نگاهی جامع به انواع بلوک بتنی


قیمت بلوک

در ایران بلوک بتنی به عنوان بلوک‌های CLC شناخته می‌شوند. بلوک‌های بتنی آن دسته از بلوک‌ها هستند که در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند. در دنیای امروزی تنوع زیادی در بلوک‌های بتنی دیده می‌شود که با توجه به نوع آن‌ها استفاده‌های مختلفی از این بلوک‌ها می‌شود. ویژگی‌های این نوع بلوک باعث شده که مهندسان و ساختمان سازان در مناطق بسیار خشک و گرم از این بلوک استفاده کنند. در ادامه ابتدا با تاریخچه‌ی این بلوک آشنا می‌شویم و سپس انواع و کاربردهای آن را برسی می‌کنیم.

تاریخچه‌ی بلوک CLC

ساخت سازه‌ها با بلوک بتنی
ساخت سازه‌ها با بلوک بتنی

استفاده از بلوک CLC ابتدا در زمان رومیان، یونانیان و مصری‌ها رواج پیدا کرد. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، با گسترش استفاده از این بلوک‌ها، ساخت بلوک به یک نوع صنعت تبدیل شد . در سال ۱۹۲۰، برای اولین بار بلوک‌های بسیار سبکی در اروپا ساخته شد که به روش هوادار اتوکلاوی بود. اولین بلوک‌های ساخته شده به این روش، بلوک‌های AAC بودند که وزن بسیار کم آن‌ها یک مزیت بسیار خوب محسوب می‌شد.
اما مشکلی که وجود داشت این بود که این بلوک‌ها در هوای مرطوب واکنش نشان داده و منجر به ترک خوردن این بلوک‌ها می‌شد. درپی رفع این مشکل، به دست مهندسان هلندی بلوک‌هایی ساخته شد که دیگر معایب بلوک هبلکس را نداشتند. بلوک‌های بتنی حاصل تفکر مهندسان هلندی است که به روش اتوکلاو تهیه شدند.
بلوک‌هایی که برای اولین بار در ایالات متحده ساخته شدند، ترکیبی از سیمان و دیگر افزودنی‌هایی مانند مواد باطله و هدر رفته بودند که در فرایندهای صنعتی مانند ذغال نیم سوز باقی‌مانده از دستگاه‌های گاز سوز، کوره‌های ذغال سنگ و تفاله شیشه در کوره‌های انفجار استفاده می‌شدند.

تعریفی از بلوک بتنی

این بلوک‌ها از ترکیب سیمان، شن، ماسه، آب و مواد افزودنی ساخته می‌شوند و از انواع بلوک سیمانی به شمار می‌روند. مواد افزودنی به دلایلی همچون: کنترل کردن مقاومت آن، کاهش خاصیت رطوبت پذیری، تولید بلوک‌های بتنی رنگی، مواد حباب ساز جهت مقاوم‌سازی در برابر آب و هوای متغییر، استفاده از کف‌ساز یا تولید کننده‌ی گاز به منظور ساخت بلوک اسفنجی در مراحل ساخت این بلوک اضافه می‌شود. این بلوک در صنعت ساختمان سازی بیشترین استفاده را دارد.
انواع بلوک بتنی پیش ساخته روز به روز تنوع بیشتری پیدا می‌کنند و پیشینه‌ی بتن را در صنعت ساخت و ساز حفظ می‌کنند. که در ادامه با انواع آن و ویژگی هرکدام بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع بلوک‌های بتنی

بلوک بتنی تو خالی

بلوک‌های بتنی تو خالی که در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند، از سنگدانه‌های سبک وزن ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها در دو دسته‌ی باربر و غیر باربر تقسیم می‌شوند که اغلب از آنها در مناطق شمالی کشور و همچنین برای دیوار باغ‌ها استفاده می‌شود.

بلوک بتنی تو خالی

به دلیل این‌ که یک چهارم از حجم این نوع بلوک از حفره‌ها تشکیل شده‌اند و این منافذ با ملات و مواد سبک پر می‌شود، به آن بلوک توخالی گفته می‌شود. ابعاد بلوک‌های بتنی اغلب به شرح زیر است:

بلوک‌های بتنی دیواری                      ۲۰×۴۰×۲۰ سانتی‌متر
بلوک‌های بتنی دیواری                       ۱۵×۴۰۶۱۵ سانتی‌متر
بلوک‌های بتنی تیغه‌ای                        ۱۰×۴۰×۱۰ سانتی‌متر

بلوک بتنی توپر یا سالید

در ساخت این بلوک‌ها از سنگدانه‌های طبیعی متراکم استفاده شده که باعث استفاده از این بلوک در دیوارهای باربر شده. بلوک بتنی توپر را اغلب با آجرهای بتنی مقایسه می‌کنند که باید گفت این بلوک از نظر مقاومت، وزن و قیمت از آجرهای بتنی بهتر است و همچنین متراکم تر و بزرگ‌تر هستند.

آجرهای بتنی

این آجرها اجرام مستطیل شکلی هستند که به صورت منظم روی هم چیده می‌شوند تا دیواری با استحکام بالا ایجاد کنند. این نوع مصالح ساختمانی از بتن یا پخته شدن خشت‌ها به وجود می‌آیند و در نمای ساختمان‌ها و نرده ها کاربرد دارد. این نوع آجرها را به رنگ‌های مختلف به درخواست مشتری‌ها تولید می‌کنند که جلوه زیبایی برای ساختمان‌ها دارد.

بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده (AAC)

به جرعت می‌توان گفت که این نوع بلوک بهترین بلوک ساختمانی به حساب می‌آید که به اختصار به آن AAC گفته می‌شود. ساخت این نوع بلوک در دمای بالا توسط دستگاه‌های اتوکلاو با حرارت انجام می‌شود که نتیجه‌ی آن بلوکی صاف و یکدست خواهد بود. تحقیقات ثابت کرده که استفاده از این نوع بلوک، مصرف فولاد و بتن را حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش داده. بلوک‌های AAC مزایا و ویژگی‌هایی دارند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برخی از مزایای بلوک سبک AAC

وزن سبک: این ویژگی باعث شده که این نوع بلوک یکی از پرطرفدارترین نوع از بلوک‌ها باشد. این بلوک در مقایسه با آجرهای بتنی حدود ۳ تا ۴ برابر سبک‌تر است و ۵۰٪ سبک‌تر از بلوک‌های سیمانی هستند. این ویژگی سبب سهولت در حمل و نقل و صرفه جویی در هزینه حمل و نقل می‌شود و از طرفی دیگرد اسکلت ساختمان سبک‌تر شده و بار مرده‌ی ساختمان کاهش می‌یابد.
مقاوم در برابر آتش و حریق: شاید یکی از بهترین مزیت‌های این بلوک، مقاومت در برابر آتش و حرارت باشد. بلوک AAC با قرارگیری مستقیم در برابر حرارت تا دمای بالای ۱۶۰۰ درجه را بیش‌تر از ۶ ساعت تحمل می‌کند.
عایق صوت و حرارت: هر بلوک ساختمانی باید نسبت به حرارت و صوت عایق باشد که این ویژگی به دلیل وجود سلول‌های ریز هوا در ساختار این بلوک می‌باشد. بلوک AAC با مسدود کردن صدا و اختلالات صوتی از عبور صدا جلوگیری می‌کند که عایق بودن این بلوک را می‌توان حدود ۲۴db ارزیابی کرد که این عایق بودن هم به ضخامت بلوک بستگی دارد.
مقاوم در برابر زلزله: این ویژگی جزء مهم‌تزین و اصلی‌ترین مزایای این بلوک محسوب می‌شود. نحوه‌ی عملکرد این بلوک در مقابل زلزله، کاهش بار مرده‌ی ساختمان و در نتیجه کاهل جرم کل ساختمان می‌شود و از تخریب و وارد شدن خسارت به ساختمان جلوگیری می‌کند.
تجدید پذیر و کمک به حفظ محیط زیست: این ویژگی بلوک‌های AAC کمک بزرگی به حفظ محیط زیست کرده. تمام موادی که در ساخت این بلوک استفاده شده‌اند، تجدید پذیر بوده و هیچ خطری برای محیط زیست ندارند. یکی از وظیفه‌های اصلی ما هم این است که اقداماتی انجام دهیم که باعث حفظ هرچه بیشتر محیط زیست شود. از دیگر مزیت‌های این بلوک که به محیط زیست کمک می‌کند، عدم انتشار گازهای آلاینده‌ی حاصل از ساخت آن در کارخانه‌ها می‌باشد. انرژی مصرف شده برای تولید این بلوک نیز کمتر از سایر مصالح مشابه می‌باشد.

بلوک لیکا

بلوک لیکا

ترکیب سازنده‌ی این بلوک، سنگدانه‌های سبک، سیمان و آب می‌باشد که سبک بودن این بلوک به دلیل حذف ریزدانه‌ها از بتن است که باعث می‌شود هوای بیشتری داخل آن قرار بگیرد. از این بلوک به عنوان عایق استفاده می‌شود، زیرا ضخامت دیواره‌ی این بلوک از اندازه بلوک سیمانی معمولی بیشتر است. عایق حرارت، مقاوم در برابر آتش، سهولت در زمان اجرا و وزن کم، از جمله مزیت‌های این بلوک به حساب می‌آید.
از این بلوک در بخش‌های داخلی ، نما، انواع دیوارهای خارجی، دیوار‌های دوجداره، عایق ضدآتش و سقف‌های سبک بتنی نیز استفاده می‌شود.

چرا از بلوک‌های بتنی استفاده می‌کنیم؟

در هنگام اجرای سازه‌ها گزینه‌های زیادی از انواع مصالح برای شما وجود دارد، از مصالح سنتی و قدیمی و بلوک‌های گچی گرفته تا آجر و سفال و مصالح امروزی که هرکدام از آنها مزیت و معایب خاص خود را دارند. اما بعضی از افراد نمی‌دانند که چرا انتخاب بلوک بتنی بهتر است؟ در اینجا باید بگوییم که برخی از ویژگی‌های این بلوک‌ها باعث شده تا آن‌ها نسبت به رقبای خود متمایز باشند. در ادامه خواهیم گفت که کدام ویژگی این بلوک‌ها باعث این صدر نشینی شده است.
* بیشتر افراد بر این باورند که بلوک متراکم سبک و بلوک اسفنجی جزء انواع بلوک‌های بتنی هستند، اما با توجه به اطلاعاتی که در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم می‌توان نتیجه گرفت که اینطور نیست!

اجرای سریع: هر فردی دوست دارد تا در کنار کیفیت در کار، سرعت عمل را نیز بالا ببرد که این ویژگی در این بلوک‌ها بسیار آشکار است و این ویژگی به دلیل ابعاد بزرگ این بلوک‌ها می‌باشد. همچنین، این بلوک‌ها ملات کمتری نسبت به مصالح کوچک‌تر مصرف می‌کنند و همین امر سبب افزایش سرعت در اجرای سازه می‌شود.

مقاومت بیشتر در برابر زلزله: این بلوک‌ها وزن کمتری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارند و همین امر باعث شده تا بار کلس سلختمان کمتر شده و مقاومت آن در برابر زلزله و حوادث طبیعی افزایش پیدا کند. این ویژگی در بلوک‌های aac بیشتر قابل مشاهده می‌باشد که در پی آن آمار خرید بلک‌های هبلکس و سیپورکس افزایش چشم‌گیری داشته است.
ویژگی‌های ساختاری منحصر به فرد: به عبارت دیگر این محصولات مزیت‌های به خصوصی همچون: عایق دما، عایق حرارت، عایق صدا، مقاومت فیزیکی و دمایی بالا در برابر آتش سوزی دارند. این ویژگی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا این بلوک‌ها انتخاب بهتری برای سازه‌های شما باشند.
صرفه جویی در هزینه: بلوک‌های بتنی از جهات مختلف سبب کاهش هزینه‌های شما می‌شوند، بع عنوان مثال می‌توان گفت که این محصولات به دلیل وزن سبک در عین ابعاد بزرگ، جابه‌جایی راحت‌تری دارند. این فاکتور به سرعت اجرای سازه کمک می‌کند و ب دنبال آن هزینه‌ی نیروی انسانی نیز کاهش می‌یابد. همچنین به دلیل عایق بودن این بلوک‌ها، اتلاف انرژی کمتری خواهید داشت و هزینه وسایل گرمایشی و سرمایشی شما کمتر خواهد بود.

تفاوت بلوک سیمانی و بتنی

  • کاربرد این بلوک‌ها با هم متفاوت است. بلوک‌های سیمانی در ساخت و اجرای سازه‌ها و بلوک‌های بتنی در راه‌سازی کاربرد دارند.
  • دیگر تفاوت آنها در مواد به کار رفته در هرکدام از آن‌ها است.
  • وزن کمتر بلوک‌های سیمانی از بلوک‌های بتنی از دیگر تفاوت‌های این دو بلوک است.
  • مقاومت بلوک بتنی در برابر فشار، از بلوک سیمانی بیشتر است.
  • بلوک سیمانی به صرفه تر از بلوک بتنی است.
  • کار کردن و استفاده از بلوک سیمانی ار بلوک بتنی راحت تر است.

نکته‌ی قابل توجه این است که قیمت بلوک بتنی در مقایسه با بقیه محصولات در این دسته بسیار کمتر است، البته این به شرطی است که آن را از عرضه کننده‌های معتبر خریداری کنید. ما در مجموعه‌ی سیوان لند تمام تلاش خو را به کار گرفته‌ایم تا بهترین و به روز ترین محصولات را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *