بلوک سیمانی سنگین | عضو سنگین وزن خانواده‌ی بلوک‌ها


قیمت بلوک سنگین دیواری

بلوک‌های سیمانی سنگین که عضو دیگری از بلوک‌ها هستند، همانطور که نامشان مشخص است نسبت به دیگر اعضای این خانواده دارای وزن بیشتری هستند. این بلوک‌ها به دلیل همین سنگینی که موجب افزایش استحکام سازه‌ها می‌شود، کاربرد فراوانی در ساخت سازه‌ها دارند که در ادامه به ویژگی‌ها و کاربردهای این بلوک خواهیم پرداخت.

بلوک سیمانی سنگین چیست؟

بلوک‌های سیمانی به طور کلی به دو دسته‌ی سگین و سبک تقسیم می‌شوند که بلوک‌های سبک مانند بلوک هبلکس و … و انواع بلوک سنگین را در ادامه خواهیم گفت. همچنین شما می‌توانید جزئیات بلوک هبلکس در مقاله‌ی انواع بلوک بخوانید.
برای دانستن جزئیات این بلوک، ابتدا باید تعریف مشخصی از آن بدانیم تا بتوانیم درک عمیق‌تری از آن و کاربردهایش داشته باشیم. بلوک سیمانی سنگین به بلوکی گفته می‌شود که در مواد اولیه‌ی آن عمدتا از سیمان و ماسه استفاده شده باشد. البته به جز این دو نوع، ماده‌ی دیگری برای تولید بلوک سیمانی سنگین به کار برده نمی‌شود.

بلوک سیمانی سنگین
بلوک سیمانی سنگین

چند نوع بلوک سیمانی سنگین می‌شناسید؟

بلوک سیمانی سنگین در دو نوع تولید می‌شوند:

 دو سر باز

از این نوع بلوک معمولا در ساخت چاه‌ها استفاده می‌کنند.

بلوک سیمانی سنگین دو سر باز
بلوک سیمانی سنگین دو سر باز

یک طرف بسته

از بلوک سیمانی سنگین یک طرف بسته، جهت دیوارچینی در اماکن مختلف از جمله پارکینگ‌ها و استخرها استفاده می‌کنند. ابعاد بلوک‌هایی که در دیوارچینی باغ یا دیوار جانبی زمین‌ها کاربرد دارند معمولا 20*20*40 هستند.

بلوک سیمانی سنگین برای حصارکشی دیوار باغ‌ها
بلوک سیمانی سنگین برای حصارکشی دیوار باغ‌ها

هر نوع از این بلوک کاربردهای متفاوتی از دیگری دارد و همچنین پروسه‌ی ساخت و تولید هر کدام از آن‌ها متفاوت است. بلوک سیمانی سنگین یکی از پرفروش‌ترین نوع از محصولات سایت سیوان لند می‌باشد. بلوک‌های سیمانی سنگین به دلیل استحکامی که دارند در دیوارهای مرده یا باربر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در هنگام استفاده از این بلوک در دیوارها، درون بلوک سیمانی سنگین را با ملات پر می‌کنند و این سبب می‌شود که سازه‌ی شما یک دیوار بتنی محکم داشته باشد تا وزن مرده‌ی ساختمان را تحمل کند.

چند ویژگی بلوک سیمانی سنگین

ابعاد بزرگتر این بلوک نسبت به سایر بلوک‌ها سبب شده تا وزن بیشتری داشته باشند همچنین ضخامت بیشتری نسبت به دیگر اعضای بلوک دارد.
چگالی بلوک‌های سیمانی سنگین بیش از 2000 کیلوگرم بر متر مکعب است.
سوراخ‌های موجود در این بلوک‌ها را با شن و ماسه پر می‌کنند و این امر دلیلی بر افزایش وزن آن است.
باید بگوییم که هرچه وزن یک بلوک بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر فشارهای وارد شده نیز بیشتر خواهد بود و این یکی از ویژگی‌های بارز و پرکاربرد این بلوک به شما می‌آید.

روش تولید بلوک سیمانی سنگین

دو نوع سیستم برای تولید این بلوک سنگین استفاده می‌شود. در یکی از این سیستم‌ها، از دستگاه‌های ثابت بلوک زنی با کیفیت بالا و ویبره و پرس سنگین استفاده می‌شود که به طبه محصول حاصل از این سیستم، فشردگی بیشتری دارد و در برابر فشارهای وارد شده، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. همچنین با وجود فشردگی‌ها و ویبره و پرسی که به آن اعمال می‌شود، وزن این بلوک نسبت به روش دیگر بیشتر خواهد شد.
نوع دیگر سیستمی که در تولید بلوک سیمانی سنگین استفاده می‌شود، استفاده از روش بلوک زنی دستی است. این روش بسیار رایج بوده و در شهرهای شمالی کشورمان به تعدد دیده می‌شود. دستگاه‌های بلوک زنی دستی انواع مختلفی دارند و بسته به نوع آنها، بلوک سیمانی سنگین با ویژگی متفاوتی را تولید می‌کنند. اما این دستگاه‌ها مقاومت فشاری و کیفیت بلوک‌های تولید شده را کاهش می‌دهند، چرا که از ظوابط و مقررات استاندارد هیچ تبعیتی نمی‌کنند.
مشکل دیگری که در بلوک زنی دستی وجود دارد، متغییر بودن مواد اولیه‌ای است که با هم مخلوط می‌شوند. در برخی موارد به دلیل کنترل و نظارت ضعیفی که روی این روش می‌شود، مقدار سیمان اضافه شده به ملات کمتر است و این موضوع می‌تواند روی مقاومت بلوک سیمانی سنگین در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیر بگذارد.

بلوک‌های سیمانی سنگین را چگونه اجرا می‌کنند؟

همانطور که می‌دانید، بلوک‌های سیمانی سنگین را در دو نوع دو سر باز و یک سر بسته می‌سازند که روش پیاده سازی هرکدام در سازه‌ها متفاوت است.

روش اجرای بلوک سیمانی سنگین دو سر باز

در اجرای این نوع بلوک سنگین، پس از چینش این بلوک در رگه‌ی اول، در هر سری که بلوک‌ها را روی هم قرار می‌دهند، عمل ملات کشی صورت می‌گیرد و درون بلوک‌ها را از ملات پر می‌کنند و دوباره عمل ملات کشی را تکرار می‌کنند. این عمل به بالا بردن وزن دیار و مقاومت آن کمک بسیاری می‌کند. در برخی مواد به جای پر کردن درون بلوک‌ها با ملات از انواع نخاله‌های ساختمانی و همچنین خاک استفاده می‌کنند که این جایگزینی می‌تواند صدمه‌ی زیادی به سلامت سازه‌ی اجرا شده وارد کند.
البته این روش هزینه‌ی بالایی به وجود می‌آورد که امروزه کاربرد زیادی ندارد اما به عنوان یک روش کاربردی در اجرای سازه معرفی می‌شود.

روش اجرای بلوک سیمانی سنگین یک سر باز

نوع دیگر بلوک‌های سیمانی سنگین، یک سر بازها ستند که به هنگام استفاده از آن‌ها در دیوارچینی، این بلوک‌ها را به صورت واژگون روی دیوار قرار می‌دهند و ملات را روی قسمت بسته‌ی آن می‌ریزند. با به این روش درون بلوک خالی بوده و با چیزی پر نمی‌شود. می‌توان برای افزایش استحکام سازه‌ی ساخته شده با این نوع بلوک سنگین، ملات ریزی قائم نیز انجام شوذ تا به ایستایی دیوار نیز کمک نماید.
در هر دو روش اجرایی توصیه می‌شود تا از الزامات استاندارد و آیین نامه‌های مربوطه جهت افزایش کیفیت دیوار اجرا شده، استفاده شود. استاندارد توصیه شده همان استاندارد شماره 70 می‌باشد که لازم است در این مورد آخرین ویرایش آن مدنظر گرفته شود.

به برخی از کاربردهای بلوک سیمانی سنگین بپردازیم

همانطور که قبلا گفتیم، در ساخت بلوک‌های سیمانی سنگین از سنگدانه‌ها و سیمان با عیار بالای بین 300 تا 350 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب استفاده می‌شود که همین امر سبب بالا رفتن مقاومت و توان باربری این نوع بلوک شده. پس می‌توان از این بلوک در ساخت ساختمان‌های یک طبقه و دیوارهای فضای خارجی جهت دیوارکشی البته به شرط توجه به جرزهایی که در فواصل بین 4 یا 6 متر اجرا شده‌اند، استفاده کرد.
استفاده‌ی دیگر از این بلوک به عنوان فونداسین (پی ساز) است که در این روش باید حتما داخل بلوک‌هایی که در نقش قالب به کار برده می‌شوند، پر شود که این امر سبب افزایش مقاومت بتن تولید شده می‌شود. علاوه بر این کاربردها میتوان به استفاده از بلوک سیمانی سنگین در فضاهای تزئین زیر گلدان‌ها، فضای سبز و باغچه‌ها نیز اشاره کرد.

بلوک‌های سیمانی سنگین در رنگ‌های مختلف

این بلوک‌های رنگی، حاصل افزودن برخی رنگدانه‌های معدنی به مواد اولیه‌ی آن هستند که در دو رنگ قرمز اخرایی و زرد لیمویی تولید می‌شوند. این افزودنی باید در حد قابل قبولی به مواد اولیه اضافه شود تا به مقاومت بلوک تولید شده صدمه وارد نکند و کیفیت محصول را کاهش ندهد. باید بگوییم که می‌توان با افزودن برخی از آب بندها به مرحله‌ی تولید این بلوک، آن را به صورت اکسپوز ارائه کرد تا در نماهای خارجی از آن استفاده کرد. دیگر کاربرد این بلوک تولید شده در دیوار سالن‌ها و سوله‌ها می‌باشد.

بلوک سیمانی رنگی
بلوک سیمانی رنگی

چه بلوک سنگینی را انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک بلوک سیمانی سنگین باید داشته باشد، دارا بودن استاندارد شماره‌ی 70 ملی ایران است. بلوک‌هایی که این استاندارد را نداشته باشند باید تست‌های فیزیکی ساده‌ای در کارگاه‌ها روی آن‌ها انجام شود تا از کیفیت آن محصول اطمینان پیدا کرد.
یکی از این روش‌های تست کیفیت، پرتاب شدگی است. در این روش بلوک‌های سیمانی سنگین را از فاصله‌ی 2 متری به پهلو پرتاب می‌کنند و اگر در زمان برخورد این بلوک با زمین، دچار خرد شدگی و فروپاشی شدید نشود، می‌توان تایید کرد این بلوک دارای حداقل مقاومت فیزیکی لازم می‌باشد.
روش دیگر کنترل کیفیت این محصول، تست کیفی آن است. در این روش ابعاد، اندازه‌ها و همچنین وزن محصول مورد برسی قرار می‌گیرد. این مشخصه‌ها باید طبق استاندارهای تعریف شده از قبل باشد.
روش دیگر برای کنترل کیفی این محصول که می‌تواند پاسخگوی فروشنده باشد، مراجعه به لیست مشتریانی است که قبلا این محصول را خریداری کرده‌اند. این روش به این صورت می‌باشد که، با مشتریانی که از این محصول استفاده کرده‌اند تماس گرفته می‌شود و درمورد کیفیت آن محصول سوال‌هایی پرسیده می‌شود.

وزن بلوک سیمانی

وزن بلوک سیمانی به سایز آن بستگی دارد و این که بلوک از نوع بلوک سیمانی سبک باشد یا سنگین. همان طور که از نام آن‌ها پیداست، وزن بلوک سیمانی سنگی از نوع سبک بیشتر است و براساس سایز آن، می‌تواند حدود 8 تا 18 کیلوگرم باشد. چون وزن بلوک سیمانی سنگین بالا است، از آن برای بیشتر برای دیوار باغ و حیاط استفاده می‌کنند.

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که این نوع بلوک‌ها توانسته‌اند در امتحان استحکام و کیفیت سربلند بیرون بیایند. سیوان لند با ارائه‌ی این نوع محصول، این امکان را به شما داده تا سازه‌های خود را با اطمینان بسازید. سایت سیوان لند بزرگترین مرجع ارائه دهنده‌ی انواع بلوک از جمله بلوک سیمانی سنگین، بلوک بتنی و انواع دیگر بلوک‌ها، همچنین دیگر مصالح ساختمانی می‌باشد که می‌توانید با مراجعه به این سایت از قیمت بلوک سیمانی سنگین دیوار مطلع شوید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *