معضلات صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز یک بازار درحال رشد است، اما با این وجود معضلات صنعت ساخت و ساز هنوز هم وجود دارد و باید روی آن کار شود. البته با دانش افراد و متخصصان فعال در این حوزه، این مشکل تا حدودی قابل حل شده. معضلات صنعت ساخت و ساز گاهی آنقدر زیاد و مشکل ساز می‌شوند که سازندگان را از این صنعت، فراری می‌دهند. زیرا در پروژه‌ی ساخت و ساز موانعی پیش روی سازندگان است که در برخی موارد آن‌ها را از این کار منصرف می‌کند. در ادامه با ما باشید تا با دیگر معضلات صنعت ساخت و ساز آشنا شوید.

معضلات صنعت ساخت و ساز

معضلات صنعت ساخت و ساز
معضلات صنعت ساخت و ساز

در رابطه با معضلات صنعت ساخت و ساز باید گفت؛ تورم، واسطه گری، کاهش قدرت خرید، عدم برنامه ریزی و نظارت صحیح بر عرضه ساختمان در سالهای آتی باعث افزایش بی رویه قیمت‌ها و در نتیجه رکود در این حوزه گردیده است. عدم خرید و فروش ساختمان که چرخش پول را مختل می‌سازد، آسیب های جدی را می تواند به دست اندرکاران این حوزه وارد نماید. باتوجه به اینکه عرضه مسکن، نقش بسیار مهمی در اشتغال و تولید ناخالص ملی دارد. کاهش عرضه، زنگ خطری جدی برای مشاغل مربوط به حوزه مورد بحث ما است.

معضلات صنعت ساخت و ساز به چه دلیل است؟

بتن یکی از پرمصرف ترین ماده بعد از آب در جهان، از مهترین محصول در ساخت و ساز می باشد. گرانی مواد اولیه  مصرفی این محصول از جمله: شن، ماسه و سیمان، تولید توسط افراد غیر متخصص، استاندارد اجباری آن، کاهش قیمت ها در نیمه دوم سال 1400 و وجود رقابت منفی به دلیل کاهش تقاضا که موجب کاهش کیفیت تولید شده، در نتیجه کاهش کیفیت ساخت و سازها و معضلات صنعت ساخت و ساز را به دنبال داشته است.

همچنین کاهش پروانه های ساخت،کاهش تقاضا، گرانی، تورم، کاهش قدرت خرید مردم، دلالی و… رکود صنعت ساختمان را به خصوص در نیمه دوم سال 1400 تشدید می کند. ورود افراد غیر متخصص به این صنعت، نبود ماشین آلات به روز و گرانی بیش از حد ماشین آلات و دستمزد، باعث بروز رقابت منفی و در نتیجه رکود در این صنعت را به دنبال داشته است.

کاهش کیفیت بتن چه نقشی در معضلات صنعت ساخت و ساز دارد؟

همانگونه که در ابتدا ذکر شد، بتن مهم ترین ماده و مصالح در ساخت و ساز یک بنا و ساختمان می‌باشد که در رکود و پسرفت در این حوزه نیز نقش بسیار پر رنگی را ایفا می‌کند. از همین رو بسیار ضروری است که عوامل موثر و تاثیر گذار در پایین آمدن کیفیت آن را شناسایی کرده و برای برطرف کردن این مشکلات، همه افراد فعال در حوزه صنعت ساخت و ساز، تلاش خود را به‌کار ببندند. به همین دلیل در ادامه به ذکر عوامل تاثیرگذار برکاهش کیفیت بتن پرداخته‌ایم:

  • مواد اولیه غیر استاندارد از قبیل شن و ماسه، سیمان، یکی از دلایل کاهش کمیت بتن آماده در سطح کشور می باشد.
  • عدم نظارت و توجه کافی به واحدهای تولیدی و نبود سازوکار مناسب جهت مدیریت این واحدها می تواند در کاهش کیفیت و کمیت بتن تأثیر گذار باشد.
  • مستهلک بودن ماشین‌‌های صنعتی نیز یکی دیگر از عواملی است که کیفیت بتن آماده را تحت الشعاع قرار داده و عدم درخواست مقاومت های بالا از جانب محاسبان و شهرداری ها، روند تولید را برای تولید کنندگان، یکنواخت و بدون چالش کرده است.
  • عرضه سیمان در بورس کالا که یکی از چالشها در سال 1400 به‌شمار می‌رود، نقش مؤثری در کاهش کیفیت بتن داشته است.
  • سردی و گرمی هوا و عدم وجود تجهیزات لازم در واحدهای تولیدی برای کاهش دمای بتن در فصل گرما و یا افزایش دما در فصل سرما عامل دیگر در کاهش کیفیت بتن می باشد.
  • عدم آموزش کافی جهت کلیه پرسنل دخیل در این صنعت از قبیل: رانندگان، اپراتورها، می تواند عامل دیگری در کاهش کیفیت بتن باشد.
  • عدم آگاهی کامل برخی از کارفرمایان از خرید بتن نیز همچون سدی از بالارفتن کیفیت بتن جلوگیری خواهد کرد.

مشکلات ایمنی از جمله معضلات صنعت ساخت و ساز

مشکلات ایمنی از جمله معضلات صنعت ساخت و ساز
مشکلات ایمنی از جمله معضلات صنعت ساخت و ساز

می‌دانید که صنعت ساخت و ساز یک حوزه‌ی پر خطر است که بیمه و خسارت‌های ناشی از آن بسیار هزینه بر است. در واقع حفاظت از کارگرها در زمان ساخت و ساز، لازم و ضروری است. اما متاسفانه پیمان کاران در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و همین سبب بروز مشکلات ایمنی و بروز حوادث شده. این مشکلات از معضلات صنعت ساخت و ساز به شمار می‌روند که حتما باید جهت برسی آن اقدام کرد. جهت اطلاعات بیشتر درمورد ایمنی در ساخت و ساز می‌توانید به مقاله‌ی ” برسی ایمنی ساختمان سازی ” در سیوان لند مراجعه کنید.

مقابله با معضلات صنعت ساخت و ساز

استفاده از تکنولوژی در حوزه صنعت ساختمان و ورود دانش آی تی به این صنعت می تواند موجب شفاف سازی و نظارت صحیح  بیشتر بر تولید کنندگان و دست اندرکاران این حوزه گردد. ایجاد سامانه یکپارچه برای استقرار در واحدهای تولیدی و دسترسی اداره ها و ارگانهایی از قبیل: شهرداری ها، اداره استاندارد یا مسکن و شهرسازی، ناظران، آزمایشگاه‌ها، صنعت و معدن، اداره دارایی و مشتریان، دسترسی و ایجاد کارتابل اختصاصی برای هر کدام از شخصیت های ذکر شده، موجب ایجاد یکپارچگی در اطلاعات و نظارت صحیح و آنلاین می گردد.

با توجه به همین مزیت های استفاده از تکنولوژی است که سیوان لند به میدان آمده و با مهیا کردن بستری مناسب توسط متخصصانِ صنعت ساخت و ساز و دانش آی تی، یک مرکز تخصصی و حرفه ای در زمینه خرید و فروش آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی را راه اندازه کرده که اتفاقات منحصربه‌فردی برای اولین بار(توزیع بتن آماده بصورت کاملا آنلاین) در سطح خاورمیانه رخ داده و به تنهایی گام بلندی در رونق بخشیدن به صنعت ساخت و ساز و مقابله با رکود را برداشته است.

همچنین سیوان  لند قادر است در صورت نیاز، امکاناتی مناسب جهت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز با توجه به درخواست ارگانهای دولتی، مهندسان، ناظران، پیمانکاران، آزمایشگاه‌ها و واحدهای تولیدی، خریداران و فروشندگان را فراهم نماید.

فعالان حوزه صنعت ساخت و ساز از قبیل: پیمانکاران، مهندسان و بطور کلی همه افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، با مراجعه به سایت www.sivanland.com  می توانند با معضلاتی که بیان شده خداحافظی کرده و تمام مصالح مورد نیاز خود از جمله: بتن آماده، گچ، سیمان، ماسه، کلید و پریز و…. را سفارش داده و در محل پروژه دریافت نمایند.

پیشنهادهایی برای بهبود معضلات صنعت ساخت و ساز

معضلات صنعت ساخت و ساز
معضلات صنعت ساخت و ساز

با توجه به مشکلات و معضلات صنعت ساخت و ساز، مدیران و مسئولان ارشد این حوزه پیشنهاداتی برای حل این مشکلات ارائه داده اند که بخش اعظم آن هنوز اجرایی نشده. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی چندی پیش درمورد راهکارهای حل معضلات صنعت ساخت و ساز گفت: این حوزه با اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان ” آیین نامه کنترل ساختمان ” به لحاظ کردن رعایت اخلاق حرفه‌ای، رعایت حقوق شهروندی و توجه به بحث تضاد منافع در فضای کسب و کار برای تنسیق امور ساخت و ساز و تنظیم روابط میان مالک، سازنده، شهرداری و نظام مهندسی اصلاح می‌شود.

کلام پایانی

باتوجه به عواملی که کیفیت بتن و در نتیجه ساخت و ساز و ایمنی ساختمان ها را با مشکل روبرو می‌کند، منطقی است که در این راه، حساب شده قدم برداشت و بتن و دیگر مصالحی که در یک پروژه ساختمانی مورد نیاز می باشد را از مرجعی تهیه نمود که چاره‌ای برای تمامی عوامل بالا اندیشیده و با ایجاد فیلترهای مناسب، به بزرگترین هدف خود که رساندن مصالح و تجهیزات ساختمانی با کیفیت در کمترین زمان به دست مصرف کنندگان می‌باشد، جامه عمل بپوشاند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه در “معضلات صنعت ساخت و ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *