تفاوت سیمان و بتن در چیست؟


قیمت بتن

سیمان و بتن دو اصطلاح پر تکرار در صنعت ساختمان سازی هستند که اشتباها به جای همدیگر استفاده می‌شوند. اما این دو ماده از نظر کارکرد و طرز استفاده با هم تفاوت اساسی دارند. در این محتوا ابتدا به تعریف هر کدام از آنها می‌پردازیم و سپس به تفاوت سیمان و بتن پرداخته می‌شود. همچنین تفاوت ملات سیمانی و بتن را نیز بررسی می‌کنیم. زیرا افرادی به اشتباه ملات سیمانی را با سیمان یکی می‌دانند.
سیمان 2

سیمان چیست و چه کاربردی دارد؟

به صورت ساده و مختصر باید گفت که سیمان یکی از  اجزای تشکیل دهنده بتن است؛ پس در ابتدا به تعریف سیمان می‌پردازیم. سیمان از اجزای اولیه ساخت ملات سیمانی و بتن است که یک ماده پودری می‌باشد که در زمان مخلوط شدن با آب به ماده‌ای خمیر مانند تبدیل می‌شود و از آن برای ساختن ملات سیمانی و درزگیری استفاده می‌کنند.
سیمان از خاک رس و سنگ آهک تشکیل شده است و انواع مختلفی دارد که در ادامه هرکدام از آن‌ها را مختصرا توضیح می‌دهیم. برای آشنایی کامل و جامع با انواع سیمان و کاربردهای آن به محتوای انواع سیمان در سایت سیوان‌ لند مراجعه کنید.
در واقع یکی از مصالح استفاده شده در ساخت بتن، سیمان است. سیمان انواع مختلفی دارد که در ساخت بتن، بیشتر از سیمان پرتلند تیپ دو تا پنج استفاده می‌شود که هر کدام باعث ایجاد ویژگی‌های متفاوتی در بتن خواهد شد. در ادامه به توضیح آن و تفاوت انواع آن پرداخته می‌شود.

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند دارای 5 تیپ متفاوت با کارکردی متمایز در صنعت ساختمان است. عموما در صنعت ساختمان از سیمان پرتلند تیپ یک استفاده می‌شود که همان سیمان معمولی موجود در بازار است. از سیمان تیپ دو تا پنج بیشتر در ساخت بتن استفاده می‌شود. پس شما با دانستن ویژگی‌های سیمان‌های پرتلند به خوبی تفاوت سیمان و بتن را درک خواهید کرد.
سیمان تیپ دو، همانند سیمان تیپ یک است؛ اما مقاومت بیشتری در برابر حمله سولفات‌ها در بتن دارد. منظور از حمله سولفات‌ها، واکنش‌های شیمیایی بین یون‌های سولفات موجود در بتن و آلومینات‌ها است که منجر به کاهش استحکام بتن می‌شود.
سیمان تیپ 3، 4 و 5  نیز به صورت گسترده‌ای در ساخت بتن استفاده می‌شوند و زمان کمتری برای گیرش یا سخت شدن نیاز دارند. حال که به صورت اجمالی با سیمان و انواع پرکاربرد آن آشنا شده‌اید، باید با بتن نیز آشنا شوید تا درک درستی از تفاوت سیمان و بتن داشته باشید. پس تفاوت سیمان و بتن که اشتباها به جای تفاوت ملات سیمانی و بتن استفاده می‌شود، در نوع سیمان است. در ساخت ملات سیمانی از سیمان معمولی تیپ یک استفاده می‌شود اما در بتن از سیمان پرتلند تیپ دو تا پنج استفاده می‌شوذ. برای دیدن قیمت سیمان امروز به سایت سیوان لند مراجعه فرمائید.
تفاوت سیمان و بتن

بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

بتن از ترکیب آب، سنگدانه و سیمان بدست می آید و به یک ماده سخت تبدیل می‌شود دارای انواع مختلفی است و کاربردهای فراونی در صنعت ساختمان سازی دارد که می توان به کارکردهای زیر اشاره کرد. در ساخت بتن از میلگرد یا آرماتور که میله‌های آهنی هستند نیز استفاده می‌شود. تفاوت سیمان و بتن بسیار محسوس است. بتن انواع مختلفی دارد که کاملا از تقسیم‌بندی سیمان متفاومت است.
بتن مسلح

انواع بتن

انواع بتن به دوازده نوع  تقسیم  می‌شود. که فقط 4 نوع رایج  آن برای شناخت بیشتر این ماده توضیح داده می‌شود.لطفا برای شناخت بهتر انواع بتن به مقاله بتن چیست ؟ | بررسی کامل انواع بتن در سایت سیوان لند رجوع کنید تا این مصالح پر کاربرد را به صورت کامل و جامع بشناسید.

  1. بتن ساده

این نوع بتن همانطور که اسمش پیداست از میلگرد و آرماتور در ساخت آن استفاده نشده است و وزن مخصوص آن بین 2200 تا 2500 کیلوگرم بر متر مکعب است و مقاوت در حدود 200 تا 500 کیلوگرم دارد.

  1. بتن با مقاومت عادی

این نوع نیز همانند بتن ساده است با این تفاوت که مقاومت آن از بتن عادی کم تر است و زمان گیرش آن نیز بین 30 تا 90 دقیقه بستگی به نوع سیمان پرتلند بکار رفته متفاوت است.

  1. بتن مسلح

هر وقت در بتن ساده به منظور افزایش مقاومت از آرماتور و میلگرد استفاده شود به آن بتن مسلح گفته می‌شود.

  1. بتن پیش ساخته

به بتن‌هایی که در کارخانه از قبل ساخته شده‌اند و به محل اجرا آورده می‌شوند بتن های پیش ساخته می‌گویند.
بتن مسلح و سیمان

تفاوت ملات سیمانی و بتن

تفاوت ملات سیمانی و بتن در میزان ترکیب مواد اولیه کاربرد آن است. خیلی از مواقع افراد به دنبال شناخت تفاوت ملات سیمانی و بتن هستند که  اشتباها به جای آن تفاوت سیمان و بتن را سرچ می‌کنند.ملات سیمانی
از ملات برای چسباندن آجر، سنگ و اجزای فیزیکی در کنار هم استفاده می‌شود و همانند چسب عمل می‌کند، همچنین یکی دیگر از کارکردهای ملات سیمان درزگیری است که به آن دوغاب سیمان نیز گفته می‌شود و که به صورت عینی در منازل مسکونی در حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما بتن کاکردهای متفاوت و بسیار متنوعی دارد که در ادامه به کارکرد آن می پردازیم.

  • ساخت اسکلت فلزی

یکی از پرکاربردترین استفاده از بتن استفاده از آن در ساخت اسکلت بتنی است. امروزه اکثر اسکلت‌های ساختمان‌های مسکونی از بتن  ساخته شده است. تصور کنید که یک سازه ساختمانی به جای استفاده از بتن در آن از ملات سیمانی استفاده شده باشد. چه اتفاقی برای آن سازه می افتد؟

  • ساخت سدهای کوچک و بزرگ

بخاطر مقاومت بسیار بالای بتن در برابر فشار از آن در ساخت سد استفاده می‌شود. که یکی از تفاوت سیمان و بتن، قدرت تحمل فشار بالای بتن نسبت به ملات سیمانی است.

  • ساخت سازه‌های دریایی

یکی دیگر از تفاومت سیمان و بتن، قدرت بالای تحمل شیمیایی و عدم واکنش‌پذیری بتن با آب دریا است . در ساخت ملات سیمانی معمولا از سیمان نوع یک یا همان سیمان معمولی استفاده می‌شود اما در ساخت بتن از انواع سیمان پرتلند تیپ دو تا پنج برای ساخت آن استفاده می‌شود. پس مقاومت شیمیایی بالایی در برابر خوردگی شیمیایی از خود نشان می‌دهد.

  • ساخت پل‌ها

پل‌ها یکی از حساس‌ترین انواع سازه در برابر فشار هستند و تفاوت سیمان و بتن به کلی در ساخت آنها محسوس است. در صورتی که از ملات‌های سیمانی به جای بتن در ساخت پل ها استفاده شود ابتدا اینکه ملات‌ها نمی‌توانند فشار بار بالایی را تحمل کنند، دوم آنکه در برابر عوامل محیطی مثل اختلاف دمای بالا و همچنین گرما و سرما دچار ترک خوردگی های ریزی می‌شوند که در ادامه این ترک خوردگی‌ها افزایش می‌یابد و پل از بین می‌رود.

سخن پایانی

تفاوت سیمان و بتن یکی از اشتباهات رایج افرادی است که به درستی صنعت ساختمان را نمی شناسند. غالبا آنها ملات سیمانی را با سیمان اشتباه می‌گیرند. زیرا سیمان یکی از اجزای تشکیل دهنده بتن است. در واقع بتن ترکیبی از سیمان پرتلند، آب و شن و ماسه است. حال اگر منظور از سیمان، ملات سیمانی باشد تفاوت سیمان و بتن  به تفاوت ملات سیمانی و بتن تغییر می‌یابد.
ملات سیمانی یک نوع خمیر ضعیف ساخته شده از سیمان معمولی، آب، شن و ماسه است که برای چسباندن سنگ، موزائیک و  اجزای فیزیکی در کنار هم استفاده می‌شود اما بتن یک ماده سخت با قدرت واکنش پذیری کم و مقاوم در برابر عوامل خوردگی شیمیایی و استحکام بسیار بالا است که در ساخت انواع اسکلت بتنی، سد و پل و هر آنچه به استحکام و مقاومت بالا نیاز داشته باشد استفاده می‌شود.

4.7/5 - (60 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *