راهنمای جامع سازه اسکلت بتنی


قیمت بتن

به طور کلی اسکلت ساختمان‌ها در دو نوع بتنی و فلزی ساخته می‌شوند که تفاوت زیادی با هم دارند و انتخاب یکی از این اسکلت‌ها، به عوامل متعددی بستگی دارد. سازه اسکلت بتنی با نام سازه بتنی نیز شناخته می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل در امنیت، مقاومت و کیفیت یک ساختمان به شمار می‌رود. همانطور که از نام سازه اسکلت بتنی مشخص است، عمده‌ی مصالح استفاده شده در آن، بتن است. سازه اسکلت بتنی در پروژه‌های ساختمانی مدرن و امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بیشتر درمورد این سازه‌ها صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از این سازه‌ها به مقاله‌ی ” همه چیز درباره اسکلت بتنی ” مراجعه کنید.

سازه اسکلت بتنی

سازه اسکلت بتنی
سازه اسکلت بتنی

در ساختمان سازه اسکلت بتنی، سازه های افقی (تیرها) و اعضای سازه عمودی (ستون ها) به صورت یکپارچه توسط بتن سیمانی مسلح (R.C.C) ساخته می شوند. در ساختمان سازه های اسکلت، دیوارها فقط برای پارتیشن ساخته می شوند و بار از طریق تیرها و ستون ها به فونداسیون منتقل می شود. در طول ساخت اعضای ساختاری مختلف آن، تقویت یک عضو با عضو دیگر محدود می شود. بنابراین، تمام اعضای ساختاری با یکدیگر ثابت می شوند. در صورت نیاز به ایجاد درز ساختمانی در سازه اسکلت بتنی، بتن موجود تمیز می شود و درز با مخلوط بتن جدید پر می شود.
این روش سفت و یکپارچه نگه داشتن مفصل را تضمین می کند. ساخت سازه اسکلت بتنی برای ساختمان های چند طبقه انجام می شود. در ساختمان سازه اسکلت بتنی، اعضای سازه عمودی به عنوان ستون و اعضای سازه افقی به عنوان تیر شناخته می شوند. این اعضای سازه ای با کف و دال به صورت یکپارچه ساخته می شوند.
ساختمان سازه اسکلت بتنی از R.C.C ساخته شده است. همه این اعضا با یکدیگر ثابت می شوند و اتصالات آنها با بتن پر می شود تا درزها یکپارچه شوند. دیوارهای برشی به سمت عرض ساختمان طراحی شده اند تا فشار هوا و اختلال ناشی از زلزله توسط ساختمان قابل تحمل باشد.

ساختار R.C.C

بتن سیمانی ساده از نظر فشاری بسیار سفت و از نظر کشش ضعیف تر است. بنابراین برای غلبه بر این مشکل از فولاد در بتن ساده استفاده می شود. زیرا از آنجایی که فولاد در کشش قوی است، خاصیت کشش را نیز در بتن افزایش می دهد. نسبت سیمان، ریزدانه و سنگدانه درشت در حدود (1:2:4) حفظ می‌شود، قدر فولاد در این نسبت بین 0.8 تا 8 درصد حفظ می‌شود.

اجزای مختلف ساختار R.C.C

ستون های R.C.C

در ساختمان سازه اسکلت بتنی به اعضای سازه عمودی ستون گفته می شود. بار در لبه های آنها ارائه می شود. ستون ها به انواع زیر تقسیم می شوند.

ستون کوتاه ستونی که در اثر خرد شدن موادش از کار می افتد، به عنوان ستون کوتاه شناخته می شود.
ستون میانی ستونی که در اثر ترکیب کمانش و خرد شدن از کار می افتد.
ستون بلند ستونی که در اثر کمانش به جای خرد شدن مواد از کار می افتد.

نسبت باریکی، برای تعیین تفاوت رضایت بخش بین ستون کوتاه و بلند استفاده می شود. ستون ها به اشکال مختلفی از جمله مستطیل، مربع و دایره در سازه اسکلت بتنی طراحی می شوند. پایه ستون برای ساخت یک ستون مستطیلی مستطیل است، اما برای سایر انواع ستون ها به صورت مربع ساخته می شود. عمق پایه ستون با توجه به طرح و بودجه در سازه اسکلت بتنی حفظ می شود.

فولاد در ستون

توضیحات در مورد میلگردهای فولادی مورد استفاده در پایه ستون و ستون در زیر توضیح داده شده است:

  1. میله های اصلی

میله های اصلی در ستون به سمت عرض و ارتفاع استفاده می شود. این میلگردهای فولادی با توجه به بار طراحی می شوند و این میله ها با قطر 5 میلی متر تا 50 میلی متر (2 اینچ تا 3/8 اینچ) استفاده می شوند. پوشش بتنی در پایه زیر میله های فولادی از 7 تا 10 سانتی متر (2.5 تا 4 اینچ) ارائه می شود.

  1. میله‌های طولی

میله های طولی به صورت عمودی در ستون استفاده می شود. در ستون های مربعی و مستطیلی، تعداد میلگردهای طولی 4 نگه داشته می شود. در ستون های دایره ای شکل، تعداد میله های طولی 6 نگه داشته می شود. پوشش بتنی حدود 2 تا 3 سانتی متر در ستون ها نگه داشته می شود یا پوشش بتنی معادل قطر میله های فولادی نگه داشته می شود. قطر میلگردهای فولادی تقریباً 5 تا 50 میلی متر بر حسب باری که روی ستون وارد می شود نگه داشته می شود.

  1. رکاب

رکاب حلقه‌هایی هستند که دور میله‌های فولادی در فضایی از سازه اسکلت بتنی قرار می‌گیرند تا از کمانش در امان بمانند. گام فاصله بین مرکز دو حلقه یا رکاب در یک ستون مدور است. این فاصله با توجه به بار و طراحی سازه حفظ می شود. یا معادل دوازده برابر قطر کوچکترین میله طولی مورد استفاده در ستون خواهد بود. با این حال، اندازه گیری زمین بیش از 30 سانتی متر (12 اینچ) افزایش نمی یابد.
در مورد ستون دایره ای شکل، سیم فولادی پیوسته به جای حلقه یا رکاب، دور میله های فولادی پوشانده می شود. این سیم کشی به عنوان اتصال هلیکال شناخته می شود گام اتصال مارپیچ نباید کمتر از 3 برابر قطر آن باشد و نباید بیش از 1/6 قطر ستون باشد.

تیرچه

نقش تیرچه در سازه اسکلت بتنی
نقش تیرچه در سازه اسکلت بتنی

در ساختمان های سازه اسکلت بتنی به اعضای سازه افقی تیرچه گفته می شود و برای تحمل بار قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. اگر تیر مستقیماً بار را به تکیه گاه ها منتقل کند، به این نوع تیر، تیر اولیه می گویند. اگر تیر بار را به تیر دیگری منتقل کند، تیر کوچکتر – که بار به آن منتقل می شود – تیر ثانویه نامیده می شود. از تیرچه های بتنی در ساخت سقف‌ها نیز استفاده می‌کنند که استفاده از این محصولات به دلیل کم بودن قیمت تیرچه بتنی، ارزان تر از سایر سقف‌ها خواهد شد.

تیرچه کنسول

یک تیر کنسول به یک گوشه تکیه گاه در سازه اسکلت بتنی متصل می شود در حالی که گوشه دیگر آزاد است. به دلیل کشش، از میلگردهای فولادی نزدیک به سطح فوقانی در یک تیر کنسول استفاده می شود.

تیر تکیه گاه ساده

آن نوع تیری است که یک سر آن تکیه گاه غلتکی است و سر دیگر آن به تکیه گاه سنجاق می شود. در تیرهای تکیه گاه ساده، از میلگردهای اصلی در قسمت پایینی تیر استفاده می شود. میلگردهای فولادی نسبتاً نازکی در قسمت بالایی تیر که به میلگردهای لنگر معروف است، در نظر گرفته شده است. هدف از میله های لنگر حفظ میله های اصلی است. بعداً حلقه ها در اطراف لنگر و میله های اصلی قرار می گیرند. این حلقه ها به نام رکاب شناخته می شوند.

تیر فراگیر

این مانند یک تیر ساده است. تنها تفاوت این است که انتهای یا گوشه های تیر بر روی تکیه گاه های عمودی قرار نمی گیرند. بلکه به گونه‌ای ثابت شده‌اند که آویزان شوند. گاهی اوقات یک سر تیر به سمت بالا آویزان می شود و گاهی اوقات هر دو انتهای تیر به سمت بالا آویزان می شود.

تیر آویزان

در تیرهای آویزان، میلگردهای اصلی در تیر نزدیک به قسمت پایینی تیر قرار می گیرند. میلگردهای فولادی نسبتاً نازکی در قسمت بالایی تیر که به میلگردهای لنگر معروف است، در نظر گرفته شده است. هدف از میله های لنگر حفظ میله های اصلی است. بعداً حلقه ها در اطراف لنگر و میله های اصلی قرار می گیرند. این حلقه ها به نام رکاب شناخته می شوند.

تیر پیوسته

تیرهای پیوسته بر روی سه یا چند تکیه گاه ساخته می شوند. تکیه گاه های انتهایی آن ها ممکن است کنسولی، ثابت یا آزادانه باشد. میله های فولادی به همان سبکی طراحی می شوند که در تیرهای آویزان یا به سادگی پشتیبانی می شوند.

تیر ثابت

تیر ثابت بر روی دو تکیه گاه ساخته می شود و انتهای آن با تکیه گاه ثابت می شود. در تیر ثابت، میله های اصلی نزدیک به قسمت پایین قرار می گیرند.

تیر تی بیم

T-Beams شبیه الفبای انگلیسی “T” است به همین دلیل به آنها T-Beams می گویند. اگر پرتوهای T در اطراف اتاق ساخته شده باشند، به شکل “L” هستند. تی تیر و دال به صورت یکپارچه ساخته می شوند. بنابراین، عرض دال بار را همراه با دنده تحمل می کند. میله های اصلی در قسمت پایین تیر قرار می گیرند. قسمت بالایی تیر به عنوان فلنج شناخته می شود.
در فلنج، میلگردهای فولادی مورد استفاده برای تیر با میلگردهای فولادی طراحی شده برای دال متصل می شوند. برای اینکه میله های فولادی در همان مکان و موقعیت باقی بمانند از رکاب استفاده می شود.

دال

نقش دال در سازه اسکلت بتنی
نقش دال در سازه اسکلت بتنی

دال، محل افقی مسطحی است که برای پوشاندن سازه اسکلت بتنی از موارد فوق و ایجاد سرپناهی برای ساکنین استفاده می شود. در ساختمان سازه اسکلت بتنی R.C.C ساخته می شود. انتهای میله های فولادی خم می شوند یا قلاب هایی روی انتهای میله های فولادی شکل می گیرند. این کار برای استقرار محکم میله های فولادی در بتن انجام می شود. امروزه از نوع مودم میلگردهای فولادی – میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته – استفاده می شود که دارای سطح شیاردار یا ناصافی برای افزایش مقاومت هستند.
قلاب برای میلگردهای فولادی تغییر شکل داده شده لازم نیست زیرا سطح آنها مقاومت بیشتری با بتن ایجاد می کند و به طور جامد در بتن ثابت می شود. هنگامی که میله های فولادی به یکدیگر متصل می شوند تا برای اتصال عمودی طولانی شوند، آنگاه اتصال معادل 30 برابر طول قطر میله فولادی ساخته می شود. برای اتصال افقی، اتصال معادل 40 برابر طول قطر میله فولادی ساخته می شود. دال R.C.C به دو نوع عمده به شرح زیر تقسیم می شود:

دال یک طرفه

اگر نسبت طول و عرض دال بیشتر از 2 باشد به آن دال یک طرفه می گویند. این نوع دال توسط تیر در دو طرف مقابل نگه داشته می شود تا بار را در یک جهت حمل کند. در دال یک طرفه، مکانیسم انتقال بار در جهت کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد.

دال دو طرفه

اگر نسبت طول و عرض دال 2 یا کمتر از 2 باشد به آن دال دو طرفه می گویند. میله های اصلی در هر دو جهت دال، یعنی عرض و طول استفاده می شود. پوشش بتنی در حدود 1 تا 2 سانتی متر از میله های فولادی نگه داشته می شود. دال دو طرفه در چهار جهت پشتیبانی می شود و مکانیسم بارگذاری در هر دو جهت انجام می شود.

کلام پایانی

در این مقاله درمورد سازه اسکلت بتنی صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، سازه اسکلت بنتی جهت مقاوم سازی هرچه بیشتر سازه‌ها استفاده می‌شود که شبکه‌ای از تیرها و ستون‌ها را تشکیل می‌دهد. میلگردها یکی از اجزای اصلی سازنده‌ی سازه اسکلت بتنی می‌باشد و شما برای ساخت این سازه‌ها به آن احتیاج دارید. پس اگر به دنبال خرید آن هستید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت علاوه بر مشاهده‌ی این محصولات، از قیمت میلگرد اطلاع یابید و این محصول را به صورت آنلاین خریداری کرده و در محل موردنظر خود تحویل بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *