بهترین سازه بتنی ایران و خاورمیانه


قیمت بتن

بتن، اصلی جدا نشدنی در ساختمان سازی است که بدون آن هیچ ایمنی را نمی توان برای بناها درنظر گرفت. سازه های ساخته شده با بتن از مقاومت بالایی برخوردارند و همین سبب شده تا استفاده از این مصالح بالا رود. بهترین سازه بتنی در ایران و خاورمیانه نیز این مصالح را در بر دارند. علاوه بر استحکام، قیمت بتن نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در استفاده‌ی زیاد از این مصالح است. از همین رو تصمیم گرفته ایم در این مقاله به معرفی مشهورترین سازه های بتنی ایران و خاورمیانه بپردازیم.

نمونه‌هایی از بهترین سازه بتنی ایران و خاورمیانه

برج خلیفه

برج خلیفه از بهترین سازه بتنی خاورمیانه
برج خلیفه از بهترین سازه بتنی خاورمیانه

برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، معروف‌ترین جای دیدنی دبی و بهترین سازه بتنی است که ساخت آن ۶ سال به طول انجامید و در چهار ژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد. این سازه بتنی که ۸۲۸ متر ارتفاع دارد، اولین تلاش در تاریخ جهان برای سازه‌ای با این ارتفاع بوده است و در نتیجه طراحان و مهندسان از بهترین و جدیدترین فناوری و طراحی سازه برای آن استفاده کرده‌اند. این برج غول‌پیکر بتنی، نمونه‌ای از بهترین سازه بتنی و بی‌بدیل از برتری معماری را به رخ دنیا می‌کشد.
با توجه به عظمت ساختمان برج، تعجب‌آور نیست که بسیاری آن را به یک شهر عمودی توصیف می‌کنند که صدها آپارتمان خصوصی، هتل، یک سالن بدن‌سازی بزرگ، استخر، رستوران‌های متعدد و حتی مسجد را در خود جای داده است. طراحی این برج ۱۶۳ طبقه با تلفیق تاثیرات فرهنگی و فناوری مدرن همراه بود تا سازه‌ای با بهترین عملکرد در شرایط آب‌وهوایی دبی ساخته شود.
این برج در ابتدا با نام برج دبی شناخته می‌شد و در زمان افتتاح رسمی آن در سال 2010، به این تغییر یافت. ساخت این برج اهداف متفاوتی را دنبال می‌کرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. دبی با ساخت این برج قصد داشت تا این شهر را به دومین صنعت امارات بدیل کند و وابستگیشان به تجارت نفت را کاهش دهد.
  2. ساخت چنین برجی با این عظمت می‌توانست هویت و شهرت آن شهر را تا حد زیادی در جهان افزایش دهد و توجهات را به خود جلب کند.
  3. این برج توانست پس از 4000 سال، عنوان بزرگترین ساختمان جها را از هرم بزرگ جیزه در مصر، بگیرد و به نام خود ثبت کند.
  4. ایده‌ی ساخت این برج از ساختمان امپایر استیت در نیویورک گرفته شده.

برج خلفیه به عنوان بهترین سازه بتنی، دارای کاربردهایی همچون: بخش‌های اداری، مسکونی، هتل، رستوران، سکوی تماشا و ارتباطات می‌باشد.

رکوردهای برج خلیفه

  • بلندترین ساختمان جهان
  • بهترین سازه بتنی ایران و خاورمیانه
  • بیشترین تعداد طبقات در جهان
  • بالاترین عرشه‌ی بیرونی در جهان
  • طولانی ترین آسانسور جهان

برج کایان

برج کایان
برج کایان

این برج مشهور از بهترین سازه بتنی بوده که در سال 2013 در امارات بنا شد. از ویژگی های منحصربه فرد این برج می توان به قرار گرفتنش در لیست بلند ترین ساختمان های دنیا در رتبه 138 اشاره کرد. برج کایان با ظاهری مارپیچی از بهترین سازه بتنی خاورمیانه به شمار می رود. این برج دارای مشخصات زیر است:

ارتفاع 307 متر
طبقه 73
عمق گودبرداری 27 متر
مساحت بنا 92000 متر مربع
دوره ساخت 2011-2016
بودجه 1.2 میلیارد درهم
کارگران مشغول در آن 3500 نفر

امکانات و تجهیزات برج کایان

قیمت واحدهای این برج به دلیل معماری خاصی که دارد، بسیار بالا است. همچنین فضا و امکانات بی‌نظیر این برج در این قیمت بی تاثیر نبوده. از نمونه امکانات موجود در برج کایان که از بهترین سازه بتنی است می‌توان به: استخر در فضای باز، داشتن فضای باز برای کودکان، سالن‌های بدنسازی، اتاق‌های ماساژ اسپا، فضای مهد کودک، امنیت 24 ساعته و … اشاره کرد. این برج دارای سوئیت‌های کوچک تا واحدهای یک خوابه، دو خوابه، سه خوابه، پنت هاوس و … است که هر فرد با توجه به نیازش می‌تواند آن‌ها را انتخاب کند.

برج العرب

برج العرب
برج العرب

برج العرب دبی در جزیره‌ای مصنوعی در ۲۸۰ متری ساحل جمیرا واقع شده است و چهارمین هتل بلند جهان و بهترین سازه بتنی به حساب می‌آید. این هتل که ۳۲۱ متر ارتفاع دارد، در سال ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شد و طوری طراحی شده است که به بادبان کشتی شباهت دارد. این اثر نمادین یکی از مشهورترین جاهای دیدنی دبی است که به‌عنوان تنها هتل هفت ستاره جهان دارای سوئیت‌های مجلل، طیف وسیعی از رستوران‌های عالی، سواحل باورنکردنی و تراس بسیار وسیعی است. برج العرب به حدی جذابیت دارد که بسیاری از گردشگران آرزوی یک شب اقامت در آن را دارند.

ویژگی‌ها و خصوصیات برج العرب

در ساخت این برج و به این شکل در آوردنش از مهندسی‌های بسیار پیچیده استفاده شده. این هتل روی یک جزیره‌ی مصنوعی ساخته شده که 280 متر دور تر از ساحل می‌باشد و برای ایمن سازی فونداسیون آن از 230 ستون 40 متری  سیمانی، در ماسه استفاده شده. ابتدا تا انتهای این پروژه، سه سال طول کشید. در این ساختمان از 70000 متر مکعب سیمان و 9000 تن فولاد، استفاده شده است.

مسجد بزرگ شیخ زاید

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است که در مصالح بکار برده شده در آن بتن به چشم می خورد. این مسجد بعد از مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجدالاقصی، چهارمین مسجد بزرگ جهان است و یکی از بهترین سازه بتنی امارات متحده عربی به‌شمار می‌آید.

هزینه‌ی ساخت مسجد بزرگ شیخ زاید

هزینه‌ساخت این مسجد چیزی حدود 2 میلیارد و 167 میلیون درهم اماراتی بوده است. مساحت این مسجد 41222 متر مربع می‌باشد. بدون در نظر گرفتن دریاچه‌های اطراف خارجی مسجد. جالب است بدانید که اولین نماز عید قربان در سال 1428 هجری قمری، در این مسجد برگزار شد. این درحالی بود که هنوز ساخت بنا به طور کامل پایان نیافته بود.

برج میلاد

برج میلاد
برج میلاد

برج میلاد در تهران پایتخت ایران که در سال 2008 ساخته شده است. این سازه بتنی چندمنظوره، 435 متر ارتفاع دارد و داخل آن نمایشگاه، رستوران و رصدخانه و… وجود دارد.

چند نکته درمورد برج میلاد

  • در ابتدا نام این سازه یادمان بود که رد سال 1380 به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران، به برج میلاد تغییر نام یافت.
  • برج میلاد از بهترین سازه بتنی است که 150 هزار تن وزن دارد و در برابر وقوع زلزله کاملا ایمن است. همچین سیم‌های مسی به کار رفته در این سازه، آن را در برابر صاعقه و خطرات احتمالی، محافظت می‌کند.
  • جالب است بدانید که قطعات به کار رفته در این سازه شناسنامه‌ای شامل ماده‌ی اولیه، منبع تهیه و تولید، مسئول کنترل و تایید، زمان انجام و شخص اجرا کننده دارند.
  • رستوران گردان این سازه بتنی، به عنوان بهترین رستوران گردان در جهان شناخته شده.

برج المملکه

برج المملکه
برج المملکه

برج المملکه در ریاض پایتخت عربستان که در سال 2002 از بهترین سازه بتنی در این شهر است. این آسمان خراش 41 طبقه 302 متر ارتفاع دارد و به عنوان ساختمان مسکونی، هتل و دفاتر اداری فعالیت می کند.

ابراج البیت

ابراج البیت
ابراج البیت

ابراج البیت در شهر مکه عربستان که در سال 2011 ساخته شده است. این برج در نزدیکی مسجد الحرام واقع شده است و در قسمت فوقانی برج، ساعتی چهار وجهی قرار گرفته‌است که عربستان سعودی، آن را به عنوان بزرگ‌ترین ساعت جهان معرفی کرده‌ است.

برج پادشاهی جده

برج جده
برج جده

ساخت این سازه بتنی از سال 2013 آغاز شده و تا 2020 تکمیل خواهد شد. این برج پس از تکمیل شدن در حدود 200 متر از برج خلیفه امارات (بلندترین سازه کنونی) نیز بلندتر خواهد بود. برج جده از بهترین سازه بتنی است که ارتفاعش به حدود یک کیلومتر می‌رسد. این برج در 20 کیلومتری شمال شهر بندری جده واقع شده.

برج بصره عراق

برج بصره
برج بصره

برج بصره در عراق که از سال 2014 در حال ساخت است اما هنوز تاریخ تکمیل آن اعلام نشده است. این برج 1152 متر ارتفاع خواهد داشت و رکورد برج خلیفه را به عنوان بلندترین آسمان خراش جهان خواهد شکست. نام دیگر این برج عروس خلیج یا عروس بصره است. این سازه بتنی از چهار برج متصل با ارتفاعات مختلف تشکیل شده که برج مرکزی آن با یک سایه بان پوشیده شده و بر طبقات پایین تر و محدود عمومی زیر آن سایه می‌اندازد. این سیستم سبب کاهش دمای 50 درجه‌ای در تابستان خواهد شد. این برج تمام انرژی مصرفی خود را از خورشید تامین می‌کند.

کلام پایانی

از آنجایی که بتن تضمین کننده مقاومت ساختمان ها است، واضح و روشن است که برای ساخت معروف ترین پروژه های عمران به سراغ این ماده پرکاربرد رفت. از همین رو به دلیل تعدد این پروژه ها امکان ذکر نام همه آنها در این مقاله ممکن نبود و به همین دلیل به شرح خلاصه‌ای از بهترین سازه های بتنی ایران و خاورمیانه پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *