رنگ اکریلیک چیست؟ | مقایسه اکریلیک با رنگ روغن و رنگ پلاستیک

رنگ اکریلیک نوعی پلاستیک پلیمری است و از انواع رنگ‌ قابل شستشو است. این رنگ نسل جدید و پرطرفدار از رنگ‌های ساختمانی که برای نمای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. رنگ اکریلیک کاربرد وسیعی دارد و امروزه آن را به مراتب جایگزین رنگ روغنی و رنگ پلاستیک می‌کنند. اما نمی‌توان در همه قسمت‌های ساختمان از آن استفاده کرد و استفاده در محل اشتباه یا استفاده غیر اصولی از آن می‌تواند تمام زحمات شما را هدر بدهد. در ادامه این مقاله نحوه استفاده و کاربرد رنگ اکریلیک را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

قیمت افزودنی بتن
رنگ
پودر بندکشی
پودر نرمه کشی

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ‌ اکریلیک بر پایه رزین‌های ‌اکریلیک بوده که در دو نوع محلول در آب و حلال تولید ‌می‌شوند. این رنگ انواع مختلف و طیف رنگی گسترده‌ای دارد که در سایزهای مختلف بسته به نیاز خریداری می‌شود. رنگ اکریلیک از رنگ های پرطرفداری است که بعد از رنگ روغن و رنگ پلاستیک در بازار ارائه شد. 

  • منظور از رنگ اکریلیک پایه آب این است که در فرمول اصلی رنگ از آب استفاده شده استغ که کاملا دوستدار محیط زیست است. این رنگ‌ها بوی کمتری دارند و زمان خشک شدن آن بستگی به دمای محیط دارد.
  • منظور از رنگ اکریلیک پایه حلال این است که در فرمول رنگ از مشتقات نفتی استفاده شده است که به همین علت دوستدار محیط زیست نیستند و بوی زیادی هم دارند. البته ویژگی سریع خشک شدن آن نسبت به رنگ پایه آب را نباید فراموش کرد.

در تابستان و زمستان از کدام نوع رنگ اکریلیک استفاده کنیم؟

علاوه بر زیبایی دکوراسیون باید با توجه به دمای محیط رنگ اکریلیک براق یا مات انتخاب کرد.

اگر داخل خانه خود را که معمولا گرم است یا دمای معمولی دارد را می‌خواهید رنگ آمیزی کنید پیشنهاد می‌شود که از رنگ های پایه آب استفاده کنید که بوی کمتری دارند. اما اگر در زمستان هستید یا هوای محیط سرد است دقت کنید که رنگ پایه آب دیگر به راحتی خشک نخواهد شد. در این شرایط رنگ‌های پایه حلال به خاطر وجود مشتقات نفتی بسیار سریع‌تر خشک می‌شوند و به همین علت در هوای سرد کاربرد بیشتری دارند.

تفاوت رنگ اکریلیک با رنگ روغن چیست؟

براقیت رنگ روغن از رنگ اکریلیک بیشتر است.

انتخاب بین رنگ روغن و اکریلیک می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در میزان براقی این دو نوع رنگ است. این موضوع باعث شده تا رنگ روغن، که از براقی بیشتری برخوردار است، قابلیت شستشوی بهتری داشته باشد. یک تفاوت مهم دیگر نوع حلال این دو رنگ است. حلال رنگ اکریلیک آب و حلال رنگ روغن تینر یا نفت است. رنگ روغن عموما بوی شدیدی دارد، اما رنگ اکریلیک بدون بو است. هم‌چنین رنگ روغن در مقایسه با رنگ اکریلیک بسیار دیرتر خشک می‌شود.

  • برای سطوح گچی هر دو رنگ روغن و رنگ اکریلیک در یک رده قرار دارند و تفاوتی جز سلیقه شما ندارند.
  • برای سطوح فلزی اما رنگ روغن بهترین گزینه است؛ چرا که رزین موجود در این رنگ بیشتر از رنگ اکریلیک بوده و چسبندگی بهتری روی فلز ایجاد میکند.
  • برای سطوح سرامیکی رنگ اکریلیک تنها گزینه است؛ چرا که رنگ روغن بعد از مدتی روی سطح سرامیک پوسته پوسته می‌شود.

تفاوت رنگ اکریلیک با رنگ پلاستیک چیست؟

رنگ پلاستیک برخلاف رنگ اکریلیک به طور قطع غیرقابل شستشو است .

رنگ اکریلیک تمام مزایای رنگ پلاستیک را به ارث برده و علاوه بر آن در برابر نور و رطوبت هم مقاوم است؛ اما قرار نیست همه‌ی قسمت‌های ساختمان در برابر نور و رطوبت مقاومت داشته باشند. هنوز قسمت‌هایی مثل سقف‌ها، راهروها، فضای داخلی کمد‌های دیواری و … هستند که می‌توان با هزینه کمتر و خرید رنگ پلاستیک آن‌ها را رنگ آمیزی کرد. به همین‌ خاطر این روزها رنگ پلاستیک روی مکان‌هایی که کم‌ترین تماس را با نور و رطوبت دارند می‌نشیند و باید دقت کنید که نسبت به رنگ پلاستیک ماندگاری کمتری دارد و قابل شست شو نیست. ضمن اینکه رنگ پلاستیک با چوب و فلز سازگاری ندارد.

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک برای چه دیوارهایی مناسب است؟

 رنگ اکریلیک را ‌می‌توان در نمای داخلی و خارجی ساختمان به کار برد. از آنجایی که اجرای این رنگ در نمای خارجی ساختمان ممکن است تحت تاثیر عوامل خارجی (نور آفتاب، برف و باران، رطوبت و باد) قرار بگیرد و رنگ آن را تحت تاثیر قرار دهد، لازم است تا از نوع مقاوم‌‌تر رنگ و مخصوص اینگونه فضاها، استفاده شود. اما به طور کلی رنگ اکریلیک روی هر سطحی قابل رنگ آمیزی است.

تقسیم بندی انواع رنگ اکریلیک

  • رنگ ساختمانی
  • رنگ هنری
  • رنگ نما یا همان اکریلیک سیلیکون ها
  • رنگ پایه حلال
  • رنگ استخری

انواع رنگ اکریلیک ساختمانی

معمولا رنگ‌های اکریلیک ساختمانی در سایز 1 تا 10 کیلویی در بازر عرضه می‌شوند.

این دسته از رنگ‌ها برای رنگ آمیزی محیط منزل یا محیط کار استفاده می‌شوند و عموما در سایزهای 1 کیلویی، 3.5 کیلویی، 7 کیلویی و 10 کیلویی به بازار عرضه می‌شوند. رنگ اکریلیک در سایزهای 1 کیلویی یا 250 گرمی دارای رنگ‌بندی هستند ولی سایزهای بزرگ اکثرا در رنگ سفید تولید می‌شوند و می‌توانید با جوهر رنگ های یونیورسال تغییر رنگ بدید.

توجه: پرایمین‌ها نوعی رنگ اکریلیک هستند که در اصل ضعیف شده این نوع رنگ می‌باشند تا به عنوان زیرکار استفاده شود و مصرف رنگ اصلی شما کم شود. به پرایمین‌ها اصطلاحا رنگ پوششی هم گفته می‌شود.

رنگ‌های اکریلیک ساختمانی به 3 طیف مات، نیمه مات و یا براق دسته بندی می‌شوند که در بین این 3 دسته رنگ اکریلیک براق پرمصرف‌‌ترین است. دقت کنید که رنگ‌های براق نسبت به نیمه براق و یا مات پوشش دهی کمتری دارند که این موضوع در رنگ‌های روغنی هم صدق می‌کند.

توجه: رنگ‌های اکریلیک به هیچ عنوان براقیت رنگ‌های روغنی رو ندارند و این امری طبیعی است چرا که نوع رزین به کار رفته در این رنگ‌ها متفاوت می‌باشد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این نکته بپردازیم می‌توانیم بگویم که عموما در رنگ‌هایی که براق هستند رزین بیشتری به کار رفته و طبیعتا تیتان کمتری در رنگ استفاده شده؛ به همین خاطر پوشش دهی پایین می‌آید و براقیت بالا می‌رود.

نحوه نقاشی رنگ اکریلیک روی دیوار 

  1. قبل از شروع کار نقاشی ساختمان دیوار را کاملا تمیز کنید و سطح آن را به وسیله سمباده صاف کنید. بستری که قرار است رنگ شود باید خشک و عاری از هرگونه چربی، گرد و غبار، لایه سست و غیره باشد. 
  2. هرگونه نقصی در دیوار باید با ملات مناسب رفع شده و سمباده‌کشی شود. اگر ترکی روی دیوار وجود دارد قبل از شروع رنگ‌آمیزی آن را تعمیر کنید.
  3. رنگ آکریلیک به صورت کامل و صد در صد قابل شستشو نیست و بستگی به زیرسازی آن دارد. بدین معنی که اگر از زیر سازی پلاستیک استفاده کنید، امکان شستشوی رنگ آکریلیک بسیار کم می‌شود، اما اگر از رنگ روغن برای زیر سازی آن استفاده شود امکان شسشتو رنگ اکریلیک افزایش می‌یابد. البته درباره هزینه‌ها نیز باید گفته شود با استفاده از این روش هزینه ها نیز افزایش می یابد.
  4. استفاده از قلم مو برای رنگ آکریلیک باعث می شود تا کیفیت رنگ آمیزی کاهش یابد. چرا که با استفاده از قلم مو، رد قلم مو مشخص می شود و در نهایت کیفیت رنگ آمیزی به نتیجه مطلوبی نمی رسد. پس بهترین روش برای رنگ آمیزی رنگ آکریلیک استفاده از غلطک می‌باشد.
  5.  برای اینکه رنگ بهتر روی دیوار بماند و کیفیت بالاتری داشته باشد می‌توانید از یک لایه رنگ لاتکس استفاده کنید. رنگ اکریلیک و رنگ لاتکس تقریبا ساختار مشابهی دارند و از رزین اکریلیک ساخته می‌شود. این رنگ را می‌توان با آب رقیق کرد هرچند در اغلب موارد به محض خرید می‌توان از آن استفاده کرد و نیازی به حلال ندارد.
  6. برای نتیجه بهتر، رنگ اکریلیک را حداقل در دو لایه به دیوار اعمال کنید. اگر ترجیح می‌دهید رنگ دیوار بافت‌دار باشد، می‌توانید قبل از رنگ یک لایه گچ روی قسمت مورد نظر بکشید.
  7. برای نقاشی فضای بیرون ساختمان نیز پس از استفاده از رنگ اکریلیک ساختمان بهتر است یک لایه رنگ سنگ تراشی (تراش اکریلیک) روی آن بزنید تا خاصیت ضد آب آن تقویت شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از رنگ اکریلیک

در استفاده از رنگ‌های اکریلیک باید نکاتی را مد نظر داشت، زیرا در غیر این صورت رنگ آمیزی از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

  • برای هم‌رنگ کردن این نوع رنگ باید از رنگ‌ اکریلیک استفاده شود. رنگ‌های روغنی یا پلاستیکی را نباید در کنار این رنگ‌ها به کار برد.
  • محدوده دمایی مناسب جهت اعمال رنگ 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی کمتر از 80 درصد می‌باشد.
  • اکریلیک در صورت خشک شدن به هیچ وجه از روی سطوح پاک نمی‌شود. از این رو اگر بر روی لباس رنگ‌کار بریزد باید به سرعت شسته شود.
  • رنگ‌های اکریلیک در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و به شکل قوطی، بطری و یا تیوپ به فروش می‌رسند.
  • بهتر است رنگی را انتخاب و خریداری نمایید که قوطی آن غیر قابل نفوذ باشد. زیرا در صورت ورود هوا به آن، خشک و غیرقابل استفاده می‌گردد.

سخن پایانی 

قیمت رنگ اکریلیک بسته به برند رنگ، کیفیت، نوع رنگ، فرم پایه‌ای، حجم رنگ، نوع مصرف (کاربرد)، حاوی یا فاقد سیلیکون بودن متفاوت خواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه برای آشنایی با کاربرد و نحوه کارکرد رنگ اکریلیک باید بدانید بیان کنیم. برای اطلاع از قیمت رنگ و شیوه خرید آن به سیوان لند مراجعه کنید یا با کارشناسان تیم فروش ما در تماس باشید. 

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *