بتن چیست ؟ | بررسی کامل انواع بتن


قیمت بتن

بتن، بعد از آب پرکاربرد‌ترین ماده در جهان است.بتن به انگلیسی”Concrete” گفته می‌شود. بدهی است که بتون پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی و یک عوض ثابت و جدا نشدنی در عرصه ساخت و ساز باشد. بتن معمولی از ترکیب آب، سیمان پرتلند(سیمان معمولی) و سنگدانه با نسبت‌های مشخص(بنا به نوع بتون درخواستی) تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است که بنا به نیاز مصرفی، با افزودن موادی‌ می‌توان خواص بتون را مطابق میل مصرف کننده تغییر داد. خواصی همچون تنوع کاربرد، پایداری، مقاومت و هزینه مناسب، باعث شده است بتن به پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیا تبدیل شود. سیوان لند، ارائه دهنده برترین و معتبرترین برند‌های مصالح و تجهیزات ساختمانی مرجعی معتبر جهت استعلام قیمت بتون و انواع دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند خرید امن و مطمئن داشته باشید.

بتن چیست؟
بتن چیست؟

بتن چیست؟

بتن، ترکیبی در ابتدا خمیری است که از مواد اولیه سیمان، آب و سنگدانه(شن و ماسه) تشکیل شده است. بتون در مجاورت هوا خشک می‌شود و ساختاری سفت، غیر قابل نفوذ نسبت به آب و از نظر صوتی و حرارتی عایق ایجاد می‌کند. بتن را می‌توان مانند یک سنگ مصنوعی در نظر گرفت که در آن فضای خالی بین سنگدانه‌های درشت توسط سنگدانه‌های ریز و فضای بین سنگدانه‌های ریز توسط سیمان پر شده است.

ساخت بتن
ساخت بتن

ساخت بتن

بتن به طور کلی از سیمان، آب، سنگدانه و مواد افزودنی تشکیل شده است.خواص این ماده به ترکیبات مورد استفاده در آن و نسبت مخلوط کردن این مواد بستگی دارد. نسبت شن و ماسه در بتن به باقی اجزای بتون باعث به وجود آمدن انواع گوناگون بتون خواهد شد. در ادامه به توضیح هر مورد خواهیم پرداخت.

از چه نوع سیمانی در ساخت بتن استفاده کنیم؟

سیمان، یک بایندر هیدرولیک است که در ساخت بتن به کار می‌رود. بایندرهای هیدرولیک موادی هستند که در صورت ترکیب با آب شروع به سفت شدن می‌کنند.از بین مواد اصلی تشکیل دهنده بتن، سیمان تنها جزئی است که خود از ترکیبات دیگر تشکیل می‌شود. پرکابردترین نوع سیمان مورد استفاده برای ساخت بتن، سیمان پرتلند معمولی است. انواع سیمان به کار رفته در ساخت بتون در 5 دسته کلی سیمان تیپ 1 تا تیپ 5 قابل دسته بندی است.

آب مناسب برای ساخت بتن

جالب است بدانید در ساخت بتون می‌توان از انواع گوناگون منابع آبی استفاده کرد و لزوم به استفاده از آب آشامیدنی نیست. در زیر به منابع تامین آب مورد نیاز برای ساخت بتن اشاره شده است.

  • آب آشامیدنی: این نوع آب برای تهیه انواع بتن مناسب و قابل استفاده است.
  • آب بازیافتی: منظور از آب بازیافتی، آبی است که به هنگام تولید بتون در موارد قبل بازیافت اشده است. این آب نیز به شرظ آنکه مواد جامد موجود در آن از یک درصد وزن کل سنگدانه‌ها بیشتر نباشد، قابل استفاده برای ساخت انواع بتن است.
  • آب زیرزمینی: این آب نیز می‌تواند برای ساخت بتون مناسب باشد اما محتوای آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • آب دریا( آب شور): استافده از آب شور در ساخت بتون‌های معمولی ایرادی ندارد، اما از آب شور نباید در ساخت بتون‌های مسلح و پیش تنیده استفاده کرد.
  • آب فاضلاب: استفاده از آب فاضلاب برای ساخت بتن مناسب نمی‌‌باشد.

بهترین سنگدانه برای تولید بتن کدام است؟

معمول‌ترین نوع سنگدانه به کار گرفته شده در ساخت بتون، شن و ماسه است. سنگدانه‌ها به عنوان بافت دانه‌ای بتن، توسط خمیر سیمانی در کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند. این مواد، 70 تا 80 درصد وزن بتون را تشکیل می‌دهند. استافده از سنگدانه‌های شن و ماسه‌ای به بهبود خواص بتون کمک می‌کند.

افزودنی‌های بتنی

این مواد، موادی هستند از دو دسته شیمایی و معدنی که برای ایجاد ویژگی خواصی یا بهبود ویژگی بتن در هنگام ساخت به بتون و یا قبل از آن به مواد اولیه ساخت بتن اضافه می‌شود.

استفاده‌های بتن
استفاده‌های بتن

بتن چه استفاده‌هایی دارد؟

بتن، به عنوان مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی، در ساخت انواع سازه‌ها مانند سد‌ها، سازه‌های آبی، سازه‌های دریایی، ساختمان سازی، ساخت جاده و…. کاربرد دارد. همجنین علاوه بر ساخت از بتن در ترمیم انواع سطوح نیز استفاده می‌شود. خواص ویژه بتن از جمله، استحکام بسیار بالا، دوام بسیار بالا، عایق حرارتی و صوتی، ضد آب بودن، هزینه نگهداری و ترمیم بسیار پایین و… بتون را به پرکاربردترین مصالح دنیا تبدیل کرده است وباعث به کارگیری بتن در ساخت انواع سازه‌ها شده است. در ادامه به برخی از موارد استفاده از بتون اشاره خواهیم کرد. برای استعلام قیمت روز بتن به فرشوگاه ایننترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

استفاده از بتن در ساخت سد

استحکام بسیار بالا، ضد آب بودن و چگالی مناسب بتون، باعث شده تا از آن در ساخت سدهای آبی استافده شود. میزان فشار آب بر روی سدها بسیار بالا می‌باشد، از آن جهت نیاز به مقاومت فشاری بالا نیاز است. بتن قابلیت تحمل این فشار را دارد.

به کارگیری بتن در ساخت ساختمان‌‌ها

امروزه کمتر ساختمانی می‌توان یافت که از بتن در ساخت آن استفاده نشده باشد. در اکثر ساختمان‌های امروزی، اکسلت بندی ساختمان به صورت بتنی انجام می‌شود. علاوه بر آن از بتون در ساخت بخش‌های مختلف ساختمان از جمله: فونداسون، دال‌ها بتنی، ستون‌ها و تیر‌ها استفاده می‌شود. به طورکلی، یکی از کاربردهای مهم بتن، در ساخت قطعات بتنی با استفاده از قالب قطعات بتنی است.

ساخت ساختمان‌ها تجاری و صنعتی

بکار بردن بتن در ساخت سازه‌هایی که وزن بسیار بالایی دارند، باعث افزایش ایمنی می‌شود. علاوه بر آن هزینه استفاده از آن نسبت به فولاد ارزان‌تر، نگه داری از آن ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. بتون به دلیل عایق بودن نسبت به حرارت، باعث می‌شود تا گرمای درون ساختمان به بیرون جریان نیابد و برعکس، از این جهت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود.

استفاده‌های بتن
استفاده‌های بتن

پر استفاده ترین انواع بتن کدام‌اند؟

کاربرد‌های وسیع این مصالح ساختمانی باعث شده که درخواست آن روز به روز در حال افزایش باشد. از آن جهت که کاربرد بتن در مصارف گوناگون است، منجر بوجود آمدن انواع مختلف بتن شده است. هر یک از انواع بتن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و برای استفاده‌های خاص خود به وجود آمده است. در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

بتن معمولی

رایج‌ترین نوع بتن، بتن معمولی است. این بتن از ترکیبات اصلی یعنی آب، سیمان پرتلند و سنگدانه تشکیل شده است. کاربرد اصل بتن معمولی در ساخت پیاده‌رو‌ها و ساختمان‌هایی است که نیاز به مقاومت بالای کششی ندارند. لازم به ذکر است به دلیل مقاومت بالای بتن معمولی از آن در ساخت سد‌ها نیز استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مشخصات بتن معمولی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • چگالی: 2200 تا 2500 کیلوگرم بر متر مکعب
  • مقاومت فشاری: 2 تا 5 مگا پاسکال
  • مقاومت کششی: 0.5 تا 10 مگا پاسکال

بتن مسلح ( بتن آرمه )

بتن آرمه، به بتنی گفته می‌شود که در آن از فولاد نیز استفاده شده باشد. در واقع با قرار دادن میله، سیم، کابل و یا مش‌های فولادی درون بتن‌های معمولی، بتن مسلح ساخته می‌شود. وجود فولاد در ساختار بتن آرمه موجب می‌شود که مقاومت آن در برابر فشار کششی افزایش یابد. در ساخت این بتن مسلح حساسیت بالایی وجود دارد تا پیوند حداکثری بین فولاد و بتن به هنگام گیرش و سخت شدن وجود داشته باشد. بتن‌های مسلح کاربرد بسیار فراوانی در عرصه ساخت و ساز دارند. مقاومت فشاری بالای بتن و مقاومت کششی بالای فولاد و ترکیب هر دوی آن در کنار هم، باعث کارآمدی این بتن در حوضه‌های مختلف ساخت و سازی شده است. شما می‌توانید برای اطلاع از به روزترین قیمت بلوک و انواع دیگر مصالح ساختمانی به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراجعه فرمایید.

فوم بتن

فوم بتن، نوعی بتون است که به نام‌های بوتن اسفنجی، بوتن متخلخل، بوتن سبک، بتن هوادار و بوتن کفی نیز سناخته می‌شود. فوم بوتن از دوغاب سیمانی و فوم ( حباب‌های هوایی که حداقل باید 20 درصد حجمی بتون باشد ) تشکیل شده است. حبس کردن حباب هوایی در ساختار بتن باعث ایجاد بوتن با چگالی کم و خاصیت عایقی بالا می‌شود. در برخی از موارد، فوم بتون، با بتن گازی اشتباه گرفته می‌شود. بتن گازی، یکی دیگر از انواع بوتن اسفنجی است

بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده، به نوع خاصی از بتن گفته می‌شود که با روش‌ خاص ساخته و در پروژه‌های بزرگ بتنی کاربرد دارد. بوتن پیش تنیده مانند بتن آرمه، به وسیله میله‌های فولادی تقویت می‌شود. تنها تفاوت میان بتن آرمه و بوتن پیش تنیده، این است که میله‌های قرار گرفته در بوتن پیش تنیده تحت تنش قرار می‌گیرند. این میله‌ها پس از عمل آوری و قرار گرفتن بتن در محل مورد استفاده، به مخلوط بتنی اضافه می‌شوند. پس از آن با اعمال فشار، مقاومت کششی آن افزایش خواهد یافت. این فرآیند نیازمند به تجهیزات سنگین و تخصص بالای اپراتور برای انجام می‌باشد. بتن‌های پیش تنیده در ساخت انواع پل‌ها، سقف‌هایی با دهانه بلند و بسیاری از سازه‌های سنگین تحت بارهای مرده زیاد مناسب هستند. بتن‌های پیش تنیده مزیت‌های زیر را دارا می‌باشند.

  • از مهم‌ترین مزایای بتن پیش تنیده، نبود ترک دائمی در ساختار آن است که باعث افزایش طول عمر سازه می‌شود.
  • از دیگر مزیت‌های برتر بتون پیش تنیده، قابلیت انعطاف پذیری بالای آن است. به کم و زیاد کردن نیروی پیش تنیدگی، می‌توان سازه بتنی را انعطاف پذیر کرد.
  •  یکی دیگر از مزایای بتون پیش تنیده، کاهش وزن سازه است. از آنجایی که هنگام استفاده از بتن پیش تنیده مقاومت تمام سطح مقطع به صورت کامل استفاده می‌شود، میزان مصرف بتون کاهش می‌یابد.

بتون گازی ( هوادار )

در ساخت این نوع بتن، هزاران ذره هوا را با روش‌های مخصوص به درون بوتن معمولی تزریق و از این طریق بوتن هوادار تولید می‌شود. حجم هوای وارد شده درون بوتن نسبت به حجم کل بوتن معمولا چیزی ما بین 3 الی 6 درصد می‌باشد. فرآیند محصور کردن ذرات هوا در فضای داخلی با اضافه کرد اسید چرب یا الکل چرب و یا رزین به عنوان ماده واسط انجام می‌شود. این نوع خاص از بوتن در برابر پوسته پوسته شدن، سایش و فرسودگی بسیار مقاوم اند. از انواع بوتن هوادار یا بوتن گازی می‌توان به اتوکلاو و فوم اشاره کرد.

بتن با مقاومت بالا

بتن با مقاومت بالا،بتنی است که مقاومت فشاری 40 تا 60 مگا پاسکال دارد.. این بتن‌ به بتون عملکرد بالا نیز معروف‌‌ است. از دلایل تولید این نوع بتون می‌توان به دستیابی به استحکام بالا، جمع شدگی پایین، خودمتراکمی، مقاومت در برابر حرارت و….. اشاره کرد. در ساختار این بتون عملکرد بالا، فرای جزءهای اصلی بتون یعنی آب، سیمان پرتلند و سنگگدانه، از افزودنی‌هایی نظیر سیلیکا فوم، خاکستر بادی، سرباره و…. استفاده می‌شود. در فرآیند تولید بوتن با عملکرد بالا، از روان کننده بتن استفاده می‌شود.

بتن با سنگدانه نمایان ( واش بتن )

یکی از روش‌های پرداخت بتون برای ایجاد نمای تزئینی،شستن سطح رویی بتون است. در این روش سطح رویی بتن در خمیر سیمانی  شسته می‌شود تا سنگدانه‌های موجود در بتون نمایان شود. واش بتون یکی از انواع بتن نما یا اصطلاحا بتون اکسپوز است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشکاه اینترنتی سیوان بند از قیمت بتن آماده را از معتبرترین برند‌های کشور استعلام بگیرید و با مقایسه قیمت خرید کنید. سیوان لند، ارائه دهنده برترین برندخای ساختمانی، مرجعی مطمئن برای استعلام قیمت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی اعم از قیمت آجر، شن و ماسه، بلوک، بتن و سیمان است.

بتن پیش ساخته

بتون پیش ساخته، به شکل‌های بسیار متنوع بتن گفته می‌شود که ساخت آن‌ها با استفاده از قالب‌های موجود در کارگاه تولیدی بتن انجام می‌شود.بتن‌های پیش ساخته، شامل مواردی همچون میله، دیوار، راه‌پله، ستون، بلوک، حصار و بسیاری المان دیگر که به صورت از قبل ساخه شده به محل پروژه انتقال داده و استفاده می‌شود. مزیت اصلی استفاده از این نوع بتن این است که علاوه بر افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌، به بالا‌تر رفتن کیفیت پروژه نیز کمک می‌کند. از برخی از ویژگی‌های و مراقبت‌های بتن پیش ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نسبت‌بندی بی عیب و نقص ترکیبات
  • مخلوط کردن دقیق سیمان، سنگدانه و آب به منظور دستیابی به مخلوط مورد نظر
  • عمل آمدن کامل تحت شرایط کنترلی از لحاظ دما و رطوبت
  • احتیاط در حین بتن ریزی و انتقال در قالب‌های از پیش ساخته شده

بتن سنگین

بتن‌های سنگین، به طور کلی به بتن‌هایی گفته می‌شود که دارای چگالی بین 3 تا 4 هزار کیلوگرم بر متر مکعب دارند. به این نوع بتن، بتن با چگالی بالا نیز گفته می‌شود. در ساخت بتن سنگین از سنگ‌دانه‌هایی با چگالی بالا به عنوان مواد اصلی استفاده می‌شود. از مواد متداول مصرفی در ساخت بتن سنگین، باریت است. این سنگدانه به دلیل وزن مخصوص 4.5 در ساخت بتن سنگین بسیار کارآمد است. به دلیل مقاومت بسیار خوب این بتن، از آن در ساخت نیروگاه های اتمی استفاده می‌شود. استفاده از این بتن به دلیل مقاومت بالای بتن سنگین در برابر تشعشات رادیو‌اکتیو  است. سیوان لند، ارائه دهنده برترین برند‌های ساختمانی، بازار آنلاین صنعت ساختمان است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، قیمت بتن آماده و هر نوع مصالح و تجهیزات ساختمانی را استعلام و با مقایسه قیمت خرید فرمایید.

بتن پاشیده ( شاتکریت)

بتن پاشیده ( شاتکریت )، مانند بتن‌های معمولی تولید می‌شود. تفاوت عمده این نوع بتن با بتن معمولی در نحوه استفاده از آن است. شاتکریت را با فشار هوا با استفاده از نازل‌های مخصوص به سطح مورد نظر می‌پاشند. از مزیت‌های استفاده از بتن پاشیده می‌توان به بتن ریزی و تراکم همزمان آن اشاره کرد.

بتن الیافی

بتن‌های الیافی، با اضافه کردن الیاف فولاد به قطر 10 تا 20 میکرون و طول بین 1 تا 5 سانتی متر تولید می‌شوند. وجود این الیاف باعث بهبود خواص کشسانی، مقاومت کششی، انعطاف پذیری و خواص دیگر بتن می‌شود. در ساخت بتن‌های الیافی به طور معمول از الیاف فولاد استفاده می‌شود، اما ممکن است در برخی موارد به جای فولاد، از الیفای دیگر مانند پلیمر، شیشیه، کربن و حتی الیفا طبیعی( رشته‌های پوست نارگیل ) نیز استفاده شود. به دلیل واکنش سیمان با بعضی از این الیاف، باید در هنگام ساخت و استفاده از این نوع بتن بسیار مراقب بود و نظارت داشت. برخی از کاربرد‌های بتن الیافی شامل:

  • افزایش مقاومت سازه در برابر ترک خوردگی
  • استفاده در کف سازی سازه‌های صنعتی
  • ساخت پیاده‌رو‌، پل، فرودگاه

عیار بتن

عیار بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور معمول، عیار بتون به مقدار و یا درصد مصرف سینا در واحد حجم بتن می‌باشد که این واحد حجم متر مکعب است.عیار بتون با مقاومت نهایی آن رابطه‌ی مستقیم دارد. با افزایش مقدار سیمان ( افزایش عیار سیمان ). البته افزایش مقدار سیمان تا حدی امکان پذیر است. برای مثال عیار 350، بیانگر این است که در هر متر مکعب بتن، 350 کیلو گرم ( معادل 7 پاکت سیمان 50 کیلویی ) سیمان استفاده شده است.

عیار بوتن کاربرد
300 تا 500 ستون_تیر_فونداسیون
350 تیرچه بلوک_سقف عرضه فولادی
225 کفسازی
400 کاشی کاری
430 نمای سنگی
150 تا 350 ملات ماسه سیمان
100 تا 300 بلوک سازی
150 بتن مگر
300 اندودکاری

بر اساس نوع کاربری بتن مورد نیاز، عیار آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال برای بتن مگر که بتنی برای اهداف نظافتی است، عیار بالا نیاز نمی‌باشد و معمولا از بتن با عیار 150 استفاده می‌شود. همین عیار در بتن‌های معمولی 350 می‌باشد. با افزایش مقدار عیار بتون، چسبندگی بتن افزایش می‌یابد. زیرا خاصیت چسبندگی بتن به مقدار سیمان آن بستگی دارد. شما می‌توانید برای استعلام قیمت سیمان، به فروشگاه اینترنتی سیوان لند مراحعه فرمایید.

رده بتن
قیمت بتن

رده بتن چیست ؟

رده بتن، المانی است که بر اساس آن مقاومت فشاری بتن تعیین می‌گردد. هرچه رده بتن بالاتر باشد، تحمل فشاری بتن بالاتر است.رده بتن را معمولا با اصطلاح کلاس و گذاشتن عددی کنار آن اعلام می‌کنند.هرچه میزان کلاس بتن بالاتر باشد، رده آن بالاتر و تحمل فشار آن نیز بیشتر است. رده بتن مستقیما در قیمت آن تاثیر گذار است. هرچه بتن رده بالاتر باشد، قیمت بتن افزایش می‌یابد. به طور مثال برای بتن معمولی، قیمت بتن با کلاس 7.5 ( بتن های ضعیف برای پر کردن بستر استفاده می‌شود ) از قیمت بتن با کلاس 40 که بتن قوی‌تری محصوب می‌شود ارزان تر است.

بتن‌ ریزی و مراحل آن

بتن ریزی، به معنای ریختن بتن در هر یک از مراحل ساخت پروژه اعم از سقف، کف فوندانسیون و …. می‌باشد. به این منظور برای اینکه بتوانند به بتن شکل دهند، از قالب بتن ریزی استفاده می‌کنند. پس از گیرش بتن و رسیدن آن به مقاومت مورد نظر، قالب بتن ریزی را جدا می‌کنند. بتن ریزی ملاحظاتی دارد که بهتر است آن را رعایت نمود. از جمله این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.
یکی از این موارد شرایط به کارگیری نیروهای انسانی است. بتون ریزی باید به دست نیروهای دارای صلاحیت و تجربه کافی انجام شود تا مشکلی پیش نیاید. تمامی تجهیزاتی که برای اختلاط بتون استفاده می‌شود باید کاملا تمیز باشد. در صورت امکان بهتر است که پیمانه کردن مصالح تشکیل دهنده بتن به صورت وزنی انجام شود. از دیگر نکاتی که پیش از بتون ریزی باید به آن توجه نمود، آماده سازی محل بتون ریزی است. تمامی مواد زاید باید از محل بتون ریزی زدوده شده و قالب بتن ریزی نیز کاملا تمیز و روغن اندود گردد. آرماتورها باید پیش از بتون ریزی مطابق با نقشه های اجرایی در جای خود قرار داده شوند. تمامی میلگردهای قطعه بتون آرمه باید تمیز و عاری از هر گونه آلاینده گردند. پس از آن، آرماتوربندی انجام شده از نظر قطر میلگردها ، تعداد و فاصله مورد بررسی قرار می گیرند. شایان ذکر است که مصالح بنایی که در تماس با بتون قرار دارند باید به خوبی خیس شوند.
پس از بررسی های انجام شده، عملیات بتون ریزي با دستگاه بتن ريز انجام می‌شود. استفاده از ویبراتور در حین بتون ریزی به منظور متراکم کردن بتون ضروری است. تنها زمانی می‌توان از ویبراتور استفاده نکرد که بتون از نوع خود تراکم باشد. یکی از مواردی که در عملیات بتون ریزی باید بدان توجه داشت، رعایت حداقل پوشش روی میلگردها می‌باشد. به طور کلی مراحل بتن ريزي شامل آماده سازی بتون ، آرماتوربندی و قالب بندی ، بتون ریزي و متراکم کردن بتون با ویبراتور است. بعد از بتون ریزي نیز نیاز به اقداماتی برای نگهداری بتون می‌باشد. از مهم ترین نکات پس از بتون ریزی زمان مناسب قالب برداری می باشد. قالب بتن ریزی نباید پیش از رسیدن بتون به مقاومت مورد نیاز برداشته شود. پس از برداشتن قالب ها به منظور جلوگیری از ترک خوردن بتون عمل آوری انجام می شود که به دو صورت عایقی و آب دادن به بتن بعد از بتن ریزي قابل انجام است. سیوان لند، بازار آنلاین سنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت سیمان، بلوک، شن و ماسه، بتن و آجر می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از معتبرترین برندهای ساختمانی خرید کنید.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم هر آنچه نیاز است در باره بتن از بتن چیست تا  بتن ریزی ، عیار آن و هر آنچه نیاز بود بدانید را به ساده‌ترین روش ممکنه شرح دهیم. لازم به ذکر است که سیوان لند در این موضوع با ارائه معتبر‌ترین برند‌های کشور توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. شما نیز می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت شن و ماسه، بتن، سیمان، اجر و سایر ملزومات ساخت و سازی و ساختمانی مطلع شوید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *