انواع رنگ درب ورودی ساختمان + 5 نکته مهم در انتخاب رنگ مناسب

رنگ درب ورودی ساختمان اولین چیزی است که نظر بیننده را به سازه جلب می‌کند. طرح و رنگ درب ورودی ساختمان تاثیر زیادی در زیبایی و نمای ساختمان دارد. انتخاب رنگ کاملا سلیقه‌ای است؛ اما باید دقت کنید که هارمونی و هماهنگی بین رنگ درب و پنجره‌ها با نوع معماری ساختمان شکل گیرد. در ادامه راجع به اینکه چه رنگی می‌تواند مناسب باشد و هر رنگ چه ویژگی‌هایی دارد توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد.

قیمت افزودنی بتن
رنگ
پودر بندکشی
پودر نرمه کشی

از چه رنگی می‌توان برای رنگ درب ورودی ساختمان استفاده کرد؟

رنگ درب ورودی ساختمان باید مناسب جنس درب و شرایط جوی محیط باشد.

وقتی از رنگ صحبت می‌کنیم، رنگ درب ورودی ساختمان یا درب حیاط طیف بسیار گسترده‌ای از رنگ‌های روشن تا تیره به دست آمده از 7 رنگ اصلی را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که رنگ درب ورودی ساختمان در معرض آسیب‌های متعددی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که تنها چند نوع رنگ خاص را می‌توان برای رنگ‌آمیزی این درب‌ها استفاده کرد. برخی از این رنگ ها به شرح زیر هستند:

  • رنگ لاتکس

رنگ لاتکس به دلیل قابلیت‌های خاص و البته قیمت مقرون‌به‌صرفه آن امروزه کاربرد گسترده‌ای دارد. این رنگ‌ بر پایه آب تولید می‌شود و هم‌چنین به‌ سرعت خشک می‌شود. بنابراین، از انواع رنگ قابل شستشو محسوب می‌شود. رنگ لاتکس به نسبت رنگ‌های دیگر دوام کم‌تری در برابر عوامل آسیب‌زننده خواهد داشت. به همین منظور هم توصیه می‌کنیم اگر درب ورودی ساختمان شما خیلی در معرض عوامل مخرب است، این رنگ را هر از چند گاهی ترمیم کنید. 

  • رنگ‌ روغنی

رنگ‌روغنی به نسبت رنگ لاتکس دوام و ماندگاری بیش‌تری دارد، چرا که برپایه‌ی روغن ساخته می‌شود. رنگ روغنی در برابر تغییرات آب‌وهوایی واکنش بسیار بهتری نشان می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا برای مدت طولانی بدون آسیب و خراش قابل‌استفاده باشد. مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی بیشتر است و همین موضوع باعث شده تا مدت‌زمان اجرای رنگ‌ درب ورودی ساختمان کمی طولانی شود. رنگ‌های روغن دوام و ماندگاری بیش‌تری دارند، درحالی‌که زمان اجرای آن‌ها طولانی است.

  • رنگ اپوکسی

رنگ درب ورودی ساختمان باید استحکام و زیبایی داشته باشد و جالب است که هر دو این مشخصه‌ها را می‌توان در رنگ اپوکسی پیدا کرد. این رنگ‌ها دو جزئی هستند و در زمان استفاده این دو جز با نسبت‌های مشخصی باید با هم ترکیب شوند. دوام این رنگ در حدی است که حتی فضای باز صنایع بزرگ و شرکت‌ها هم از آن استفاده می‌شود.

رنگ اپوکسی در مقابل خراشیدگی، پوسیدگی، انواع مواد شیمیایی، اسید‌ها و نور uv تا حد زیادی مقاوم است. توجه کنید هزینه خرید مواد اولیه و اجرای رنگ اپوکسی کمی گران خواهد بود. فراموش نکنید که در زمان اجرای این رنگ باید به موارد مهمی مانند دمای محیط یا تهویه مناسب دقت کنید تا نتیجه نهایی قابل‌قبول باشد.

  • رنگ اکریلیک

اگر به دنبال یک رنگ مقرون‌به‌صرفه و زیبا هستید، رنگ اکریلیک می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای درب ورودی ساختمان یا درب حیاط باشد. ساختار این رنگ هم مانند رنگ لاتکس، بر پایه آب است و اجرای راحتی دارد. به‌علاوه این که زمان خشک‌شدن این رنگ باعث می‌شود خیلی زود بتوانید از درب ورودی ساختمان همانند قبل استفاده کنید.

5 نکته برای انتخاب رنگ درب ورودی ساختمان 

  • از ویژگی‌های رنگ خاکستری به عنوان یک رنگ خنثی بهره بگیرید.

رنگ خاکستری برای درب ورودی ساختمان میتواند بیشترنین هماعنگی را با نمای ساختمان داشته باشد

خاکستری یک رنگ خنثی است اما در نظر داشته باشید که گاهی خاکستری به عنوان رنگ درب ورودی ساختمان می‌تواند بیشترین هماهنگی را با نمای ساختمان داشته باشد. برای مثال انتخاب رنگ خاکستری برای ورودی یک محیط با دکوراسیون‌های رنگین و فریبنده می‌تواند جلوه محیط داخلی را بیشتر کند. ترکیب خاکستری با رنگ‌های مختلف نیز نتیجه‌ای شگفت انگیز ایجاد می‌کند.

  • به رنگ سایر مصالح ساختمانی در نمای سازه توجه کنید.

دقت در مورد رنگ آجر، سنگ نما و رنگ سقف می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. رنگ درب ورودی ساختمان می تواند کاملاً متضاد یا دارای هماهنگی با نمای دیوار و سقف انتخاب شود. 

  • استفاده از رنگ ها برای روشن کردن نمای بیرونی.

رنگ زرد لیمویی نارنجی و سبز برای رنگ درب ورودی ساختمان بیشترین توجه را به خود جلب میکنند.

رنگ درب ورودی ساختمان باید کاملاً جلوه‌گر باشد و ماهیت خود را فریاد بزند. این امر می‌تواند اولین برداشت مراجعه کنندگان از شما را شکل دهد. برای مثال، معمولاً اگر یک درب زرد لیمویی را ببینید واقعاً در مورد فضای داخلی یا ساکنین آن کنجکاو می‌شوید. در مورد رنگ های مانند نارنجی، بنفش یا سبز آهکی نیز این موضوع صدق می‌کند.

  • درب دو رنگ انتخاب کنید.

شما می‌توانید از دو رنگ برای رنگ درب ورودی ساختمان یا درب اتاق بهره بگیرید. تصور کنید تمام دکوراسیون داخلی یک اتاق به رنگ صورتی باشد و شما مجبورید رنگ درب اتاق را با دکوراسیون آبی بیرون اتاق نیز هماهنگ کنید. در این مواقع استفاده از یک درب دو رنگ که هر سمت آن به یک رنگ باشد به یک انتخاب عالی تبدیل می شود.

  • نمای خانه را یک بوم نقاشی خالی در نظر بگیرید.

این روش برای نمای بیرونی ساختمان هایی مفید است که ورودی آن زیاد بزرگ یا چشمگیر نباشد.

تاثیر جنس درب‌های ورودی برای انتخاب رنگ مناسب 

رنگ درب ورودی ساختمان شما کاملاً به شرایط محیط زندگی، جنس درب و البته سلیقه شما بستگی دارد. هم‌چنین می‌توانید در این‌ رابطه از فیلتر بودجه در دسترس هم برای انتخاب رنگ مناسب درب ورودی استفاده کنید. درهرصورت انتخاب‌های پیشروی شما رنگ‌ها لاتکس، روغنی، اکریلیک و در نهایت اپوکسی خواهند بود.

  • درب چوبی

درب چوبی از آسان‌ترین سطح‌ها برای رنگ‌آمیزی هستند. اما واکنش برخی از رنگ‌ها روی درهای چوبی چندان قابل‌قبول نیست. بهترین گزینه برای این رنگ درب ورودی ساختمان از جنس چوب، رنگ‌روغنی است. چرا که چسبندگی بسیار خوبی روی چوب دارد و مدت زیادی بدون فرسایش قابل‌استفاده خواهد بود.

  • درب فایبرگلاس

اگر درب ورودی شما از جنس فایبرگلاس باشد، نیاز به رنگ لاتکس دارید. ساختار شیمیایی این دو بسیار به هم نزدیک است و همین موضوع باعث شده تا رنگ درب ورودی فایبرگلاس، رنگ لاتکس باشد. اگر در زمان آماده‌سازی و اجرای این رنگ دقت کافی داشته باشید، برای مدت زمان طولانی می‌توانید از زیبایی آن استفاده کنید. 

  • درب آهنی

شما می‌توانید برای درب ورودی آهنی از رنگ‌های لاتکس، اکریلیک یا رنگ مناسب دیگر استفاده کنید. این رنگ‌ها روی سطوح آهنی به‌راحتی اجرا می‌شوند و خشک‌شدنشان زمان کوتاهی نیاز دارد. این رنگ‌ها می‌توانند از سطح آهنی در برابر رطوبت و عوامل آسیب‌زای این‌چنینی محافظت کنند و عمر مفید آن را بالاتر ببرند.

توجه: در کنار همه رنگ‌های عنوان شده، شما می‌توانید از رنگ اپوکسی برای تمامیانواع درب‌ها با جنس‌های مختلف استفاده کنید. به‌کاربردن این رنگ محدودیتی ندارد، اما نیاز به هزینه و وقت بیش‌تر برای اجرا دارد.

سخن پایانی 

برای رنگ درب ورودی ساختمان مانند درب‌های داخلی می‌توانید از روانشناسی رنگ‌ها بهره ببرید و با توجه به محل نصب درب، گزینه بهتر را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که نمای بیرونی ساختمان بخشی از هویت آن است و حسی که در نگاه اول به افراد القا میکند، در انتظارات و ذهنیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برای اطلاع از قیمت رنگ به سیوان لند مراجعه کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *