کرگیری چیست؟ | مغزه گیری با چه هدفی انجام می‌شود؟

استفاده از کرگیری در خیلی از موارد به دلیل اشتباهات محاسباتی در نقشه کشی، اشتباه در بتن ریزی، تغییر در نقشه ساختمان، ایجاد حفره‌هایی برای مسیر خط تلفن و تاسیسات گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه درباره فرایند کرگیری توضیح می‌دهیم.

کرگیری چیست؟

کرگیری یا با نام دیگر مغزه گیری بتن، به عمل ایجاد یک حفره یا خارج کردن قسمتی از بتن به شکل استوانه‌ای گفته می‌شود. کرگیری یکی از روش‌های مختلف برش و مغزه گیری از بتن تقویت شده یا بتن معمولی است. همانطور که پیش‌تر گفتیم کرگیری به منظور‌های گوناگونی انجام می‌شود. از جمله یکی از پرکاربردترین آن‌ها ایجاد حفره برای مسیر عبور لوله، سیم کشی و امثال هم است و همینطور زمانی که می‌خواهند بتن را مورد آزمایش قرار بدهند، از کرگیری برای جدا سازی تکه‌ای از بتن برای انجام آزمایشات بر روی آن استفاده می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر درباره مقاوم سازی ستون بتنی با FRP می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

انجام عمل کرگیری به وسیله دریل‌های مخصوص مکانیکی و الکتریکی نیمه اتوماتیک استفاده می شود.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

هدف از انجام عمل کرگیری بتن چیست؟

کرگیری شامل ایجاد حفره‌هایی کاملا صاف، صیقلی بر روی دیوارها، زمین و سقف است. این عمل برای هر پروژه‌ای که در آن برای ساخت سازه‌ها از بتن استفاده شده باشد، نیاز است و برای انجام نیاز به تیم حرفه‌ای و ابزار موردنیاز دارید. ایجاد این حفره‌ها در سازه برای اهدافی مانند عبور خطوط و سیم تلفن، لوله کشی، داکت لوله، اجرای سیستم اطفای حریق و غیره استفاده می‌شود.

همینطور در بعضی از موارد برای جدا کردن قطعه‌ای از بتن برای بردن آن به آزمایشگاه و انجام آزمایشاتی روی آن از این عمل استفاده می‌شود و به کل این فرایند هم تست مغزه گیری بتن می‌گویند. زمانی که نیاز به آزمایش بر روی قسمتی از بتن است  و امکان  انجام این آزمایش در مرحله پروژه نیست، به وسیله مغزه گیری قطعه‌ای استوانه‌ای از بتن را جدا کرده تا آزمایش مغزه گیری بتن بر روی آن صورت پذیرد.

عملکرد دستگاه‌های کرگیری بتن به چه صورت است؟

الماس بعنوان یکی از سخت‌ترین مواد شناسایی شده است و این قابلیت را دارد تا بتن را از بین ببرد. برای دستگاه‌های مغزه گیری بتن، از همین ماده (الماس) استفاده می‌شود. البته در بیشتر دریل‌های موجود در بازار، عمدتا از فولاد هستند و فقط در نوک انتهایی آن از الماس استفاده می‌شود. زیرا که الماس ارزش بالایی دارد و ساخت یک دریل تمام الماس می‌تواند هزینه گزافی را داشته باشد.

دسته این دستگاه های دریل معمولا در سه نوع الکتریکی، بادی و هیدرولیک ساخته می‌شود. دریل‌های مدرن، کاملا به صورت خودکار عمل می‌کند.  بدین شکل که با تنظیماتی که مشخص شده به شکل خیلی راحت بر روی دیوار نصب می‌شود و با چرخش 360درجه، یک دایره کامل را از بتن جدا می‌کنند. قطر استوانه جدا شده بسته به نیاز شما دارد، که برای آزمایش تا چه مقدار بتن را نیاز دارید.

دستگاه‌های دریل موجود که اقدام به عمل کرگیری می‌کنند، می‌توانند استوانه‌های با قطر 10میلی متر تا 180 سانتی متر را برش داده و از بتن خارج نمایند. در زمان انجام عملیات مغزه گیری، سوراخ‌هایی بسته به افقی یا عمودی بودن سطح نمونه گیری، در بتن ایجاد می‌شود تا بتوان پایه‌های دستگاه کرگیر را در آن محکم کرد. البته دستگاه‌هایی هم هستند که نیاز به پیچ کردن ندارند و به خودی خود محکم می‌شوند. پس از کسب اطمینان از محکم بودن پایه‌ها، موتور اصلی دستگاه روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

هنگام اجرای عملیات کرگیری شما نیاز به آب دارید که مته را خنک کند، همین‌طور مسیر را با انتقال خرده‌های حفاری به سمت بالا تمیز می‌نمایند. بعد از رسیدن به عمق مورد نظر، دستگاه خاموش شده و برای بیرون آوردن مغزه اقدام می‌کند.

به این نکته باید توجه داشته باشید اگر عمق حفاری بیش از سطح مورد نظر باشد، مغزه به همراه مته بیرون خواهد آمد. درغیر این صورت باید برای بیرون آوردن مغزه از ابزارهای مخصوص استفاده کنید.

دستگاه دریل کرگیری از چه قسمت‌های تشکیل شده؟

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

این دستگاه در بخش‌های مختلف و برای افراد مختلف درست شده است، موتور این دستگاه معمولا در دو نوع الکتریکی، بنزینی و یا در بعضی از  مدل‌های هیدرولیکی است. همینطور گیربکس در دو نوع برای افراد حرفه‌ای و آماتور طراحی شده است. نوع تک دور برای افراد مبتدی مناسب است و نوع چند دور آن برای کرگیرهای حرفه‌ای است.

استند یا همان نگهدارنده بخشی از دستگاه دریل کرگیری است که البته لازم است بدانید که این دستگاه دارای  اکسسوری‌هایی مانند مته کرگیر و پیچ مخصوص نصب و ثابت سازی دستگاه روی سطح ارائه می‌شود تا در زمان استفاده از دریل، عملکرد راحت‌تری برای شما داشته باشد.

نحوه مغزه گیری بر روی بتن مسلح

همانطور که پیش‌تر گفته شد مغزه گیری، بر روی بتن مسلح و غیر مسلح انجام می‌شود. اما به دلیل متفاوت بودن نوع بتن، این عمل به دو صورت کاملا مجزا و تکنیکی انجام می‌پذیرد. البته لازم به ذکر است مغزه گیری از بتن مسلح به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از بتن غیر مسلح است.

همین‌طور نیاز به زمان بیش‌تری دارد. ضمن این که در مغزه گیری از بتن مسلح، روش‌های محدود تری برای ما وجود دارد اما برای بتن معمولی و غیر مسلح این گونه نیست و می‌توان روش‌های مختلفی را اعمال کرد.

نکات مهم در زمان کرگیری و مغزه گیری بتن

1.تمامی نمونه‌ها باید عمود بر سطح کر شوند. توجه داشته باشید که نباید از قسمت اتصالات انجام پذیرید.

2.زاویه تقریبی بین محور طولی دریل و سطح افقی بتن را ثبت و یادداشت کنید.

3.در نظر داشته باشید اگر نمونه عمود بر سطح قائم یا عمود بر سطح دارای خمیدگی باشد، باید از نزدیکی وسط عضو انجام پذیرد.

4.مقاومت بتنی که در کف قرار می‌گیرد، به طور معمول از بتنی که در سطح قرار می‌گیرد، بیش تر است. در زمان انجام این عمل و مغزه گیری بتن به این مسئله توجه کنید.

مغزه گیری بتن
مغزه گیری بتن

5.مقاومت بتنی که در کف قرار می‌گیرد به طور معمول از مقاومت بتنی که در سطح قرار می‌گیرد، بیشتر است. در زمان انجام این عمل و مغزه گیری بتن باید به این مسئله توجه کنید.

6.در زمانی که بتن به مقدار کافی سفت نشده، نباید از آن نمونه گیری انجام دهید و مقاومت آن را بررسی کنید.

7.در صورت آسیب دیدن نمونه در زمان بیرون کشیدن نمونه، دیگر از آن استفاده نکنید و با دوباره فرایند مغزه گیری را انجام دهید و روی نمونه جدیدی آزمایش انجام دهید.

8.به استفاده از نمونه‌هایی که از بتن مسلح گرفته شده و اصطلاحا دارای میلگرد است، نمی‌توانید  برای آزمایش مقاومت فشار استفاده نمایید.

برای مطالعه بیشتر درباره کتراک می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

نتیجه گیری

کرگیری یا عملیات مغزه گیری یکی از عمل های برای برداشتن تکه استوانه‌ای از بتن است. این عمل بیشتر با هدف آزمایش روی بتن، ایجاد مسیر برای خطوط تلفن و تاسیسات انجام می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “کرگیری چیست؟ | مغزه گیری با چه هدفی انجام می‌شود؟

  1. محمدتقی شاهانی میگوید:

    سلام وقت بخیرباشه خسته نباشید، مقاله ی خوبی بود، دست شمادردنکنه، اگر مغزه میله گرد داشته باشد، محاسبه اش به چه صورت خواهد بود، ممنونم، منتظر پاسخ شماهستم 🙏

    • شقایق علیزاده میگوید:

      سلام جناب شاهانی. اگر آرماتور عمود بر محور مغزه باشه، می‌تونید مقاومت مغزه رو از این فرمول حساب کنید:
      فرمول محاسبه مقاومت تصحیح شده مغزه بتن مسلح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *