بررسی 10 علت پوسته شدن رنگ دیوار و سقف + 3 روش ترمیم رنگ

پوسته شدن رنگ، ترک خوردن یا حباب زدن رنگ دیوار و سقف زمانی اتفاق می‌افتد که چسبندگی بین رنگ و سطح از بین برود. این عدم چسبندگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که زیبایی ساختمان  را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی در خصوص علل پوسته شدن رنگ و شیوه ترمیم آن ارائه دهیم.

قیمت افزودنی بتن
رنگ
پودر بندکشی
پودر نرمه کشی

چه عواملی باعث پوسته شدن رنگ دیوار می‌شود؟

توجه کنید که پوسته شدن رنگ روی سطوح مختلف برای انواع رنگ‌ ساختمانی ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین دانستن اقدامات پیشگیرانه و یا چگونگی ترمیم آن کمک زیادی به دغدغه شما خواهد کرد. اما در ابتدا لازم است عامل اصلی پوسته شدن رنگ را پیدا کنید.

  1. سطح رنگ شده شما در معرض آب قرار گرفته باشد.

نفوذ آب به عمق لایه های درونی دیوار باعث پوسته شدن رنگ آن می‌شود.

وقتی آب به لایه‌های رنگ نفوذ می‌کند، باعث جدا شدن لایه‌ها از سطح می‌شود. این امر منجر به برآمدگی، ترک خوردن و در آخر پوسته شدن رنگ دیوار می‌شود. آب می‌تواند از سقف نشتی، ناودان یا زیرزمین سرچشمه بگیرد یا می‌تواند نتیجه نشتی دیوار که به سطح داخلی نفوذ کرده، باشد.

  1. دیوار یا سقف در محیطی با رطوبت بالا قرار داشته باشد.

در ساختمان‌های با تهویه ضعیف، رطوبت روی دیوارها منجر به حباب زدن و برآمدگی پوشش‌ها می‌شود. نتیجه نهایی لایه های ترک خورده و پوسته شده رنگ است. از سوی دیگر، تراکم منجر به رطوبت می‌شود، محیطی که بستر رشد کپک است. این قارچ‌ها باعث بلند شدن و پوسته شدن رنگ می‌شوند.

  1. سطح برای نقاشی به درستی آماده نشده است.

سطوح کثیف، روغنی، ناهموار یا ترک خورده مناسب رنگ آمیزی نیستند.

اگر رنگ روی سطحی ناهموار،کثیف یا برش خورده زده شود، طولی نمی‌کشد که رنگ شروع به حباب زدن و پوسته شدن می‌کند.عوامل دیگری مانند ترکیبات ناقص و نوارهای درز نامناسب نیز می‌توانند مانع از چسبندگی مناسب رنگ شوند.

  1. سطح در معرض دمای بالا و نور شدید خورشید باشد.

رنگ با دمای بالاتر از محدوده استاندارد اتمسفر به خوبی به سطح نمی چسبد. دمای بالا باعث می‌شود که رنگ سریع‌تر خشک شود و از ایجاد پیوندهای قوی در لایه‌ها جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر نور شدید خورشید، رنگ روغنی را شکننده و مستعد ترک خوردن میکند. هر دو رنگ لاتکس و رنگ پلاستیک هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید منبسط و منقبض شده و پیوندهای چسبنده ضعیف می‌شود. در پایان کار رنگ آمیزی، پوسته شدن رنگ را خواهید دید. 

  1. نوع رنگ مورد استفاده با مواد سطح ناسازگار بود.

برخی سطوح حاوی ترکیبات موادی هستند که با ترکیبات رنگ واکنش نشان داده و موجب پوسته شدن رنگ می‌شود

برخی از سطوح حاوی موادی هستند که با رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند و مانع سازگاری رنگ و سطح می‌شوند. به عنوان مثال، چوب‌های ضعیف، روغن‌های طبیعی تولید می‌کنند که از چسبندگی موثر رنگ جلوگیری می‌کند. سطوح صاف یا براق نیز با برخی از رنگ‌ها سازگاری ندارند. مشکل ناسازگاری در صورتی بدتر می‌شود که رنگ‌های پلیمری از نظر شیمیایی پخت شوند.رنگ اپوکسی و پلی‌اورتان نمونه ای از این موارد هستند. هم‌چنین رنگ‌ روغنی تحت تأثیر بتن و فولاد گالوانیزه قرار می‌گیرد.

  1. انواع مختلف رنگ در یک سطح استفاده شود.

 به طور کل رنگ هایی با پایه آب روی رنگ های پایه حلال به خوبی نمی نشیند و نهایتا باعث پوسته شدن رنگ می‌شود.به طور مثال شاید رنگ روغنی، رنگ پلاستیکی، رنگ اکریلیک هر کدام با یکدیگر پیوند نخورند حتی اگر بهترین برند و کیفیت رنگ‌ مورد استفاده قرار گیرد.

  1. لایه‌های زیادی از رنگ روی دیوار یا سقف وجود دارد.

اگر لایه های زیادی از رنگ روی یک سطح به ویژه سقف اعمال شود ، پوشش سنگین می‌شود و در نهایت می‌تواند موجب پوسته شدن رنگ بشود یا از بین برود. 

  1. از نوع رنگ یا پرایمر اشتباه استفاده شده است.

برخی سطوح حاوی ترکیبات موادی هستند که با ترکیبات رنگ واکنش نشان داده و موجب پوسته شدن رنگ می‌شود

برخی رنگ‌ها برای سطوح چوبی یا پلاستیکی طراحی شده، در حالی که برخی دیگر برای سطوح فلزی یا بتنی ساخته شده اند. این بدان معنی است که پرایمرهای مختلفی برای سطوح چوبی، فلزی، بتنی و پلاستیکی موجود است.

  1. سطح با استفاده از محصول تاریخ گذشته رنگ شود.

رنگ ها ممکن از هم جدا شوند یا کپک بزنند یا اکثرا منجمد شوند.رنگ‌های پایه آب که در یک قوطی حلبی ذخیره می‌شوند به مرور زمان باعث زنگ زدن قوطی می‌شوند که کیفیت رنگ را نیز خراب می‌کند. اگر رنگ شما هر یک از این علائم را نشان می‌دهد یا بوی غیرعادی می‌دهد، منقضی شده است. با استفاده از آن، باید انتظار داشته باشید که با مشکل پوسته شدن رنگ دیوار روبرو شوید.

  1. سطح در معرض مواد خورنده است.

مواد خورنده معمولا حاوی اسید یا باز قوی هستند. به همین دلیل است که نباید دیوارهای خانه خود را با سفید کننده یا سایر محصولات بسیار اسیدی تمیز کنید. حتما آن را رقیق کنید تا رنگ را خراب نکند.یا از انواع رنگ قابل شستشو استفاده کنید.

علت پوسته شدن رنگ پلاستیکی

علت پوسته شدن رنگ پلاستیک چندان با رنگ های دیگر ساختمانی تفاوتی ندارد. رنگ آمیزی روی دیوارهای کثیف و ناهموار، رطوبت بیش از حد، آماده سازی نامناسب و استفاده از رنگ لاتکس روی رنگ روغن، همگی می توانند بر چسبندگی رنگ پلاستیک تأثیر گذاشته و در نهایت باعث پوسته شدن آن شود.

علت پوسته شدن رنگ روغنی

در فضای داخلی، رطوبتی که از دیوارهای حمام، آشپزخانه ها، زیر زمین ها و دیوار پشت لباسشویی عبور میکند، می تواند باعث پوسته شدن رنگ های دیوار بشود. رنگ روغن نیز هنگامی که روی یک سطح مرطوب اجرا می شود یا زمانی که روی رنگ های بر پایه آب مالیده می شود، دچار پوسته شدن می‌شود.

علت پوسته شدن رنگ اکریلیک

اگر رنگ اکریلیک شما پودری یا ناپایدار است، احتمالاً در وسط رنگ آمیزی دیوار، به رنگ خود آب اضافه کردید. آب باعث می شود که رنگ به طور یکنواخت روی دیوار یا سطحی که قصد نقاشی آن را دارید، پخش نشود.در نتیجه باعث پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی یا شل شدن رنگ اکریلیک می‌شود.

3 روش رفع پوسته شدن رنگ سقف

حتما از پاک بودن سطح از گردوغبار ،روغن یا خرده رنگ های قبلی پیش از رنگ آمیزی مجدد اطمینان حاصل کنید.

 

با دلایل پوسته شدن رنگ و راه‌های جلوگیری از آن آشنا شدیم. حال روش‌های ترمیم پوسته شدن رنگ روی سطوح مختلف را توضیح می‌دهیم.

  • ترمیم پوسته شدن رنگ روی سطح فلزی

قبل از ترمیم سطح فلز باید خرد و ریزهای روی سطح مانند گرد و غبار و چربی و غیره پاک شود. سپس مقداری اسید حکاکی روی سطح بزنید تا به خوبی سطح فلز تمیز شود. حین انجام کار نکات ایمنی کار را رعایت کنید. بعد از خشک شدن اسید، یک آستر مناسب فلز روی سطح بمالید و سپس رنگ کنید. 

  • ترمیم پوسته شدن رنگ روی سطح گچی

ابتدا با کاردک خرده رنگ روی سطح را پاک کرده سپس با سمباده بقیه رنگ‌ها را از بین ببرید. بخش مورد نظر را با سمباده خوب صیقل دهید تا سطح صاف و یکدست شود. پس با آستر روغنی سطح سمباده زده را پوشش دهید. صبر کنید تا آستر به خوبی خشک شود بعد از آن دیوار آماده رنگ آمیزی است.

  •  ترمیم پوسته شدن سطح چوبی

ابتدا باید پوسته رنگ را با برس سیمی از بین ببرید. مانند سطح گچی با سمباده سطح چوب را خوب صیقل دهید تا صاف شود سپس با آستر مناسب چوب را آستر بزنید. دقت کنید همه جای چوب به اندازه کافی آستر زده شود. بعد از خشک شدن آستر، با رنگ مرغوب و با کیفیت چوب را رنگ بزنید.

نکته: در نقاشی ساختمان و چگونگی رنگ آمیزی پرایمر مناسب تاثیر و اهمیت زیادی دارد. به طور مثال برای دیوارهای حمام، روغن زیرکار و رنگ روغنی توصیه می‌شود.

کلام پایانی 

پوسته شدن رنگ با راهکارهایی که داده شد به راحتی قابل ترمیم است. اگر به درستی و با نکات که گفته شد خانه خود را رنگ آمیزی کنید و از نقاشی دیوار مراقبت کنید تا سال ها نیاز به هزینه ترمیم و رنگ آمیزی مجدد ندارید. شما می‌توانید با مطالعه مقاله رنگ درب ورودی ساختمان اطلاعات بیشتری کسب کنید. و برای اطلاع از قیمت رنگ با کارشناسان تیم سیوان لند در ارتباط باشید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *