداره

به طور کلی هر نوع از بلوک‌های سیمانی در ابعاد متنوعی تولید می‌شود. پس بلوک‌های سه جداره هم از هر نوعی که باشند (بلوک سبک صنعتی یا بلوک سبک معدنی) می‌توانند در اندازه‌های متفاوتی تولید شوند. طبیعتا هرچه اندازه بلوک‌های سه جداره بیشتر شود، وزن آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

کاربرد بلوک سه جداره

از بلوک سه جداره در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله دیوارهای جداکننده، دیوار بیرونی ساختمان که مجاور گذر اصلی است و دیوارهای اطراف راه پله و آسانسور استفاده می‌شود.
بلوک سه جداره را بر اساس سایز آن می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله برای دیوارهای جداکننده، دیوار بیرونی ساختمان که مجاور گذر اصلی است، دیوارهای اطراف راه پله و آسانسور و در اقلیم‌های سرد و گرم استفاده کرد. نکته مهم این است که در استفاده از این بلوک‌ها باید به نتایج آزمایش آن‌ها دقت کرد و بر اساس مقررات ملی ساختمان، از آن‌ها در مکان مناسب استفاده کرد.

تفاوت بلوک دو جداره و سه جداره

برای این که بهتر بتوانیم تصمیم بگیریم که در کجا از بلوک‌های سه جداره استفاده کنیم و کجا از بلوک دو جداره بهتر است به مقایسه این دو بپردازیم. چون درست است که بلوک‌های سه جداره مقاومت بیشتری دارند و عایق بهتری هم هستند، اما وزن بیشتری هم دارند و قیمت آن‌ها هم بالاتر است. پس بهتر است فقط در مکان‌هایی که لازم است، از آن‌ها استفاده شود. در ادامه به مقایسه بلوک سه جداره و دو جداره می‌پردازیم.

مقایسه از نظر ساختار و شکل

اولین تفاوت این دو نوع بلوک در شکل آنها مشخص می‌شود. همان طور که از نام آن‌ها پیداست، بلوک سه جداره دارای سه ردیف دیواره‌ی عمودی است و بلوک دو جداره دارای دو ردیف دیواره عمودی.
بلوک سه جداره دارای سه ردیف دیواره‌ی عمودی است و بلوک دو جداره دارای دو ردیف دیواره عمودی.

مقایسه از نظر عایق صوتی

وجود یک لایه دیواره اضافی در بلوک‌های سه جداره یعنی یک لایه بیشتر وجود دارد که جلوی عبور صوت را بگیرد. در نتیجه این بلوک‌ها در برابر صداهای هوابرد و کوبه‌ای عایق بهتری هستند.

مقایسه از نظر عایق حرارتی

همانند مورد قبل، وجود جداره اضافه باعث بهبود عملکرد بلوک‌های سه جداره از نظر عایق بودن در برابر حرارت می‌شود. اضافه شدن یک جداره باعث می‌شود که حفره‌های هوای بیشتری داخل بلوک وجود داشته باشد و جریان همرفتی کاهش پیدا کند. در نتیجه حرارت کمتر انتقال پیدا می‌کند.

مقایسه از نظر مقاومت فشاری

مقاومت فشاری بلوک‌های سه جداره نسبت به دو جداره بیشتر است. به همین خاطر هم در مکان‌هایی که بحث مقاومت در میان است، بلوک سه جداره نسبت به دو جداره ترجیح داده می‌شوند. علاوه بر آن، اگر برای عبور تاسیسات و شیارزنی یکی از جداره‌های این بلوک تخریب شود، هنوز دو جداره باقی می‌ماند.

مقایسه از نظر کاربرد

هدف اصلی از مقایسه بلوک سه جداره و دو جداره این بود که بدانید از هر کدام در چه مکانی باید استفاده کنید. در مورد دیوارهای بیرونی غیر باربر، به بلوک‌هایی با جداره‌های بیشتر و ضخامت بالاتر احتیاج داریم. چنین بلوک‌هایی هم از نظر مقاومت بهتر عمل می‌کنند و هم عایق بهتری در برابر صوت و حرارت هستند. در دیوارهایی که بین واحدها کشیده می‌شود هم، عایق صوتی اهمیت بالایی دارد.
پس در این دو مکان استفاده از بلوک سه جداره توصیه می‌شود. در مقابل، برای تیغه‌ها و دیوارهای داخلی بهتر است که از بلوکی استفاده شود که نازک‌تر است. این کار باعث می‌شود که متراژ کمتری صرف دیوار شود.

جمع بندی

انواع بلوک‌های سیمانی با تعداد جداره‌های متفاوتی تولید می‌شوند که یکی از آن‌ها بلوک‌های سه جداره هستند. این بلوک‌ها علاوه بر دو جداره‌ی عمودی اصلی بلوک که در دو طرف آن هستند، یک جداره هم در وسط و موازی با آن دو جداره دارد. وجود این جداره اضافه باعث بالا رفتن مقاومت بلوک می‌شود و آن را به عایق بهتری تبدیل می‌کند، اما باعث بالا رفتن قیمت و وزن آن می‌شود.
یکی از انواع رایج بلوک‌های سه جداره، بلوک سه جداره لیکا است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با بلوک لیکا و معایب بلوک لیکا به بخش مجله سیوان لند مراجعه کنید. همچنین قیمت بلوک لیکا سه جداره و انواع دیگر بلوک‌ها را می‌‌توانیددر این سایت مشاهده کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *