سیمان کاری دیوار حیاط | سیمان کاری طرح سنگ


قیمت سیمان

یکی از راحت ترین و به صرفه ترین روش های طراحی دیوار حیاط، سیمان کاری دیوار حیاط با روش های مختلف از جمله استفاده از سیمان رنگی، استفاده از سیمان ضد آب و یا سیمان کاری طرح سنگ می باشد. از سیمان برای سیمانکاری دیوار حیاط به خاطر مقاومت زیاد سیمان در شرایط آب و هوایی مختلف و ماندگاری بالا استفاده میشود. دقت داشته باشید برای اجرای اصولی سیمان کاری دیوار باید نکات خاصی را رعایت کنید. در ادامه علاوه بر بررسی این نکات به بررسی روش های مختلف سیمان کاری دیوار می پردازیم.
سیمان کاری دیوار

وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری دیوار حیاط

  • فرغون
  • غربال
  • سرند چشم بلبلی
  • کمچه
  • ماله
  • ریسمان کار
  • بیل
  • شمشه آهنی و چوبی
  • شاقول
  • انواع تخته ماله
  • استنبلی
  • سطل
  • عینک شیشه‌ای
  • دستکش
  • ملات پاش دستی

نکات مهم برای تهیه ملات برای سیمان کاری دیوار حیاط

ماسه مصرفی برای تهیه ملات باید استاندارد و اندازه دانه‌های آن در حد طبیعی و ریز باشد. اندازه ذرات به کار رفته در ملات تاثیر بسیار زیادی در گیرایی

، چسبندگی دارد و باعث مقاومت سیمان، بر روی دیوار حیاط می شود. سیمانی که برای آماده کردن ملات مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تازه باشد. پیشنهاد ما این است که برای نتیجه بهتر از سیمان های پاکتی استفاده کنید.

بهترین راه ساخت ملات برای سیمان کاری دیوار حیاط

هرچه کیفیت ملاتی که برای سیمان کاری دیوار استفاده میکنید بیشتر باشد، نتیجه سیمان کاری شما بهتر خواهد بود. میزان مصرف سیمان در تهیه ملات برای سیمان کاری دیوار، بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب است. شما می توانید ملات مورد نیاز خود را به دو روش دستی  و یا ماشینی آماده کنید . ساخت ملات به روش دستی و یا سنتی معمولا با ترکیب کردن ماسه و سیمان و هم زدن این ترکیب و سپس ترکیب با آب و همزدن آن صورت می‌گیرد.
در بسیاری از پروژه‌ها برای بالا بردن سرعت درست شدن ملات و جلوگیری از حدر رفتن ماسه و سیمان از ماشین ملات ساز یا بتونیر استفاده میکنند. یکی از مزیت های دستگاه ملات ساز این است که نسبت آب، سیمان و ماسه با دقت بیشتری اندازه گیری می‌شود و مخلوط ملات به خوبی هم خورده و ترکیب می‌شود.

روش های مختلف سیمان کاری دیوار

سیمان کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد به همین خاطر روش آماده کردن ملات سیمانی برای هر یک متفاوت بوده و برای انجا هرکاری ملات به یک مدل متفاوتآماده می‌شود. در ادامه به بررسی روش های مختلف آماده سازی ملات سیمان برای سیمان کاری دیوار خواهیم پرداخت.
سیمان کاری دیوار

سیمان کاری دیوار ساختمان با سیمان سیاه

برای فضاهای مرطوب و یا دیوار حیاط برای زیر سازی از سیمان سیاه استفاده می‌کنند. برای سیمان کاری در ابتدا زیر کار را با سیمان معمولی و ماسه می‌پوشانند و پس از آن باید همه سطح دیوار را شمشه گیری کرد تا دیوار به صورت یک دست درآید. پس از شمشه گیری می‌توان جا‌های خالی را با ملات پرکرد.
در حین سیمان کاری و یا بعد از آن باید روزی سه الی چهار بار به سیمان آب پاشید و سیمان کار شده را خیس کرد. اگر بعد از اتمام کار به سیمان آب ندهید، سیمان به شکل پودری درآمده و با اولین تماس شروع به ریختن و خراب‌شدن می‌کند.سیمان سیاه به خاطر مقاوت بالا انتخاب مناسبی برای سیمان کاری دیوار حیاط است.

سیمان کاری دیوار حیاط با سیمان سفید

استفاده از سیمان به عنوان نما، به کرار دیده می‌شود. کاربرد اصلی سیمان سفید، در نماکاری و ظاهر سازی دیوار ساختمان است. سیمان سفید به علت فرآیند تولیدی سخت‌تر نسبت به سیمان سیاه، قیمت بالاتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی دارد، به همین جهت استفاده از آن برای سیمان کاری دیوار حیاط توصیه نمی‌شود. نمای سیمان سفید بسیار زیبا و جذاب است و از آن بیشتر در نماکاری کاربرد دارد تا سیمان کاری دیوار.
از سیمان سفید بیشتر برای نماکاری دیوارهای ساختمان که در معرض دید است استفاده می‌شود، هرچند ویژگی‌های سیمان سفید مطابق با سیمان سیاه است و استفاده از آن برای سیمان کاری دیوار حیاط، بلامانع است.

سیمان کاری طرح سنگ

برای طراحی سنگی دیوار حیاط با استفاده از ملات سیمانی، روش‌های متعددی وجود دارد. ساده‌ترین و راحت‌ترین روشی که می‌توان در آن دیوار حیاط را با استفاده از ملات سیمانی به طرح سنگ درآورد، استفاده از قالب طرح سنگ روی ملات سیمانی است. برای شروع و طراحی دیوار حیاط با سیمان لازم است که ابتدا زیر کار آماده شود.
سپس با استفاده از ماله و کاردک مخصوص سیمان را بر روی دیوار صاف کرده و سپس با قراردادن قالب‌های طرح سنگ، سیمان دیوار حیاط را به طرح سنگ تبدیل می‌کنند. برای طبیعی‌تر جلوه دادن این روش، از قالب در ابعاد مختلف استفاده می‌کنند. در صورتی که می خواهید بعد از انجام سیمان کاری دیوار حیاط، سیمان ترک نخورد، محتوای 6 علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ را مطالعه بفرمایید.

مراحل سیمان‌ کاری دیوار حیاط

برای سیمان‌کاری دیوار حیاط نیاز است تا مراحل زیر اجرا شود.

  • صاف کردن سطح زیر کار

قبل از شروع به سیمان‌کاری دیوار حیاط، نیاز است تا با استفاده از ابزار لازمه، سطح زیر کار را صاف و یکدست کنیم، مواردی همچون بیرون‌زدگی ملات بین آجرها و لمه‌های سیمان باید رفع شود.

  • کروم کشی در سیمان‌ کاری دیوار حیاط

برای سیمان‌کاری دیوار حیاط با استفاده از شاقول و ریسمان، باید ضخامت سیمان روی دیوار تعیین شود. به‌این‌ترتیب از شکم زدن و یا تورفتگی و به‌طورکلی از عدم تقارن در سیمان‌کاری دیوار حیاط جلوگیری کرد. پس از تعیین کروم، باید فاصله بین آن‌ها را با ملات سیمانی  پر کرد.
سیمان کاری دیوار

  • آسترکشی

برای پوشاندن درزهای نازک و سطحی از یک لایه نازک سیمان استفاده می‌شود که به آن آستر گفته می‌شود.

  • لیسه کشی

پس از آماده کردن ملات سیمانی، آن را با استفاده از کمچه به دیوار پرت می‌کنیم و سپس با استفاده از اسفنج روی ملات می‌کشیم تا صاف شود. برای از بین بردن ناصافی‌ها، اسفنج را خیس کرده و روی قسمت‌های ناصاف می‌کشیم تا صاف شوند.
بعد از آسترکشی، نوبت به زدن لایه اصلی سیمان است که باتوجه‌به کروم‌ها باید در تمامی نقاط به‌صورت یکسان زده شود تا نتیجه کار خوب باشد. در نهایت بعد از این کار لیسه‌کشی انجام می‌شود تا سطحی یکدست و صاف با سیمان ایجاد گردد.از لیسه کشی برای نماهای سیمانی استفاده می‌شود.

قیمت سیمان‌کاری دیوار حیاط به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت سیمان‌کاری دیوار حیاط به موارد زیادی از جمله کارمزد استادکار، متراژ دیوار حیاط، قیمت سیمان، قیمت سنگ‌دانه برای تهیه ملات سیمانی و طرح موردنظر کارفرما بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال با تغییر قیمت سیمان، قیمت سیمان‌کاری دیوار حیاط نیز تغییر خواهد کرد. لازم به ذکر است در مواردی نیاز به زیرکاری و اجرای عایق بر روی دیوار است که این نیز به نوبه خود بر قیمت سیمان‌کاری دیوار حیاط تأثیر خواهد گذاشت.
یکی از نکات مهم دیگر که در هزینه تمام شده سیمان‌کاری دیوار حیاط تأثیر می‌گذارد، محل قرارگیری دیوار است. زیرا این مورد نوع زیرسازی دیوار را مشخص خواهد کرد.

سخن پایانی

سیمان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است. از این ماده هم به‌عنوان ماده‌ای چسبنده در ترکیب با آب و سنگ‌دانه برای چسباندن مصالح به یکدیگر، و هم به‌عنوان نمای ظاهری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان‌کاری دیوار حیاط نیز یکی از موارد استفاده سیمان به‌عنوان نمای ظاهری است که در بالا به وسایل لازم برای سیمانکاری، نکات مهم در زمان سیمان‌کاری، روش‌های مختلف طراحی دیوار حیاط با سیمان و مراحل کار آن به‌صورت کامل اشاره شد.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *