سیمانکاری | بررسی کاربردها و آموزش سیمان کاری در 5 مرحله


قیمت سیمان

سیمانکاری از مراحل نازک کاری ساختمان به شمار می‌رود. از آن جا که سیمان در برابر عوامل مختلف محیطی و آب و هواهای متنوع مقاومت خوبی دارد، در مقایسه با گچ که معمولا برای نمای داخلی استفاده می‌شود، گزینه مناسب برای اجرای نمای بیرونی به شمار می‌رود. البته کاربرد سیمان کاری به نمای خارجی محدود نمی‌شود و می‌توان در سایر مراحل ساختمان سازی نیز از آن استفاده کرد که در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

سیمانکاری

سیمان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در مراحل مختلف سفت کاری و نازک کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارد، اما یک ویژگی مشترک در بین تمام آن‌ها، مقاومت سیمان است. از همین رو معمولا در مراحل زیر از سیمانکاری استفاده می‌شود:

  • بتن‌ریزی فونداسیون
  • شیب‌بندی و کف‌سازی
  • بندکشی
  • اجرای نمای سیمانی
سیمان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در مراحل مختلف سفت کاری و نازک کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد
سیمان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در مراحل مختلف سفت کاری و نازک کاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد

سیمانکاری کف

سیمانکاری کف یا همان کف‌سازی باعث صاف و یکدست شدن کف ساختمان می‌شود و شیب‌بندی با سیمان هم باعث هدایت آب به سمت راه آب می‌شود. در مکان‌های مختلفی مثل پشت‌بام‌ها، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حیاط، پیاده‌روها و محوطه‌ها و … برای تسطیح، ایجاد اختلاف ارتفاع و شیب‌بندی از سیمان استفاده می‌شود.

سیمانکاری نما

یکی دیگر از متداول‌ترین استفاده‌هایی که از سیمان می‌شود، سیمانکاری نما است. سیمان کاری نما را می‌توان به صورت‌های مختلفی انجام داد؛ که در ادامه به نمای سیمان سیاه، نمای شسته، نمای سیمان سفید و نمای سیمان تگری اشاره خواهیم کرد.

سیمان کاری با سیمان سیاه

در قسمت‌هایی از ساختمان که نمی‌توان گچ‌کاری کرد، با استفاده از سیمان سیاه، سیمانکاری انجام می‌شود.
در قسمت‌هایی از ساختمان که نمی‌توان گچ‌کاری کرد، با استفاده از سیمان سیاه، سیمانکاری انجام می‌شود.

پر استفاده‌ترین نوع سیمان، سیمان سیاه است که از آن برای ساخت انواع ملات سیمان و سیمانکاری قسمت‌های مرطوب داخلی ساختمان استفاده می‌کنند. از آن‌جا که گچ در برابر رطوبت مقاومتی ندارد، نمی‌توان در قسمت‌هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی از آن استفاده کرد. به همین دلیل هم در این مکان‌ها ابتدا دیوار، کف و در بعضی موارد سقف را سیمان کاری می‌کنند و بعد روی آن را متریال دیگر مثل کاشی و سرامیک اجرا می‌کنند.

سیمانکاری نمای شسته

سیمان کاری نما به روش سیمان شسته یکی از روش‌های پرطرفدار برای اجرای نمای بیرونی ساختمان و دیوار حیاط است. برای انجام این نوع سیمان کاری، سیمان سفید یا خاکستری را با پودر سنگ و سنگدانه‌های رنگی مخلوط و با آن‌ها ملات درست می‌کنند. بعد از اجرای این ملات روی دیوار، آن را با اسفنج یا برسی می‌شویند تا سنگدانه‌های رنگی بیرون بیایند و خودشان را نشان دهند.

نمای سیمان سفید

به طور کلی به انواع نمایی که با سیمان سفید اجرا می‌شود، نمای سیمان سفید می‌گویند. در اجرای نمای سیمان سفید می‌توان سیمانکاری را به صورت شسته، تگری، ساده، براق، تخته ماله، تیشه‌ای، خراشی و رومی اجرا کرد. در مقاله‌ای که مربوط به نمای سیمان سفید است، تمامی این موارد را توضیح داده‌ایم.

سیمانکاری تگری

یکی دیگر از روش‌های سیمان کاری نما، استفاده از روش سیمان تگری است. در اجرای سیمان تگری هم می‌توان از سیمان سفید استفاده کرد و هم سیمان خاکستری؛ که سیمان با پودر سنگ و خاک سنگ مخلوط می‌شود و ملات حاصل از ترکیب این مصالح را با دستگاه بر روی دیوار می‌پاشند.

بندکشی با سیمان

از سیمان برای بندکشی بین آجر، سنگ، موزاییک، کاشی و سرامیک نیز استفاده می‌شود
از سیمان برای بندکشی بین آجر، سنگ، موزاییک، کاشی و سرامیک نیز استفاده می‌شود

از دیگر کارهایی که می‌توان با سیمانکاری انجام داد، بندکشی بین آجر، سنگ، موزاییک، کاشی و سرامیک است. برای این کار از ملات ماسه سیمان استفاده می‌شود. در ایران بندکشی با سیمان را بیشتر برای نماهای آجری و سنگی و به صورت بندکشی توپر، توخالی و فیتیله‌ای انجام می‌دهند.

اندودکاری

دیگر عملیات‌های سیمان کاری، اجرای اندودکاری است. به طور کلی اندودکاری یعنی پوشاندن سطح یا نمای ساختمان به وسیله مصالح مختلف. که این کار معمولا در دو مرحله آستر و رویه انجام می‌شود. برای اندودکاری با سیمان، آن را با پودر سنگ مخلوط می‌کنند و ملات را روی توری رابیتسی که روی دیوار نصب شده می‌کشند. سپس می‌توان روی این لایه اندود سیمانی، نماهای مختلف از جمله انواع نمای سیمانی را اجرا کرد.

وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری

وسایل معمول مورد نیاز برای سیمانکاری عبارتند از:

  • سطل
  • بیل
  • سرند و غربال
  • استامبولی
  • ماله
  • ملاقه سیمان کاری
  • ملات پاش دستی
  • کمچه و ماله
  • ریسمان
  • شمشه
  • شاقول

اموزش سیمان کاری

سیمانکاری را می‌توان به راحتی در 5 مرحله انجام داد. در ادامه به اموزش سیمان کاری دیوار و توضیح مراحل آن خواهیم پرداخت.

1. صاف کردن سطح زیرکار

بعد از این که وسایل مورد نیاز برای سیمان کاری را آماده کردید، می‌توانید به سراغ مراحل اصلی سیمان کاری بروید. اولین قدم برای سیمان کاری، آماده کردن سطح زیر کار است. صاف بودن سطح زیر کار کمک می‌کند تا اجرای لایه‌ی روی آن راحت‌تر باشد و نتیجه‌ی کار نیز صاف‌تر و تمیزتر از آب دربیاید.

2. کروم بندی

دومین مرحله‌ی سیمان کاری، کروم بندی است که باید هر یک تا دو متر آن را تکرار کرد
دومین مرحله‌ی سیمان کاری، کروم بندی است که باید هر یک تا دو متر آن را تکرار کرد

دومین مرحله‌ی سیمان کاری، کروم بندی یا کروم کشی است. کروم‌بندی باعث می‌شود که سطح سیمان کاری ما صاف باشد و دچار برآمدگی یا فرورفتگی نشود. برای کروم‌بندی یک ریسمان را از بالای دیوار آویزان و فاصله میان ریسمان تا دیوار را با ملات پر می‌کنند. این کار را به فاصله‌های یک تا دو متری تکرار می‌کنند. در انجام این کار باید حتما دقت کنید که ریسمان شما تراز باشد.

3. تهیه ملات سیمانی

زمانی که کروم‌کشی شما خشک شد، نوبت به آماده کردن ملات سیمانی می‌رسد. برای تهیه ملات سیمانی، ماسه و سیمان و آب را به نسبت‌های 3 و 1 و 1 با یکدیگر مخلوط می‌کنند. به بیان دیگر به ازای هر 3 فرغون ماسه، به یک بسته سیمان و آب احتیاج داریم.

4. آسترکشی

ملات که آماده شد، می‌توانیم اندودکاری را شروع کنیم. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، اولین مرحله از اندودکاری، آسترکاری است. برای این کار ملات خود را داخل یک استامبولی بریزید و سپس به کمک کمچه مقداری از آن را بردارید و به دیوار بپاشید. پاشش شما باید با سرعت و با ضرب بالا باشد. به کمک ماله، سیمان‌ها را روی دیوار بکشید و در نهایت با شمشه آن‌ها را صاف کنید.

در پایان آسترکشی با سیمان، روی آن را شمشه‌کشی کنید تا صاف و یکدست شود
در پایان آسترکشی با سیمان، روی آن را شمشه‌کشی کنید تا صاف و یکدست شود

5. اجرای مرحله آخر نما

سیمانکاری اندودکاری را که انجام دادید، نوبت به اجرای لایه نهایی نما است. برای این کار می‌توانید از لیسه‌کشی استفاده کنید. نماهای سیمانی که در بالا آن‌ها را توضیح دادیم را هم می‌توانید بر روی اندوکاری خود انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد سیمانکاری توضیح دادیم و گفتیم در کدام مراحل ساختمان سازی آن را انجام می‌دهند. هم‌چنین به اموزش سیمان کاری دیوار پرداختیم و وسایل مورد نیاز برای این کار را هم معرفی کردیم. یکی از باکیفیت‌ترین سیمان‌هایی که برای سیمانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمان تهران می‌باشد که شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت سیمان تهران و انواع دیگر سیمان به سیوان لند مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *