سیلوی سیمان | مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش نگه‌داری سیمان


قیمت سیمان

سیلوی سیمان یکی از مهم‌ترین ارکان اولیه برای شروع یک پروژه ساخت‌وساز است، زیرا برای نگه‌داری سیمان،  یکی از پرکاربردترین مواد اولیه برای هر پروژه عمرانی بکار می‌رود. این ماده با ارزش در برابر رطوبت بسیار آسیب‌پذیر است و با اندک رطوبتی بافت پودری خود را از دست می‌دهد و به حالت کلوخه در می‌آید و کاربرد خود را از دست می‌دهد.
معمولاً از سیلوی سیمان در پروژ‌ه‌های بزرگ عمرانی مثل سدسازی، انبوه‌سازی، جاده‌سازی و … استفاده می‌شود و معمولاً برای پروژه‌های کوچک ساخت‌وساز کوچک، استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه نیست.

سیلوی سیمان چیست؟

ابتدا باید با تعریف سیلو آشنا شویم. به هر مکانی که برای ذخیره حجم زیادی از یک محصول استفاده شود سیلو می‌گویند. سیلوی سیمان نیز یک محفظه بزرگ برای نگه‌داری حجم زیادی از سیمان است.
سیلوی سیمان

اهمیت مراقبت از سیمان برای یک پروژه ساختمانی

همان‌طور که گفته شد، سیمان یک از پرکاربردترین و  پرهزینه‌ترین مواد مصرفی در صنعت ساخت و ساز است که تاریخ انقضای بسیار کمی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارد و همچنین طبق آیین نامه استاندارد ملی ایران به شماره ۲۷۶۱، دررابطه‌با حفاظت و نگهداری در کارگاه‌ها، سیمان فله باید در یک محفظه عایق نگه‌داری شود.
نکته حائز اهمیت دیگر، در نگه‌داری سیمان حفظ خاصیت چسبندگی آن است. این ماده، ماده اصلی و پرکاربرد در بتن است و در صورتی که به‌درستی نگه‌داری نشود، بتن ساخته‌شده با آن بسیار ضعیف و دارای مقاومت بسیار کم در برابر فشارهای موجود است.

مزایای نگه‌داری در سیلوی سیمان

نگه‌داری سیمان در سیلو از نظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است که در ادامه دلایل آن را برای شما بیان می‌کنیم.

جلوگیری از هدر‌رفت منابع

در صورتی که سیمان به روش سنتی نگه‌داری شود مقدار زیادی از  آن به دلیل بارش بارن، رطوبت، باد و عوامل محیطی هدر می‌رود که هزینه بسیار زیادی را برای سازنده در بر دارد.

ارزان بودن سیمان فله نسبت به سیمان کیسه‌ای

سیمان فله‌ای قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به سیمان کیسه‌ای در بازار دارد. به طور مثال قیمت هر کیسه سیمان ۴۰ کیلویی در بازار به قیمت ۶۶ هزار تومان است درحالی‌که از همین سیمان به‌صورت فله تنی ۸۹۰ هزارتومان است. در جدول زیر قیمت هر کیلو از آن را محاسبه کرده‌ایم و قیمت ۴۰ کیلو سیمان فله را با ۴۰ کیلو سیمان پاکتی مقایسه می‌کنیم.

سیمان فله سیمان پاکتی
قیمت یک کیلو ۸۹۰ تومان ۱۵۰۰ تومان
قیمت ۴۰ کیلو ۳۵۶۰۰ تومان ۶۶ هزارتومان

در این مقایسه به‌وضوح مشخص است که به قیمت سیمان فله تقریباً نصف قیمت پاکتی در بازار است. این بدان معناست که در مقیاس بزرگ و صنعتی به‌هیچ‌وجه توصیه به خرید سیمان پاکتی نمی‌شود و استفاده از سیلو بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

تمیزی محل کارگاه

یکی از نکات حائز اهمیت در محیط کارگاه، تمیز بودن محل استقرار مصالح مصرفی است که کمک شایانی در تسریع روند ساخت‌وساز و کاهش هزینه عملیاتی پروژه می‌کند.

نکات کاربردی انبارکردن سیمان در سیلو

اولین و مهم‌ترین نکته استفاده از سیلوی فلزی است. هیچگاه سیمان را نباید در سیلوهای بنایی نگه‌داری کرد. زیرا که سیلوهای بنایی در مقابل بزرگ‌ترین دشمن سیمان، یعنی رطوبت نفوذپذیر هستند. در صورتی که شرایط استفاده از سیلوی فلزی ندارید، و از دیگر انواع سیلو استفاده می‌کنید حتماً باید آن را به‌خوبی عایق کنید.
سیلو بتن
·        ضخامت ورق سیلو ها از بالا به‌طرف پایین افزایش می‌یابد. زیرا بخش پایین سیلو باید فشار بیشتری را تحمل کند. حداقل ضخامت ورق سیلوها ۵ میلی‌متر توصیه می‌شود.
·        سطح داخلی سیمان باید صاف و عاری از هرگونه خش و برآمدگی و یا سطح زبر باشد، زیرا باعث چسبندگی سیمان به سطح می‌شود.
·        در هر سیلو باید فقط از یک نوع سیمان استفاده شود.
·        در زمان انتقال سیمان به سیلو باید هوادهی انجام گیرد تا فضای کافی برای نچسبیدن ریزدانه‌های سیمان فراهم شود
·        انتهای قیف سیلو باید حدود یک و نیم متر از زمین فاصله داشته باشد و دهانه خروجی معادل ۲۰ سانتی‌متر قطر داشته باشد.

اجزای سازنده سیلوی سیمان

هر سیلو از بخش‌های زیر تشکیل شده است.

  •  بدنه

بخش اساسی سیلو بدنه آن است

  •  قیف

به قسمت پایین و انتهایی آن، قیف گفته می‌شود.

  • پایه

به قسمت نگهدارنده آن پایه گفته می‌شود

  • ساپورت و حفاظ

ساپورت‌ها برای اتصال پایه به یکدیگر استفاده می‌شود.

عوامل تأثیرگذار در ظرفیت سیلو سیمان

  • مقدار نیاز پروژه به سیمان

سیلو را باید طبق نیاز کارگاه به سیمان برای انجام پروژه خریداری کرد.

  • شرایط دسترسی و هزینه حمل‌ونقل به کارگاه

درصورتی‌که کارگاه از محل کارخانه خرید سیمان دور باشد و یا دسترسی به آن مشکل باشد، باید سیلویی با حجم بزرگ‌تر تهیه کرد، زیرا در هر بار سفارش حجم بیشتری در محل کارگاه برای اجرای سریع‌تر پروژه آماده باشد.

دسته‌بندی سیلوی سیمان

سیلوهای سیمان در چندین روش تقسیم‌بندی می‌شوند.

بر اساس حجم

سیلوها بر اساس میزان سیمانی که می‌توانند ذخیره کنند در ابعاد ۳۰، ۵۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، و ۲۰۰ تنی تقسیم‌بندی می‌کنند.

بر اساس نیاز به جابه‌جایی

سیلوهای سیمان در دو نوع ثابت و متحرک ساخته می‌شوند.

دسته‌بندی سیلوی سیمان بر اساس نوع ساخت

برخی سیلو‌ها به روش سنتی، جوشکاری می‌شوند و برخی دیگر، به روش رل فرمینگ و سیمر.

ساخت سیلو به روش رل فرمینگ

در این روش، ابتدا ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف وارد دستگاه role forming وارد می‌شوند . وظیفه این دستگاه شکل‌دهی به ورق‌ها است. سپس ورق‌های شکل داده شده به دستگاه سیمر می‌روند و به‌هم‌دوخته می‌شوند. در نهایت یک‌شکل هندسی به شکل لوله ایجاد می‌شود. در مرحله آخر قیف و سر سیلو به آن دوخته می‌شود.
ساخت سیلو سیمان

مزایای روش رل فرمینگ

  • هزینه ساخت آن نسبت به روش جوشکاری بسیار کم‌تر است. این امر باعث می‌شود که هزینه نهایی نیز برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.
  • استحکام بسیار بالای سیلوهای ساخته شده در این روش نسبت به روش‌های سنتی بسیار بالاست. در روش مدرن، احتمال پارگی ورق‌ها بسیار کم است، زیرا ورق‌ها به‌صورت یک‌دست و بدون جوشکاری به هم متصل شده‌اند.
  • سطح داخلی صاف وسیقلی
  • به دلیل شکل‌دهی یک‌دست و مناسب و همچنین عدم استفاده از جوش، سطح داخل این سیلوها بسیار صیقلی و صاف است.

سخن پایانی:

سیمان یکی از پرمصرف‌ترین و گران‌ترین مصالح اولیه برای پروژهای ساخت وساز است. تاریخ انقضای بسیار کمی دارد و به رطوبت محیط بسیار حساس است. با رسیدن رطوبت به آن، حالت کلوخه ای به خود می‌گیرد و قدرت چسبندگی خود را از دست میدهد. پس باید برای نگهداری آن، از سیلوی سیمان، که  مکانی مطمئن برای نگهداری آن است استفاده شود.  در صورتی که سیمان را در سیلو نگهدای شود، در هدررفت منابع جلوگیری می شود، از سیمان فله می‌توان در پروژه‌ها استفاده می کرد و همچنین محل کارگاه تمیز می‌ماند.
سیلوها به دو روش سنتی و مدرن ساخته می‌شوند. در روش سنتی ورقه‌ها به صورت جداگانه به هم وصل می‌شوند و در روش مدرن از روش رل فرمینگ و سیمر استفاده می‌شود که سیلوهایی سیقلی، مستحکم و بادوام ساخته می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *