۶ علت مهم ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ


قیمت سیمان

علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ، به عوامل زیادی بستگی دارد که در این محتوا، علاوه بر بررسی این پدیده، به روش‌های جلوگیری از ترک خوردن سیمان سفید، طرز تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ و همچنین نسبت سیمان سفید به پودر سنگ می‌پردازیم. اما قبل از آن باید نگاهی اجمالی به سیمان سفید داشته باشیم.

پادکست ۶ علت مهم ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ

اگر وقت کافی برای خواندن مقاله ۶ علت مهم ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ ندارید و یا اینترنت مناسب برای مشاهده ویدیو آماده شده را ندارید می توانید در ادامه به پادکست آن گوش دهید !

سیمان سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربردترین نوع سیمان در بازار سیمان سفید است. این نوع از سیمان، باید فاقد عناصر رنگی از قبیل اکسید آهن، مس، کرم، منگنز و … باشد. در ترکیب آن از آهک خالص و خاک کائولن استفاده می‌شود. از این محصول در نماسازی، کاشی‌کاری، ساخت وسایل دکوری و کارهای هنری استفاده می‌شود.
سیمان سفید

 علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ

تمامی انواع سیمان در ترکیب با آب و در مجاورت هوا، به طور کامل منسجم شده و ساختاری غیرقابل‌نفوذ به آب، حرارت، نم و رطوبت ایجاد می‌کنند. امروزه گونه‌های مختلف سیمان با مشخصه‌های شیمیایی، فیزیکی و عملکردی متفاوت در بازار موجود و در دسترس خریداران قرار دارد. یکی از مشکلات و معضلات سازه‌ها به‌ویژه سازه‌های بتنی و سازه‌های سیمانی، ترک‌خوردگی سیمان در آن‌ها است. در ادامه علت این مشکل و راه‌حل‌های جلوگیری از این مشکل را برای شما شرح می‌دهیم.

استفاده از مصالح بی‌کیفیت

یکی دیگر از علت‌های ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ، استفاده از مصالح بی‌کیفیت است. سیمان سفید باکیفیت می‌تواند در بسیاری از موارد در جلوگیری از ترک خوردن سیمان مؤثر باشد. خرید مصالح ساختمانی باکیفیت و به‌صورت پاکتی در جلوگیری از ترک سیمان سفید بسیار مؤثر است.
یکی از سیمان سفید‌های باکیفیت در کشور، مربوط به کارخانه سیمان ساوه می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، بهترین نوع سیمان سفید موجود در بازار را تهیه نمایید.

عدم رعایت نسبت مناسب ترکیب مواد در ساخت ملات

یکی از علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ عدم رعایت نسبت سیمان سفید به پودر سنگ است. این اتفاق زمانی می‌افتد که نسبت مناسب آب به سیمان و مصالح دیگر رعایت نشود. نسبت سیمان سفید به پودر سنگ باید به‌صورت یک‌به‌یک باشد. یعنی همان قدر که از سیمان سفید استفاده شد باید به همان اندازه از پودر سنگ استفاده شود.
اندازه آب مصرفی نیز باید به‌اندازه نیاز شما به صفتی و شلی دوغاب سیمان موردنیاز باشد. معمولاً به هنگام استفاده، مقدار مناسب آب در مخلوط سیمان سفید، بر روی پاکت آن نوشته شده است. این استاندارد باید توسط مجری طرح اجرا شود و مقدار آب مصرفی بیش از حد نوشته شده بر روی پاکت سیمان نباشد.
ترک خوردن سیمان سفید

نوسانات دمایی محیط

یکی دیگر از علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ، نوسانات دمایی است. سرد و گرم شدن هوا و کنترل نکردن به‌موقع آن می‌توان به ترک‌خوردگی سیمان منجر شود. معمولاً باید کارهای ساختمانی در ماه‌های بسیار گرم و یا بسیار سرد صورت نگیرد، معمولاً بازه زمانی شهریور تا آبان و یا اسفند تا اردیبهشت زمان مناسبی برای کارهای ساختمانی باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی شهر موردنظر است.

عدم اجرای نما توسط مجری ماهر

استفاده از مجری غیرماهر برای نماکاری ساختمان یکی دیگر از این عوامل است. این‌گونه افراد تجربه کاری در نما ساختمان را نداشته و موجب خسارت‌هایی بعد از انجام کار خواهد شد.
حتماً قبل از سپردن کار به تیم اجرایی نمای سیمان سفید، به سوابق کاری بنا و یا پیمانکار طرح توجه کنید و به‌صورت حضوری، به طرح‌هایی که قبلاً اجرا کرده‌اند سر بزنید. بسیاری از نواقص اجرا در عکس به‌هیچ‌وجه مشخص نیست و ممکن است از برنامه‌های روتوش مثل فتوشاپ برای پوشاندن نقص عملیات اجرایی استفاده شده باشد.

عدم رطوبت‌دهی به سیمان سفید بعد از اجرای نما

باتوجه‌به این که سیمان تقریباً بعد از گذشت یک ماه خشک می‌شود، می‌توان با رسیدگی مناسبت و اسپری کردن آب به سیمان سفید از ترک خوردن سیمان سفید جلوگیری کرد. این کار یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین روش‌های جلوگیری از ترک سیمان سفید است. بهتر است این کار دو بار در روز یک‌بار صبح زود و یک‌بار عصر بعد از غروب خورشید انجام گیرد.
رطوبت‌دهی باید با فشار بسیار ملایم آب صورت گیرد. همچنین به این نکته توجه شود که نما به‌صورت کامل خیس نشود. اگر نما به صورت کامل خیس شود منجر به ترک خودن سیمان سفید می‌شود. زیرا  مولکول‌های آب از قدرت انبساط و انقباض زیادی برخوردار هستند. در طول شب این اختلاف دما بین سطح زیرین و سطحی که سیمان سفید شده است بیشتر شده در نتیجه سطح ترک می‌خورد.
آب دادن به سیمان

نماکاری بر روی سطح نامناسب

معمولاً یک نماکار حرفه‌ای از رابیتس برای سطح زیر نمای خود استفاده می‌کند. این کار باعث می‌شود که سیمان سفید به سطح زیرین خود بچسبد و از آن جدا نشود. درصورتی‌که سیمان سفید به‌صورت مستقیم بر روی فلز و یا پلاستیک انجام شود نتیجه خوبی در بر ندارد و یکی از علت‌های مهم ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ است. نمای سیمان سفید یکی از زیباترین انواع نما در ساختمان سازی است.
حال که با عوامل ایجاد ترک در سیمان سفید و پودر سنگ آشنا شدید با رعایت مسائل گفته شده می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

روش‌های ترمیم ترک سیمان سفید

اشتباه بزرگی که اکثر مواقع در ترمیم ترک استفاده می‌شود استفاده مجدد از سیمان سفید و پودر سنگ است. اما این راهی دائمی برای برطرف‌کردن این مشکل نیست. برای رفع این مشکل ابتدا باید سطح تخریب شده را به‌اندازه کافی سمباده کشیده و هرگونه لایه خراب‌شده و نم‌زده را از روی سطح خارج کرد همچنین باید از چسب بتن در ملات جدید استفاده کرد. استفاده از رنگ‌های پلیمری خاص پس از نما کردن نیز باعث می‌شود که از ترک‌خوردگی سطح جلوگیری شود.
ترمیم سیمان سفید

طرز تهیه دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ

برای تهیه ملات سیمان سفید باید از یک ظرف یا استانبولی یا میکسر تمیز استفاده کرد. زیرا اگر در ظرف مواد دیگری باشد، موجب تغییر رنگ ملات پودر سنگ و سیمان سفید می‌شود و یا کلوخه‌هایی در ملات ایجاد می‌شود که کیفیت کار را پایین می‌آورد. در زمان استفاده از سیمان سفید برای درزگیری یا کارهای سبک، باید به ترکیب آب اضافه شود. به مایع روانی که از ترکیب سیمان، پودر سنگ و آب درست می‌شود دوغاب گفته می‌شود. معمولاً از دوغاب برای درزگیری بین کاشی و سرامیک کف در حمام و دستشویی استفاده می‌شود.
نکته مهم در زمان تهیه دوغاب، این است که ابتدا سیمان سفید و پودر سنگ را به نسبت مساوی در ظرف مخلوط کرده و کم‌کم به آن آب اضافه کرد. زیرا با این روش هر زمان که به نسبت مناسبی از روان بودن دوغاب رسیدید دیگر به آن آب اضافه نمی‌کنید.
اگر از ابتدا در ظرف آب بریزید، سپس مخلوط سیمان سفید و پودر سنگ را اضافه کنید، ممکن است دوغاب به‌دست‌آمده بسیار روان باشد و از کیفیت لازم برخوردار نباشد. زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ ممن است نسبت به شرایط محیطی متفاوت باشد، اما معمولا بین 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد.
دوغاب سیمان

سخن پایانی

علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ به عوامل بسیاری بستگی دارد، اما از مهم‌ترین عوامل می‌توان به استفاده از مصالح بی‌کیفیت، عدم رعایت نسبت مناسب ترکیب مواد در تهیه ملات، نوسانات دمایی محیط، عدم اجرای نما توسط مجری ماهر، عدم رطوبت‌دهی به سیمان سفید بعد از اجرای نما و نماکاری بر روی سطح نامناسب نام برد.برای ترمیم ترک خوردن سیمان سفید می‌توان پس از تمیز‌کردن سطح، از چسب بتن و یا رنگ پلیمری استفاده کرد.

3.8/5 - (16 امتیاز)

8 دیدگاه در “۶ علت مهم ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ

  1. رضامحمدی میگوید:

    من فکرمیکنم ۲۰‌ درصدبخاطرسیمان مونده وتاریخ گذشته است دوم اینکه بخاطر پودرسنگ دوکوب سوم اینکه باید دمای هوارا درست برسی بشه تا تررک کمتری بخوره واینکه هرکاری بکنی تاحدودی تارک داره

    • شقایق علیزاده میگوید:

      بله. همینطور هست که می‌فرمایید. هرچی از تاریخ تولید سیمان می‌گذره کیفیتش پایین میاد و احتمال ترک خوردن بیشتر میشه. دمای هوا هم تاثیر زیادی داره.

  2. محسن میگوید:

    سلام و عرض ادب
    دلیل اصلی ترک خوردن، رعایت نکردن نسبت سیمان سفید به پودر سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *