انواع موزاییک پشت بام | عایق سازی پشت بام با موزاییک

در برخی موارد که ایزوگام سقف‌ها با گذشت زمان یا دلایل دیگر دچار آسیب دیدگی می‌شوند و یا شاید از خود بپرسید که چه چیزی ایزوگام را خراب می‌کند؟، اما می‌توان با موزاییک کاری این مشکل را برطرف کرد. موزاییک پشت بام درواقع راهکار مناسبی برای جلوگیری از نفوذ آب و روطوبت به درون ساختمان شماست. این روش علاوه بر زیبایی ظاهری، عایق کاری سقف شما را نیز انجام می‌دهد. البته باید مراحل آن با دقت انجام شود تا بازده مناسبی داشته باشد. در ادامه خواهیم گفت که چگونه باید این کار را انجام دهید.

انواع عایق
ایزوگام
عایق نانو
پرایمر و ملزومات

موزاییک پشت بام چیست؟

موزاییک پشت بام
موزاییک پشت بام

در سبک معماری جدیدی که امروزه روی کار آمده، به وفور دیده می‌شود که از موزاییک پشت بام علاوه بر محافظت کننده، به عنوان حیاط نیز استفاده می‌شود. برای کفپوش و عایق کاری سقف ساختمان‌ها می‌توان از مصالح ساختمانی گوناگونی همچون سنگ، سرامیک، موزاییک پشت بام، ایزوگام و … استفاده کرد که موزاییک ها علاوه بر عایق کاری زیبایی را نیز به ساختمان شما می‌دهند.

موزاییک پشت بام باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • سبک باشد

داشتن وزن کم یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که رد زمان خرید موزاییک پشت بام باید به آن دقت کنید، زیرا پشت بام‌ها تا حد مشخصی می‌توانند فشار و بار سنگین را تحمل کنند. پس نباید از موزاییک سنگین در آن استفاده کرد زیرا سبب اضافه شدن بر وزن ساختمان می‌شود.

  • در برابر سرما، گرما و رطوبت مقاوم باشد

از آنجایی که پشت بام محلی است که به صورت مستقیم در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارد، پس باید موزاییکی را انتخاب کنید که در برابر شرایط جوی مقاومت کافی را داشته باشد. پس اینجاست که باید از خود بپرسید که برای پشت بام موزاییک بهتر است یا ایزوگام؟ ما در یک مقاله به طور مفصل در این مورد بحث کرده ایم. شما می‌توانید با مراجعه به آن اطلاعات کافی را دریافت کنید.

  • در برابر ضربات و فشار مقاومت کافی را داشته باشد

موزاییک پشت بام باید رد برابر ضربات و فشاری که ممکن است به آن وارد شود مقاومت کافی را داشته باشد زیرا هزینه‌ی بازسازی و تخریب آن‌ها در پشت بام کار سخت و دردسر سازی است.

  • لغزنده نباشد

این ویژگی سبب می‌شود که در فصل سرما و بارندگی دچار حادثه نشوید.

انواع موزاییک پشت بام

موزاییک پشت بام گرانیتی

موزاییک گرانیتی
موزاییک گرانیتی

این نوع موزاییک‌ها برای مسیرهای پر تردد بسیار مناسب است. پس اگر در پشت بام خود فضایی را در نظر گرفته‌اید که رفت و آمد در آن بیشتر اتفاق می‌افتد، این موزاییک بهترین گزینه می‌باشد.

موزاییک ویبره‌ای

موزاییک ویبره ای
موزاییک ویبره ای

یکی از پر کاربردترین کفپوش‌های پشت بام، همین موزاییک ویبره ای می‌باشد که کشورهای زیادی در دنیا این محصول را تولید می‌کنند. آلمان و ایتالیا یکی از بزرگترین مصرف کنندگان موزاییک ویبره ای هستند و علاوه بر آن، این محصول را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند.

موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن
موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن از لحاظ ظاهری از سایر موزاییک های پشت بام زیبا تر است. سنگ ریزه‌های موجود در این موزاییک‌ها، جلوه‌ی خاصی به فضای پشت بام شما می‌دهند. همچنین تنوع رنگ در این موزاییک‌ها سبب شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. البته می‌توان در سطح ان از سنگ‌های ریز یا درشت با اشکال گوناگون استفاده کرد.

موزاییک پلاکی

موزاییک پلاکی
موزاییک پلاکی

در سطح رویی موزاییک پلاکی، مانند سایر سنگ‌ها، پلاک‌هایی با ابعاد مختلف و شکل‌های مربع و مستطیل قرار دارد. سطح این موزاییک‌ها صاف و صیقلی است و درون بتن موجود در لایه‌ی زیرین محکم می‌شوند.

موزاییک شیار دار

موزاییک شیار دار
موزاییک شیار دار

همانطور که از نام این نوع موزاییک‌ها مشخص است، دارای سطحی با پستی و بلندی‌های منظم است. بیشترین کاربرد این موزاییک‌ها در پیاده رو ها می‌باشد. اما به دلیل ظاهر زیبا و طرح‌های متنوع آن، می‌توان از آن در پشت بام‌ها به عنوان موزاییک پشت بام استفاده کرد.

موزاییک پلیمیری

موزاییک پلیمری
موزاییک پلیمری

این نوع موزاییک‌ها به دلیل استفاده از مواد پلیمری در ساختار آن‌ها، شبکه‌های بلوری قدرتمندی دارند که نسبت به سنگ طبیعی دارای مقاومت بیشتری است. تنوع در طرح و رنگ این محصولات شبب شده تا کاربرد فراوانی داشته باشند. یکی از نکات منفی موزاییک پلیمری، سطح بسیار صیقلی آن در برخی از مدل‌ها است. این محصولات انواع گوناگونی دارند که عبارتند از:

  • موزاییک پلیمری مدل مالون ( دارای سایز و رنگ متنوع )
  • موزاییک پلیمری مدل نامنظم ( طرح قلوه سنگ )
  • موزاییک پلیمری مدل طرح چوب
  • موزاییک پلیمری مدل طرح واش بتن

نکات مهم اجرای موزاییک پشت بام

به طور کلی می‌توان گفت که آخرین مرحله در احجرای ساختمان، موزاییک کاری سقف می‌باشد که باید با حساسیت زیادی اجرا شود. زیرا در صورت بروز مشکل در پشت بام، می‌تواند طبقات زیرین را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مراحل اجرای موزاییک پشت بام به صورت زیر است:

شیب بندی مناسب و درصد شیب

این کار به منظور هدایت آب‌هایی که در اثر بارندگی و عوامل دیگر در پشت بام جمع شده‌اند، به مسیر درست انجام می‌شود. آب باید پس از عبور از مسیر درست، در مسیر منتهی به کفشورهای پشت بام قرار بگیرد. شیب اولیه توسط کروم بندی در پشت بام ایجاد می‌شود. پس از ساخته شدن کف پشت بام، باید محل آب رو ها مشخص شود و با کمک کروم بندی یک سطح تراز قبل از اجرای موزاییک ایجاد شود.

علاوه بر آن باید به درصد شیبی که قرار است ایجاد کنید نیز دقت شود، زیرا شیب کم تر از استاندارد، توانایی هدایت آب به مسیر درست را ندارد. از طرف دیگر شیب بیشتر احتمال لیز خوردن را افزایش می‌دهد. شیب استاندارد برای آب‌های هرز و مشابه در پشت بام 1 الی 3 درصد می‌باشد.

ایجاد ماهیچه در زوایای دیوار به کف

در زمان ایزوگام یا قیرگونی پشت بام، گوشه‌های پشت بام هیچ گاه نباید انباشتگی آب صورت بگیرد، زیرا نسبت به سایر قسمت‌ها می‌تواند آسیب پذیر تر باشد. به همین دلیل است که برای جلوگیری از این اتفاق، ماهیچه‌هایی از سیمان و بتن در کنج دیوار می‌سازند. در زمان ایزوگام کاری روی این قسمت‌ها باید پوشانده شود.

اجرای موزاییک

چند مرحله‌ی قبل که گفته شد به نوعی زیرسازی برای موزاییک کاری بود. اما پس از اتمام زیرسازی نوبت به اجرای موزاییک می‌رسد. این مرحله تفاوتی با سایر روش‌های اجرای موزاییک ندارد و باید برای آن ملات تهیه کنید. مراحل بعدی به ترتیب بند کشی و اجرای موزاییک به صورت صاف و یکدست می‌باشد.

یکی از نکاتی که باید حتما آن را در نظر بگیرید این است که برای محافظت از ایزوگام، در ملات تهیه شده از چسب بتن و پودر سنگ نیز استفاده کنید. شما با این کار یک عایق را روی یک عایق دیگر استفاده کرده‌اید.

ملات مورد استفاده در موزاییک پشت بام

ملات مورد استفاده در اجرای موزاییک پشت بام
ملات مورد استفاده در اجرای موزاییک پشت بام
ملات ماسه و آهک از ترکیب ماسه با دانه‌های ریز و شیره آهک تولید می‌شود که میزان ترکیب آن در هر متر مربع، 175 تا 200 کیلوگرم است. مقاومت کمی دارد و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ملات ماسه و سیمان از ترکیب ماسه دانه بندی شده با سیمان به وجود می‌آید که میزان ترکیب آن در هر متر مربع، 300 کیلوگرم است. مقاومت بالایی دارد و در اکثر فعالیت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از دوغاب جهت عایق سازی موزاییک پشت بام

پس از اینکه چینش موزاییک‌ها به پایان رسید، اکنون نوبت آن رسیده که فضای خالی بین موزاییک‌ها را با دوغاب مناسب و غلیظ پر کنید. شما با این کار احتمال نفوذ آب و رطوبت را به زیر موزاییک، کاهش می‌دهید. پس از خشک شدن دوغاب از یک عایق بی‌رنگ برای محافظت از موزاییک‌ها و جلوگیری از نفوذ آب به درون آن می‌توان استفاده کرد. با اجرای این عایق، موزاییک تقریبا عایق کاری شده و دیگر نگرانی بابت نفوذ آب نخواهید داشت.

کلام پایانی

طبق مطالب گفته شده، موزاییک پشت بام یکی دیگر از روش‌های عایق سازی سقف است که می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که از بروز هرگونه آب و رطوبت به ساختمان شما جلوگیری خواهد کرد. هزینه‌ای که برای موزاییک کاری پشت بام می‌کنید از قیمت روز ایزوگام بیشتر خواهد بود، پس درصورت انجام این عملیات سعی کنید که محصولی با کیفیت را خریداری کنید تا پس از چند سال نیازی به بازسازی و تعمیر نداشته باشد.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *