انواع بلوک | شناخت کامل آن‌ها


قیمت بلوک

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در ساخت سازه‌ها، آشنایی با مصالحی است که قرار است در طی اجرای پروژه از آن‌ها استفاده شود. یکی از این مصالح که باید قبل از شروع کار آن را بشناسیم بلوک‌هایی است که قرار است در موقعیت‌های مختلف پروژه مورد استفاده قرار بگیرد. بلوک‌ها نقش اصلی را در استحکام سازه در برابر حوادث ایجاد می‌کنند. آشنایی با انواع بلوک و کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها سبب می‌شود تا روند اجرای پروژه بهتر پیش رود. مهندسان و ساختمان سازان با انتخاب یک نوع از بلوک‌ها بسته به نیاز آن سازه، می‌توانند یک پروژه‌ی خوب تحویل دهند. در ادامه با انواع بلوک بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع بلوک

در ساخت بلوک‌ها اغلب از سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه‌ها استفاده می‌شود. از بلوک‌ها به منظور پر کردن فضای خالی بین تیرچه‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی بلوک‌هایی که در ساخت یک ساختمان استفاده می‌شوند، دو دسته‌اند: سیمانی و سفالی. هرکدام از این بلوک‌‌ها خود انواع دیگردی دارند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای متمایزی نسبت به هم دارند. این امر سبب شده تا از هرکدام بسته به نظر مهندسان، در جاهای مختلفی استفاده شود. از آنجا که اجرای پروژه‌ها مختلف نیاز به مصالح گوناگونی دارد پس بلوک‌ها نیز از این قاعده مستثی نیستند. بلوک‌ها تنوع زیادی دارند که در ادامه با پرکاربردترین آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

بلوک لیکا و پرلکس انواعی از بلوک‌ها
بلوک لیکا و پرلکس انواعی از بلوک‌ها

بلوک سیمانی

این قطعات معمولا برای ساخت ساختمان‌ها، دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شوند و در دسته‌ی انواع بلوک ساختمانی هستند، که اندازه‌ و ابعاد بلوک سیمانی، بسته به نیاز مهندسان و مصرف کنندگان آن تولید می‌شود. این بلوک به دلیل وزن کم و ضریب انتقال صوت و حرارت پایین کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد. بلوک‌های سیمانی براساس جرمی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • بلوک سیمانی سبک
  • بلوک سیمانی نیمه سبک
  • بلوک سیمانی سنگین

شما می‌توانید با توجه به نیاز خود به هرکدام از بلوک‌ها، در سایت سیوان لند انواع بلوک را به همراه قیمت و مشخصات آن ببینید و آنلاین خرید کنید.

بلوک سیمانی سبک

این بلوک‌ها به دلیل چگالی که حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است، بلوک سبک یا پوکه‌ای نامیده می‌شود. براساس همین معیار به چهار دسته رده بندی می‌شوند:

بلوک سبک رده یک

بلوک‌هایی که در این رده هستند، چگالی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارند.

بلوک سبک رده دو

چگالی این رده پس از خشک شدن بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب خواهد شد.

بلوک سبک رده سه

این دسته ار بلوک‌های سبک چگالی، بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارند.

بلوک سبک رده چهار

آخرین رده از بلوک‌های سبک دارای چگالی بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب می‌باشند. همچنین باید بدانید که بلوک‌های سیمانی رده چهار، نیمه سبک محسوب می‌شوند.

بلوک سیمانی نیمه سبک

این نوع بلوک سیمانی از مخلوط پوکه و ماسه در ملات سیمان و آب به وجود می‌آید. بلوک سیمانی نیمه سبک به دلیل مصرف بیشتر ماسه در ساخت آن وزن سنگین‌تری نسبت به بلوک‌های سبک دارند و کاربرد کم‌تری نیز در ساختمان سازی دارند اما به دلیل قیمت کم از آن‌ها در حصارکشی استفاده می‌شود.

بلوک فوم دار-بلوک نیمه سبک

بلوک سیمانی سنگین

بلوک سیمانی سنگین (بتنی تو پر) که از انواع بلوک بتنی هستند، به شکل قطات مستطیلی شکل تولید می‌شوند. این نوع بلوک ساختمانی اغلب باربر هستند. ابعاد استاندارد این نوع بلوک‌ها در ایران برای دیوارچینی، ۲۰×۲۰×۴۰ سانتی‌متر است و کاربرد آن در سازه‌های بنایی یا ساخت دیوارهای محوطه و باغ است. بلوک‌های سنگین از نظر ابعاد، نسبت به بلوک‌های سبک، بزرگتر هستند و ضخامت آن‌ها نیز بیشتر است.

نوع ساخت این بلوک سیمانی به گونه‌ای است که تحمل فشاری بیشتری نسبت به بلوک سبک دارد. مهندسان جهت پایین آوردن وزن ساختمان، به دنبال راهکارهای گوناگونی هستند اما با توجه به اینکه این نوع بلوک سبب بالا رفتن وزن ساختمان می‌شوند، در موارد خاص از بلوک‌های سنگین استفاده می‌شود.

          بلوک سنگین          بلوک نیمه سبک             بلوک سبک
          بلوک صنعتی             بلوک طرح‌دار            بلوک هبلکس
          بلوک اتوکلاو            بلوک فوم دار           بلوک ماسه‌ای
بلوک طرح دار- بلوک نیمه سبک

بلوک هبلکس

هبلکس یکی از انواع بلوک است از سیلیس، آهک و پودر آلومینیوم که در شرایط متفاوت تری نسبت به بقیه‌ی بلوک‌ها تولید می‌شود. هبلکس در دمای ۲۰۰ درجه‌ سانتیگراد و فشار ۱۲ اتمسفر در دستگاهی به نام اتوکلاو پخته و در نهایت بسته به نیاز به قطعاتی با ابعاد گوناگون بریده می‌شوند. این نوع بلوک در ایران با طول ۶۰۰، ارتفاع ۲۵۰  ضخامت بین ۷۵ تا ۵۰۰ تولید می‌شود.
بلوک هبلکس به دلیل اینکه از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری می‌کند، به عنوان دیوار خارجی غیر باربر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با توجه به ویژگی دیگر آن یعنی عایق صوت بودن، در دیوارهای داخلی با ضخامت کمتر نیز کاربرد دارد. بلوک هبلکس از انواع بلوک گازی می‌باشد.

بلوک لیکا

این بلوک یک نوع بلوک سبکدانه است که از فراورده‌های پوکه‌ صنعتی محسوب می‌شود. در مراحل ساخت این نوع بلوک، خاک رس را با مواد تشکیل دهنده‌ی آن (ماسه، خاک رس، سیمان، گچ، آب) در دمای ۱۲۰۰ سانتی گراد قرار می‌دهند. زمانی که خاک رس به این دما می‌رسد گازهایی از آن خارج می‌شود که سبب منبسط شدن این بلوک است، همین منبسط شدن دانه‌ها، این بلوک را بسار سبک و مقاوم کرده است. چون در هنگام تولید این بلوک از قالب‌های گوناگونی استفاده می‌شود، بلوک لیکا انواع مختلفی دارد:

  • بلوک لیکا دوجداره
  • بلوک نیمه
  • بلوک سه جداره
  • بلوک ترمو
  • بلوک آجری
  • بلوک هشت جداره
  • بلوک تیغه‌ای پر
  • بلوک توخالی
  • بلوک فارسی

این بلوک به دلیل وزن کمی که دارد حمل و نقل را آسان می‌کند. از طرف دیگر به خاطر ضریب هدایتی بالایی که دارد، نقش عایق حرارت را ایفا می‌کند. همچنین با توجه به تحقیقات و آزمایش‌‌های انجام شده، این بلوک می‌تواند حرارت و آتش سوزی را حدود ۳ ساعت تحمل کند. از طرف دیگر به دلیل چند جداره بودن این بلوک، عایق صوتی نیز خواهد بود.

بلوک لیپر

بلوک لیپر در دسته‌ی بلوک‌های سیمانی سبک قرار می‌گیرد که از نوعی پوکه‌ی صنعتی به نام پرلیت که گران و مرغوب است، ساخته می‌شود. در تولید این بلوک‌ها همانند بلوک هبلکس، به وسیله‌ی دستگاه‌های اتوکلاو ساخته می‌شوند. بلوک‌های لیپر دارای ویژگی‌هایی همچون: عایق بودن، عدم اشتعال پذیری، قابلیت رنگ پذیری و برش و مقاومت بالا است. عایق بودن این بلوک به دلیل ماده پرلیت به کار رفته در آن است که هشتمین ماده‌ی عایق دنیا شناخته شده.

بلوک پرلکس

بلوک پرلکس با نام اختصاری clc از دوغاب، ماسه بادی و سیمان به همراه فوم مایع به وجود می‌آید به همین دلیل آن را با نام فوم بتن نیز می‌شناسند. بلوک پرلکس در دو نوع: پلی‌استایرنی و بدون پلی استایرن تولید می‌شوند. در تولید این بلوک، دقت بالایی صرف می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب این بلوک، افت صوتی بسیار بالای آن است. همچنین مقاومت بالایی در برابر فشارهای وارد شده از خود نشان می‌دهد، در عین حال ضریب انتقال حرارت آن بسیار پایین است. این بلوک در ابعاد ۲۵×۶۰ سانتی‌متر و در ضخامت‌های ۲۰،۱۵ و ۱۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند.
تمامی مصالح مورد استفاده در سازه ها ممکن است معایبی نیز داشته باشد. مهم‌ترین نقطه ضعف بسیاری از انواع بلوک‌های سبک از جمله همین بلوک پرلکس، تغییر ابعاد و اندازه‌ی آن یا به اصطلاح فنی جمع شدگی آن‌ها می‌باشد. از طرف دیگر با اینکه بلوک پرلکس از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است اما باز هم نمی‌توان از آن به عنوان دیوار باربر استفاده کرد.

بلوک پرلکس
بلوک پرلکس

بلوک یونولیت

این نوع بلوک که از انواع بلوک سقفی است به نام‌های پلاستوفوم، پلی استایرن انبساطی و فوم سقفی نیز شناخته می‌شود. این بلوک بیشترین کاربرد را در سقف‌های تیرچه بلوکی دارد. یکی از خصوصیت‌های این بلوک که سبب کم شدن وزن سقف و سازه و همچنین افزایش سرعت اجرای پروژه می‌شود، سبک بودن آن است. این بلوک از نظر نشکستن هنگام حمل و نقل از محل تولید به محل اجرا، دارای صرفه‌ی اقتصادی است.
بلوک‌های یونولیت با انواع سقف‌ها از جمله سقف تیرچه کرومیت، سقف پیش تنیده، سقف سفالی و بتنی قابل استفاده است. در کنار مزیت‌های این بلوک، معایبی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها امکان آتش سوزی یونولیت‌هایی است که با مواد بی کیفیت و ضایعاتی تولید شده‌اند.

کلام پایانی

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم اطلاعات مفید و جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و شما نیز بتوانید با آگاهی از تمام خصوصیات و ویژگی‌های انواع بلوک‌ها و بسته به نیاز خود، بلوک مناسب را انتخاب کنید. سایت سیوان لند تلاش کرده که محصولات مورد نظر شما را به همراه توضیحات مختصری از ویژگی هرکدام و قیمت به روز آن‌ها فراهم و در دسترس شما قرار دهد. شما با مراجعه به این سایت می‌توانید از قیمت بلوک و انواع دیگر مصالخ آگاه شوید و آن‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *