رنگ پلاستیک چیست؟ | بررسی مزایا و معایب و کارکرد آن

رنگ پلاستیک از قدیمی‌ترین نوع رنگ بر پایه آب است به همین دلیل بدون بو بوده و به سادگی با آب ترکیب می‌شود. نقاشان خبره معمولا این رنگ را برای رنگ آمیزی سقف توصیه می‌کنند اما منعی برای رنگ آمیزی دیوار ندارد. در این مقاله توضیحات کاملی در خصوص رنگ پلاستیک و چگونگی نگهداری و استفاده از آن ارائه خواهد شد. 

قیمت افزودنی بتن
رنگ
پودر بندکشی
پودر نرمه کشی

رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک حاوی ذزات چسب و رنگدانه محلول در آب است.

 

رنگ پلاستیک امروزی که ماده اصلی آن لاتکس است حاوی ذرات پلاستیکی میکروسکوپی چسب، بتونه و رنگدانه است که در آب حل می‌شود. این رنگ‌ها محلول در آب هستند، اما در هنگام خشک شدن،تقریبا ضد آب می‌شوند. چسب استفاده شده در رنگ‌های پلاستیکی در برندهای مختلف انواع گوناگونی از جمله وینیل دارد.بهتر است بدانید با توجه به تفاوت‌هایی که رنگ دیوار و سقف دارد، رنگ پلاستیکی نتیجه بهتری روی سقف خواهد داشت. 

انواع رنگ پلاستیکی

این رنگ‌ها در دو گروه رنگ تمام پلاستیک و نیم پلاستیک به بازار عرضه می‌شوند. رنگ تمام پلاستیکی نسبت به نوع نیم پلاستیکی مقاومت بهتری در برابر آب دارد و از  انواع رنگ‌ قابل شستشو است. اما رنگ نیمه پلاستیک به مراتب پرمصرف‌تر، مقرون به صرفه‌تر و در عین حال پوشانندگی بالاتری دارد.

مزایای رنگ‌های پلاستیک

رنگ پلاستیکی از سری رنگ های فوری است که به سرعت خشک می‌شوند.

  • یکی از مزایای رنگ پلاستیک قابل شستشو بودن آن است که موجب می‌شود تمیز کردن آن بسیار راحت و بدون دردسر باشد. با یک دستمال نمناک می‌توانید دیوارهایی که با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی شده‌اند را گردگیری کرده و تمیز کنید. در صورتی که با یک دستمال تمیز نشد شستن دیوار با آب امکان پذیر است.
  • سازگار با محیط زیست و غیرسمی بودن یکی دیگر از مزایای رنگ های  پلاستیکی است. با توجه به پایه آب بودن این نوع رنگ و استفاده نشدن از مشتقات نفتی و مواد شیمیایی که برای سلامت انسان مضر است، این رنگ کاربردهای بسیاری در نقاشی ساختمان دارد. بنابراین، رنگ پلاستیک را می‌توانید بدون دردسر در اماکنی که ممکن است تهویه مناسبی نداشته باشد استفاده کرد.
  • رنگ‌های پلاستیکی در کلاس‌های مختلفی عرضه می‌شوند که موجب شده تهیه این رنگ برای اغلب افراد مقرون به صرفه باشد. بنابراین هر فردی با بودجه‌های مختلف می‌تواند رنگ مورد نظرش را تهیه کرده و برای رنگ آمیزی خانه خود استفاده کند.
  • رنگ‌های پلاستیکی از جمله رنگ‌های فوری محسوب می‌شوند که طی چند ساعت پس از رنگ زدن، به سرعت خشک و یکدست می‌شوند. خشک شدن رنگ‌های پلاستیکی بین 2 الی 4 ساعت طول می‌کشد. این در حالیست که خشک شدن رنگ‌های روغنی حداقل 24 ساعت طول می‌کشد. بنابراین اگر فضای مورد نظر شما برای رنگ زدن باید خیلی سریع آماده شود، اغلب رنگ‌های پایه آب و رنگ پلاستیکی پیشنهاد می‌شود.
  • رنگ‌های روشن پلاستیکی دما را به خود جذب می‌کنند و موجب می‌شوند حرارت اتاق در تابستان متعادل‌تر باشد. اگر دیوار اتاقی را رنگ می‌زنید که نور مستقیم آفتاب به آن می‌تابد، استفاده از رنگ روشن پلاستیک می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

معایب رنگ‌های پلاستیک

  • اگر چه در مزایای این رنگ به سریع خشک شدن آن اشاره کردیم اما در صورتی که این رنگ در مناطق معتدل و مرطوب استفاده شود سرعت خشک شدن آن کاهش خواهد یافت. در چنین حالتی ممکن است رنگ لایه لایه شود و نتیجه دلخواهتان را از استفاده آن نگیرید.
  • رنگ پلاستیک در انواع مات و براق وجود دارد اما درخشندگی رنگ‌‌های روغنی و  رنگ اکریلیک را ندارد.
  • به طورکلی رنگ پلاستیک ماندگاری نسبتا بالایی دارد اما در قیاس با رنگ‌ روغنی و اکریلیک هم‌چنان این ماندگاری و دوام کمتر است.

نکات کاربردی هنگام استفاده از رنگ پلاستیک:

فاصله بین هر ست رنگ آمیزی رنگ پلاستیک حداقل 2 ساعت باید باشد.1. فاصله بین هر ست از رنگ‌آمیزی  بیشتر از 2 ساعت باشد.و رنگ را در دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

2. اگر احیاناً رنگ به قسمتی خورد می‌توانید از دستمال خیس استفاده کنید.

3. سطح زیر کار باید آماده‌سازی شده و دارای پرایمر مناسب باشد.

4. اگر دیوارها ترک دارد آن ها را رفع کنید. اگر ترک عمقی بود با گچ و اگر سطحی بود با بتونه لکه‌گیری کنید.

5. بعد از بتونه کاری حتما سمباده بکشید. اگر دیوار خیلی زبر بود از سنباده 100 یا 120 و اگر خرابی زیادی ندارد و تقریبا مسطح است از سنباده 120 یا 150 استفاده کنید.

6.اگر سطح یکدست و صاف باشد به ازای هر 6 متر مربع یک کیلوگرم رنگ پلاستیک و اگر سطح کاملا مسطح نبود به ازاء هر 3 تا 4 متر مربع یک کیلوگرم رنگ نیاز دارید.

برای آماده‌سازی رنگ پلاستیک به چه مقدار آب نیاز است؟

برای رقیق سازی رنگ پلاستیک به 15 تا 25 درصد آب نیاز است.

برای رقیق‌سازی رنگ پلاستیک باید به رنگ آب اضافه کنید که این مقدار بستگی به دمای هوای محیط دارد. مقدار آب باید کنترل شده باشد تا رنگ رقیق یا غلیظ نشود. حتما دقت کنید که آب را کم کم اضافه کنید و به طور میانگین به 15 تا 25 درصد آب نیاز دارید.

در شرایط معمول رنگ‌آمیزی با وسایل زیر به درصد معینی آب نیاز داریم:

  • قلم مو: بین 25 تا 35 درصد آب
  • غلطک: بین 5 تا 10 درصد آب
  • پیستوله: 35 تا 40 درصد آب

 توجه کنید حتما بعد از اضافه کردن آب خوب هم بزنید و از صافی رد کنید تا رنگ کاملاً باز و یکدست شود. 

آیا رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی قابل اجرا است؟

اجرای رنگ پلاستیک روی دیواری که قبلا رنگ نشده بسیار آسان است اما اگر بخواهید رنگ پلاستیکی را روی رنگ روغنی اجرا کنید بدانید که چسبندگی رنگ پایه آب به روی رنگ روغنی کم است. اما این بدین معنا نیست که این کار شدنی نیست بلکه فقط کافیست سطحی که قبلا رنگ روغنی دارد را با سنباده کمی مات کنید تا رنگ پلاستیک با چسبندگی بیشتری همراه باشد. ضمن اینکه استفاده از پرایمر یا آستر رنگ پایه آب می‌تواند به اجرای بهتر این نوع رنگ روی رنگ روغنی کمک کند.

کلام پایانی

با توجه به ویژگی‌هایی که رنگ‌های ساختمانی نظیر رنگ روغنی، رنگ اکریلیک پایه آب و رنگ پلاستیک دارند. و با توجه به اینکه چه سطحی را رنگ بزنید، چقدر سرعت خشک شدن رنگ برایتان اهمیت دارد و چه مقدار می‌خواهید برای این کار هزینه کنید، می‌توانید بین رنگ‌های نام برده رنگ مناسب را انتخاب کنید.برای اطلاع از قیمت رنگ و سایر مقاله های مربوط به نقاشی ساختمان به سایت سیوان لند مراجعه کنید یا با کارشناسان تیم فروش سیوان لند در تماس باشید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *