آجر نسوز چیست ؟ بررسی کامل آجرهای نسوز


خرید آجر

آجر نسوز، نوعی آجر است که از خاک‌های چینی و نسوز تولید شده است. آجرهای نسوز، دارای ساختاری ملکولی متراکم و ظریف هستند. آجر نما نسوز، از انواع مصالح ساختمانی است که معمولا برای مصارف زینتی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.آجر نما نسوز دارای سایزهای مختلفی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آجر نسوز
آجر نسوز

آجر نسوز چیست ؟

آجر نما نسوز، نوعی آجر است که از خاک رس نسوز که در معادن کشور به وفور یافت می‌شود و مرغوبیت بسیار بالایی نیز دارد، تولید می‌شود. همانطور که در بالاتر گفته شد، ساختار مولکولی آجرهای نسوز متراکم و ظریف است، به همین خاطر از آجرهای نسوز در مصارف تزئینی و نمایی ساختمان استفاده می‌کنند. مواد پایه آجرهای نسوز، کانی‌های معدنی خیلی خاص و پوکه‌های معدنی نسوز می‌باشد. برای استعلام قیمت آجر نسوز، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

مواد تشکیل دهنده آجرهای نسوز چیست ؟

در قبل گفته شد که مواد پایه تشکیل دهنده آجرهای نسوز چیست. این مواد مقاومت دمایی بسیار بالایی دارند به همین دلیل به آجر تولیدی از این مواد آجر نسوز گفته می‌شود. لازم به ذکر است که به مواد اولیه تولید آجر نسوز نیز، مواد نسوز گفته می‌شود. مواد نسوز، موادی هستند غیر فلزی، که مقاومت حرارتی بسیار بالایی داند و می‌توانند در حرارت‌های بسیار بالا پایداری خود را حفظ کنند.مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر در درجه حرارت بالا را داشته باشند.

نحوه تولید آجر نسوز به چه صورت است ؟

برای تولید آجر نما نسوز، لازم است که در ابتدا کانی و مواد معدنی اولیه را آسیابکرده و به خاک نرم تبدیل نمایند. سپس این مواد را برای 3 روز در کوره‌های مخصوص در دمایی بالاتر از 1500 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند تا آجر پخته شود. محصول خارج شده از کوره را آجر نسوز می‌نامند.

معرفی انواع آجر نسوز

آجر نسوز، به عنوان یکی از متنوع‌ترین انواع آجر نما در صنعت ساخت و ساز شناخته می‌شود. این آجر، دارای تنوع گسترده در ابعاد، رنگ و طرحای متفاوت است که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی آجر نسوز قرمز

آجر قرمز نسوز، که به آجر سمیرم یا آجر انگلیسی نیز معروف است، طیف‌های تیره تا روشن رنگ قرمز را شامل می‌شود. آجر انگلیسی نسوز، در رنگ‌های پرتقالی، خردلی، گلبهی، زرشکی، جیگری، مشکی و قرمز تولید و قابل عرضه می‌باشد.

معرفی آجر نما نسوز سفید و طوسی

آجر نما نسوز سفید و آجر نما نسوز طوسی ( خاکستری )، برای دکراسیون و نمای داخلی ساختمان کاربرد دارد. استفاده از آجر نما نسوز سفید و خاکستری به دلیل رنگ خاص آن‌ها، می‌توانید ظاهری زیبا به دکراسیون و نمای داخلی ساختمان ببخشد.

آجر نما نسوز مشکی و قهوه‌ای

آجر نما نسوز مشکی و قهوه‌ای، نیاز به درجه حرارتی بالاتری نسبت به بقیه آجرهای نسوز دارد. ترکیب آجر نما نسوز مشکی و قهوه‌ای با سنگ و کامپوزیت، می‌توانید نمای بسیار جذابی ایجاد کند. لازم به ذکر است به دلیل سختی بیشتر تولید آجر نما نسوز مشکی و قهوه‌ای، قیمت این نوع آجر نسوز از بقیه آجرهای نسوز بالاتر است.

آجر نسوز
آجر نسوز

آجر نما نسوز پرتقالی و خردلی ( شاموتی )

از دیگر انواع آجر نما نسوز، می‌توان به طیف رنگی پرتقالی تا کرم و طلایی آن اشاره کرد که به آجر نما نسوز شاموتی نیز شناخته می‌شود. قیمت آجر نسوز شاموتی نسبت به آجر نما نسوز انگلیسی کمی بیشتر است.

آجر نما نسوز در چه ابعادی عرضه می‌شود ؟

آجر نما نسوز در ابعاد و تعداد قالب‌های مختلفی قابل عرضه می‌باشد. در جدول زیر مقایسه ابعاد انواع آجر نما نسوز آورده شده است.

نوع ابعاد تعداد قالب در هر متر مربع
نسوز پلاک 7 2.5 * 7 * 31 40
آجر نسوز پلاک 5.5 2.5 * 5 * 26 40
آجر نسوز پلاک کامل 5.5 * 10 * 20 44
آجر نما نسوز ال 7 5.5 * 10 * 20 44
آجر نما نسوز کف 20 * 20 23
آجر نسوز کف 10 * 10 83
آجر نما نسوز کرکره‌ای 3.5 * 3.5 * 31 70
آجر نما نسوز رستیک 2.5 * 6 * 26 53

انواع آجر نما نسوز بر اساس کاربرد

تنوع گسترده آجر نسوز باعث شده تا بتوان از آن در طیف گسترده‌ای از اجرای نما ساختمان استفاده کرد. از کاربردهای آجر نسوز می‌توان به ساخت باربیکیو، شومینه، کوره و تنور، ساخت سوله، کف سازی و دکراسیون داخلی ساختمان اشاره نمود.

آجر نسوز
آجر نسوز

آجر نسوز باربیکیو

از آجر نسوز باربیکیو، هم در ساخت و هم در نمای سازی باربیکیو استفاده می‌شود.رایج‌ترین ابعاد آجر نما نسوز برای ساخت بابیکیو 5.5 در 10 در 20 و رایج‌ترین ابعاد آجر  نسوز باربیکیو برای نما سازی باربیکیو 2.5 در 7 در 32 می‌باشد. البته در نما سازی باربیکیو از آجر 2.5 در 5.5 در 26 سانتی نیز زیاد استفاده می‌شود. آجر نسوز باربیکیو، از پرطرفدارترین مصالح برای ساخت بابیکیو است، زیرا در عین زیباییو مقاومت بالا، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.
در صورت تمایل به خرید آجور نسوز باربیکیو، پیشنهاد می‌شود از آجر نسوز شاموتی و یا انگلیسی استفاده کنید.

آجر نسوز شومینه، کوره و تنور

همانطور که می‌دانید، از ویژگی‌های بارز آجر نما نسوز، مقاومت دمایی بالای آن است که باعث شده بتوان از آن در مصارفی همچون ساخت شومینه، کوره و تنور استفاده کرد. آجر نسوز شومینه، بیشتر از نوع قهوه‌ای و مشکی آن است که از مقاومت دمایی بالتری نسبت به بقیه آجرهای نما برخوردار است.

اجرای نمای خارجی ساختمان با استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما نسوز، به دلیل پایدار یدر برابر شرایط جوی نامساعد همچون، تغییر ناگهانی دمای شب و روز، باران‌های اسیدی مخرب، فرسایش و همچنین طول عمر بالا، از محبوبیت بالا برخورداراند. از دلایل دیگر محوبیت آجر نمای نسوز، می‌توان به قیمت پایین‌تر آن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مورد استفاده در نما سازی ساختمان اشاره نمود. لازم به ذکر است که به دلیل تنوع بسیار زیاد این مصالح، اجرای انواع نمای ساختمان در طرح و رنگ‌های مختلف، امکان پذیر است.

استفاده از آجر نسوز برای کف سازی‌

کارایی آجر نما نسوز تنها به نما سازی داخل و خارجی ساختمان و ساخت شومینه و بابیکیو ختم نمی‌شود، بلکه از این محصول پرکاربرد در کف سازی مانند: ساخت کف باغ، پوشش کف فرش محوطه‌ها، حیاط‌ها و پیاده‌روها، استفاده می‌شود.

آجر نسوز شوره نمی‌زند

وجود سیلیس، اکسید آلومینیوم و آهن در ترکیبات آجر نما نسوز، باعث شده نمک موجود در این آجرها صفر باشد و شوره نزنند. شوره‌ای که پس از نصب آجر نسوز مشاهده می‌شود، به علت ملات و آبی است که پشت آجر زده می‌شود. بهترین روش برای اینکه آجر نما نسوز شوره نزند، استفاده از نانو آجر نما می‌باشد. به این صورت که تقریبا یک الی دو هفته پس از اجرای نما آجر نما نسوز و خشک شدن آن، روی سطح آجر نانو زده می‌شود تا نفوذ پذیری آب صفر شود.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نسوز

از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت آجر نما نسوز، می‌توان به موارد زیر اشار نمود.

  • رنگ، طرح و ابعاد آجر نسوز
  • دستمزد نیروی کار
  • فرایند ساخت آجر نما نسوز
  • بسته بندی آجر نسوز
آجر نسوز
آجر نسوز

بسته بندی آجر نما نسوز معمولا به صورت شیرینگی یا کارتنی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت مصالح ساختمانی از جمله قیمت آجر، قیمت بتن و دیگر مصالح ساختمانی مطلع و با مقایسه قیمت از برترین برندهای موجود در بازار خرید فرمایید.

مزایای استفاده از آجر نما نسوز

این مصالح علاوه بر مقاومت دماییو طول عمر بالا، از مزایای دیگری نیز بهره‌مند است که در زیر آورده شده است.

  • مقاومت آجر نما نسوز در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، سایش و باران اسیدی
  • قابلیت نصب آسان ( با ملات‌های معمولی یا خشکه چینی کف )
  • سازگاری با محیط‌زیست ( به دلیل نبود مودا آلاینده در ترکیبات آن )
  • داشتن تنوع در رنگ، طرح و اندازه
  • قیمت آجر نما نسوز نسبت به سایر مصالح ساختمانی همچون سنگ و کامپوزیت که برای نما کاری استفاده می‌شود، پایین‌تر است.

بررسی آجر نسوز ویژه

همان طور که از نام این آجر پیداست، میزان مقاومت آجر ویژه در برابر حرارت بالاتر از بقیه آجر نماهای نسوز است. این آجر به طور کلی، از استحکام بالاتری نیز نسبت به آجرهای دیگر برخوردار است. تفاوت آجر نسوز ویژه با بقیه آجر نماهای نسوز، در این است که در ساخت این نوع آجر از فلزات واسطه در ترکیب با مواد اولیه استفاده می‌شود که باعث به وجود آمدن خواص ویژه در آن شده است. از انواع آجر نما نسوز ویژه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آجر ویژه نسوز زیرکونیوم
  • آجر ویژه نسوز کروم _ کوروندوم
  • آجر  نسوز اکسید کروم
  • آجر ویژه نسوز آلمینیومی

در پایان

استفاده از آجر نما نسوز، راهی مقرون به صرفه و در عین حال مدرن برای نما کاری و ساخت انواع مختلف دکراسیون است. سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندهای صنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت و خرید آجر است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت انواع مصالح ساختمانی مانند آجر مطلع و با مثایسه قیمت، از برترین برندهای موجود در بازار خرید فرمایید.

3/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “آجر نسوز چیست ؟ بررسی کامل آجرهای نسوز

  1. امیر حسین سنایی میگوید:

    سلام دوست عزیز
    راه حل‌های مختلفی وجو داره، مانند استفاده از عایق نانو، استفاده از ملات مناسب و…
    اگر با کارشناسان فنی ما تماس بگیرید، در این رابطه راهنمایی های بهتری می‌تونن بکنن بهتون.

  2. امیر حسین سنایی میگوید:

    سلام دوست عزیز
    راه‌های مختلفی از قبیل به کار بردن عایق نانو و… برای جلوگیری از این کار وجود دارد.
    می تونید جهت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *