هر شاخه میلگرد چند متر است؟


قیمت میلگرد

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که هر شاخه میلگرد چند متر است؟ عموما میلگردها در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند. اما آیا تولید میلگرد به متراژهای دیگر هم امکان دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی کوتاهی از میلگردها، به این سوال پاسخ دهیم.
میلگرد جزو مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی است که به افزایش مقاومت کششی بتن کمک می‌کند. میلگردها به دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند. میلگردهای ساده که طبق استاندارد جزو میلگرد گرید A1 هستند، سطحی صاف و بدون آج دارند. میلگردهای آجدار نیز به گریدهای A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند بر روی سطح خود دارای آج هستند و شکل آج هر گرید با دیگری متفاوت است.
هر شاخه میلگرد چند متره
هم چنین از نظر سایز میلگرد نیز میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. اما منظور از سایز، قطر میلگرد است نه طول آن. در ایران میلگردها از سایز 8 تا 40 تولید می‌شوند که پر استفاده‌ترین آن‌ها سایزهای 8 تا 32 هستند. تفاوت سایز میلگرد باعث می شود که میلگردها از نظر وزنی نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. همین امر نیز سبب می‌شود تا قیمت آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت باشد. مثلا قیمت میلگرد 14 از میلگرد 8 بیشتر است.
برای این که از سایز میلگردها آگاه شویم روش‌های مختلفی وجود دارد. عموما سایز میلگردهای موجود در یک بندیل، بر روی کارتی که به آن بندیل متصل است نوشته شده است. اگر این کارت گم شده بود، برای اندازه گیری سایز میلگرد می‌توان از روش‌ها و وسایل دیگری مانند گیج میلگرد استفاده کرد. اما هر شاخه میلگرد چند متر است؟ متراژ هر شاخه میلگرد را چگونه حساب کنیم؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

میلگرد ها در شاخه های چند متری تولید می شوند؟

در حالت کلی میلگردها به دو صورت شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شوند. در میلگردهای کلاف رشته‌های میلگرد به دور هم پیچیده شده‌اند و میلگردهای شاخه‌ای نیز به صورت یک میله‌ی عمود هستند. تعدادی از میلگردهای شاخه‌ای با هم در یک دسته قرار می‌گیرند که به هر دسته یک بندیل می‌گویند. میلگردها چه شاخه‌ای باشند و چه کلاف، به صورت کیلویی توسط کارخانه‌ها به فروش می‌رسند.
میلگرد ها در شاخه های چند متری تولید می شوند
میلگردها در شاخه‌های چند متری تولید می‌شوند؟ در جواب به این سوال که هر شاخه میلگرد چند متر است باید بگوییم که: هر شاخه میلگرد 12 متر است. در کارخانجات تولید میلگرد، پس از تولید میلگردها به صورت شاخه‌ای و دسته بندی آن‌ها در بندیل، بندیل‌ها به سمت دستگاه برش می‌روند. از آن جا که تنظیمات دستگاه برش تمام این کارخانجات بر روی 12 متر تنظیم شده است، میلگردها هم به همین طول 12 متر برش می‌خورند.

آیا میلگرد کوچک‌تر از 12 متر هم هست؟

عموما خود کارخانه‌ها میلگرد کوچک‌تر از 12 متر تولید نمی‌کنند. در صورتی که سازندگان یا هر شخص دیگری به میلگردی کوتاه‌تر از 12 متر نیاز داشته باشد، باید آن‌ها را برای برش نزد برشکار ببرد. می‌توان گفت که انتخاب این متراژ 12 متری برای میلگرد انتخابی هوشمندانه بوده، چون ارتفاع هر طبقه ساختمان معمولا 3 متر است و 12 به راحتی بر 3 بخش پذیر است. 12 متری بودن هر شاخه میلگرد باعث می‌شود که اگر در صورت نیاز به متراژهای کمتری برش بخورد، عموما پرتی نداشته باشد.
هر شاخه میلگرد چند متر است

پروفیل‌های 6 متری و 12 متری

از انواع دیگر مقاطع فلزی پرکاربرد در ساختمان سازی، پروفیل‌ها هستند. پروفیل‌ها به دو نوع بسته و باز تولید می‌شوند. نوعی از پروفیل‌های بسته با نام پروفایل قوطی HSS معروف هستند. این پروفیل‌ها دارای سطح مقطعی مربع، مستطی و دایره شکل هستند. به پروفیلی که سطح مقطع دایره‌ای دارد، پروفیل لوله‌ای گفته می‌شود. بر خلاف میلگرد که فقط در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شوند، پروفیل‌ها  را می‌توان هم در شاخه‌های 6 متری و هم در شاخه‌های 12 متری خریداری کرد.

جمع بندی | هر شاخه میلگرد چند متر است؟

در این مقاله فهمیدیم که هر شاخه میلگرد چند متر است. میلگردها به دو صورت کلاف و شاخه‌ای تولید می‌شوند. میلگردهای شاخه ای تولید شده در ایران، در شاخه‌های 12 متری هستند. میلگردها بعد از تولید شدن در یک دسته قرار می‌گیرند که به آن بندیل می‌گویند. سپس بندیل‌ها در دستگاه برش قرار داده می‌شوند و به طول 12 متر برش می‌خورند. در صورت نیاز به میلگرد با طول کحوتله‌تر، خود خریدار باید آن را نزد برشکارها ببرد تا آن را به طول مورد نظر او برش بدهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *