فاصله میلگرد در رابیتس کاری چقدر باید باشد؟


قیمت میلگرد

رابیتس کاری به اجرای توری های مشبکی گفته می‌شود که به عنوان زیرساز قبل از گچ کاری استفاده می‌شوند. رعایت فاصله میلگرد در رابیتس کاری حائز اهمیت می‌باشد. در این مقاله ضمن توضیحی کوتاه در مورد رابیتس کاری، به فاصله میلگرد رابیتس خواهیم پرداخت.

رابیتس کاری چیست؟

بهتر است پیش از آن که به مبحث فاصله میلگرد در رابیتس کاری بپردازیم، اندکی با خود رابیتس آشنا شویم. رابیتس توری مفتولی مشبکی هست که به عنوان زیرساز گچ کاری و قبل از انجام آن اجرا می‌شود. خود توری رابیتس را با مفتول‌های مخصوصی به نام سیم رابیتس بندی گالوانیزه یا مفتول رابیتس بندی تولید می‌کنند. به جز زیرسازی گچ کاری، از رابیتس بندی به عنوان پایه سقف کاذب یا برای بازسازی دیوارهای ترک خورده و هم چنین پوشاندن بتن سیمانی استفاده می‌کنند.
فاصله میلگرد رابیتس

ابعاد رابیتس

به طور معمول توری‌های رابیتس کاری در ابعاد 240 در 60 سانتی متر تولید می‌شوند، که بنابر سفارش این ابعاد می‌توانند تغییر کنند. از آن جا که از رابیتس کاری به مقاصد مختلفی می‌توان استفاده کرد، رابیتس ها نیز وزن‌های مختلفی دارند. به طور معمول رابیتس از وزن 400 گرم تا 1 کیلو و 400 گرم تولید می‌شود.
رابیتس را بر اساس وزن به سه دسته رابیتس سبک، رابیتس متوسط و رابیتس سنگین تقسیم می‌کنند که می‌توانید رد زیر آن‌ها را مشاهده کنید. رابیتس‌های سبک که وزنی کمتر از 600 گرم دارند، در بسته‌های 20 عددی به فروش می‌رسند. رابیتس‌های نیمه سبک و متوسط نیز که از 600 تا 140 گرمی هستند، در بسته‌های 10 عددی به فروش می‌رسند.

دسته بندی محدوده وزنی
رابیتس سبک وزن کمتر از 600 کرم
رابیتس نیمه سبک وزن 810 تا 840 گرم
رابیتس سنگین وزن بیشتر از 900 گرم

 

رابیتس مورد نیاز برای ساختمان

گفتیم که رابیتس‌ها معمولا در ابعاد 60 در 240 سانتی متر تولید می‌شوند. یعنی هر توری رابیتس می‌تواند مساحتی را به اندازه 144 سانتی متر مربع را پوشش دهد. که معمولا با در نظر گرفتن خطاهای احتمالی، این عدد به 140 سانتی متر مربع تقلیل پیدا می‌کند. پس برای محاسبه میزان رابیتس مورد نیاز برای ساختمان کافی است که متراژی که می‌خواهیم رابیتس کار کنیم را بر مساحتی که هر توری رابیتس می‌تواند پوشش دهد تقسیم کنیم.

فاصله میلگرد در رابیتس کاری

فاصله میلگرد در رابیتس کاری
اجرای رابیتس شامل سه مرحله می‌شود که رعایت فاصله میلگرد در رابیتس از اهمیت بالایی برخوردار است. مرحله اول در رابیتس کاری نصب میلگردهای آویز است. میلگردهای آویز، یا از قبل در سقف تبیین شده‌اند و یا هنگام رابیتس کاری به سقف یا تیرآهن‌های سقف جوش داده می‌شوند. نصب این میلگردها به این منظور است که رابیتس روی آن‌ها سوار شود.
فاصله میلگرد در رابیتس کاری نباید از 60 سانتی متر بیشتر باشد. اگر سقف سنگین باشد و یا قرار باشد طرح‌های خاصی روی آن اجرا شود، فاصله میلگرد در رابیتس به حداکثر 30 سانتی متر می‌رسد.
در مرحله بعد نوبت به نصب توری رابیتس بر روی میلگردها می‌رسد. از آن جا که جنس توری رابیتس از فولاد است، برای نصب توری‌ها روز میلگرد می‌توان هم از جوشکاری استفاده کرد و هم از سیم رابیتس بندی که مفتول‌هایی گالوانیزه هستند.
نوع توری رابیتسی که برای این کار انتخاب می‌شود باید با توجه به فاصله میلگرد در رابیتس کاری باشد. اگر فاصله میلگرد در رابیتس کاری زیاد باشد، باید از رابیتس سنگین با تعداد پل‌های زیاد استفاده شود.
مرحله آخر نیز گچ کاری است که پس از نصب توری رابیتس، روی آن با گچ پوشانده می‌شود. معمولا عمل گچ کاری چندین مرحله تکرار می‌شود تا توری رابیتس به خوبی زیر گچ پوشیده شود. اگر با توجه به فاصله میلگرد در رابیتس از توری مناسب استفاده نشده باشد، ممکن است مرحله گچ کاری با مشکل رو به رو شود.
اگر بنا بر این باشد که در هنگام ساخت یک ساختمان، برای گچ کاری سقف آن از رابیتس کاری استفاده شود. بهتر است که تمهیدات آن از قبل چیده شود. برای مثال میلگردهای مورد نیاز برای این کار در محاسبات حساب شوند و قبل از اتمام اجرای سقف ساختمان و در زمان مناسب این میلگردها نصب شوند. مثلا در هنگام محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه یا میلگرد ساختمان دو طبقه باید میلگردهایی که برای اجرای رابیتس کاری نیاز است هم در نظر گرفته شوند.

میلگرد مناسب برای رابیتس کاری

برای این کار از میلگردهایی با حداقل قطر 8 میلی متر استفاده می‌شود تا بتوانند وزن ملات و مصالح را به خوبی تحمل کنند. گفتیم که برای رابیتس کاری، میلگرد یا باید از پیش در سقف دفن شده باشد و یا قبل از رابیتس کاری با جوشکاری در سقف تعبیه می‌شود. اگر سقف کرومیت یا دال بتنی باشد، باید در حین اجرای سقف میلگرد رابیتس کاری را نصب کرد، چون بعد از آن نمی‌توان برای اتصال میلگردها جوش کاری خوب و محکمی انجام داد.

جمع بندی: فاصله میلگرد رابیتس

اصولا از رابیتس کاری برای گچ کاری و اجرای سقف کاذب استفاده می‌شود. رابیتس یک ورق توری شبکه‌ای از جنس فولاد است. برای نصب رابیتس روی سقف از میلگرد آویز استفاده می‌شود. رابیتس‌ها خود براساس وزنی که دارند به سه دسته‌ی سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می‌شوند
عموما فاصله میلگرد در رابیتس کاری 60 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود. در موارد خاص، مانند وقتی که سقف سنگین است یا طرح خاصی برای آن در نظر گرفته شده است، از ورق رابیتس سنگین باید استفاده کرد که در این صورت فاصله میلگرد در رابیتس کاری باید 30 سانتی متر باشد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *