ساختمان بتنی چیست؟ | مزایا، معایب و کاربرد آن


قیمت بتن

برای شکل گیری یک ساختمانی اصولی و رعایت همه استاندارد ها برای دوری از خطرات جانی و مالی، بسیار مهم است که افراد بتوانند با توجه به نوع، کارکرد و شرایط ساختمان، تصمیم گیری درست را مطابق با چگونگی اجرای پروژه خود اتخاذ کنند. اینکه گزینه مناسب برای اجرای یک پروژه، استفاده از سازه بتنی است یا فلزی موضوع مهمی است که در این مقاله به آن پرداختیم تا با بیان و شرح دقیقی از یک ساختمان بتنی، کارکرد آن، مزایا و معایب، مراحل مختلف اجرا و… افراد بتوانند تصمیم گیری مناسب جهت به کار گیری نوع سازه را بگیرند.

تاریخچه‌ی ساختمان بتنی به چه زمانی باز می‌گردد؟

همانطور که می‌دانید بتن ماده‌ی اصلی برای ساخت این سازه‌ها است و استفاده از بتن به چندین قرن پیش باز می‌گردد. اما ساخت سازه‌های بتنی به اولایل قرن بیست میلادی مربوط می‌شود. بتن مانند مصالح دیگر در صنعت ساختمان سازی، روز به روز در حال ارتقای کیفیت و کارایی خود است و سازه‌های فلزی نمونه‌هایی از این ارتقاء هستند.

ساختمان بتنی چیست؟

ساختمان بتنی
ساختمان بتنی

به یک سازه بتن مسلح، ساختمان بتنی گفته می شود که در اصل از اتصال ستون و کف های بتنی مسلح تشکیل شده است. مصالح و اجزایی که یک سازه بتنی را شکل می دهد شامل: بتن آرمه، سیمان، شن، ماسه، میلگرد و… می باشد.  یک ساختمان بتنی دارای تیرهای فرعی و یا تیرچه می باشد و در صورتی که ستون ها فاصله اندک با هم داشته باشند، تیرهای فرعی حذف می گردند. شما می‌توانید جهت خرید میلگرد موردنیاز برای سازه‌ی خود به پلتفرم آنلاین سیوان لند مراجعه کنید.
ساختمان بتنی مقاومت قابل قبولی را برای بخش های یک سازه که می تواند پل، ستون و فونداسیون باشد، ایجاد خواهد کرد. در ادامه به معرفی بیشتر سازه بتنی می پردازیم:

کاربرد ساختمان بتنی

بتن در ساختمان سازی دارای کارکرد های بیشماری است به گونه ای که سازه های مانند کفپوش بتنی، دیوار پوش بتنی و… با همین مصالح به وجود آمده است.

  • اسکلت بتنی یا همان سازه بتنی، بهترین انتخاب برای مناطقی که دارای رطوبت بالا هستند می باشد و در دیوار های ساحلی، اسکله ها و برج ها بسیار دیده می شود که از این نوع سازه، استفاده می گردد.
  • از آنجایی که در ساخت سرپناه اولین چیزی که بسیار مورد اهمیت است استحکام و مقاومت سازه می باشد، پیمانکاران برای رفع این مورد در پروژه های مسکونی، تجاری و غیره سازه بتنی را به نوع فلزی خود ترجیح می دهند.
  • برای ساخت باند فرودگاه استفاده از ساختمان های بتنی بهترین انتخاب است.
  • محل هایی که به منظور نگهداری آب ساخته می شود مانند: استخر ها و تانکر های زیرزمینی، باید از یک سازه بتنی تشکیل شوند.
  • گزینه مناسب برای ساخت پل ها، دیوارهای حائل و سدهای مقاوم، استفاده از این نوع سازه است.

همچنین از این سازه‌ها در ساخت و مقاوم سازی برخی از عوامل استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • پله‌ها
  • ستون
  • فونداسیون

تفاوت ساختمان بتنی با فلزی

تفاوت ساختمان فلزی و بتنی
تفاوت ساختمان فلزی و بتنی

قععا همه افرادی که در صنعت ساختمان مشغول به ساخت و ساز می باشند دارای یک دغدغه مشترک هستند و آن هم این بوده که ساختمان بتنی بهتر است یا فلزی. از آنجایی که استفاده از هر دو نوع سازه معمول می باشد، بهتر است که به مقایسه این دوع سازه بپردازیم تا افراد در نهایت متوجه شوند که پروژه ساخت و ساز خود را بر مبنای کدام سازه پیش برند:
سازه فلزی در ساخت برج های مرتفع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا استفاده از آنها در این ساختمان ها آسان تر است. در مقابل برای ساخت تونل‌ها، پل‌ها و ساختمان های کوچک، گزینه مناسب استفاده از سازه های بتنی است.
تفاوت دیگر سازه بتنی و فلزی، در این است که اسکلت بتنی نیروی بیشتری در زمان زلزله تحمل می کند و وزن آن بیشتر است، پس می توان نتیجه گرفت مقاومت این نوع سازه برای ساختمان های یک الی دو طبقه مناسب می باشد و سازه های مرتفع تر برای تامین مقاومت آنها باید از اسکلت فلزی استفاده شود.

انواع ساختمان های بتنی و کاربرد آن‌ها

انواع ساختمان‌های بتنی عبارتند از: ساختمان های اسکلتی بتنی، دیوارهای بتنی، منابع آب بتنی، پل‌های بتنی، سدهای بتنی و کانال‌های بتنی که در جدول زیر کاربرد برخی از آن‌ها ارائه داده‌ایم. دیواهای پیش ساخته بتنی از دیگر نمونه‌های سازه‌های بتنی هستند که به صورت پیش ساخته و آماده در بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت دیوار پیش ساخته بتنی به سیوان لند مراجعه و پس از ثبت سفارش خود، محصول را در محل موردنظر تحویل بگیرید.

            نوع سازه بتنی                                 کاربرد
ساختمان های اسکلت بتنی تحمل تمام بارهای وارد شده از طرف ساختمان
دیوارهای بتنی دیوارهای برشی: مقاومت ساختمان در برابر زلزله
دیوارهای حائل: جلوگیری از ریزش خاک یا زمین
منابع آب بتنی نگهداری آب

مزایای سازه های بتنی چیست؟

امروز سازه های بتنی مجبوب و برسرزبان ها افتاده که دلیل آن وجود مزایای متعددی است که برای این نوع سازه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • مواد تشکیل دهنده بتن یعنی شن و ماسه مقرون به صرفه و در دسترس است.
  • سازه های بتنی منطبق با شرایط محیطی و استاندارد های مقاوم سازی به وجود آمده اند.
  • یک سازه بتنی مقاوم در برابر حرارت ناشی از آتش سوزی می باشد.

معایب استفاده از اسکلت بتنی

در کنار همه نقطه قوت هایی که برای ساختمان بتنی می توان در نظر گرفت، نباید از ضعف های این نوع سازه چشم پوشی کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • برای آرماتوربندی و قالب بندی این سازه باید مهارت ویژه ای داشت، همچنین نصب آنها در زمان بیشتری نسبت به اسکلت فلزی صورت می پذیرد
  • خاکی که قرار است سازه بتنی در آن اجرا شود، میبایست مورد آزمایش قرار گیرد
  • اگر پروژه خود را بر مبنای اسکلت بتنی پیش می برید سقف کاذب در آن از الزامات است
  • وزن اسکلت بتنی نسبت به هم نوع فلزی خود بیشتر است.

مراحل مختلف اجرای ساختمان بتنی

نقشه برداری

پاولین قدم برای شکل گیری یک ساختمان بتنی، نقشه برداری است کند. در واقع نقشه راه است که چگونگی اجرای اسکلت بتنی را مشخص می نماید با توجه به همین گفته است که می توان پی به اهمیت نقشه برداری در ساخت یک سازه بتنی برد.

گودبرداری

بعد از موفقیت در مرحله نقشه برداری، به گودبرداری می رسیم که این عمل موجب مشخص نمودن محل دقیق اجرای ساختمان می شود. گود برداری بر اساس نقشه و تعداد طبقات ساختمان اجرا می گردد. بعد از این مرحله است که نوبت به اجرای فونداسیون استحکام مورد نیاز برای آن می رسد. در واقع عمل مقاوم سازی برای اطمینان یافتن از استحکام زمین و ساخت و ساز صورت می پذیرد. البته لازم به ذکر است که برای ساخت یک ساختمان بتنی ۲ طبقه نیاز به گود برداری نبوده و همه اعمال روی بام طبقه اول انجام می پذیرد.

نصب و اجرای فونداسیون

در این بخش از اجرای ساختمان بتنی نوبت به اجرا و پیاده سازی فونداسیون می رسد که با هدف مقاوم سازی سطحی انجام می شود.

بتن ریزی فونداسیون

بتن ریزی فوندانسیون
بتن ریزی فوندانسیون

پروسه اجرای ساختمان بتنی با بتن ریزی فونداسیون پیش می رود که در مرحله پیش رو باید به این نکته توجه نمود که قالب ها بسته باشند و فاصله بین آنها قبل از اجرای بتن ریزی، محاسبه شده باشد، این عمل موجب می شود تا همه قالب های بتنی به شکل یکسانی از بتن پر شود. برای رسیدن به این هدف می توان از ویبره استفاده نمود.
کارکرد ویبره فضا های خالی و حباب ها را در زمان بتن ریزی محو کند. در زمان ساخت یک سازه بتنی مراحل به این گونه پیش می‌رود که اول ستون بعد از آن تیر ها و در نهایت دیوارها ساخته می شود. جهت اطلاع بیشتر درمورد بتن ریزی فونداسیون به مقاله‌ی کامل نکات مهم در بتن ریزی فونداسیون از ۰ تا ۱۰۰ مراجعه کنید.

نمونه‌هایی از سازه‌های بتنی معروف جهان

  • برج خلیفه ( Burj Khalifa )
  • پنتاگون ( Pentagon )
  • ساختمان اینگالز ( Ingalls Building )
  • برج کیو وان ( Q1 Tower )
  • کلیسای جوبیلی ( Jubilee Church )
  • تالار شهر بوستون ( Boston City Hall )
  • برج‌های پتروناس ( Petronas Tower )
  • برج‌های ویلیس ( Willis Tower )
  • پانتئون ( Pantheon )
  • ویلا سایتان ( Villa Saitan )

سخن پایانی

قطعا یک ساختمان بتنی دارای نقطه قوت و ضعف هایی بوده و این پیمانکار و صاحب پروژه است که باید انتخاب کند برای پروژه سازه بتنی بهتر است یا فلزی. سیوان لند در قالب یک بازار آنلاین مصالح و تجهیزات ساختمانی با تجربه مهندسان خود در صنعت ساخت و ساز این دغدغه مهم افراد را شناسایی و آن را زیر ذره بین مطابق با استاندارد های موجود قرار داده تا در نهایت شاهد سازه های امن، مقاوم و البته دارای کارکرد مناسب باشد.
برای تامین مصالح و تجهیزات مورد نیاز خود در هر مرحله از ساختمان سازی، می توانید تنها با سرچ کلمه سیوان لند و یا آدرس اینترنتی www.sivanland.com انواع محصولات را از کارخانه های متعدد مشاهده نموده و پس از مطالعه مشخصات دقیق هر محصول و فروشگاه، نظرات کاربران، نقد و بررسی و… تنها با چند کلیک ساده، محصول مورد نظر خود را سفارش داده و پس از پرداخت در درگاه امن اینترنتی سیوان لند، با حذف واسطه ها، صرفه جویی در زمان و هزینه ها، در محل پروژه منتظر سفارش خود بمانید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *