نحوه محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع سقف و دیوار


قیمت بلوک

محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع از دو جهت مهم است. این کار هم به شما کمک می‌کند تا تا بتوانید تعداد بلوک مورد نیاز برای پروژه خود را تخمین بزنید و هم بتوانید قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را حساب کنید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه محاسبه تعداد بلوک سیمانی در هر متر مربع را بررسی کنیم.

عوامل موثر بر تعداد بلوک در هر متر مربع

در محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع، اولین موردی که باید به آن توجه کنیم این است در مورد بلوک ساختمانی برای سقف صحبت می‌کنیم و یا برای دیوار. اگر منظور ما تعداد بلوک در هر متر مربع سقف تیرچه بلوک باشد، در صورت استفاده از بلوک سیمانی به 10 عدد و در صورت استفاده از بلوک سفالی، به 12 عدد بلوک احتیاج خواهیم داشت.
تعداد بلوک در هر متر مربع برای بلوک با طول 40 سانتی‌متر 12.5 عدد و برای بلوک با طول 50 سانتی‌متر، 10 عدد است.
اما اگر بخواهیم در مورد تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار صحبت کنیم، ابتدا باید مشخص کنیم که بلوک چینی برای چه نوع دیواری مد نظر ما است تا به این ترتیب بتوانیم نوع بلوک سفالی خود و ابعاد آن را مشخص کنیم. به بیانی ساده‌تر، این که تعداد بلوک سیمانی در هر متر مربع چقدر باشد، به ابعاد بلوک بستگی دارد.

ابعاد بلوک سیمانی

ابعاد بلوک سیمانی شامل طول، ارتفاع و ضخامت آن است. که معمولا ارتفاع آن‌ها ثابت و 20 سانتی‌متر است؛ ارتفاع آن‌ها 40 یا 50 سانتی‌متر و ضخامتشان از 7 تا 20 سانتی‌متر است. چیزی که در محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع اهمیت دارد، ارتفاع بلوک است. چون ضخامت آن‌ها تنها تاثیر در ضخامت دیوار دارد و این طول و ارتفاع است که بر تعداد بلوک تاثیر می‌گذارد.

محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع

از مباحث گفته شده در بالا نتیجه می‌گیریم که برای محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع باید مشخص کنیم که بلوک با طول 40 سانتی‌متر مد نظر ما هست یا 50 سانتی‌متر. در محاسبه تعداد بلوک در یک متر مربع، با تقسیم ارتفاع 100 سانتی‌متر دیوار بر ارتفاع 20 سانتی‌متر بلوک، خواهیم داشت که به 5 بلوک برای پر کردن ارتفاع 1 متری نیاز است. با تقسیم طول 100 سانتی‌متری دیوار بر طول 40 سانتی‌متری بلوک به 2.5 عدد و با تقسیم بر بلوک 50 سانتی‌متری به 2 عدد بلوک نیاز خواهد بود. پس:

  • تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار با بلوک 40 سانتی‌متری: 5*2.5=12.5عدد
  • تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار با بلوک 50 سانتی‌متری: 5*2=10عدد

نحوه محاسبه تعداد بلوک برای دیوار

برای محاسبه تعداد بلوک برای هر متراژ دیوار، کافی است متراژ دیوار را تقسیم‌بر مساحت بلوک کنیم.
برای محاسبه تعداد بلوک برای هر متراژ دیوار، کافی است متراژ دیوار و مساحت بلوک را داشته باشیم. به طور مثال اگر طول دیوار ما 10 متر و ارتفاع آن 3 متر باشد، و بخواهیم از بلوک‌هایی با طول 40 سانتی‌متر استفاده کنیم، متراژ دیوار 30 مترمربع و مساحت سطح بلوک 800 سانتی‌متر مربع یا 0.08 مترمربع خواهد بود. که با تقسیم 30 بر 0.08 عدد 375 به دست می‌آید. یعنی برای دیواری با متراژ گفته شده، به 375 عدد بلوک با طول 40 سانتی‌متر احتیاج است.
روش دیگر محاسبه تعداد بلوک برای دیوار این است که در قسمت قبل تعداد بلوکی که برای هر مترمربع نیاز است را گفتیم؛ حال کافی است این تعداد را ضربدر متراژ دیوار کنیم. یعنی 12.5*300 که باز هم همان عدد 375 به دست می‌آید.

تعداد بلوک سیمانی برای دیوارچینی دور ساختمان

برای دیوارچینی دور ساختمان معمولا از بلوک‌های دوجداره یا سه‌جداره سبکی استفاده می‌شود که ابعاد 15*20*40 سانتی‌متری دارند. برای دیوار چینی دور ساختمان با این بلوک، متراژ دیوار را ضربدر عدد 12.5 می‌کنیم.

تعداد بلوک سیمانی برای تیغه‌های داخلی ساختمان

برای تیغه‌های داخلی ساختمان معمولا از بلوک‌های سبک با ضخامت کم استفاده می‌شود. ابعاد این بلوک‌ها 7*20*40 یا 10*20*40 است. که البته در محاسبه تعداد بلوک همان طول و ارتفاع برای ما اهمیت دارد. در نتیجه برای تیغه‌چینی قسمت‌های داخلی ساختمان هم به 12.5 عدد بلوک در هر مترمربع احتیاج است.

جمع بندی

در این مقاله نحوه محاسبه تعداد بلوک برای هر متر مربع دیوار و سقف را بیان کردیم. برای هر مترمربع سقف تیرچه بلوک به 10 عدد بلوک سیمانی، و برای هر مترمربع دیوار در صورت استفاده از بلوک با طول 40 سانتی‌متر، به 12.5 عدد و در صورت استفاده از بلوک با طول 50 سانتی‌متر به 10 عدد بلوک احتیاج است.

4.6/5 - (14 امتیاز)

3 دیدگاه در “نحوه محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع سقف و دیوار

  1. فریبرز آقایی میگوید:

    اشتباه حساب کردی . بری دیوار ژول ۱۰ متر ارتفاع ۳ متر. تعداد ۳۷۵ تا میخواد نه ۳۷۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *